Hashtag

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

Lowieke34
Lid geworden op: 07 feb 2004, 17:01
Locatie: Mortsel

18 apr 2014, 17:13

Jongens, ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom het teken # tegenwoordig overal opduikt. Dat kan, volgens mij dan toch, gemakkelijk weggelaten worden. Wat is eigenlijk de bedoeling (of misschien het gemak) van het huidige gebruik ervan? Waarom staat het überhaupt op je toetsenbord? Ik zelf heb het nog nooit nodig gehad, gebruikt of gemist!

Wikipedia maakt me ook niet veel wijzer, zie;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hashtag

Is het weer een modeverschijnsel? En wat was oorspronkelijk het eigenlijk doel en gebruik van een "Hashtag" op een toetsenbord?
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

19 apr 2014, 11:49

Lowieke,

hier vindt u het nodige:
http://hekjeplekje.nl/default.asp

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Lowieke34
Lid geworden op: 07 feb 2004, 17:01
Locatie: Mortsel

19 apr 2014, 14:58

Ach Sony, de informatie van "Hekje-plekje" brengt me ook niet veel bij.

Ik heb wel gelogen toen ik zei dat ik het zelf nog nooit gebruikt heb; nog nooit in een brief of op een computer, dat is waar, maar wel regelmatig in mijn agenda om twee items die op één lijntje staan te scheiden.

Maar hoe, waarom en voor wat is het ooit op een toetsenbord terecht gekomen; dat is de vraag die ik me ook stel. Ik durf voorspellen (?) dat de hashtag een kort leven zal beschoren zijn. Niet op het toetsenbord, maar wel in het gebruik ervan.
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

19 apr 2014, 17:34

Lowieke schreef:... Ik durf voorspellen (?) dat de hashtag een kort leven zal beschoren zijn ...
Lowieke ik denk dat je er hier dik naast zit met jouw voorspelling :wink:

Dat "hekje" was reeds te vinden op de klavieren van de telefoons als er overgeschakeld werd van pulskeuze naar toonkeuze, en staat nu eveneens te blinken op uw GSM zo je er een hebt.

Maar lang daarvoor was die "#" reeds in gebruik in de muziek om de noten Do#, Ré#, Fa#, Sol# en La# (de zwarte toetsen op bv een piano klavier) aan te duiden.

In Frankrijk spreken ze niet van hashtag, maar van mot-dièse (in de muziek spreken ze niet van "Do hashtag", maar van "Do dièse" :wink:)

Opa Brombeer zal hierover veel meer uitleg kunnen geven zou dit nog steeds noodzakelijk zijn.

Lowieke, je gaat er moeten mee leren leven ... :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

19 apr 2014, 19:21

Het Engelse woord "hashtag" verwijst enkel naar het gebruik van hekjes met een woord achter.

Het hekje zelf heet in het Engels "number sign" of "kardinaalteken" in het Nederlands. Meer info kan je vinden op Wikipedia : http://nl.wikipedia.org/wiki/Kardinaalteken

Hashtags zijn sleutelwoorden die vaak gebruikt worden op Twitter (sociale netwerksite). Deze "tags" beginnen met een hekje (#) gevolgd door een sleutelwoord dat handelt over je bericht. Deze tags kan je aan je berichten op Twitter toevoegen om aan te geven waar je bericht over gaat. En andere leden van de site kunnen dan makkelijk zoeken op deze sleutelwoorden om alle berichten die daarover gaan, te vinden.

Bij dit bericht zou ik dus bijvoorbeeld de volgende hashtags kunnen toevoegen;
#pchulp
#seniorennet


Danny zou in zijn post hierboven de hashtag #muzieknoten bijvoorbeeld kunnen toevoegen omdat zijn post o.a. over muzieknoten gaat.

Buiten het gebruik op sociale netwerksites, wordt het hekje ook soms gebruikt in bepaalde programmeertalen door programmeurs of ook in CSS-opmaakcode van websites zoals in het voorbeeld hier:

Code: Selecteer alles

#firstname
{ 
      background-color: yellow;
} 
Bron; http://www.w3schools.com/cssref/sel_id.asp

Of ook om kleuren aan te geven in hexadecimaal formaat. Voor het RGB-formaat (rood, groen, blauw) kan dat bijvoorbeeld #FFFFFF zijn voor de kleur "wit" aan te geven.

Het wordt dus wel vaker gebruikt dan je denkt. ;)
.NET en Java Programmeur

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

20 apr 2014, 01:31

mooie uitleg, dave.
terug van nooit weggeweest?
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

Lowieke34
Lid geworden op: 07 feb 2004, 17:01
Locatie: Mortsel

20 apr 2014, 13:30

Jongens, jongens, jongens! Toch weer veel bijgeleerd vandaag, vooral dan van Ultdave. Het is dan toch een nuttig teken dat meer gebruikt wordt dan ik ooit had kunnen denken.

Toen ik tijdens de oorlog mijn broek versleet op de lagere school, hebben wij daar nooit iets van geleerd tijdens de Nederlandse les toen we leerden lezen en schrijven.

Met deze wens ik het hashtag-teken nog een lang leven toe! :) Toch allen bedankt jongens, of valt er nog meer over te zeggen?
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

20 apr 2014, 14:33

Lowieke,

ja ,

codes voor het opladen van een herlaad kaart (gsm) worden ook tussen hekjes geplaatst en worden dus als een herkenbaar scheidingsteken gebruikt.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

20 apr 2014, 15:20

hjb schreef:mooie uitleg, dave.
terug van nooit weggeweest?
Bedankt!

Heb een redelijke drukke periode achter de rug, eerst door school en nu met het werk. Ben nu aan de slag als .NET programmeur bij een IT-bedrijf. Momenteel werk ik aan een project voor een Belgische energieleverancier. En met die 6% BTW aanpassingen voor elektriciteit vanaf 1 april heb ik dus wel wat werk gehad.

Nu is het even minder druk dus het kan dus zijn dat ik af en toe nog eens een post plaats hier. ;)
.NET en Java Programmeur

Lowieke34
Lid geworden op: 07 feb 2004, 17:01
Locatie: Mortsel

22 apr 2014, 17:30

Ja Sonny dat is ook waar, om je GSM te herladen voor een Pay en Go-abonnement: #124*bedrag#, de stand van je belkrediet: #121#, voor je IMEI-nummer *#06# en wellicht nog een paar andere functies.

Ik voel me een domkop nu; ik gebruik deze hashtags al geruime tijd, maar eerlijk: ik heb er nooit bij nagedacht. :oops:
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 apr 2014, 17:43

Lowieke, dit heft niets te maken met domkop of iets anders, waar spreekt men van hashtag, en waar spreekt men van hekje?

Als je ergens op een helpdesk terecht komt waar je bepaalde gegevens (getallen) moet intoetsen, daar hoor je daar toch meestal "en sluit af met het hekje" :wink:

Zoals ik reeds hier hoger liet verstaan, "dat ding" bestaat reeds heeeeel lang :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Lowieke34
Lid geworden op: 07 feb 2004, 17:01
Locatie: Mortsel

22 apr 2014, 18:02

Ja Danny, dat klopt als een zere vinger! Het gebruik van het woord "hekje" komt me meer bekend voor dan de (het) "hashtag". Maar een "hek" in de Nederlandse taal wordt in het Engels vertaalt als "fence". Remember het liedje: " Don't fence me in" (voor mijn leeftijdgenoten dan, als die er hier nog zijn weliswaar...).

Waar zit het verband?
Windows 10 - Deskcomputer
Browser: Microsoft EDGE
64-bits best. syst. x64-processor
NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Microsoft Office 2007
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

22 apr 2014, 20:17

@lowieke

Een "bed" sla of een "bed" om in te slapen : verband ? :lol:

Hier nog wat verbanden :
http://editorial.nl.softonic.com/wat-zijn-hashtags
http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/hash

Hekje ? Hashtag ?
http://www.youtube.com/watch?v=tikxPMV_ArY
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

22 apr 2014, 21:02

Lowieke:

Het woord hash komt uit het Engels en betekent hier hakken.
Het woord tach komt uit het Engels en betekent hier label.
http://editorial.nl.softonic.com/wat-zijn-hashtags

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

25 apr 2014, 13:34

PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/