Van Internet Explorer naar Chrome ...

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

11 feb 2020, 19:37

Hallo,

Wellicht volgen hier wat verder een paar "domme" vragen ....
Momenteel gebruik ik het besturingssysteem 'Windows 8.1' (totaal verouderd zullen de meesten zeggen, maar ik voel er mij goed bij) en sedert mensenheugenis gebruik ik als webbrowser 'Internet Explorer 11' ... tot voor kort.
Sedert begin deze week (gisteren dus) ondervond ik op het internet plots problemen.
Om mij ter verduidelijken volgt hier een 'probleemvoorbeeld' : ik surf bvb.naar 'www.tweedehands.be' ... ik kom probleemloos op de homepagina en ben (als regelmatige gebruiker) meteen ook automatisch ingelogd. Ik kies de rubriek 'dieren en toebehoren' .... Ook dit lukt ... Dan wil ik verder naar de sub-rubriek 'Vogels' ... en dat blijkt plots niet meer te lukken. M.a.w. ik slaag er niet meer in om de te koop aangeboden vogeltjes te bekijken.
Ik bemerk dat dit probleem zich ook stelt op enkele andere websites (op de meeste is er gelukkig geen probleem).
Ik denk mij als niet IT'er suf over wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van het probleem waarmee ik word geconfronteerd. Ik wis zelfs 'mijn profiel' en wijzig mijn paswoord bij 'Tweedehands'... maar ook dat helpt niet.
Tot ik uiteindelijk probeer om via een andere webbrowser (Chrome) die ik ooit heb gedownload maar nauwelijks heb gebruikt, op zoek te gaan naar 'de vogeltjes op Tweedehands' ... en hoera ... het lukt !!!!
Ik hoor de meesten onder jullie al denken : "je had al veel eerder die oude 'Internet Explorer 11' moeten buitengooien en vervangen door de veel jongere 'Chrome' ... Maar een oudere goed 'bollende' wagen waarbij ik mij goed voel, smijt ik ook niet zomaar buiten ...
Soit ... mijn probleem is dus opgelost dank zij 'Chrome' ... maar nu komen de "domme" vragen, na mijn 'vergelijkende studie' (om een groot woord te gebruiken) :lol: tussen IE11 en Chrome :
01. Waar vind ik de werkbalk 'Favorieten' bij Chrome ? (of moet ik het stellen met de 10 'meest gebruikte sites, vermeld op de startpagina ?)
02. Waar vind ik de werkbalk "Bestand - Bewerk - Beeld - Favorieten - Extra - Help" (sorry, ik ken de exacte naam niet van deze balk) met de daarbij horende onderliggende uitrolbare menu's ?
03. Waar vind ik mijn 'surfgeschiedenis' ?
04. Waar vind ik de onderste balk op mijn scherm (sorry, ook hiervan ken ik de correcte naam niet) ... maar het is de balk via dewelke ik gemakkelijk kan switchen naar bvb. mijn Webmail, mijn Verkenner, mijn Media player, mijn Word, mijn Excel, mijn Afsluitknop, .... ?
05. Zou het kunnen dat ik mij opnieuw moet registreren op de sites waar ik nu (via I.E. 11) al een 'log in' heb ? Ik heb de indruk van wel ....
06. In mijn vorig 'I.E. 11'-leven' stond 'www.KBC.be' als startpagina geregistreerd en stond 'KBC Touch'' (het 'betalingsplatform va KBC') vermeld in mijn 'favorietenbalk' zodat het makkelijk was om deze applicatie te openen.
Hoe plaats ik 'KBC Touch' in een (de) favorietenbalk van Chrome ? ... en in het verlengde van deze vraag : hoe kan ik mijn favorietenbalk in Chrome (als die aanwezig is) vullen met mijn favorieten ?
07. Hoe kan ik via Chrome mijn 'In-Private-navigatie' instellen ?

Of moet ik toch maar best mijn 'Internet Explorer 11' nog even opzij houden om deze 'gemakkelijkheids-tools' via I.E.11toch nog te kunnen gebruiken ?

Beste mensen die wellicht al lang met Chrome werken en de mogelijkheden ondertussen als jullie broekzak kennen, ....kunnen jullie mij, als pasgeboren 'Chrome'-gebruiker een antwoordje bezorgen op de (sorry) zeven hierboven gestelde vraagjes ? .... Waarvoor uiteraard mijn welgemeende dank.

Met vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

meloentoe
Lid geworden op: 03 mar 2011, 00:39

14 feb 2020, 12:27

Prutser,

Veel van je probleempjes kunnen opgelost worden door de instellingen van Google Chrome te openen en te lezen wat daar allemaal aangeboden wordt. Klik op de drie puntjes rechtsboven en kies voor instellingen. Zelfs de bladwijzers kunnen geïmporteerd worden vanuit Internet Explorer. Even in verdiepen.
Windows 10-21H2; Malwarebytes Premium; Linux Mint 19.3 Xfce; linuxfirewall