Internetradio versus DAB+

Vragen/antwoorden betreffende het Internet.

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

08 apr 2020, 11:36

Is er een verschil in klankkwaliteit tussen internetradio en DAB+ ?

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

08 apr 2020, 11:45

I Afbeelding SeniorenNet

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

08 apr 2020, 16:17

Sony,
Bedankt voor de link. Het is een zeer interessant en informatief artikel. In Nederland is blijkbaar meer info te verkrijgen dan in Vlaanderen.
Wij hebben thuis een keukenradio die werkt op DAB+. Over de klankkwaliteit en het bedieningsgemak zijn wij zeer tevreden, zeker in vergelijking met de afgedankte analoge FM-radio, die wel meer dan 20 jaar dienst heeft gedaan.
Nu overwegen wij om ook een radio aan te schaffen voor de living. Wij denken hiervoor aan een micro-keten. Dit type dient echter aangesloten worden met een externe DAB+ antenne of een internetaansluiting. Bij dit type ketens wordt als antenne gewoonlijk een draadantenne bijgeleverd. Ik vraag mij af of dit voldoende is om genoeg DAB+ zenders te ontvangen. Een aparte telescopische antenne kan natuurlijk ook, maar uit esthetisch oogpunt ligt dit wel moeilijker.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

09 apr 2020, 08:30

Ik heb DAB+ in mijn auto en die gaat goed In de auto werkt het ook met antenne (al weet ik ze niet zitten) Dus zal dat thuis ook wel werken

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

09 apr 2020, 10:21

elvee,

zoiets:
https://www.vandenborre.be/microketen-o ... gKwdfD_BwE
DAB+ radio
DAB+ is de opvolger van FM. 'DAB' staat voor Digital Audio Broadcoasting. Het gaat om een geluidssignaal dat je, net zoals de vertrouwde FM-radio, gratis uit de ether plukt, maar dan van veel hogere, digitale kwaliteit. Bovendien kun je via DAB+ ook andere gegevens versturen, zoals de naam van een lied of verkeersinformatie
Hier is geen sprake van een aparte antenne.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

09 apr 2020, 20:09

normaal voor de goede orde moet er een dab antenne zijn
nu in sommige radio's zitten die ingebouwd
maar externe zijn toch beter
een dab autoradio gebruikt ook niet de antenne die de vroegere radio's in de auto hadden
voertuigen met een dab radio hebben ook een dab antenne normaal

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

14 apr 2020, 17:56

Sony schreef:
09 apr 2020, 10:21
elvee,

zoiets:
https://www.vandenborre.be/microketen-o ... gKwdfD_BwE
DAB+ radio
DAB+ is de opvolger van FM. 'DAB' staat voor Digital Audio Broadcoasting. Het gaat om een geluidssignaal dat je, net zoals de vertrouwde FM-radio, gratis uit de ether plukt, maar dan van veel hogere, digitale kwaliteit. Bovendien kun je via DAB+ ook andere gegevens versturen, zoals de naam van een lied of verkeersinformatie
Hier is geen sprake van een aparte antenne.

Sony
Vanden Borre moet ge echt wezen voor Dab +
Ge moet eens vragen achter een Technisat voor op een bestaande keten aan te sluiten.
Dat bestaat niet , is nog niet te krijgen. ( https://www.amazon.de/-/nl/ zoekfunctie 110 ir .)
Wel niet vergeten een externe antenne bij te bestellen.
Het horen donderen bij Van den Borre is er niks tegen.
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen