1966 voedsel vergif baron michel kazerne mechelen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

sjoemi

28 jul 2006, 13:55

redfox schreef:Hallo,wie weet er nog iets van die voedsel vergifteng november 66 in het opleidings centrum voor ttr troepen in mechelen.
Ik dacht dat het op 11 nov was,met het defile.
Ze hebben dat dan op tv gezegd,alle vlamingen hadden ervan,en de waalse compagnie niks,,2 dagen in bed gelegen,,ziek ziek man ,was niet te doen.
Nog iemand die daar iets van weet?? :wink:
Hallo Redfox, ik ben nog maar pas op dit forum, en was eens aan het rondneuzen. Toen zag ik deze thread, en dit komt me heel bekend voor.
Ik was in Baron Michel in opleiding bij de 6TTR op dat moment, en herinner me die parade nog héél goed. We hadden net zeer goed gegeten in de refter. het was tonijn met van alles er bij (feestmaal tgv 11/11). Enkele uren later op de parade, terwijl we allen in het gelid stonden, viel de ene na de andere recruut pardoes op de grond. De hospik van dienst wist niet waar eerst begonnen. Persoonlijk heb ik buiten wat buikkrampen niet veel last gehad. Het voorval heeft toen zelfs de krantenkoppen gehaald.
Nochthans kon ook ik zeker niet klagen van het eten. De korporaal kok deed zijn werk uitstekend. Die man kon er zeker niets aan doen. Maar ik geloof dat hij toen wel gestraft werd. (schandalig was dat !)
Later ben ik dan de rest van mijn leger dienst gaan uitdoen in Arnsberg Duitsland. Ik ben uiteindelijk afgezwaaid in augustus '67.
Ik vraag me af of er nog van mijn ex-collega's soldaten op dit forum zitten.
Ik herinner mij nog een paar namen van onderofficieren. Daar was een zekere Bluukens (toffe gast) waar we dril van kregen. Ook was er een reserve adjudant De Wolf. Die rosse waar van hier sprake is, was dat niet onze CSM ? maar ik weet zijn naam niet meer. 8)

groeten
Sjoemi
Het magma stijgt.....De uitbarsting is nabij !!

redfox

09 aug 2006, 17:25

Hallo Sjoemi.Allee eindelijk iemand die het ook heeft meegemaakt.Ja het is bijna 40 jaar geleden.Ik was 2 dagen seriues ziek(overgeven en diaree),maarja we hebben het overleefd.ik was daar in opleiding voor radiooperateur(tuit tuit tuit)3 maanden aan een stuk.Ja het eten was er wel goed,maar de namen van toen ,ben ik al vergeten. Maar als ik mijn ogen sluit ,zie ik ze nog voor me staan.In december66 ben ik dan naar westhoven(duitsland) verhuisd.ik was daar de radiooperateur van het 16 cie genie.
Ja nadien gezien was het wel een mooie tijd.ik wens u het beste ,en een goede gezonheid,van nu af aan ,is dat heel belangrijk voor ons.groeten. :wink:

Eric_Eeklo

08 nov 2006, 21:31

Ja ik had mijn opleiding van 1 december 1970 tot einde februari 1971 in de Baron Michel. Inderdaad goed van eten en je kon ook nog wat uitgaan in Mechelen. En inderdaad er was daar een rosse adjudant. Die heb ik later tijdens een wandeling van 50 km in Gentbrugge - jaren later dan - nog eens tegengekomen. Daar kon je er gewoon mee babbelen en kwam hij over als een geschikte kerel. Nog mensen van rond die tijd neem maar gerust contact op. Zoek al jaren naar nieuws van in de tijd en de tijd erna.
Eric Willems
Groeten
Eric Willems

arnsberg66

25 nov 2006, 12:20

'k Heb in 1965/66 gedurende 3 maanden opleiding gekregen in de Baron Michel.
'k zoek Fotos van de Kazerne en de voertuigen van Opleiding Centrum.

radiooperateurke

25 nov 2006, 13:14

Beste Eric, ik heb mijn opleiding te Mechelen in 1968 volbracht van mei 68 t/m. eind aug. De rosse adj. waarvan sprake zal waarschijnlijk adj. Maertens geweest zijn. In de kazerne was hij een pietje precies, maar steeds correct. Hij was een Westvlaming. Ik heb aan Baron Michel enkel goede herinneringen over. Zoals je zegt; in die tijd was er wel uitgaansmogelijkheid in Mechelen. Wij zaten nogal veel in enkele cafeetjes rechtover de kazerne op de Liersesteenweg. Op zondagavond moesten wij tegen vermoed ik 23.00 h. binnen zijn, zodat wij tot de laatste minuut nog eentje gingen drinken en met een cafédochter een dansje doen. Weet je nog de "schlagers" uit die tijd? o.a. Camp van Sir Henry and his Butlers. Mensen die nog willen reageren op de woelige maanden vanaf mei '68 te Mechelen, graag reacties op deze site. Raf.

sjoemi

16 dec 2006, 14:34

arnsberg66 schreef:'k Heb in 1965/66 gedurende 3 maanden opleiding gekregen in de Baron Michel.
'k zoek Fotos van de Kazerne en de voertuigen van Opleiding Centrum.
Hallo arnsberg66 ik heb mijn opleiding gehad in baron Michel in 66 en dan naar Arnsberg bij de 6TTR peleton hertzkabel.
Misschien hebben we mekaar overlapt, en hebben we daar een korte periode tezamen gezeten. Ik ben afgezwaaid in aug 67.
Herinner je je nog die waalse officier Hamèl (of zoiets) met zijn zilveren stick met een lange dolk erin ?

arnsberg66

20 dec 2006, 22:35

Hallo Sjoemi,
Na Baron Michel, ben ik naar Arnsberg vertrokken. Ik werkte aan het Signal Office met mannen van 6 TTR , 4 TTR (22de Kie) en de 4 Chasseurs à Cheval (Jagers te Paard) gewerkt . Eind februari 1966 hebben we Mechelen verlaten.
Ik me herinner me deze officier niet.
Groeten.

Ramuntxo

29 aug 2007, 16:33

Ik was in de kazerne Baron Michel met ingang van 1 november 1967 voor een opleiding van 4 maanden. In die periode was "de rosse" adjudant.
De voeding was er ogenschijnlijk goed maar zeer onhygiënisch.
De groenten werden niet eens gespoeld en vaak met elastiek en al in de soep gegooid.

Emteechauffeurke

30 aug 2007, 08:00

radiooperateurke schreef:Beste Eric, ik heb mijn opleiding te Mechelen in 1968 volbracht van mei 68 t/m. eind aug. De rosse adj. waarvan sprake zal waarschijnlijk adj. Maertens geweest zijn. In de kazerne was hij een pietje precies, maar steeds correct. Hij was een Westvlaming. Ik heb aan Baron Michel enkel goede herinneringen over. Zoals je zegt; in die tijd was er wel uitgaansmogelijkheid in Mechelen. Wij zaten nogal veel in enkele cafeetjes rechtover de kazerne op de Liersesteenweg. Op zondagavond moesten wij tegen vermoed ik 23.00 h. binnen zijn, zodat wij tot de laatste minuut nog eentje gingen drinken en met een cafédochter een dansje doen. Weet je nog de "schlagers" uit die tijd? o.a. Camp van Sir Henry and his Butlers. Mensen die nog willen reageren op de woelige maanden vanaf mei '68 te Mechelen, graag reacties op deze site. Raf.
Hallo,

En dan zeker niet die cafees in de Merodestraat niet vergeten! Dat was de verlengenis van de Liersesteenweg naar het centrum toe! Nu in die straat geen enkele meer hoor, in die tijd waren er dat ong.20a25

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

gert49

04 sep 2007, 08:18

God ja, die café's ik ben er maar één maand geweest maar ze staan me weer voor de ogen, een drietal jaar terug was ik in Mechelen en zocht de kazerne. Gelukkig stond er inderdaad nog dat torentje en een poort anders was ik nog aan het zoeken :( . Een teken dat we met zijn allen ouder worden zeker???
En de rosse, die heb ik ook gehad, streng was hij wel. Maar één of twee jaar later kwam ik die tegen tijdens een kamp in Vogelzang, tegenkomen is niet het goede woord, want het was de eerste "beroeps" die wij zagen toen we binnen kwamen. De moed zonk zowat in onze schoenen, we hadden net een treinongeval verteerd (zie Vogelzang op deze site) en nu die weer.
Wel dat was een vergissing, hij viel reuze mee en deed ook met ons mee (lees pinten drinken) Wij hebben er veel plezier gehad. Hij was mijn rechtstreekse chef en op één van de laatste dagen (het waren er 14) tussen pot en pint (het waren er veel) hebben wij hem ook gevraagd hoe hij zo kon leven als twee verschillende personen. Hij gaf ons een eerlijk antwoord en die zal ik niet vlug vergeten.
Kijk zei hij elke maand krijg ik enkele honderd jonge recruten voorgeschoven, 95 % komt omdat ze moeten en willen terug. De meeste van die mannen zijn al iets ouder en hebben bijna allemaal gestudeert.
Ik zit al gans mijn leven in het leger en het is het enige waar ik goed in ben. Als je die mannen met zachte hand behandeld rijden ze met je rond en is mijn leven een hel, dus moet ik tijdens de opleiding alles en iedere dag op nul zetten om er zelf door te komen.
We hadden er begrip voor, want je staat er nooit bij stil en..... wij hebben er één (en waarschijnlijk meerdere, pinten op gedronken)
Groetjes gert49

Ferdinandus

01 jan 2008, 16:28

Op 1 september 66 ben ik binnengegaan in Baron Michel voor een opleiding van 2 maanden als lijnlegger. Dat betekend dat de voedselvergiftiging plaats vondt in oktober en niet op 11 november . De eerste die onderuit ging was een Waal en die viel met zijn kin op de grendel van zijn geweer . Daarna zijn ze met bosjes beginnen vallen en moesten we afmarcheren en zelf proberen niet te vallen over diegenen die er al lagen of nog vielen .
We zijn toen op de slaapzalen dekens gaan halen om over de slachtoffers te leggen .
Van de dertien op onze kamer waren we met twee die niet ziek geweest zijn .
Die middag hadden we tonijn-boeletten ( heel lekker ) gegeten waarvan een deel van die boeletten van verse tonijn en een deel van tonijn uit blik gemaakt was . Achteraf is gebleken dat de tonijn uit blik bedorven was . Dat heeft toen allemaal in de kranten gestaan .

Eind oktober zijn we vertrokken naar het 6Bn TTr in Arnsberg waar we onze term uitgediend hebben tot eind augustus 67 . Het is een erge voedselvergiftiging geweest want maanden nadat wij in Duitsland waren zijn er nog jongens toegekomen . In Arnsberg was niet veel te beleven maar ik heb wel bovenste beste kameraden gehad . Nu nog vraag ik mij af waarom we geen kontakt gehouden hebben ?

Groeten .

sjoemi

01 jan 2008, 17:20

Ferdinandus schreef:Op 1 september 66 ben ik binnengegaan in Baron Michel voor een opleiding van 2 maanden als lijnlegger. Dat betekend dat de voedselvergiftiging plaats vondt in oktober en niet op 11 november . De eerste die onderuit ging was een Waal en die viel met zijn kin op de grendel van zijn geweer . Daarna zijn ze met bosjes beginnen vallen en moesten we afmarcheren en zelf proberen niet te vallen over diegenen die er al lagen of nog vielen .
We zijn toen op de slaapzalen dekens gaan halen om over de slachtoffers te leggen .
Van de dertien op onze kamer waren we met twee die niet ziek geweest zijn .
Die middag hadden we tonijn-boeletten ( heel lekker ) gegeten waarvan een deel van die boeletten van verse tonijn en een deel van tonijn uit blik gemaakt was . Achteraf is gebleken dat de tonijn uit blik bedorven was . Dat heeft toen allemaal in de kranten gestaan .

Eind oktober zijn we vertrokken naar het 6Bn TTr in Arnsberg waar we onze term uitgediend hebben tot eind augustus 67 . Het is een erge voedselvergiftiging geweest want maanden nadat wij in Duitsland waren zijn er nog jongens toegekomen . In Arnsberg was niet veel te beleven maar ik heb wel bovenste beste kameraden gehad . Nu nog vraag ik mij af waarom we geen kontakt gehouden hebben ?

Groeten .
Dag Ferdinandus,
Dan moeten wij mekaar zeker kennen. Als ik je bijdrage lees, zijn we allebei begin november naar Arnsberg vertrokken. Jij als lijnlegger en ik als hertzkabel. En inderdaad die voedselvergiftiging KAN NIET op 11/11 geweest zijn. We zaten dan al in duitsland. :?
In elk geval er was een grote parade. Maar dan weet ik niet meer ter welke gelegenheid. Misschien hebben we samen nog pinten gedronken daar in die kelder-kantine onder blok D in Arnsberg.
Laat maar iets weten !
Sjoemi

redfox

02 jan 2008, 17:50

Ik had altijd gedacht dat het de 11 was,ja was van tonijn te eten,dat weet ik nog.Maar welke datum zal dat dan geweest zijn ,ergens in oktober??en zo een grote parade,nu weet ik het ook niet meer.daar in armbergs,ben ik nog geweest ,achetr wisselstukken ,voor onze radio's.Zal dat toch eens trahten op te zoeken,die datum.vele groeten ,en een gezond jaar,tis nodig,want we worden rap ouder,maar voel mijn nog redelijk goed. :wink: :!: :?:

Ferdinandus

03 jan 2008, 21:13

Dag Sjoemi en Redfox ,

Voor zover ik nog weet was er telkens een parade aan het einde van de opleiding van elke lichting rekruten .
Dat we allebei eind oktober vertrokken zijn naar Arnsberg dat weet ik nog zomaar niet want de opleiding voor lijnlegger duurde twee maanden en deze voor hertzkabel drie maanden .
Waarschijnlijk zijn jullie eind november vertrokken .
Mogelijk hebben we samen pinten gepakt , maar we hebben elkaar zeker wel gezien . Blok D zegt mij zo direct niets maar het was wel de blok die het verst van de kazerneingang stond en waar we ook onze kamer hadden .

Groeten ,
Ferdinandus .

sjoemi

04 jan 2008, 10:53

Ik denk het niet hoor Ferdinandus. Hertzkabel was 2 maanden Mechelen.
Ben ik nu toch een Alzheimerke aan het worden ? :lol:
In elk geval blok D was idd de verste blok en wij hadden daar ook onze kamer. Ik denk kamer 18 op 't eerste verdiep. (maar....alzheimer kan hier weer op de loer liggen natuurlijk)
Graag zou ik nog eens die gasten terug zien. Daar waren, Janssens uit Mortsel, Van den Broek uit Heist od Berg, Temmerman uit Geraardsbergen, Vlaemynck uit Vladslo, Maes uit Wortegem, Smolders uit Antwerpen, Hens uit Mol, Lafaut uit ? en ik vergeet er hier zeker nog enkele.
We zijn nu allen de 60 gepasseerd. 'tZou leuk zijn eens een wederzien.

groeten
Sjoemi