62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

01 jan 2008, 11:21

Beste vrienden van deze thread "LEGERDIENST TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH" een oprecht gemeend gelukkig nieuwjaar toegewenst!

Dat er hier nog heel veel van gedachten mag gewisseld worden over al onze belevenissen, die we mochten ervaren in deze "prachtige" tijd!

Nieuwjaarsgroeten,

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

radio-operateurke

01 jan 2008, 11:46

Uuk zuuveile en noug veil leute in twieduuzd en achte. Vanweige het "stropke" lichteinge 1968. Give peace a chance.

Peetje Maurice

02 jan 2008, 18:57

radio-operateurke schreef:Straffe gasten allemaal, 'k Begin mij af te vragen of ik wel in 't leger geweest ben.
Als ik zo allemaal die straffe verhalen lees, ja dan moet ik radiooperateurke volgen...Wellicht zal hij niet zoveel te maken gehad hebben met energa's en blindicides en granaten. Ik ook niet hoor. Enkel in Beverlo heb ik kennis gemaakt met al deze wapens, die maar één doel voor ogen hebben, het doden van zoveel mogelijk mensen.
Maar ik ga ervan uit dat het ook niet de bedoeling zal geweest hebben van al de "wapenfreaks", ze deden toch ook maar hun werk en plezier scheppen in het werk maakt alles veel lichter. Dergelijke wapens werden ook in de tijd van die mensen gelukkiglijk enkel gebruikt om te oefenen en hopelijk moet hun kennis nooit in praktijk worden omgezet.
Give peace a chance...
In Essentho heb ik nooit met dergelijke wapens moeten oefenen. Wij hadden daar natuurlijk het groter geschut, de Hawkraketten...

Mvg.

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

Genieterke

02 jan 2008, 20:23

Er was een verschil tussen persoonlijke wapens:
- pistool JP
- machinepistool VIGNERON
- geweer FAL
(naargelang de periode uiteraard)
en de collectieve wapens, die verschillend waren per eenheid:
FALO, Mi30, Mi50, Blindicide, enz.

Voor beide moest een schietabel bijgehouden worden voor het noteren van de verplichte schietoefeningen met persoonlijke en collectieve wapens, die ook genoteerd werden in het persoonlijk schietboekje.
De dotatie van de munitie alsook de opgelegde schietoefening was nogal verschillend per eenheid. Hier kan men moeilijk gaan vergelijken, wie wat en hoeveel geschoten heeft.

Het Genieterke :P
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !

papafreddy

02 jan 2008, 21:18

Genieterke schreef:Er was een verschil tussen persoonlijke wapens:
- pistool JP
- machinepistool VIGNERON
- geweer FAL
(Het Genieterke :P
Dag Genieterke

Mag ik u erop wijzen dat het pistool dat werd gebruikt het 9mm GP wapen is en niet een JP.
Dit wer door de offr en ook soms door ooffr gedragen.

MVGr.
PapaFreddy

Genieterke

03 jan 2008, 01:14

papafreddy dat klopt inderdaad (dikke verschrijving) GP / JP
Is dat ... hét ... nu ... ouderdomsverschijnselen. :lol:

Wil graag nog een herkenbare anekdote aan toevoegen.
Hoe het kwam dat sommige meer moesten schieten dan andere.
Wij noemden hen de 'mannen met de lage schoenen', de mensen van de Staf & Diensten Cie (de bureelmannen) die niet graag hun bottinnen aantrokken en altijd een excuus klaar hadden om niet te moeten gaan schieten. Dat kregen de actieve Cie's de dotatie van de bureelmannen er bovenop en moesten andere in hun plaats schieten.
En dat kon leiden tot aardige wantoestanden.

radio-operateurke

03 jan 2008, 10:07

GP is afkorting van Grande Puissance (groot kaliber-vuurkracht), dus 9 mm. Was gefabriceerd bij FN te Herstal. Allen een goede start gewenst :lol:

danys

04 jan 2008, 10:18

Hallo iedereen,

Vooreerst de allerbeste wensen voor 2008.

Ik las hier een paar blz geleden iets over c20 mm. Op het forum van 43a Brakel staat er ergens een foto van dit luchtafweerkanon. In april 1986 kregen we een bijkomende opleiding van 3 weken voor stukscommandant c20mm. De laatste week hebben we zelfs op de dijk ermee mogen schieten. 3 trommels per man (90tal granaten 20 mm) 2 keer duwen op diene pedaal en de trommels waren leeg. Er werd niet veel geraakt die dag. Ik denk trouwens niet dat ge daar ooit veel mee kon raken tenzij met veel geluk, ik vond het nogal onhandelbaar om mee te manoevreren. Wat betreft diene simulator, was die niet in zo ne koepel ?
De .50 gebruiken ze blijkbaar nog altijd, in september tijdens de opendeurdagen werden er schietdemonstraties gegeven onder andere met de .50. Blokkeerde nogal veel.

Groeten,

Dany, ex 43a.

papafreddy

05 jan 2008, 12:00

Dag Iedereen

Maandag 05-01-1976
Ja, we waren terug in Lombardsijde, maar vandaag vertrokken we naar Leopoldsburg voor een week schietoefening.
In 3 dagen tijds hadden we maar effentjes 80km afgelegd te voet. Oef!
Wat het eten betrof was dat goed in Leopoldsburg, in de mess Ooffr.
We waren juist gepromoveerd tot onderofficier namelijk Wachtmeester.
Zodanig dat ons pover loon ook wat gestegen was, tot 92Bfr per dag.
Oh Ja Willem, waren jullie daar ook toen niet bij in Leopoldsburg?
Zover de gegevens en de herinneringen van deze eerste week van Jan ‘76
MVGr.
PapaFreddy

Peetje Maurice

05 jan 2008, 16:43

papafreddy schreef: In 3 dagen tijds hadden we maar effentjes 80km afgelegd te voet.
Bestonden er toen ook al 'stappentellers" :o

Nee, eventjes ernstig nu, we lezen met de grootste aandacht al je belevenissen waarde papafreddy!
Een milicienke heeft nooit zo ver moeten stappen, het is te zeggen ik toch niet, 80 kilometer op drie dagen is niet veel maar het is ook niet weinig natuurlijk!

Mvg

Genieterke

05 jan 2008, 19:06

Op vrijwillige basis kon je deelnemen aan:
- de mars van Nijmegen 4 dagen x 40 km. of
- de Herdenkingsmars van Vielsalm 4 dagen x 32 km.

en onze Peterstad Blankenberge 2 dagen x 40 km.

Gast

06 jan 2008, 00:28

Ja Fred..wij waren er ook, schietoefeningen met alle denkbare wapens, granaatwerpen, de vigneron heeft me toen wel wat in verlegenheid gebracht 8O . Ik stond aan de munitiebedeling om met 15 kogels in die gang waarin een off achter je aanliep en een soort platen bediende die plots voor je opdoken waarop je dan heel kort een minisalvootje op losliet, achter de off liep nog iemand die de gaten telde en jouw score bijhield, en de gaatjes dichtplakte voor de volgende schutter...ik had 17/15 treffers achteraf, ik heb dan maar schoorvoetend toegegeven dat ik mezelf met 32 kogels bedacht had..normaal kon je met de hand 28 kogels in zo'n lader krijgen...maar met behulp van een toestelletje dus tot 32. Gelukkig was het onze Kro-lt uit Lombardsijde die achter me aanliep. Eerst was hij niet bepaald gelukkig met deze situatie...maar hij mocht me wel...zijn strenge blik veranderde langzaam in een krampachtige glimlach...ik zag hem denken...apenjong. En na het opbiechten van het gebruikte aantal kogels...mocht ik zonder erg beschikken. Achteraf werd ik wel discreet in de gaten gehouden...en zag ik af van verdere apenkuren.
Gr Willem

Emteechauffeurke

06 jan 2008, 10:11

Genieterke schreef:Op vrijwillige basis kon je deelnemen aan:
- de mars van Nijmegen 4 dagen x 40 km. of
- de Herdenkingsmars van Vielsalm 4 dagen x 32 km.

en onze Peterstad Blankenberge 2 dagen x 40 km.

En hier in ons streek elke 2de vrijdag van augustus de Dodentocht van Bornem 100 Kilometerkes.. om 9uur s'avonds vertrekken en de eerste moeten s'morgens rond 6 uur nog wachten omdat de controlepost nog nie open is!! :? :? Ook heel veel militairen van binnen en buitenland doen mee!!

GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!

Genieterke

06 jan 2008, 14:04

In 1968 hebben wij met een peloton meegedaan aan de 4 daagse mars van Nijmegen. 4 dagen x 40 km. met rugzak (10 kg. maar het exacte gewicht controleerde men niet).

Ik herinner mij dat het toen een extreme warme zomer was, die een zware tol eiste. Van de 60.000 deelnemers waren reeds de eerste dag 10.000 opgevers, slachtoffers van een zonneslag.

Ook ons peloton deelde in de klappen. Het was niet verwonderlijk in die vlakte met de heel lange rechte wegen en in de verste verte geen boom te bespeuren om verkoeling te zoeken in de schaduw. Gelukkig was er een beetje afleiding door de vele deelnemers uit verschillende landen.

En soms gebeurde er al eens iets ... tot groot jolijt van de dames.
Ik herinner mij een aantal Schotse doedelzakspelers die enkele kilometers met hun peloton mee opstapte om met hun gesjierp de boel een beetje op de vrolijken. Maar die kerels waren niet getraind, die lagen dan ook enkele kilometers verder langs de zijkant. Eentje ervan lag nogal ongelukkig op zijn rug met opgetrokken knieën benen flink gespreid en zijne kilt ... danig opgeschoven ... zijn familiejuwelen ten toon stellend.
Die kerel moest flink van de kaart geweest zijn want al de passerende dames sloegen gillende kreten van ...

Wij hebben toch ook mooie dingen mogen beleven 'bij den troep'.

spelertje

08 jan 2008, 14:12

Hallo
zijn er nog mensen die hun legerdienst in het 62A gedaan hebben van Mei 1966 tot April 1967 . Ik heb een opleiding gehad in lombardsijde en daarna vertrokken wij naar koksijde , om de laatste maand terug te keren naar lombardsijde .Waarschijnlijk zijn er nog mensen die daar gelegerd waren .graag een reactie misschien ?