de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)
amadee

16 jul 2009, 12:21

Goeiedag,

Ja Jeronimo, ik heb me ook geërgerd aan de VRT, zowel radio als TV op de Vlaamse Feestdag. Op de TV was er zelfs iemand die het zich bekloeg dat hij iets in het nederlands moest zingen (samen met een nederlandse zangeres dacht ik te verstaan), maar ja hij zou toch proberen; nadien kon hij - gelukkig! - in het engels zingen.
Over naar ander onderwerp....
amadee
-----[/u][/i]
amadee

16 jul 2009, 14:06

Goeiedag,

Liedjes in het afrikaans stonden destijds ook op ons repertoire, en er zijn er beslist bij die ge u ook nog herinnert: "Bobbejaan klim die berg", "My Sarie Marais is zo ver ...", "Die kat kom weer...", misschien ook nog: "Bolandse Nootjies...".

Ik zou echt niet weten welke liedjes er in de oorlog expliciet verboden waren. Wij kenden heel veel liedjes, maar in de praktijk kenden wij alleen maar liedjes die niet verboden waren, of hadden we eigenliijk geen behoefte liedjes te zingen die misschien wel verboden waren. Misschien "C'est la lutte finale.." of de Marseillaise of zoiets. Van de engelse liedjes kenden we alleen "We gonna hang our washing on the Siegfriedline", en dat zongen we ook, maar opportuun was het niet in de omstandigheden van toen. En echte meezingertjes in het engels waren er verder niet.
Het eerste boekje dat ik na de oorlog kocht was een boekje met engelstalige liedjes. Ook weer niet direkt liedjes om enthosiast mee te zingen: "Rule Britanni, Britannia rule the waves", "Alleluia" (van Händel), "Nobody knows the trouble I've seen..", "What wil we do whit the drunken sailor ..." en nog zo wat.
Ik weet evenmin welke liederen er echt verplicht zouden geweest zijn, behalve dat misschien bij het zangonderricht er liederen tot het leerpaket behoorden, en zo zou het gekund hebben dat men Kempenland daarvoor best geschikt was, omdat niemand er zich door gestoord kon vinden Maar toch dus.
Wordt vervolgd.
Dag.
------------------
O bring my trug na die ou Transvaal, daar waar my Sarie Woon.....

Ivita

17 jul 2009, 21:33

The Ramblers 1933 'Wie is Loesje'

http://www.youtube.com/watch?v=eKLKGfM7aNc

Wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaan (De zingende broeder 1939)

http://www.youtube.com/watch?v=dCRXJcXtacI&NR=1

Ik sta op wacht (met mijn voeten in de gracht) :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=OYAxpI9c ... re=related

Je kan er zo nog veel vinden op youtube hoor.

Sarie Marais

http://www.youtube.com/watch?v=wrvEwv26WLc
Be carefull what you wish for
amadee

17 jul 2009, 23:47

Goeiedag,

Hartelijk bedankt Ivita.

Juist voor het slapen gaan vond ik je geschenk.
Ik heb een en ander beluisterd. Mooi, mooi.
En daar praten we morgen verder over
Amadee
------------
Wie is Loesje?? Loesje is mijn kleindochtertje.

jeronimo

17 jul 2009, 23:49

Mijn werkgever in 1951 had een radio "telefunken" zo'n kastmodel,
Als " The Ramblers of de Skymasters" speelden ging hij tekens de
radio zo hard zetten dat ze op straat konden meeluisteren.
Mijn Pa had een met de hand geschreven boek met van die liedjes
die een verhaal vertelden en met een tienal stroofjes.
Zo herinner ik mij nog ;
Suska van Rotselaar.
Mijn wijf
De scheten
Ik ging van Brugge naar Oostende en veel andere.

Alhoewel er weinig of geen reactie op oude munten gekomen is
wil ik toch nog eens zeer oude munten naar voor brengen
Een metalen stukje met opschrift; USUM BELGI AUSTRIA
Een metalen stukje 20 CENTAVOS, de rest is niet leesbaar.
Een koper stuk VICTORIO EMANUELLE II RE D ITALIA
Koper stukje 1 phennig 1889
Een zilver 5 frank stuk LOUIS PHILIPPE I 1832
Een gelukspenning uit Duitsland, ICH BRING DIR GLUCK
IM NEUEN JAHR, op de keerzijde een engeltje met tekst
PROSIT NEUJAHR;
Daar de teksten nogal onduidelijk zijn kan ik er geen foto van maken
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

jeronimo

18 jul 2009, 13:31

Hé Ivita,
Ik heb meegezongen hoor, deze liedjes hoorden we in de verzoekplaten progammas op de regionale zenders .
Ik sta op wacht was werkelijk een hit in de jaren 50.

Fokke

18 jul 2009, 13:58

jeronimo schreef:Hé Ivita,
Ik heb meegezongen hoor, deze liedjes hoorden we in de verzoekplaten progammas op de regionale zenders .
Ik sta op wacht was werkelijk een hit in de jaren 50.
Toen ik soldaat werd in 1961 was dat dé schlager van het jaar! Maar wij zongen: "Ik sta op wacht - zonder hemd, zonder broek- en denk aan jou - zonder hemd; zonder broek-..."
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
amadee

19 jul 2009, 22:11

Goeiedag,

Jeronimo, die munten zijn waarschijnlijk een deel van een opgegraven schat. In het vervolg moet ge die munten beter insmeren met koper- of zilverpoets van çavaseul, sidol is ook goed.

Over de muziek en zang doe ik morgen voort. Ik denk aan het pionierswerk van Willem De Meyer, voor, tijdens en na de oorlog, o.a. bij de soldaten. Nog een pionier was Bob Davidse, die begon uit het niets zowat op zijn eentje met het aanleren van de gitaar en het zingen, onder meer van Zuidafrikaanse liedjes. Ik heb hem nog gekend als een uitermate zachte, vriendelijke en bescheiden man. Ik denk dat hij dat nog is.
Tot dan.
-------------
Vrolijke, vrolijke kinderen ....

jeronimo

19 jul 2009, 22:39

Ja Amadee, de naam Willem De Meyer roept bij mij veel
herinneringen op, overal waar hij optrad ging ik naartoe.
Hij heeft me de liefde voor het vlaamse lied bijgebracht.
Die oude centen; in de jaren 50 werkte ik in de nabijheid
van het vosseplein (oude markt) te Brussel..
's Middags tijden de pause ging ik dan een kijkje nemen
naar hetgeen overgebleven was , ja zo had ik voor een
paar franken die muntjes op de kop kunnen tikken.
Die enkele stukken zilver geld komen uit een beurs uit
grootmoeders schattenkast, heb ze nooit willen verkopen.
Ooit vroeg een van mijn fruitplukkers die verzamelaar was
van oude munten een muntstukje van 50 centiem in ruil voor
drie weken plukken.
amadee

23 jul 2009, 23:39

Goeiedag,

Jeronimo, ik vond een duidelijke afbeelding van een munt waarop stond: AD USUM BELGI AUSTRIA 1793 op de ene kant en op de andere kant een kop van, naar ik vermoed, keizerin Maria Theresia van Oostenrijk. Ad usum is latijn en wil zeggen: in gebruik, te gebruiken.. of iets in die zin.
Ik heb dat gevonden op Google, door "USUM" in te drukken en dan verder te zoeken; ik kwam bij een verkoper van munten terecht. Ik had graag de afbeelding hier doorgezonden, ik heb een volle dag zitten zoeken hoe dat ge dat nu weeral moest doen, maar dat is me niet gelukt.....Wie legt me dat nog eens uit, met de uitleg op dit seniorennet geraakt ik er niet.

Nog iets over Willem de Meyer. Het zal voor onze jonge vrienden op dit forum, ik bedoel de mensen die nog geen 70 zijn, nog moeilijk voor te stellen zijn: Willem de Meyer die enkel met zijn trekharmonica, zonder luidspreker of micro enkel met assistentie van zijn Waalse vrouw die de liederteksten uitdeelde, overal in Vlaanderen - soms daarbuiten (in Duitsland na de oorlog, bij de belgische soldaten), vlaamse liedjes aan te leren, voor, tijdens en nà de oorlog, voor volle zalen voor een enthoesiast publiek, dat toen nog niet met de armen in de lucht hoefde te zwaaien. Hij leerde ook "Kempenland" aan en nog vele andere liedjes van Armand Preud'homme. Dat is nu niet meer voor te stellen..

Ik doe morgen voort, maar ik heb de indruk dat ik met die oude verhalen en toestanden me op een eiland zit te verdwalen. Hallo, zijn er hier nog van de jaren 30 ??

Amadee
-------------------
Heidewitska, vooruit geef gas, dat domme getreuzel komt hier niet van pas...

jeronimo

24 jul 2009, 21:57

Afbeelding
Amadee, ik heb het klaar gespeeld om deze afbeelding te plaatsen.
maar 't was nogal omslachtig; eerst selecteren en afdrukken
dan er een scan van maken en opslaan als JPG, en als laatst
de gewone manier van werken.
Waarschijnlijk zijn er eenvoudiger methoden om tot resultaat te
komen maar ik ben nogal ne sukkel op de P C .
Gewoon versturen in outlook is eenvoudiger, selecteren, kopieren
en plakken , of als bijlage maar dit gaat niet in seniorennet.
Dat we op een verlaten eiland zitten heb ik zó dikwijls ervaren
en dank zij Tilly, een vroegere moderator heb ik doorgewerkt.
Dat onze inzendingen zoveel gelezen worden kan men op het
forum lezen, de eerste gesloten telt reeds 138.555 lezers en deze
tweede 34.179.
Dus, kop op en nimmer versagen, er komen wel betere tijden.
amadee

24 jul 2009, 23:21

Goeienavond,

Jeronimo ik kreeg zojuist je melding met de munten. Ik krijg die munten wel op mijn computer, maar daar blijft het bij. Ik had graag nog wel eens een foto bij mijn verhalen gevoegd, maar het lukt met niet meer. Het heeft iets te maken met - hoe heet dat nu weeral - (bestand?), of met mijn computer, dat is een mac, ik zal er mijn kleinzoon moeten bijhalen.

Waar hadden we nu weer over? Over munten. Maar ondertussen zit ik nog altijd met muziek en liederen in mijn kop, ik zou graag tot in de jaren 50-60 willen geraken, dan kunnen onze jonge luisteraars, - lezers - er komen bijzitten.

Tijdens de oorlog zongen wij dus zowat alles wat er kon gezongen worden, desnoods ook in een andere taal, maar dat was niet veel. Behalve dan het afrikaans. Ik was nog maar 13 jaar toen de oorlog begon dus héél veel talen kende ik niet; frans, ja, een klein beetje: je suis, tu es, il est, en ça va en ça va pas , en nog zo, maar de uitspraak was niet goed, veel kon ge er niet mee aanvangen, laat staan dat ge er op kon zingen.

Engelse liedjes waren er ook niet, ook niet voor den oorlog. Heel weinig. Met "we gonna hang our washing on the Siegfried-line" hadden we nog juist kunnen meepikken vooraleer de duitsers binnen vielen, en toen was het heelemaal gedaan met engelse liedjes. De radio reikte amper met veel gekraak tot in Londen. Duitse liederen genoeg, mooie liederen, maar ik kan me geen enkel meezinger herinneren. In het Duits was wel "Und Engeland wir fahren gegen Engeland", maar daar waren wij echt niet zo over opgetogen. Ik heb al eens verteld dat ik niet zou weten wat er nu echt verboden of verplicht was. We hadden eigenlijk denk ik geen zin de duitsers op stang te jagen met het zingen van anti-duitse liedjes, temeer omdat we er toch geen kenden. Integendeel in die tijd werden de duitsers aanzien als de beteren als het op muziek aankwam.

Elke zondag klonk er over heel Europa, althans in die landen waar de duitsers het voor het zeggen hadden, het "Wunschkonzert door de radio's.
Het was een programma voor gevraagde platen voor soldaten. Het bestond voornamelijk uit heimatliederen, al eens een soldatenmarch. Bij ons werd dat programma erg gesmaakt, of met nu duitsgezind was of niet; er kwamen voor zover ik mij herinner geen echte nazi-liederen in voor, en ik heb ergens gelezen dat het ook in Engeland werd beluisterd.

Enkele van die liederen - sommige kwamen dikwijls terug - kan ik me nog herinneren. Eén van die liederen werd een grote hit, in Engeland, zelfs nog tijdens de oorlog, later tot in Amerika: "Vor der Kaserne, vor dem groszen Tor, steht eine Laterne, und steht sie noch davor." Het is een typisch duits soldatenlied. En misschien kennen jullie dat wel.

Wat wel hier en daar taboe was, waren de Vlaamse Leeuw voor de enen, het Belgisch Vaderlands Lied voor de anderen, soms allebei.

To zover deze uitzending.
-------------
Tip : Als ge al wat op jaren zijt, vind ik Radio Spes niet slecht.

Fokke

24 jul 2009, 23:50

Hier is het! "Vor der Kaserne" http://www.youtube.com/watch?v=Mp2qzmQBRGM
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
amadee

29 jul 2009, 20:40

Goeiedag,

Heeft U mijn voorgaande bijdrage opgevangen? Hier is het nog eens:
http://www.youtube.com/watch?v=vnRqYMTp ... re=related

U bent niet bij een muziekforum, wel degelijk bij "De tijd van toen". Fokke bracht mij samen met Lili Marleen bij een keuze van naoorlogse liedjes, van het een op het ander, en zo is het gekomen. Ik heb een paar dagen vertoefd in de muzikale wereld van toen.

Ik heb destijds wel wat moeite gehad met die rauwe stem van Louis Armstrong en heb destijds wel wat tijd nodig gehad om zijn liedjes te waarderen. "What a beautifull world" is naar mijn gevoelen zo hartverwarmend van tekst en van uitvoering dat ik vond dat hier echt thuis hoorde. Hieronder geef ik nog eens de afgedrukte tekst.

En dit was dan een inleiding naar de liedjes van toen, de jaren 40 en 50.
---------

(George Weiss / Bob Thiele)

I see trees of green, red roses too
I see them bloom for me and you
And I think to myself, what a wonderful world

I see skies of blue and clouds of white
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself, what a wonderful world

The colours of the rainbow, so pretty in the sky
Are also on the faces of people going by
I see friends shakin' hands, sayin' "How do you do?"
They're really saying "I love you"