De HISTORISCHE JEZUS
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
BV:
Jouw leermeesters zullen zich heel tevreden in de handen wrijven door je blinde geloof in hun indoctrinatie.Een pastoor moet hier meerdere jaren flink studeren eerst in het college waar hij grieks-latijnse doet,nadien in het Seminarie en tenslotte enkele jaren theologie aan de universiteit.Dat zijn kennis in de geschiedenis niet in jouw bijbelskraam past dat is evident.Deze man beperkte zich tot de gedocumenteerde waarheid als hij mij antwoordde.Jij wil altijd iets par force bewijzen en daarbij aarzel je niet om bewust dingen te verdraaien of onvolledig te citeren zoals Wil en Talisman al meerdere keren hebben aan de kaak gesteld.
Je blinkt écht uit door bescheidenheid BV.Mischien was jouw nonkelpastoor wel eerlijk maar ontbrak het hem aan kennis
Wie bewaakt de bewakers.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
talisman schreef:Ik wil er op attent maken dat de laatste 'historische' postings van BLUE VELVET, VERDRAAIDE feiten zijn en vol met onwaarheden zitten.
Dit is reeds een tijdje geleden aan de orde geweest en heb dan stap voor stap uiteengezet hoe en door wie het christendom gestart is. Al de aangebrachte tegenargumenten van BV bleken dan, net zoals nu, vol met verdraaide feiten en onwaarheden te zijn. Nu is er nog een element bijgekomen: de SUGGESTIE! ...zou zijn... verondersteld men... is mogelijk.
Zelfde technieken worden ook in het kontaktblad "DeWachttoren" gebruikt.
Ik heb geen zin om alles wat betreft de postings van BV en co nog te beantwoorden. Dit zou in herhaling vallen zijn. Nog een prettige zondag met enkel gewenst bezoek.
talisman, er zijn nog mensen die studie gedaan hebben over de eerste kerkvaders, en die bronnen daar heb jij misschien geen kennis van maar ze BESTAAN. En wel uit direkte bron. Ik citeerde de brief van Clemens, geschreven in de eerste eeuw waarin verwijzingen staan naar de apostelen, hun evangeliën en hun dood.
Ik citeer hier nog de brieven van Ignatius (Ignatius (ca. 30/50-110 na Chr.) was de derde bisschop van Antiochië in Syrië. De kerkhistoricus en bisschop van Caesarea in Palestina, Eusebius (ca. 263-339) noemt hem als derde bisschop na de Apostel Petrus en Evodius. Zijn brieven geschreven rond het jaar 100 n. Chr. geven een belangrijke indicatie van van hoe de kerk van het Nieuwe Testament zich ontwikkelde. Vandaar het grote belang van deze brieven. Ignatius schrijft over twee ketterijen waarvoor hij de gemeentes waarschuwt. De eerste is het docetisme, dat is de leer dat Jezus geen echt lichaam had, maar een schijnlichaam.
[...] volledig overtuigd met betrekking tot onze Heer dat Hij werkelijk uit de familie van David is wat betreft zijn menselijke afkomst, en Zoon van God met betrekking tot de goddelijke wil en macht, waarachtig geboren uit een maagd, gedoopt [en] waarachtig in het vlees voor ons vastgenageld onder Pontius Pilatus. (Smyrna 1:1-2)
Hij leed werkelijk, net zo goed als Hij zichzelf werkelijk opwekte – niet zoals sommige ongelovigen zeggen, dat Hij alleen in schijn leed. [...] En na zijn opstanding at en dronk Hij met hen als iemand die bestaat uit vlees, hoewel hij geestelijk met de Vader verenigd was.[..] Bidt voor hen, dat ze zich op de een of andere manier bekeren, hoe moeilijk dat ook [voor ze] is. Want als deze dingen door onze Heer werden gedaan in schijn alleen, dan ben ik alleen in schijn in ketenen. Waarom heb ik mezelf dan aan de dood overgegeven, aan het vuur, het zwaard, aan dieren? Hoe dan ook, ‘dichtbij het zwaard’ betekent ‘dichtbij God’; ‘met de dieren’ betekent ‘met God’. [....]
Ook de kerk in Tralles waarschuwde Ignatius heel concreet tegen het docetisme:
Maar als, zoals sommige atheïsten, dat zijn ongelovigen, zeggen dat hij slechts in schijn leed [...] waarom ben ik dan in ketenen? Waarom wil ik dan met wilde dieren vechten? Als dat het geval is, sterf ik zonder reden; belangrijker, dan vertel ik leugens over de Heer. (Tralles 10)
Ook de gemeentes in Magnesia wordt tegen het docetisme gewaarschuwd: ‘Weest volledig overtuigd van de geboorte en het lijden en de opstanding die plaatsvond toen Pontius Pilatus gouverneur was.’ (Magnesia 11)
Zo ook schreef hij aan Efeze: Jezus Christus, was ontvangen door Maria als onderdeel van Gods plan, zowel uit het zaad van David als uit de Heilige Geest. Hij is geboren en werd gedoopt opdat door zijn lijden Hij het [doop]water zou reinigen.’ (Efeze 18:2) Nog een derde keer spreekt Ignatius in die brief over ‘Jezus Christus, die fysiek een afstammeling van David was, die de Zoon van een Mens en de Zoon van God is.’ (Efeze 20:2).
Een tweede ketterij die Ignatius bestrijdt, is het Judaisme.
Daarover een volgende keer.
-
talisman, een goeie tip, lees eens de brieven van de eerste kerkvaderstalisman schreef:Maar jong, is me dat een goed doordacht antwoord zeg! Wat kan een weldenkend mens daarop zeggen? Niks. Zeg eens 'Hallo' tegen de micro: "Hallo micro". En terloops, hoe zit dat nu met dat boek van Raymond Franz: onzeWETENSCONFLICT. Hebt ge dat gelezen od niet????DR schreef:Het si waar dat de wereld beweegt, als je in de trein zit/ Gezien vanuit jouw standpunt.talisman schreef:Ik wil er op attent maken dat de laatste 'historische' postings van BLUE VELVET, VERDRAAIDE feiten zijn en vol met onwaarheden zitten.
Om andere beweringen verdraaid te noemen is wel wat al te doorzichtig.
-
Clausewitz, je draait rond de pot ! Ik wil graag weten of die studies van de pastoor de kennis van de brieven van de eerste kerkvaders inhouden. Ze lezen naar mijn weten zelfs niet in de bijbel maar in missels en cathechismisboekskes. Voor wat is dat goedClausewitz schreef:BV:Je blinkt écht uit door bescheidenheid BV.Mischien was jouw nonkelpastoor wel eerlijk maar ontbrak het hem aan kennisJouw leermeesters zullen zich heel tevreden in de handen wrijven door je blinde geloof in hun indoctrinatie.Een pastoor moet hier meerdere jaren flink studeren eerst in het college waar hij grieks-latijnse doet,nadien in het Seminarie en tenslotte enkele jaren theologie aan de universiteit.Dat zijn kennis in de geschiedenis niet in jouw bijbelskraam past dat is evident.Deze man beperkte zich tot de gedocumenteerde waarheid als hij mij antwoordde.Jij wil altijd iets par force bewijzen en daarbij aarzel je niet om bewust dingen te verdraaien of onvolledig te citeren zoals Wil en Talisman al meerdere keren hebben aan de kaak gesteld.
Ik wil wel eens praten met zo'n theoloog.......
-
Gast
Ook een suggestie: lees eens GEWETENSCONFLICT van Raymond Franz.bluevelvet schreef:talisman, een goeie tip, lees eens de brieven van de eerste kerkvaderstalisman schreef:Maar jong, is me dat een goed doordacht antwoord zeg! Wat kan een weldenkend mens daarop zeggen? Niks. Zeg eens 'Hallo' tegen de micro: "Hallo micro". En terloops, hoe zit dat nu met dat boek van Raymond Franz: onzeWETENSCONFLICT. Hebt ge dat gelezen od niet????DR schreef:Het si waar dat de wereld beweegt, als je in de trein zit/ Gezien vanuit jouw standpunt.talisman schreef:Ik wil er op attent maken dat de laatste 'historische' postings van BLUE VELVET, VERDRAAIDE feiten zijn en vol met onwaarheden zitten.
En kom me nu niet vertellen dat ge geen geschriften van "afvalligen" leest, he! Dat waren die "Kerkvaders" ook, en die hun verhaaltjes ken ik uiteraard al zeer lang. En dat heb ik niet uit uw voorgekouwde bronnen.
-
Gast
Van sprookjes gesproken BlueVelvet, de onderstaande quote bestaat he? Ook niet nodig om u te verontschuldigen zeker? U werkt toch ook aan een betere werleld, is het niet? Is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik heb vandaag mijn anti-dementie-pilletje genomen, en zie: het werkt.
--------------------------
Quote BV:
Neen, de dinoos zijn niet uitgestorven door evolutie. Bij gebrek aan voedsel na de zondvloed ja. De Behemoth, een dino beschreven in de bijbel leefde samen met de mens, dat verhaaltje van uitsterven, door bvb. een komeet, van 65 miljoen jaar geleden is een sprookje.
Quote BV:
Neen, de dinoos zijn niet uitgestorven door evolutie. Bij gebrek aan voedsel na de zondvloed ja. De Behemoth, een dino beschreven in de bijbel leefde samen met de mens, dat verhaaltje van uitsterven, door bvb. een komeet, van 65 miljoen jaar geleden is een sprookje.
Welke geschriften zou ik moeten lezen van afvalligen ? En van welke afvalligen ? Ik ben niet mee !talisman schreef:Ook een suggestie: lees eens GEWETENSCONFLICT van Raymond Franz.bluevelvet schreef:talisman, een goeie tip, lees eens de brieven van de eerste kerkvaderstalisman schreef:Maar jong, is me dat een goed doordacht antwoord zeg! Wat kan een weldenkend mens daarop zeggen? Niks. Zeg eens 'Hallo' tegen de micro: "Hallo micro". En terloops, hoe zit dat nu met dat boek van Raymond Franz: onzeWETENSCONFLICT. Hebt ge dat gelezen od niet????DR schreef:Het si waar dat de wereld beweegt, als je in de trein zit/ Gezien vanuit jouw standpunt.talisman schreef:Ik wil er op attent maken dat de laatste 'historische' postings van BLUE VELVET, VERDRAAIDE feiten zijn en vol met onwaarheden zitten.
En kom me nu niet vertellen dat ge geen geschriften van "afvalligen" leest, he! Dat waren die "Kerkvaders" ook, en die hun verhaaltjes ken ik uiteraard al zeer lang. En dat heb ik niet uit uw voorgekouwde bronnen.
Als jij beweert dat de kerkvaders afvalligen zijn (uit welke bronnen?)moet jij weten, wat me interesseert is dat zij in de eerste eeuw, en rond het jaar 100 verwezen naar de apostelen, hun evangeliën en hun dood. Dus beweren dat de evangeliën veel later zouden geschreven zijn is larrie. Volgens jouw visie zijn het allemaal vervalsingen, zowel van Clemens, Ignatius, Polycarpus, Didache, enz.... ? en anders geschreven door afvalligen ?? Weet je echt niets beters
Dat de hedendaagse RKK geen opvolgers zijn van Christus leer daar kan ik inkomen maar niet in de eerste eeuw, toen er nog genoeg ooggetuigen in leven waren.
Zeg me eens waarom zouden jouw bronnen de waarheid meer in pacht hebben ?
-
Gast
Kijk, dàt is nu eens het prototypisch antwoord van een Jehova's getuige zie! Zelfs ontkennen dat de zon overdag schijnt.bluevelvet schreef:Tja, talisman, ik denk dat jouw anti-dementie-pilletje juist niet gewerkt heeft. Geeft niet hoor, misschien eentje meer nementalisman schreef:Van sprookjes gesproken BlueVelvet, de onderstaande quote bestaat he? Ook niet nodig om u te verontschuldigen zeker? U werkt toch ook aan een betere werleld, is het niet? Is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik heb vandaag mijn anti-dementie-pilletje genomen, en zie: het werkt.
Quote BV:
ALLES WAT PAULUS HEEFT GESCHREVEN OVER JOSHUA EN ALLES WAT DE EVANGELISTEN OVER JOSHUA HEBBEN GESCHREVEN GAAT NIET OVER DE HISTORISCHE JOSHUA EN IEDER DIE ERNA WAT GESCHREVEN HEEFT IN DEZELFDE LIJN. Kunt ge 't lezen? Verstaat ge wat ik schrijf? Kunt ge het nu onthouden. Moet wel, want ik kom er voor jou niet meet op terug. Enne, het is u verboden dat boek te lezen he?, ge weet wel, dat van R.F.
-
Gast
Ge was deze posting ook vergeten he BV ? Nogal goed dat ik dat niet ben vergeten. We hebben misschien een andere huisdokter ?bluevelvet schreef:Tja, talisman, ik denk dat jouw anti-dementie-pilletje juist niet gewerkt heeft. Geeft niet hoor, misschien eentje meer nementalisman schreef:Van sprookjes gesproken BlueVelvet, de onderstaande quote bestaat he? Ook niet nodig om u te verontschuldigen zeker? U werkt toch ook aan een betere werleld, is het niet? Is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik heb vandaag mijn anti-dementie-pilletje genomen, en zie: het werkt.
Quote BV:
Weet ge nog, ge was in uw wiek geschoten omdat ik schreef dat ge ook een CREATIONISTE was. Ge weet wel, die 'armen van geest bij de kleine kudde' zullen horen, die geloven ook dat de wereld is geschapen in zes dagen. Wel, daar ging dat over. Kunt ge lezen? En ge kunt toch optellen he? een en een is twee. Daar staat het. Goed he? Ik denk toch dat ge JG bent, hoor. Maar zo een van het Mata Hari-type.
-
Stefan - Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Uitvoerig behandeld bij Hegel, voor degene die interesse hebben.Mysterie Man schreef: Antithese en paradox zijn dingen die te maken hebben met logica. Op het poneren van een these (een wetenschapper die bijvoorbeeld zegt dat het wit is) volgt er meestal snel een antithese (een andere wetenschapper die zegt dat het zwart is).
Vervolgens gaat men dan uitzoeken hoe het eigenlijk zit, en komt men tot de SYNTHESE (een wetenschapper die zegt dat het een beetje wit, maar ook een beetje zwart is, met andere woorden grijs dus).
-
Juist het tegenovergestelde talisman, alles wat de Evangelisten en Paulus geschreven hebben over die éne Jezus is HISTORIE !talisman schreef:Kijk, dàt is nu eens het prototypisch antwoord van een Jehova's getuige zie! Zelfs ontkennen dat de zon overdag schijnt.bluevelvet schreef:Tja, talisman, ik denk dat jouw anti-dementie-pilletje juist niet gewerkt heeft. Geeft niet hoor, misschien eentje meer nementalisman schreef:Van sprookjes gesproken BlueVelvet, de onderstaande quote bestaat he? Ook niet nodig om u te verontschuldigen zeker? U werkt toch ook aan een betere werleld, is het niet? Is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik heb vandaag mijn anti-dementie-pilletje genomen, en zie: het werkt.
Quote BV:
ALLES WAT PAULUS HEEFT GESCHREVEN OVER JOSHUA EN ALLES WAT DE EVANGELISTEN OVER JOSHUA HEBBEN GESCHREVEN GAAT NIET OVER DE HISTORISCHE JOSHUA EN IEDER DIE ERNA WAT GESCHREVEN HEEFT IN DEZELFDE LIJN. Kunt ge 't lezen? Verstaat ge wat ik schrijf? Kunt ge het nu onthouden. Moet wel, want ik kom er voor jou niet meet op terug. Enne, het is u verboden dat boek te lezen he?, ge weet wel, dat van R.F.
PECH voor jou dan, ik mag alle boeken lezen, niemand verbiedt mij dit !
Ik heb die quote die jij aanhaalt geschreven ja, en dan ? is er een probleem ? Waarom zou IK me moeten verontschuldigen daar waar jij schreef dat ik zou vermeld hebben dat de dinoos verdronken waren.... Clausewitz beweerde dat de dinoos zijn uitgestorven door evolutie. Herlees nog eens mijn quote aub.
-
DR - Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:13
Mantra op mantra dus.talisman schreef: ALLES WAT PAULUS HEEFT GESCHREVEN OVER JOSHUA EN ALLES WAT DE EVANGELISTEN OVER JOSHUA HEBBEN GESCHREVEN GAAT NIET OVER DE HISTORISCHE JOSHUA EN IEDER DIE ERNA WAT GESCHREVEN HEEFT IN DEZELFDE LIJN. Kunt ge 't lezen? Verstaat ge wat ik schrijf? Kunt ge het nu onthouden. Moet wel, want ik kom er voor jou niet meet op terug. Enne, het is u verboden dat boek te lezen he?, ge weet wel, dat van R.F.
Toevallig de documantaire over talpiot gezien.
Valt op dat men de Bijbel NIET gelezen heeft, wel alle apocriefe boeken en dus de daarop gebaseerde veronderstellingen uit.
Dan gaan men verder met tegenstrijdige veronderstellingen. De mogelijke geschatte tijdsperiode is ongeveer 120 jaar, met de dood van Jezus in het midden. Een grote variatie dus, die aangeeft dat exacte tijdsmeteing niet mogelijk is.
Dan gaat men uitvoerig in op de veronderstelde mogelijkheid dat het Jezus met familie zou kunnen zijn. Ook hier tegenstrijdige meningen. Kennelijk willen de Joden graag, dat het NT verslag niet klopt.
Dan probeert men het statistisch. De één zegt dat het zeker is dat het Jezus is. De ander zegt het kan niet. Beiden met een steekhoudende argumentatie.
In de bewuste tijdsperiode is Jeruzalem vernietigd met 1.100.000 doden.
Hoeveel mensen zij daarbij die de gevonden namen dragen en daar gezamelijk als familie begraven kunnen zijn?
Lees de Bijbel dagelijks.
-
Zeg talisman, waarom ben je zo onduidelijk ? Deze posting was een antwoord op Clausewitz. IK ben het niet vergeten, jij wel ! Verontschuldigingen verwacht ik eerder van jou, maar ik dring niet aan hé, jij bent er naar mijn gevoel de man niet naar. Enne... pas op hé, niet te veel pilletjes nementalisman schreef:Ge was deze posting ook vergeten he BV ? Nogal goed dat ik dat niet ben vergeten. We hebben misschien een andere huisdokter ?bluevelvet schreef:Tja, talisman, ik denk dat jouw anti-dementie-pilletje juist niet gewerkt heeft. Geeft niet hoor, misschien eentje meer nementalisman schreef:Van sprookjes gesproken BlueVelvet, de onderstaande quote bestaat he? Ook niet nodig om u te verontschuldigen zeker? U werkt toch ook aan een betere werleld, is het niet? Is me eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Ik heb vandaag mijn anti-dementie-pilletje genomen, en zie: het werkt.
Quote BV:
Weet ge nog, ge was in uw wiek geschoten omdat ik schreef dat ge ook een CREATIONISTE was. Ge weet wel, die 'armen van geest bij de kleine kudde' zullen horen, die geloven ook dat de wereld is geschapen in zes dagen. Wel, daar ging dat over. Kunt ge lezen? En ge kunt toch optellen he? een en een is twee. Daar staat het. Goed he? Ik denk toch dat ge JG bent, hoor. Maar zo een van het Mata Hari-type.
BTW, ik geloof niet dat de wereld is geschapen in zes dagen. Ik zei het toch al, ik ben geen creationist.
WAAROM moet ik toegeven dat ik een JG, een creationist, of nu al een Mata-Hari zou zijn ? Ik ben een bijbelgelovige, punt daar mee uit !
-
Graag BEWIJS van het tegenovergestelde.talisman schreef:Quote BV:
BTW, ik geloof niet dat de wereld is geschapen in zes dagen. Ik zei het toch al, ik ben geen creationist.
Zo maakt ge u toch hopeloos belachelijk.
Er zijn dieren beschreven in de bijbel die in overeenstemming zijn met het uiterlijke van de door ons nu gekende dinoos. Naar de vraag wat ze anders zouden kunnen zijn antwoord men al te gemakkelijk, ik denk dat ook Wil dit al eens schreef : een tot nog toe onbekend dier dat uitgestorven is....
Maar WAAROM wil men niet aanvaarden dat het gewoonweg dinoos zijn ? Volgens de evolutietheorie verteld men dat ze 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven, maar vele van de 'geleerden' die dat beweerden, wisten toen nog niet dat die dieren beschreven stonden in Job ! Ze hadden wellicht nog NOOIT de bijbel in handen gehad, laat staan gelezen.
Wat denk je ? Zouden ze terugkomen op deze belachelijke hypothese, hoogmoedig zoals ze zijn ? BAH NEEN GIJ ! DAAROM willen ze niets weten van de Behémoth in de bijbel, maar een andere uitleg voor het bestaan van die dieren hebben ze er niet voor. Maar dat komt wel.... als ge hun maar genoeg tijd geeft. Is nog een paar miljoen jaar voldoende
China is bekend om zijn vuurspuwende draken. Ook die dieren worden beschreven in Job. Die 'legendes' moeten toch van ergens komen niet ? Maar buiten de beschrijving van Job is er niet bekend waar dat eigenaardig dier dan wel aan de menselijke geest zou moeten ontsproten zijn. De auteur van deze 'legende' is nochtans Job. Net als sprookjes van 'reuzen' ontsproten zijn uit : 'de reuzen waren op aarde' ten tijde van Noach.
-
Niet slim hé Adinda, om iets te beweren waar je ZERO over weet !Adinda schreef:Als jij zegt een bijbelgelovige te zijn dan moet je de Bijbel letterlijk nemen en niet interpreteren. Daar staat dat hij in zes dagen schiep. Over die duizend jaar heb ik niets gelezen. Waar staat dat?bluevelvet schreef:Jij hebt toch geen bijbel(s) Adinda ? Er staat nochtans ook dat één dag voor God als duizend jaar is.Adinda schreef:O ja ? in welke Bijbel geloof je dan? Deze waarin genesis is veranderd of zo? In genesis staat dat alles geschapen werd in 6 dagen en jij geloofde dat niet. Hoe komt dat nu? Wat ben jij ons hier allemaal aan het wijs maken meiske. De getuigen hebben dat ook die draaien ook met de wind en die noemen dat begrijpelijk lezen. Jij ook veronderstel ik?bluevelvet schreef: Ik ben een bijbelgelovige, punt daar mee uit !
Vertel mij dan eens waar ik het onveranderde Genesis kan vinden ? Want als je beweert dat die veranderd is moet je de twee kunnen vergelijken ? Allez doe je best !