De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

16 dec 2009, 00:18

Sigius schreef:
Lang voordat de mensheid in het algemeen aanvaardde dat de aarde rond is, verklaarde de bijbel: „[God] spant het noorden uit over de lege ruimte, hangt de aarde op aan niets” (Job 26:7).
7 Hy breydt het Noorden uyt over het woeste: hy hangt de aerde aen een niet. 8 Hy bindt de wateren in sijne wolcken: nochtans en scheurt de wolcke daer onder niet
Bovendien onthult de bijbel dat „er Een [is] die woont boven het rond der aarde — waarvan de bewoners als sprinkhanen zijn” (Jesaja 40:22).
21 En weet ghylieden niet? hoort ghy niet? isset u vanden aenbeginne niet bekent gemaeckt? en hebt ghy op de grontvesten der aerde niet gelett?
22 Hy ist die daer sitt boven den cloot der aerde, ende der selver inwoonders zijn als sprinckhanen: hy ist die de hemelen uytspant als eenen dunnen doeck, ende breydtse uyt als een tente, om te bewoonen:

Beste Aime,

Wij hebben deze discussie al gehad... Het rond der aarde is pas later toegevoegd. Bovenstaande vertaling is uit 1637.. Lees zelf...

Ook in het Oude Testament vinden we zo'n passage "Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde" (Jes 40:22), hierbij heeft men het Hebreeuwse woord "חוג", in de Staten Vertaling vertaald met "kloot", in de betekenis van "ronding, kring, cirkel". Men dacht dus niet aan een platte Aarde.

De oude Grieken wisten al dat de aarde rond was.

De bolvorm van de aarde was voor de gemiddelde ontwikkelde Middeleeuwer de normaalste zaak van de wereld.
Hadden wetenschappers aan een bolvormige aarde getwijfeld had men nooit Columbus laten uitvaren.
Reeds lang vóór Columbus waren Pythagoras, Plato en Aristoteles overtuigd van het rond der aarde.
Eratosthenes had 250 jaar voor Christus al de omtrek van de aarde wiskundig uitgewerkt. Die Griekse kennis over het rond zijn van de aarde is later nooit verdwenen.
De meeste kerkvaders accepteerden de bolvorm van de aarde.

De mythe van een Kerk die geloofde in een platte aarde is bedacht in de negentiende eeuw en is dus een misvatting. De darwinisten gebruikten tussen 1870 en 1920, deze leugen in hun strijd tegen de Kerk over de evolutietheorie. Scheppingsgeloof moest vereenzelvigd worden met een platte aarde en belachelijk gemaakt worden.

De atheïstische professor Dawkins verwijst er nog steeds graag naar.

Lees hier een artikel over De platte aarde en het conflictmodel voor de relatie geloof-wetenschap.

Mysterie Man

16 dec 2009, 10:18

bluevelvet schreef:De oude Grieken wisten al dat de aarde rond was.

De bolvorm van de aarde was voor de gemiddelde ontwikkelde Middeleeuwer de normaalste zaak van de wereld.
Hadden wetenschappers aan een bolvormige aarde getwijfeld had men nooit Columbus laten uitvaren.
Reeds lang vóór Columbus waren Pythagoras, Plato en Aristoteles overtuigd van het rond der aarde.
Eratosthenes had 250 jaar voor Christus al de omtrek van de aarde wiskundig uitgewerkt. Die Griekse kennis over het rond zijn van de aarde is later nooit verdwenen.
De meeste kerkvaders accepteerden de bolvorm van de aarde.
Inderdaad, laat ons even Aristarchus van Samos erbij betrekken:

Aristarchus van Samos (ca.310-230 v.Chr)

Aristarchus van Samos, die leefde ongeveer van 310 tot 230 v.Chr., en dus zowat een kwarteeuw ouder was dan Archimedes, is de belangwekkendste van de oude sterrenkundigen, omdat hij de volledige hypothese van Copernicus lanceerde, dat alle planeten, de aarde incluis, zich in cirkelbanen om de zon bewogen, en dat de aarde bovendien in vier en twintig uur om haar eigen as wentelde. Het stelt even teleur, dat het enige bewaard gebleven werk van Aristarchus; Over de Omvang en de afstanden van Zon en Maan, zich op het geocentrische standpunt plaatst. Het is waar, dat het voor de problemen, die dit werk behandelt, geen verschil uitmaakt, op welk standpunt men zich stelt, en hij zal het waarschijnlijk onverstandig hebben geacht om zijn berekeningen te bezwaren met een onnodige oppositie tegen de algemene opvatting van de sterrenkundigen; ook is het mogelijk, dat hij pas na het schrijven van dit werk tot zijn Copernicaanse hypothese is gekomen. Sir Thomas Heath neigt tot deze laatste opvatting in zijn boek over Aristarchus, dat de tekst bevat van dit werk, met een vertaling . Het feit, dat Aristarchus de hypothese van Copernicus heeft gelanceerd, staat desalniettemin positief vast.

Het eerste en beste bewijs daarvoor wordt geleverd door Archimedes, die, gelijk wij reeds hebben gezien, een jongere tijdgenoot was van Aristarchus. In een schrijven aan Gelon, de koning van Syracuse, merkt hij op, dat Aristarchus “een boek met een aantal hypothesen” het licht had doen zien, en vervolgt dan: “Zijn hypothese is, dat de vaste sterren en de zon onbeweeglijk zijn, en dat de aarde om de zon wentelt in een cirkel, met de zon als middelpunt”. Ook bij Plutarchus komt een passage voor, volgens welke Cleanthes “meende, dat het de plicht van de Grieken was om Aristarchus van Samos wegens goddeloosheid te veroordelen, omdat hij het Hart van het Heelal (namelijk de aarde) in beweging had gebracht; dit als gevolg van zijn poging om de verschijnselen te verklaren door de veronderstelling, dat de hemel zich in rust bevindt, en de aarde zich in een schuinstaande cirkelbaan voortbeweegt, en tegelijkertijd bovendien nog om haar eigen as draait”. Cleanthes was een tijdgenoot van Aristarchus en overleed omstreeks 232 v. Chr. Elders merkt Plutarchus op, dat Aristarchus deze opvatting slechts als hypothese lanceerde, maar dat zijn volgeling Seleucus haar als een vaststaand feit verdedigde. (Seleucus leefde omstreeks 150 v. Chr.). Aëtius en Sextus Empiricus vermelden eveneens, dat Aristarchus de heliocentrische hypothese verkondigde, doch vermelden er niet bij, dat zij uitsluitend als hypothese was bedoeld. Zelfs wanneer hij dit zou hebben gedaan, lijkt het niet onwaarschijnlijk, dat hij, evenals Galilei tweeduizend jaar later, zo heeft gehandeld om de godsdienstige vooroordelen niet te kwetsen, een vrees, die, gezien de reeds vermelde houding van Cleanthes, maar al te gegrond blijkt te zijn geweest.

De Copernicaanse hypothese, door Aristarchus gelanceerd, hetzij positief, dan wel tastenderwijs, werd definitief aanvard door Seleucus, doch door geen ander sterrekundige uit de oudheid. Deze algemene verwerping was hoofdzakelijk te danken aan Hipparchus, die van 161 tot 126 v. Chr. Werkzaam was. Heath beschrijft hem als “de grootste sterrekundige van de oudheid” (Greek Mathematics dl.II blz. 253.) Hij was de eerste, die een systematische verhandeling schreef over driehoekdsmeting; hij ontdekte de precessie van de dag- en nachteveningen; hij berekende de lengte van de maan-maand met een nauwkeurigheid van minder dan een seconde; hij bracht een verbetering aan in de brekeningen van Aristarchus inzake de afstanden van zon en maan; hij stelde een catalogus samen van achthonderd en vijftig vaste sterren met vermelding van hun lengte en breedte. Tegenover de heliocentrische hypothese van Aristarchus stelde hij een verbeterde editie van de theorie der epicycli, die omstreeks 220 v.Chr. door Apollonius was opgesteld; het was de uitwerking van deze theorie, die later bekend zou worden als het Ptolemaeische stelsel, naar de sterrekundige Ptolemaeus, die leefde in het midden van de tweede eeuw v. Chr.
Copernicus heeft misschien iets, zij het dan niet veel, afgeweten van de bijkans vergeten hypothese van Aristarchus, en werd aangemoedigd, doordat hij bij de Ouden steun vond voor zijn nieuwigheid. Voor het overige is de invloed van de hypothese van Aristarchus op de latere sterrekunde praktisch nihil geweest.

Bron: Russell B., Geschiedenis der westerse filosofie – in verband met politieke en sociale omstandigheden van de oudste tijden tot heden, Servire, Katwijk aan Zee, 1948, pp.208-209.
Het leven is één groot feest, maar we moeten wel ZELF de slingers ophangen.

martien55

16 dec 2009, 11:22

Kijk even wat wiki er over zegt:
hier
De aanduiding "boven" bestaat niet in een wereld met een ronde aardbol. Waar is "boven" bij onze aardbol?
Gast

16 dec 2009, 11:40

martien55 schreef:Kijk even wat wiki er over zegt:
hier
De aanduiding "boven" bestaat niet in een wereld met een ronde aardbol. Waar is "boven" bij onze aardbol?
Martien55, aanvankelijk ging de discussie niet over of men al dan niet wist dat de aarde rond was, maar over het begrip 'Hemelkoepel'. Als ik hier al geschreven heb dat de Soemeriërs reeds HEEL ons zonnestelsel kenden gaat onzen dikke vriend DR aan mij nu eens uitleggen en bewijzen dat men wist dat de aarde rond was in Jezekens tijd. Halloooo, begrijpelijk lezen??? Maar hoe ze daar in den bijbel tegenaan keken? DAT is weer wat anders. De wereld bestaat nog maar 6000 jaar. Wat heb ik hier al van kennis opgestoken. :roll:

Mysterie Man

16 dec 2009, 11:46

In zijn boek 'De Heilige Paddestoel en het Kruis' suggereert John M.Allegro dat de Sumeriërs (of tenminste hun voorgangers) het beeld voor zich zagen van een gigantische paddestoel waaronder wij leven. Het 'hemelgewelf' is dan de onderkant van de hoed, en hij wordt gedragen door een pijler/pilaar ---> steel.

Hij kwam tot deze ontdekking bij het vertalen van de Dode Zeerollen. Niet omdat het er zo expliciet in zou staan, maar omdat hij merkte dat veel onopgehelderde verhalen uit de Bijbel plots verstaanbaar worden als je een aantal stamwoorden uit het Hebreeuws e.d. terugvoert naar hun Sumerische wortels. Een etymologisch terugredeneren in de tijd dus.
Gast

16 dec 2009, 12:21

Mysterie Man schreef:In zijn boek 'De Heilige Paddestoel en het Kruis' suggereert John M.Allegro dat de Sumeriërs (of tenminste hun voorgangers) het beeld voor zich zagen van een gigantische paddestoel waaronder wij leven. Het 'hemelgewelf' is dan de onderkant van de hoed, en hij wordt gedragen door een pijler/pilaar ---> steel.

Hij kwam tot deze ontdekking bij het vertalen van de Dode Zeerollen. Niet omdat het er zo expliciet in zou staan, maar omdat hij merkte dat veel onopgehelderde verhalen uit de Bijbel plots verstaanbaar worden als je een aantal stamwoorden uit het Hebreeuws e.d. terugvoert naar hun Sumerische wortels. Een etymologisch terugredeneren in de tijd dus.
Natuurlijk, daar kan ik me bij aansluiten. Deze kennis had men reeds eeuwen bewaard in de bib. van Alexandrië, die onze 'kerkvaders' zo nodig moesten verbranden. De link naar Soemerië komt uit die hoek, temeer omdat ook de Essenen aan de Pythagorische scholen verwant zijn. Joshua en de Farizeeën wilden ook terug naar de bron. De meeste esotherie uit deze strekking is Egyptisch. Zelfs de verwijzing naar de sterrenconstilatie via het kerstverhaal is Egyptisch/Babylonische astrologie. Mooi toch?

Reini

16 dec 2009, 12:57

Mysterie Man schreef:In zijn boek 'De Heilige Paddestoel en het Kruis' suggereert John M.Allegro dat de Sumeriërs (of tenminste hun voorgangers) het beeld voor zich zagen van een gigantische paddestoel waaronder wij leven. Het 'hemelgewelf' is dan de onderkant van de hoed, en hij wordt gedragen door een pijler/pilaar ---> steel.

Weet je , MM , dat hier een jaartje geleden ene Sophie , een echte bijbelfanate , bij hoog en laag beweerde dat de aarde plat was , en op grondvesten russte ???
Moet zij uit het heilige boek gehaald hebben .
Doet me een beetje aan de paddestoel met pijlers denken .
De meesten zullen zich dat nog herinneren .
Dan hebben we wel wat gehuild hoor : van plezier en van frustratie .

Reini

16 dec 2009, 13:08

Zelfs ook dat , en ze zette er een tekening bij .
wij woonden allemaal in een holle aarde , die tegelijkertijd plat was .
en de sterren die we zagen , was de bovenkant van de bol : alles , sterren en planeten maakten deel uit van onze inner-aarde . 8O
Onbegrijpelijk voor de gewone mens , dus huilden we wat weg ;
Als ik er nog aan denk ...

Paul Siemons

16 dec 2009, 13:09

Reini schreef: Moet zij uit het heilige boek gehaald hebben .

Reini, Reini toch!!!

""..uit het heilig boekske...""

Neen neen, "wetenschappelijk" vastgesteld ja! :roll:

Zie hier maar eens: The Flat Earth Society

http://www.alaska.net/~clund/e_djublons ... ociety.htm

De moeite :lol: :lol:

Mvg,

P.Siemons
Gast

16 dec 2009, 13:16

martien55 schreef:@Talisman:
tnx.

Ik reageerde alleen op het Aimee verhaal. Ik bemoeide me weer eens "ad hoc".
:)
Ik lees weer rustig mee en met plezier.
:wink: Mag altijd Martien55. Jou opmerkingen zijn terecht.

Mysterie Man

16 dec 2009, 13:22

Reini schreef:Weet je , MM , dat hier een jaartje geleden ene Sophie , een echte bijbelfanate , bij hoog en laag beweerde dat de aarde plat was , en op grondvesten rustte ???
Moet zij uit het heilige boek gehaald hebben .
Doet me een beetje aan de paddestoel met pijlers denken .
De meesten zullen zich dat nog herinneren .
Dan hebben we wel wat gehuild hoor : van plezier en van frustratie .
Ik doe geen uitspraak ten voordele of ten nadele van het mythisch beleven van de wereld door de Sumeriërs. Het is een mogelijkheid die door John M.Allegro wordt verdedigd. Er is veel voor en tegen te zeggen uiteraard. Daarbij moet ik zeggen dat het zijn eigen interpretatie is als etymologicus en kenner van dode talen. Ik ben niet in de positie om te controleren of dat allemaal klopt. Ik hou de mogelijkheid gewoon open.

Een jaar geleden was ik hier niet, dus ik heb niet de eer om Sophie te kennen en ook geen enkel idee van wat zij beweerd zou hebben.

Iedereen weet in onze dagen en reeds lang daarvoor, vanaf Aristarchos van Samos, (zoals BlueVelvet en ook ik reeds gezegd hebben) dat de Aarde niet plat is, ongeacht wat 'heilige boekskes' daarover te debiteren zouden hebben.

Mysterie Man

16 dec 2009, 13:28

Paul Siemons schreef:
Zie hier maar eens:
http://www.alaska.net/~clund/e_djublons ... ociety.htm
Lol, lang geleden dat ik zo'n onzin zag rofl. :lol: [/url]

Mysterie Man

16 dec 2009, 13:29

Reini schreef:Zelfs ook dat , en ze zette er een tekening bij .
wij woonden allemaal in een holle aarde , die tegelijkertijd plat was .
en de sterren die we zagen , was de bovenkant van de bol : alles , sterren en planeten maakten deel uit van onze inner-aarde . 8O
Onbegrijpelijk voor de gewone mens , dus huilden we wat weg ;
Als ik er nog aan denk ...
de holle aarde-theorie is iets wat je voornamelijk vindt bij neonazis en nog een aantal andere obscurantisten vandaag de dag.

Je vindt deze theorie op dezelfde websites als het verhaal dat Hitler onder de Zuidpool zit te wachten om opnieuw toe te slaan.

bluevelvet

16 dec 2009, 21:28

martien55 schreef:Wat een enorme hoop onwaarheden bij elkaar.
Graag argumenten op die 'hoop onwaarheden' als je zeker van je stuk bent !

bluevelvet

16 dec 2009, 21:58

Clausewitz schreef:
martien55 schreef:Wat een enorme hoop onwaarheden bij elkaar.
Tja... Martien.Blue Velvet heeft ook maar een referentie en dat is haar bijbel.Ze durft niet afwijken van haar standaardwerk en de waarheid onder ogen zien.
Moet je me maar eens aantonen waar ik in de bijbel kan lezen over Pythagoras, Plato, Aristoteles, Eratosthenes....

Ik informeer me wel buiten de bijbel om hoor. Wat belachelijk niet, hetgeen je hier komt te schrijven. Geen andere argumenten :roll: