Geloven in de BIJBEL of de theorie van Darwin ?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

21 mei 2010, 16:43

Reini schreef:Het gaat hem om de vraag waar het eerste leven op aarde vandaan kon komen. Schreef Talisman .

En ja Talisman , wat horen we vandaag op het nieuws : mensen hebben , door het aan elkaar plakken van stukjes DNA , de eerste levende bacterie ontwikkeld !
Moet nog doordringen bij de meesten denk ik .
Ik ook ga geen boeken doorworstelen van mensen die een bepaalde theorie aanhangen : ze kunnen het soms zo knap neerschrijven , dat er zelfs ongewild , een soort breinwassing ontstaat .
Heb dat vroeger reeds ondervonden . Vraag het ook eens aan de bijbelfanaten , idem dito .
Hou me dus op de vlakte tot meer bewijs zich aandient .
Hou ons op de hoogte Talisman , je legt het goed uit .
REINI, dit heb ik er snel even bijgeplakt voor lezers die niet alle terminologie omtrent deze materie kennen. Opmerkelijk toch, na de ontdekking van het genoom in 1901 dat de wetenschap op zulke korte tijd dit reeds kan waar de natuur miljoenen jaren heeft over gedaan.
--------------
Het concept van een gen, de kleinste eenheid die een erfelijke variant vertegenwoordigt werd bedacht door Hugo de Vries die toen waarschijnlijk nog niet op de hoogte was van Mendels werk. Hij noemde deze eenheid pangen in zijn werk intracellulaire pangenesis (verwijzend naar Darwins term pangenesis). Hugo de vries veronderstelde een atomistische (stoffelijke) drager van de erfelijke eigenschappen die groter was dan een molecuul, maar toch submicroscopisch. De term pangen werd later door Wilhelm Johanssen afgekort tot gen. Hij introduceerde ook de term mutatie, een veronderstelde plotselinge verandering in de eigenschappen van een pangen. Later bleken de plotselinge afwijkingen in zijn experimenten met de grote teunisbloem echter geen mutaties van een pangen, maar ontstaan door speciale chromosoomparing en recombinatie.
Na de ontdekking van de structuur van het DNA werd 'gen' het woord voor een deel van het DNA-molecuul waaruit een chromosoom bestaat. Tegenwoordig ligt dit nog weer aanzienlijk gecompliceerder. Gen is misschien nog het best op te vatten als een natuurlijke eenheid van erfelijke informatie.
-----------------bron Wiki
Gast

21 mei 2010, 17:57

Reini schreef:Ik denk Talisman , dat meneer Crick vrij eenzaam aan de top staat .

De grotbewoners hadden veel tijd om naar de hemel te staren , zij moeten zich afgevraagd hebben wat zich daar afspeelde .
En dan ben je vertrokken . Een mens zit vol fantasie .

Maar als men begeesterd is door zulke gedachte , laat men zich meeslepen. Het grote probleem is hier , dat men wel dino-skeletten terugvindt van miljoenen jaren oud , maar geen enkel artefact van ruimte-bezoekers . Daarom neem ik graag een afwachtende houding aan .
Maar ook een open mind .
REINI,
ik wil nog even inpikken op deze quote.
Op verschillende plaatsten op onze planeet hebben wetenschappers radiostations en observatieposten staan met het doel contact te zoeken met buitenaardse beschavingen. Zijn dat dan allemaal ' dromers'? De wetenschap twijfels heden zelfs niet meer of er al dan niet buitenaardse beschavingen bestaan. Ze delen die zelfs al op in drie " types".
Men schat dat we over ongeveer 100 jaar type 1 zullen bereikt hebben, dwz dat we de energie van onze aarde zullen kunnen benutten die hier aanwezig is. Type 2 zit al duizenden jaren voor op ons. Zij zijn in staat alle energie van hun zonnestelsel te gebruiken en beheersen ook alle natuurkrachten, zoals het weer, aardbevingen, kunnen vukaanuitbarstingen bedwingen en dies meer. Type 3, wat al meer dan 100.000 jaar op ons vooruit is, kan een heel melkwegstelsel controleren en spelen met "black holes" en 'wormgaten' en voor hen afstand geen betekenis meer heeft. Wij zijn voor hen wat de chimpansee voor ons betekend.
Het zal voor de bijbelfanaten en de creationisten een hele schok zijn als die gasten op hun stoep staan. ( maar dan zonder 'De wachttoren :lol: ) Uitsluiten dat dit in het verleden reeds gebeurd is zou heel kortzichtig zijn. Waar denkt u anders waar het begrip ' de goden' vandaan komt ?

Reini

22 mei 2010, 00:51

Talisman ,
Ik sluit zeker niet uit dat er op andere planeten , wie weet hoe ver weg van ons , (als je Wil' s uitleg leest ), leven is .
Het zou zeer kortzichtig zijn dat te willen ontkennen .
En dat men zeer sterke telescopen gebruikt om dat te ontdekken , weet ik . En dat mag , wetenschap dient daarvoor : ontdekken .
Het probleem is , dat ze het gewoon nog niet gekund hebben.
Tot hiertoe kan niemand zeggen : daar of daar wonen wezens op die planeet .
Waar de goden vandaan komen : de primitieve mens vond ze uit , om alles aan op te hangen wat ze niet begrepen , en dat is uitgemond in één god , waar nu nog velen in geloven , vooral om daar het eeuwige leven mee te verkrijgen : de hersenspoeling van de bijbel is daar de grote oorzaak van . Maar dat weten we al lang . :wink:
De oude goden waren gevaarlijker : men moest offers brengen om ze gunstig te stemmen : de mens voelde zich daar veiliger bij .
Altijd die angsten hé , die spelen een belangrijke rol .
Meer zoek ik daar niet achter .
Er bestaat voor mij geen enkele god : gewoon het product van de geest .
Onlangs zei een vriend het nog : heb je Frank de Winne zien terugkomen
na zijn verblijf in de ruimte ?
Hoizontaal van zwakte , bleek , moe, door de ontkalking door gebrek aan zwaartekracht . En die zat nog dicht bij huis, so to speak .
Ja misschien als het groene mannekes zijn die uit gel bestaan , kunnen ze vluchten van jaren overbruggen .
Want wormgaten zijn slechts theorie dacht ik .

bluevelvet

22 mei 2010, 03:09

Aime1955 schreef:
Reini schreef:Het gaat hem om de vraag waar het eerste leven op aarde vandaan kon komen. Schreef Talisman .

En ja Talisman , wat horen we vandaag op het nieuws : mensen hebben , door het aan elkaar plakken van stukjes DNA , de eerste levende bacterie ontwikkeld !
Moet nog doordringen bij de meesten denk ik .
Ik ook ga geen boeken doorworstelen van mensen die een bepaalde theorie aanhangen : ze kunnen het soms zo knap neerschrijven , dat er zelfs ongewild , een soort breinwassing ontstaat .
Heb dat vroeger reeds ondervonden . Vraag het ook eens aan de bijbelfanaten , idem dito .
Hou me dus op de vlakte tot meer bewijs zich aandient .
Hou ons op de hoogte Talisman , je legt het goed uit .
In bepaalde krantentitels over dit onderwerp gebruikten sommigen het woordje 'scheppen'.
Maar naar mijn mening hebben wetenschappers niks nieuws gedaan.
De cel bestond al en het DNA bestond al.
"mensen hebben , door het aan elkaar plakken van stukjes DNA , de eerste levende bacterie ontwikkeld" ! aldus schreef Reini !

Ik kan nog toevoegen aan de opmerking van Aime55 dat het niet VANZELF gegaan is, iemand heeft de bewerkingen toch moeten uitvoeren .... :roll:
Wat zou talisman ons daar kunnen over uitleggen Reini ?
Gast

22 mei 2010, 07:15

Te moeilijk voor u BLUEVELVET ?

Reini

22 mei 2010, 10:21

Blue ,
De mens heeft in vitro gewoon de natuur nagebootst .
De natuur heeft alle mogelijke stoffen voorhanden om , waarschijnlijk toevallig , tot een levende substantie te komen .
Geef toe : nu de mens ertoe is staat is , kan men een trapje lager gaan , niet ? Een god voor de schepping is alvast niet meer nodig .
Langzaam maar zeker gaat dat doordringen . :)
Gast

22 mei 2010, 10:33

Reini schreef:Blue ,
De natuur heeft alle mogelijke stoffen voorhanden om , waarschijnlijk toevallig , tot een levende substantie te komen .
Geef toe : nu de mens ertoe is staat is , kan men een trapje lager gaan , niet ? Een god voor de schepping is alvast niet meer nodig .
Willen en kunnen, daar ligt een hele religie tussen he Reini ?

bluevelvet

22 mei 2010, 11:48

De mens doet niets anders dan nabootsen, hoe zo een trapje lager gaan :roll:
Gast

22 mei 2010, 11:56

Alle begin is moeilijk he Reini ? Men begint ook met na-tekenen voor je zelf bekwaam genoeg bent om eigen ontwerpen te maken. Nog even geduld. Nog een honderdtal jaar te gaan voordat we bij type 1 beschaafden kunnen worden gerekend. :wink:

martien55

22 mei 2010, 12:22

bluevelvet schreef:De mens doet niets anders dan nabootsen, hoe zo een trapje lager gaan :roll:
Wat is dat nou voor kletskoek.

WAAR in de natuur kan ik het wiel als drager vinden? Waar de auto? waar de raket?
Je kan wel zeggen dat de natuur en de menselijke creaties gebaseerd zijn op dezelfde natuurkundige principes. Maar daarmee is het nog geen imitatie.

Hert synthetische virus was een "nabootsing". Maar daar was de kwestie of de mens leven kan maken of niet. Dat is tot nu toe altijd als exclusief "goddelijk" beschouwd.
Maar dat begint snel op te schuiven. Met virussen kunnen we het al en RNA laten ontstaan in een kunstmatige atmosfeer is ook ruimschoots gelukt.
We zitten dus niet zo ver af van synthetisch leven.
Overigens sluit dat OP ZICH het ontstaan van leven op aarde door buitenaardse "input" niet uit.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

Reini

22 mei 2010, 14:02

Mooi Martien !
Blue velvet moet eerst even nadenken alvorens ze zulke uitpraken doet .
En wij krijgen de verwijten dat we onzin verkopen .
De mens is op vele punten slimmer dan de natuur , die vrij doelloos te werk gaat : lukt het , dan lukt het , meer is dat niet .
De mens denkt na , plant , voert uit .
Niet altijd ten goede , dat weten we . :?

Aime1955

22 mei 2010, 17:59

Reini schreef:Mooi Martien !

Niet altijd ten goede , dat weten we . :?
Het begint er naar uit te zien dat dat besef er een 'n beetje te laat gekomen is.
Dan nog eventjes over de natuur:
Durft u het vergelijk maken tussen de efficiëntie van een vogel en een vliegtuig?

Reini

22 mei 2010, 18:04

Ja aime dat durf ik .
Een vogel heeft het vliegen van nature meegekregen : evolutie weet je nog ?
De mens heeft jammer genoeg , geen vleugels .
Hij heeft dus een pracht van een uitvinding gedaan , waarmee zelfs honderden mensen tegelijkertijd een oceaan kunnen overbruggen .

Wat is nu het meest efficiënte ? Aan u de keuze .
Gast

22 mei 2010, 18:28

Reini schreef:Ja aime dat durf ik .
Hij heeft dus een pracht van een uitvinding gedaan , waarmee zelfs honderden mensen tegelijkertijd een oceaan kunnen overbruggen .

Euu, ... en een vliegtuig legt geen eieren. :wink:

bluevelvet

22 mei 2010, 20:52

Reini schreef:Ja aime dat durf ik .

Tja, en spijtig genoeg ook voor honderden tegelijkertijd een graf delgen
Een prachtige van een uitvinding van de mens :roll:

Hoe kan men deze stalen vogels vergelijken met de prachtig gevleugelde schepselen van onze Maker ?