De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

15 jul 2010, 13:47

JUDAS ISCARIOT (vervolg)

Anderen zien Judas als willoze pion in een goddelijk plan. Een extreme visie hiervan hingen de Kaïnieten aan. In de oudheid ontstond binnen deze Kaïnitische gnostische sekte het 'Evangelie naar Judas', waarin Judas als oorzaak van de reddende kruisdood van Jezus werd vereerd. Verraad werd bij hen als "mysterie van het verraad" tot deugd verklaard.
Lees meer

Kervader Irenaeus kende reeds het recent teruggevonden "Evangelie van Judas". Hij noemde het een verzinsel van de gnostische sekte der Kaïnieten die meenden dat Kaïn afstamde van de hoogste Kracht. Zij voelden zich verwant met alle personen in de Bijbel die voor het kwaad kozen, zo ook met Judas en verhieven zijn daad tot iets goeds.

Meer dan 25,000 teksten en fragmenten uit de oudheid bevestigen de legitieme bijbelverslagen. Misschien is er wel een goede reden dat we maar één kopie van het Evangelie van Judas hebben gevonden, een kopie die ergens in een oude hoop vuil achterin een verlaten grot lag........

Net zoals Judas Jezus Christus heeft verraden, zo heeft dit evangelie de waarheid van God verraden.

bluevelvet

15 jul 2010, 14:05

Paul Siemons schreef:Bluevelvet schreef:Terwijl de ware God NOOIT om zulke praktijken gevraagd heeft.

Ik vraag me af hoe achterlijk jij wel bent: " Die jonge mannen werden op bevel van de paus (dus de aardse vervanger van jezus) naar het front gestuurd!

LEES JE BOEKEN!!

Mvg,
P.Siemons
En dan ? Komt het gebod van de Eeuwige God of van een met moeite +/- 80 jarige vergankelijke, die zich met veel glamour en glitter 'paus' laat noemen ?

Als iemand zich zelf een plaatsvervanger van Jezus noemt, moet de mens daarin geloven of niet ? En op basis van wat ?

De HOOGSTE macht beveelt : NIET DODEN !

Chapeau voor de gewetensbezwaarden die weigerden aan dit bevel te voldoen ! Moesten allen zo maar (geweest) zijn !

Wie dient er hier met rede 'achterlijk' genoemd te worden :roll:

Ik kan geen respect opbrengen voor zo'n 'aardse vervanger' ? Jij wel ?

Och ja, wat wil men, als mensen niet NADENKEN hé :idea:

Zei Jezus niet : wie het zwaard opneemt zal door het zwaard vergaan.... !
Gast

15 jul 2010, 14:22

quote BV:

- De aanklacht van godslastering was GEEN geldige aanklacht. Er waren in die tijd vele ‘messiassen’, zoals Theudas en Bar Kochba, en hebben nooit tot een strafproces voor het Sanhedrin geleid.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Wil je nu eigenlijk zeggen dat ' Messias ' godslasterend was ? Weet ge nu eigenlijk wel wat dat woord betekend ? Wat is daar nu godslasterend aan ? Toch maar even in het Grote Boek gaan kijken hoor. Ik denk nietb dat dit hem door het Sanhedrin ten laste gelegd werd. Dàt is iets voor Pilatus he.
Gast

15 jul 2010, 14:55

BV:
Het verraad van JUDAS ISKARIOT ! In ons dagelijks spraakgebruik wordt die naam verbonden met uitdrukkingen die verraad aanduiden zoals 'judaskus', judasgroet, judasloon...... (*) Iedereen kent wel het 'Judasoog' in deuren om bezoekers te 'verraden'.
------------------------------------------------------
TALISMAN: En dan ? Is dit bewijsvoering ??
------------------------------------------------
BV:
Tijdens 'het laatste avondmaal' , had Jezus gezegd: "één van u zal Mij verraden". Even later spoorde hij Judas aan te doen wat hij van plan was te doen en Judas vertrok. (Vervulling van Psalm 41:10)
--------------------------------------------------------
TALISMAN: Heb ik reeds niet geschreven dat dit een uitvindsel is van de evangelie-schrijvers ? Of hebt ge er over gelezen ?
----------------------------------------------------------------
BV/
Mogelijk was Judas zoals velen teleurgesteld dat Jezus geen politieke aspiraties had en alleen sprak van het 'Koninkrijk der Hemelen'. Of misschien heeft de gebeurtenis in Johannes 12:6, (de dure oliezalving van Jezus) Judas ertoe gebracht Jezus uit te leveren aan de hogepriesters.
-------------------------------------------------------------
TALISMAN: Uit het proces kun je duidelijk afleiden dat dit net wél zijn aspiratie was. Messias, zegt dat je iets ?
------------------------------------------------------------
BV:
Van waar komt de naam Iskariot vandaan ?
* The most likely explanation derives Iscariot from Hebrew איש־קריות, Κ-Qrîyôth, that is "man of Kerioth." The Gospel of John refers to Judas as "son of Simon Iscariot" (John 6:71), implying that it was not Judas, but his father, who came from here. Some speculate that Kerioth refers to a region in Judea, but it is also the name of two known Judean towns.
---------------------------------------------------
TALISMAN: Deze bewering heeft al een lange baard en ook al lang verworpen. Wist je niet he ?
--------------------------------------------------------
BV:
* A second theory is that "Iscariot" identifies Judas as a member of the sicarii. These were a cadre of assassins among Jewish rebels intent on driving the Romans out of Judea. However, many historians maintain that the sicarii only arose in the 40s or 50s of the 1st century, in which case Judas could not have been a member
.
Klikje
---------------------------------------------------------------------
TALISMAN: Hebt ge daar weer een JG-site voor nodig om deze onzin te plakken ? De zeloten-beweging is gesticht in 4 voor Chr. door Judas de Galileër, waarvan de Sicariï het 'doodseskader' was. Tussen haakskens, deze Judas was toevallig de opa van Miriamne Magdal.
-----------------------------------------------------------------
BV:
De vader van Judas Iskariot was Simon Iskariot, genoemd naar de woonplaats van de familie : 'man van Keriot'. Keriot was een plaatsje in de buurt van Hebron in het zuiden van Judea. Ook in het voormalige Moab was een plaats met die naam.
-----------------------------------------------------------------------------
TALISMAN: zoals reeds gezegd, deze plaatsnaam heeft niks met Judas te maken en dat Simon zijn vader was is helemààl uit de lucht gegrepen, gezien Judas een fictief personage was. Er bestaat wél de naam Simon Zelotes, maar die ken je misschien ?
-----------------------------------------------------------------
BV:
Sommigen zien een verband met de bende van de 'sikariërs', een bende joodse nationalisten, die opereerde in Judea. Tijdens grote feesten en evenementen mengden zij zich tussen de menigte en staken hun politieke tegenstanders neer.
---------------------------------------------------------------
TALISMAN: En dàt is juist. Ter verduidelijking; die 'politieke tegenstanders' waren de Romeinen en joodse collaborateurs.
-------------------------------------------------------------------
BV:
De vraag rijst dan waarom zou Judas, sicariër zijnde, Jezus zelf niet neergestoken hebben ? Dat lijkt mij veel logischer en minder omslachtig.
Nee, deze visie mogen wij daarom wel uitsluiten.
-----------------------------------------------------------------------
TALISMAN: Net zo min Roger Rabbit kon Judas dit ook niet. Zoals gezegd: fictief personage. Uw visie mogen we daarom zeker uitsluiten.
-----------------------------------------------------------
BV:
Wat nog meer is, vele historici houden vol dat de sicari's pas in de jaren 40-50 van de eerste eeuw opereerden, Judas kon er dan geen lid van geweest zijn ten tijde van Jezus.
------------------------------------------------------------
TALISMAN: See before. Enne, het is Sicariï en niet Sicari's.
BV:
(*) Diverse planten werden nog naar Judas vernoemd : judaspenning, judasoor, judasbeurs en vooral de judasboom.[/quote]
--------------------------------------------------------------------------
TALISMAN: En is deze "les plantenkunde" om te me te ' Judassen' BV ? Of indruk te maken met een luchtbel .
Gast

16 jul 2010, 12:46

Silver Wolf schreef: Doch, HOE mijn leraar godsdienst wist, wat die Jezus daar in complete afzondering tegen zijn vader (in de hemel) zat te vertellen, blijft nog altijd een raadsel.
Zouden er toen al spionnen in de struiken op de Olijfberg hebben gezeten ???

SW
En dan nog te bedenken dat die apostelen alles hebben gehoord terwijl ze sliepen. Want Jezus kwam terug na zijn geprevel en vond de apostelen slapend en berispte hen daarom. :lol:
Mooie posting SW

Reini

16 jul 2010, 13:55

Een nazi zou het niet beter doen; Jezus de perfecte 'Ariër ' en Judas de duivelse jood met de neus als een blikopener. Als dàt geen spotprent is !

Dat viel me ook direct op . Maar zeker geen spotprent .
Doordacht om de naiëve gelovige te blijven overtuigen van het grote gelijk .
En dat lukte wonderwel , en nog soms....
Gast

16 jul 2010, 14:15

Reini schreef:Een nazi zou het niet beter doen; Jezus de perfecte 'Ariër ' en Judas de duivelse jood met de neus als een blikopener. Als dàt geen spotprent is !

Dat viel me ook direct op . Maar zeker geen spotprent .
Doordacht om de naiëve gelovige te blijven overtuigen van het grote gelijk .
En dat lukte wonderwel , en nog soms....
Op zich een bewijs waar het hem om gaat. B-film-truks. :evil:

bluevelvet

16 jul 2010, 14:20

talisman schreef: De zeloten-beweging is gesticht in 4 voor Chr. door Judas de Galileër, waarvan de Sicariï het 'doodseskader' was. Tussen haakskens, deze Judas was toevallig de opa van Miriamne Magdal.
WAAROM zou Judas Iskariot niet genoemd zijn naar de plaatsnaam in Judea ? Omdat dat beter past in jouw visie talisman ?
Trouwens nergens gelezen dat Judas een dolk (latijn : sica) droeg !
De Zeloten beweging kon a leerder bestaan hebben maar de Sicariërs zijn ps veel later ontstaan. Ten andere het woord Sicarii is afkomstig van het latijns, dat zegt al genoeg !

Ik citeer :
Sicarii of Sicariërs ("dolkmannen") waren leden van een extremistische Joodse groepering uit de periode kort voor en tijdens de Joodse Opstand (66-70 na Chr.). De Sicariërs worden voor het eerst in de bronnen genoemd tijdens procurator Antonius Felix (52-60) en voor het laatst in verband met de val van Massada (73).

Opeenvolgende romeinse 'procuratores', Antonius Felix, Porcius Festus, Lucceius Abinus konden het geweld van de Sicariërs geen halt toe roepen.
Hun eerste slachtoffer zou de moord zijn op de hogepriester Jonathan ben Ananus.
Enkele leden van de gemeenschap uit Qumran (dat in 68 verwoest was) voegden zich bij de Sicariërs. Toen bleek dat het niet langer mogelijk was stand te houden tegen de Romeinen, kozen de Sicariërs ervoor elkaar en zichzelf te doden om zo te voorkomen dat zij in handen van de Romeinen zouden vallen. (zie wiki: Sicarii)

Over de Zeloten en de Sicariërs kan je hier meer lezen, over Judas de Galileeër of Judah ben Hezekiah die de aanvoerder was van de opstand tegen de Romeinen na de dood van Herodus in 4 B.C.E. Deze aasde op de troon van Judea. Hezekiah en zijn zoon waren de stichters van een extreem 'freedom movement'
Gast

16 jul 2010, 15:15

BV:

WAAROM zou Judas Iskariot niet genoemd zijn naar de plaatsnaam in Judea ? Omdat dat beter past in jouw visie talisman ?
---------------------------------------------------------------------
TALISMAN: Niet omdat dit in mijn 'kraam' zou passen, maar omdat anders zou moeten staan: ' ish Qeriyoth ', man van Kerioth. Dit betekend dat Marcus ofwel geen idee had van wat het woord betekende, ofwel dat hij het wél wist maar het zijn publiek niet wou vertellen. Zijn publiek was wel het Griekstalige, anders had hij het wel in het hebreeuws geschreven.
---------------------------------
BV:
Trouwens nergens gelezen dat Judas een dolk (latijn : sica) droeg !
-----------------------------------------
TALISMAN: Er staat ook nergens voorheen dat Petrus een sica droeg, of was het met een salami dat hij de soldaat een oor af sloeg ?
BV:
De Zeloten beweging kon al eerder bestaan hebben maar de Sicariërs zijn pas veel later ontstaan. Ten andere het woord Sicarii is afkomstig van het latijns, dat zegt al genoeg !
TALISMAN: Dat zegt zo veel dat Marcus voor een Grieks/Romeins publiek schreef. Dan hebben de zeloten in 4 v.C. ook al gevochten met salami's en hebben ze pas in de Joodse Opstand de sica uitgevonden ? Wel logische gedachte. ( ? )
-----------------------------------------------------
BV:

Ik citeer :
Sicarii of Sicariërs ("dolkmannen") waren leden van een extremistische Joodse groepering uit de periode kort voor en tijdens de Joodse Opstand (66-70 na Chr.). De Sicariërs worden voor het eerst in de bronnen genoemd tijdens procurator Antonius Felix (52-60) en voor het laatst in verband met de val van Massada (73).

Opeenvolgende romeinse 'procuratores', Antonius Felix, Porcius Festus, Lucceius Abinus konden het geweld van de Sicariërs geen halt toe roepen.
Hun eerste slachtoffer zou de moord zijn op de hogepriester Jonathan ben Ananus.
Enkele leden van de gemeenschap uit Qumran (dat in 68 verwoest was) voegden zich bij de Sicariërs. Toen bleek dat het niet langer mogelijk was stand te houden tegen de Romeinen, kozen de Sicariërs ervoor elkaar en zichzelf te doden om zo te voorkomen dat zij in handen van de Romeinen zouden vallen. (zie wiki: Sicarii)
--------------------------------------------------------------------------------------
TALISMAN: En waaruit kun je uit deze Wiki -link opmaken dat hij het eerste slachtoffer was van de Sicarii ? En wanneer juist zou die vermoord zijn ? Staat er ook niet zeer duidelijk dat de Sicarii ook al actief waren voor de Joodse opstand ? En kijk, zelfs ' enkele leden' van Qumran waren Sicarii ! Dan toch !!
--------------------------------------------------
BV:
Over de Zeloten en de Sicariërs kan je hier meer lezen, over Judas de Galileeër of Judah ben Hezekiah die de aanvoerder was van de opstand tegen de Romeinen na de dood van Herodus in 4 B.C.E. Deze aasde op de troon van Judea. Hezekiah en zijn zoon waren de stichters van een extreem 'freedom movement'
---------------------------------------------------
TALISMAN: En heb ik al iets anders geschreven ? En vertel me dan ook eens waar Judas Iskariot voor het eerst opduikt in de evangeliën ? Voor het eerst he !! Over naar familie ? :lol:

Clausewitz

16 jul 2010, 21:09

SW:
Dus...JUDAS heeft de hem toegewezen rol perfekt ingevuld en verdient geen valse beschuldigingen, maar een pluim en zelfs een oscar voor zijn (sleutel)rol, want anders hadden de Romeinen mogelijk de verkeerde persoon aan dat kruis genageld
Ik vind het nog altijd verbazend dat een alom bekend man (zeker bij de Romeinse politie), een man die grote mirakelen doet,doden opwekt, blinden laat zien, toespraken houdt voor zeer grote menigten,aanwezig is op belangrijke bruiloften en er water in wijn verandert,een hele menigte voedt met een paar broden en enkele vissen,een intrede doet in Jeruzalem in het bijzijn van een massa volk...nog moet verraden worden aan de Romeinen.Ik geloof niks van het Judasverhaal.
Wie bewaakt de bewakers.

bluevelvet

16 jul 2010, 23:48

talisman schreef: Er staat ook nergens voorheen dat Petrus een sica droeg, of was het met een salami dat hij de soldaat een oor af sloeg ?
Nee, maar er staat wel overal te lezen dat hij met een zwaard het oor afhief !
talisman schreef: BV :
De Zeloten beweging kon al eerder bestaan hebben maar de Sicariërs zijn pas veel later ontstaan. Ten andere het woord Sicarii is afkomstig van het latijns, dat zegt al genoeg !
TALISMAN: Dat zegt zo veel dat Marcus voor een Grieks/Romeins publiek schreef. Dan hebben de zeloten in 4 v.C. ook al gevochten met salami's en hebben ze pas in de Joodse Opstand de sica uitgevonden ? Wel logische gedachte. ( ? )
-----------------------------------------------------
Ja, pas kort voor en tijdens de Joodse opstand ontstonden de Sicarii, aangeduid in het latijns omdat deze naam hen gegeven werd door hun Romeinse tegenstanders. Eerder vocht men dan met zwaarden, daarom ook dat Jezus tijdens zijn leven naar het zwaard verwees. Ik veronderstel dat het gemakkelijker is om tussen de menigte een dolk te gebruiken dan een zwaard om dan ongezien door de menigte te kunnen opgeslorpt worden.
Het was een nakomeling van Judas de Galileeër , ELEAZAR die met zijn mannen de Sicarii genoemd werden.
Ik citeer :
Among the descendants of Judah was *Eleazar b. Jair, the commander of Masada. Eleazar and his men are usually called Sicarii (Σικαριοι) by Josephus, and the same historian also explicitly identifies the Sicarii with the fomenters of unrest after the census of Quirinius (War 7:252–5) (....)
In consequence of this, it should in general be assumed that when Josephus refers to the Sicarii, the reference is to the successors of Judah the Gaulanite, the upholders of the extremist ideology.

Naar Judas de Galileeër wordt verwezen in Handelingen 5:37.

Ook in Handelingen wordt verwezen naar de Sicarii Hoofdstuk 21:38.
Ik citeer :
According to this reference the Roman officer Claudius Lysias was of the opinion that *Paul was identical with an Egyptian visionary who had led 4,000 Sicarii into the wilderness.

De eerste referenties over de 'Sicarii' in de Talmud duiken op tijdens de Joodse Opstand.
Ik citeer :
The few references to the Sicarii in the Talmud already belong to the period of the war itself. First there is the Mishnah (Makhshirim 1:6): "It once happened that the men of Jerusalem hid their fig-cakes in the water because of the Sicarii, and the sages declared them not susceptible [to ritual uncleanness]." Similarly in Avot de-Rabbi Nathan (7 p. 20, version (B), ed. Schechter, 19452): "When Vespasian came and surrounded Jerusalem… the Sicarii took the initiative and set fire to all the granaries."
talisman schreef:
TALISMAN: En waaruit kun je uit deze Wiki -link opmaken dat hij het eerste slachtoffer was van de Sicarii ? En wanneer juist zou die vermoord zijn ? Staat er ook niet zeer duidelijk dat de Sicarii ook al actief waren voor de Joodse opstand ? En kijk, zelfs ' enkele leden' van Qumran waren Sicarii ! Dan toch !!
Ik citeer :
Their first victim was *Jonathan (b. Anan), who had previously been high priest. His murder is also described in the parallel passage of the Antiquities (20:162–66), where it is stated that it was carried out under the influence of the procurator Felix, who was interested in getting rid of Jonathan by means of the "bandits" (λησταί). Hence no one was punished for the murder of Jonathan.

Menigmaal wordt verwezen naar the 'Fourth Philosophy' waarvan Josephus schrijft : " Judah and Zadok were the founders of the "Fourth Philosophy," the other three being the *Pharisees, the *Sadducees, and the *Essenes."
Interessant om te weten !

Al de citaten komen uit deze Bron die ik al in voorgaande posting opgaf (Engels).

CONCLUSIE : Gezien de vele referenties kan Judas geen Sicarii genoemd worden. Die zijn pas kort voor en tijdens de Joodse opstand ontstaan.
Zijn naam Judas Iskariot is eerder afgeleid van een plaatsnaam.
Gast

17 jul 2010, 06:50

:D :D :D :D BV, nu wordt ge grappig ! Citaat:
"Er staat dat het met een zwaard was en niet met een dolk, maar dolken kan men beter verstoppen"..... Een sica is een (konings-)el - lang smalle en gebogen dolk. Het was het zwaard van de joden. Dus Petrus liep met een zwaard en dat viel niet op ? Jezus zal gedacht hebben dat Petrus hem zo graag zag en niet wist dat wat hij dacht een zwaard was. :lol:
Zo, en nu vind ik dat ge al lang genoeg gezeverd hebt over de sica en zijn geschiedenis.
Even opnieuw de vraag: Wanneer is er voor de eerste keer sprake in het N.T. over Judas Iskariot ? En als 'Iskariot' naar een plaats verwijst, dat er dan -ish qeriyoth - zou moeten staan, ontgaat u totaal ?? En al dat water van de zondvloed is u blijkbaar ook ontgaan ?
Ge bent niet zo sterk in logica he BV ? Na al de andere postings waar men de logica gebruikt en inziet hoe onwaarschijnlijk dit verhaal van Judas wel is, haalt u toch maar alles uit de kast om dit verzinseltje toch maar aannemelijk te maken. Kijk, daarom plaats is dit: :D
En voor mij is dit onderwerp gesloten. Zever maar alleen wat verder, maar mijn tijd en aandacht krijgt u hiervoor niet meer. PS: Wie of wat zit er achter uw bronvermelding ? ???

Clausewitz

17 jul 2010, 10:26

Het is pas in het evangelie volgens Markus dat er ook immateriële engelen in de hemel leven.Hierbij zijn evangelisch verhaal, waarin men dienaangaande vervelende vragen stelt aan de profeet Jesus.
Markus 12.19:Meester,Mozes heeft ons geleerd als iemands broer sterft en een kinderloze vrouw achterlaat,zijn broer de weduwe moet tot vrouw nemen om zijn broer nakomelingen te bezorgen.
20.Welnu er waren eens 7 broers.De eerste trouwde en stierf kinderloos.
21.De tweede nam de weduwe tot vrouw en stierf ook kinderloos.Hetzelfde met de derde.
22.Geen enkele van de 7 liet kinderen na.Na hen stierf ook de vrouw.
23.Bij de verrijzenis van wie van hen zal zij dan de vrouw zijn?Want ze hebben alle 7 dezelfde vrouw gehad.
24.Jezus antwoordde:Zijn jullie niet verkeerd want jullie begrijpen noch de schrift noch de almacht van god?
25.Want wanneer men opstaat uit de doden,trouwt men niet,wordt men niet ten huwelijk gegeven, maar is men zoals de engelen in de hemel
.
Op dat ogenblik heeft Jesus meteen de onlichamelijke engelen in het verhaal geïntroduceerd want voordien werd er in de bijbel over hen altijd gesproken als zijnde normale mensen.Zij commandeerden de troepen , waren gidsen in de woestijn, boodschappers... maar zeker geen immateriële geesten!
Een kluifje voor BV de bijbelspecialiste.
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

17 jul 2010, 10:41

Clausewitz schreef:Het is pas in het evangelie volgens Markus dat er ook immateriële engelen in de hemel leven.Hierbij zijn evangelisch verhaal, waarin men dienaangaande vervelende vragen stelt aan de profeet Jesus.
Markus 12.19:Meester,Mozes heeft ons geleerd als iemands broer sterft en een kinderloze vrouw achterlaat,zijn broer de weduwe moet tot vrouw nemen om zijn broer nakomelingen te bezorgen.
20.Welnu er waren eens 7 broers.De eerste trouwde en stierf kinderloos.
21.De tweede nam de weduwe tot vrouw en stierf ook kinderloos.Hetzelfde met de derde.
22.Geen enkele van de 7 liet kinderen na.Na hen stierf ook de vrouw.
23.Bij de verrijzenis van wie van hen zal zij dan de vrouw zijn?Want ze hebben alle 7 dezelfde vrouw gehad.
24.Jezus antwoordde:Zijn jullie niet verkeerd want jullie begrijpen noch de schrift noch de almacht van god?
25.Want wanneer men opstaat uit de doden,trouwt men niet,wordt men niet ten huwelijk gegeven, maar is men zoals de engelen in de hemel
.
Op dat ogenblik heeft Jesus meteen de onlichamelijke engelen in het verhaal geïntroduceerd want voordien werd er in de bijbel over hen altijd gesproken als zijnde normale mensen.Zij commandeerden de troepen , waren gidsen in de woestijn, boodschappers... maar zeker geen immateriële geesten!
Een kluifje voor BV de bijbelspecialiste.
Clausewitz, dit is een juweeltje van een posting. :wink:
Enerzijds maken ze hier een toespeling op het gezin waaruit Jezus kwam. Zijn moeder is ook na de dood van Jozef hertrouwd met zijn kinderloze broer. Uit het huwelijk met Jozef had ze Jezus en Jakobus. De ander kinderen waren van zijn broer. En inderdaad, dit was een Mozes-wet.
Het antwoord van Jezus maakt duidelijk dat hij een farizeese rabbi was. Deze joodse parij kent haar ontstaan tijdens de Makkabeese oorlog ( 175 - 135 v.C.) In tegenstelling tot de Sadduceeërs geloofden de Farizeeërs in de verrijzenis van het lichaam in een komende vergelding ( Matt. 22 ; Hand 23 ) en leerden het bestaan van engelen en geesten. Ze geloofden ook dat het lot van de mensen bepaald was.
Dus allen die in onstoffelijke engelen geloven en heropstanding van het lichaam zijn Farazeese volgelingen. :lol:

bluevelvet

17 jul 2010, 14:57

Natuurlijk TALISMAN, wil jij liever niet 'zeveren' over Judas Iskariot. Om hem te kunnen onderscheiden van een gelijknamige, kreeg hij de bijnaam Isjkariot wat betekent Man van Kariot, (isj is het Hebreeuwse woord voor man) en daarom Judas isj Kariot. (Luc. 6:16) In Jozua 15: 20-25 kunnen wij lezen over het erfdeel van de stam van 'de zonen van Juda' waar 'Kariot' of 'Keriot' in vernoemd wordt.
Het gebeurde wel meer dat mensen vernoemd werden naar hun plaats van afkomst.

Het lijkt dus veel logischer dat Iskariot afgeleid is van de plaatsnaam Kariot dan van het woord 'sica', die wel veel kronkels nodig heeft om daar dan Iskariot van te maken :roll:

Hij kon het waarschijnlijk veel beter vinden met de Schriftgeleerden die ook uit Judea kwamen dan met de Galilese vissers !

Om geen verwarring te stichten met gelijknamigen moet men soms op zoek gaan naar kleine details die veel aan het licht brengen. In de brief van Judas, schrijft hij over zich zelf 'broer van Jacobus', dus deze Judas was broer van Jezus ! Broers van Jezus waren getrouwd. Zo schrijft Paulus : ”Zouden wij niet het recht hebben een gelovige echtgenote op onze reizen mee te nemen, zoals de andere apostelen, de broers van de Heer en Kefas (1 Kor. 9:5) ? Paulus heeft Jezus broers gekend en zij moeten ook buiten Palestina bekend geweest zijn !

Hegesippus, geschiedschrijver ten tijde van keizer Domitianus (81-96), vermeldt dat twee kleinzoons van Judas door de keizer ontboden waren.
Zij waren tenslotte familie van de vermaarde koning David en van zijn ‘beruchte’ nakomeling Jezus van Nazareth.

ALLES in de Schrift is nodig voor onderwijs , terechtzetting... edm. Mocht Jezus getrouwd geweest zijn dan zouden wij dat eveneens moeten lezen hebben in de bijbel. NIET dus :idea: