De HISTORISCHE JEZUS
-
Aime1955 - Lid geworden op: 02 jan 2008, 23:10
Hoeveel maal heb jij de bijbel reeds gelezen?talisman schreef:BV, wel studies, verhandelingen of boeken hebt u al gelezen BUITEN Dan Brown en de Bijbel die betrekking hebben op Godsdienst-geschiedenis ? Ik wacht nog steeds op een lijstje. Zelf heb ik al heel wat titels gegeven die zo in de bib, in het nederlands af te halen zijn. Waar blijft uw antwoord ?
Laundry is the only thing that should be seperated by colour
-
Gast
Aime1955 schreef:Hoeveel maal heb jij de bijbel reeds gelezen?talisman schreef:BV, wel studies, verhandelingen of boeken hebt u al gelezen BUITEN Dan Brown en de Bijbel die betrekking hebben op Godsdienst-geschiedenis ? Ik wacht nog steeds op een lijstje. Zelf heb ik al heel wat titels gegeven die zo in de bib, in het nederlands af te halen zijn. Waar blijft uw antwoord ?
-
Gast
Aime1955, weet gij toevallig hoe ge volgens JHWH lepra kunt genezen ? Een Bijbelkenner moet dat toch weten he ? 
-
lucas7 - Lid geworden op: 10 jan 2008, 12:33
Bluevelvet
Laat u niet afleiden, je hebt voor het overgrootste deel gelijk!
Geen enkele vertaling voldoet, want vanaf het ogenblik dat je vertaald ben je al aan het (bevooroordeeld) interpreteren
Opvallend bij de vertalingen is dat zij die geboren zijn met het hebreeuws als moedertaal, geen inspraak mochten hebben.
Om dezelfde reden is kennis van Hebreeuws zo langzamerhand onontbeerlijk aan het worden, gezien de steeds verder uitbreidende verklaringen ontsproten uit eigenbegeerte..
Mvg Lucas
Geen enkele vertaling voldoet, want vanaf het ogenblik dat je vertaald ben je al aan het (bevooroordeeld) interpreteren
Opvallend bij de vertalingen is dat zij die geboren zijn met het hebreeuws als moedertaal, geen inspraak mochten hebben.
Om dezelfde reden is kennis van Hebreeuws zo langzamerhand onontbeerlijk aan het worden, gezien de steeds verder uitbreidende verklaringen ontsproten uit eigenbegeerte..
Mvg Lucas
Wie is wijs? Hij die leert van iedereen!
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Lucas7 schreef: Laat u niet afleiden, je hebt voor het overgrootste deel gelijk!
Begint eens eerst wat van uw boekskes grondig te bestuderen dan gaat ge inzien wat voor een idioot antwoord ge hebt neergepend!
Mvg,
P.Siemons
Begint eens eerst wat van uw boekskes grondig te bestuderen dan gaat ge inzien wat voor een idioot antwoord ge hebt neergepend!
Mvg,
P.Siemons
-
Gast
Idioter kan niet ! De evangelies zijn in het Grieks geschreven en niet in het Hebreeuws. Maar wie kent er tegenwoordig nog Grieks ?Paul Siemons schreef:Lucas7 schreef: Laat u niet afleiden, je hebt voor het overgrootste deel gelijk!
Mvg,
P.Siemons
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Lucas7:
Staan er in die vertalingen dan ook zulke spelfouten? Traduttore, traditore! (Vertalers zijn verraders)Geen enkele vertaling voldoet, want vanaf het ogenblik dat je vertaald ben je al aan het (bevooroordeeld) interpreteren

Wie bewaakt de bewakers.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
talisman,talisman schreef:BV, wel studies, verhandelingen of boeken hebt u al gelezen BUITEN Dan Brown en de Bijbel die betrekking hebben op Godsdienst-geschiedenis ? Ik wacht nog steeds op een lijstje. Zelf heb ik al heel wat titels gegeven die zo in de bib, in het nederlands af te halen zijn. Waar blijft uw antwoord ?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel meer lees en heb er sedert ik internet heb weinig tijd voor.
Waarom ik uit Dan Brown geciteerd heb ? Tja, het ging over het koppel Jezus en Maria Magdalena toch ! En daarom.
Zo ook over de Talpiot-tombe, jii vernoemde toch Slavenburg, en tja dan ga ik op zoek naar eventueel kritiek op zijn boek over dit onderwerp. Daar hoef ik het niet voor te kopen, ik vind het wel op internet, kritiek bedoel ik dan.
Als ik het mis heb mag je me altijd weerleggen, maar als het waar is wat ik allemaal zoal verneem uit Slavenburg's boek en ook nog serieuse kritiek op de schrijvers of de makers van de documentaire, dan kan je mij niet doen geloven dat de Talpiot-tombe het familiegraf van Jezus is !
Godsdienst-geschiedenis is een heel breed onderwerp, ik hou het daarom het liefst over de Bijbel, het Jodendom en het Christendom.
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Lucas7:
Het wordt algemeen aanvaard (ook door het Vaticaan) dat alle ooggetuigen overleden waren toen het eerste evangelie werd samengesteld zich baserend op schriftelijke bronnen.Er werd dus helemaal niets gezegd in geen enkele taal.Ps De Evangelien zijn een Grieks vertaling van wat er in het Hebreeuws/Aramees gezegd werd!
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Oooooo, dan ben je zo eentje dat het " van horen zeggen" heeft en zich laat VOORZEGGEN en enkel de kritieken leest. Dus, als ik het zo zie heb je helemaaaaaal nog zelf niks gelezen ? Teveel bezig met de kritieken zo te merken. Dan moet ik u ook niet vragen of ge al eens een film ZELF hebt bekeken. En dan nog te zwijgen over...bluevelvet schreef:talisman,talisman schreef:BV, wel studies, verhandelingen of boeken hebt u al gelezen BUITEN Dan Brown en de Bijbel die betrekking hebben op Godsdienst-geschiedenis ? Ik wacht nog steeds op een lijstje. Zelf heb ik al heel wat titels gegeven die zo in de bib, in het nederlands af te halen zijn. Waar blijft uw antwoord ?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel meer lees en heb er sedert ik internet heb weinig tijd voor.
Waarom ik uit Dan Brown geciteerd heb ? Tja, het ging over het koppel Jezus en Maria Magdalena toch ! En daarom.
Zo ook over de Talpiot-tombe, jii vernoemde toch Slavenburg, en tja dan ga ik op zoek naar eventueel kritiek op zijn boek over dit onderwerp. Daar hoef ik het niet voor te kopen, ik vind het wel op internet, kritiek bedoel ik dan.
Als ik het mis heb mag je me altijd weerleggen, maar als het waar is wat ik allemaal zoal verneem uit Slavenburg's boek en ook nog serieuse kritiek op de schrijvers of de makers van de documentaire, dan kan je mij niet doen geloven dat de Talpiot-tombe het familiegraf van Jezus is !
Godsdienst-geschiedenis is een heel breed onderwerp, ik hou het daarom het liefst over de Bijbel, het Jodendom en het Christendom.
-
Gast
Als ge dat maar weet.Clausewitz schreef:Lucas7:Het wordt algemeen aanvaard (ook door het Vaticaan) dat alle ooggetuigen overleden waren toen het eerste evangelie werd samengesteld zich baserend op schriftelijke bronnen.Er werd dus helemaal niets gezegd in geen enkele taal.Ps De Evangelien zijn een Grieks vertaling van wat er in het Hebreeuws/Aramees gezegd werd!
-
Gast
BV:
De kritieken al gelezen ?Godsdienst-geschiedenis is een heel breed onderwerp, ik hou het daarom het liefst over de Bijbel, het Jodendom en het Christendom.
-
Volledig met je eens lucas7.lucas7 schreef:Bluevelvet
Mvg Lucas
Vele van de citaten in het N.T. komen uit de Septuagint en niet uit de Masoretische Hebreeuwse tekst.
De Septuagint is een Griekse vertaling van het oorspronkelijk O.T. in het Hebreeuws en Aramees.
Zo lucas7, heb je gelijk dat het leren van het Hebreeuws of/en Grieks heel nuttig zou kunnen zijn om met onze Nederlandse bijbels te vergelijken om ze min of meer beter te kunnen beoordelen.
Het Evangelie volgens Matteüs zou mogelijks oorspronkelijk in het Hebreeuws of Aramees opgetekend zijn en pas later in het Grieks vertaald. Alle aanhalingen in het evangelie volgens Matteüs uit het O.T. zijn uit de Septuagint genomen en niet rechtstreeks uit het Hebreeuws.
Volgens Wiki zou men "door nieuwe tekstvondsten er nu van uitgaan dat de LXX (Septuagint) en de hedendaagse MT (Masoretische tekst) beiden vertalingen zijn van een nog oudere inmiddels verloren gegane Hebreeuwse versie ook wel genaamd de Vorlage. Bij een vergelijking met de eveneens zeer oude Samaritaanse Pentateuch komt men ook tot deze conclusie. Vaak lijken de Samaritaanse Thora en LXX meer op elkaar dan op de MT. Ook heeft de MT bij verschillende boeken meer uitweidingen dan de LXX en de ST. Dit kan er op wijzen dat de LXX eerder een vaste vorm verkreeg dan de MT en dus van een oudere bron uitgaat dan de MT......"
Het lijkt toch allemaal niet zo simpel.
Als talisman vindt dat de NBV een ZEER GOEDE vertaling is, op wat baseert hij hem dan feitelijk om dit zo te stellen
-
Nee hé talisman, wij hebben het allemaal van horen zeggen hé.talisman schreef:
Oooooo, dan ben je zo eentje dat het " van horen zeggen" heeft en zich laat VOORZEGGEN en enkel de kritieken leest. Dus, als ik het zo zie heb je helemaaaaaal nog zelf niks gelezen ? Teveel bezig met de kritieken zo te merken. Dan moet ik u ook niet vragen of ge al eens een film ZELF hebt bekeken. En dan nog te zwijgen over...![]()
![]()
Bijvoorbeeld : Jij komt hier aandraven met verhalen over de Talpiot tombe. Zulke verhalen werden/worden in de media breed uitgesmeerd. Dan heb je twee mogelijkheden OF je gelooft erin OF niet !
Moet ik het duidelijker stellen ?
Je hoort of leest over de Talpiot tombe als zijnde het familiegraf van Jezus. Je kan er gewoon niet aan voorbij, het is HET gespreksonderwerp van de dag als ik het zo mag stellen ! Ik ben natuurlijk ook benieuwd !
Dan vraag ik me af welke bewijzen daarvoor naar voren worden gebracht. Ik steek dan ook eens mijn licht op bij de tegenstanders, kwestie om niet bevoordeeld te lijken.
Volgens jou zijn er genoeg bewijzen of aanwijzingen en bent er sterk van overtuigd dat de Talpiot tombe het familiegraf is van Jezus. Bijgevolg knoop je er aan vast dat Jezus en Maria Magdalena getrouwd waren en samen kind(eren) hadden. Ook het verhaal dat Maria Magdalena naar Frankrijk gevlucht is, knoop je daar aan vast .... enz.
Dan ben je m.i. volledig bevooroordeeld. Je MOET er wel in geloven, je kan niet anders !
Je hebt het ook maar van laten VOORZEGGEN hé, en ik LEES er inderdaad ook veel over, alzij het niet uit dezelfde bron als van jou.
Was je erbij bij de ontdekking van het graf ? Bij de analyse van het DNA van Jezus en Mariamne ? Is alles wel correct verlopen met de vondst van dat tiende kistje.... waar werd het ECHT gevonden, en is mogelijks de naam van Jacob niet een later toevoegsel ? Daar is dan nog een gerechtszaak over geweest ......
Trouwens ik heb het al geschreven, het is niet omdat het DNA van Jezus(?) en Maria Magdalena (?) niet matchen dat ze persé een KOPPEL waren !
Waarom geen analyse van het DNA Juda met zijn ouders (?) Van Jezus moeder ? Van Jezus broers ?
Enfin, zullen we ooit de waarheid weten van gans dat onderzoek ?
We hebben het allemaal van horen zeggen nietwaar talisman
-
Gast