Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Clausewitz

03 dec 2010, 20:09

dhr.antoon schreef:
Draait de zon nog altijd rond de aarde Antoon?
Je kan het zo zienwij zeggen ook de zon komnt op en de zon gaat onder, en we weten dat de zon nergens omheen draait althans niet om de aarde, binnen dit kader past de uitspraak
Je kennis van je onfeilbare bijbel lijkt nogal beperkt Antoon.Joshua hield toch even de zon tegen om Jericho met trompetgeschal te veroveren.Het werd te vroeg donker. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

07 dec 2010, 10:36

Is hier iemand die iets op onderstaande link kan weerleggen ?

http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... jezus.html

Reini

07 dec 2010, 10:54

Ik ben het er alvast volkomen mee eens Talisman .
Maar dan komt er het volgende probleem : de door u fel verdedigde Talpiot -tombe vervalt dan helemaal .
Gast

07 dec 2010, 11:20

Reini schreef:Ik ben het er alvast volkomen mee eens Talisman .
Maar dan komt er het volgende probleem : de door u fel verdedigde Talpiot -tombe vervalt dan helemaal .
Dat noem ik nu eens een terrechte opmerking zie! ( ook de enige ). Schitterend Reini. :wink:
Ik heb uiteraard deze link echt tot op het bot uitgevlooid en dit stukje viel me ook op, uiteraard. Men heeft in 2002 dit ossuarium ( en niet sarcofaag ) bij een collectioneur teruggevonden. Dit was ook de aanleiding tot verder onderzoek door Pellegrino. Achteraf is gebleken dat het niet om een vervalsing ging en dit ossuarium heeft deze opnieuw moeten vrijgeven. Het is ook nog gebruikt als pronkstuk op een tentoonstelling in Canada. Blijkbaar was de auteur van dit artikel/link nog niet opo de hoogte van de verdere ontwikkeling,.. of heeft dit opzettelijk achtergehouden. Zoals ik reeds geschreven heb, als men deze ontdekking wegwuift heeft men niks meer over dan gebakken lucht. En toch proberen de gelovigen dit. Waarom ? Om de enige reden: Het bewijs dat Jezus een gewoon mens was en niet verrezen is. Ze zagen daardoor de laatste poot vanonder hun stoel weg. Zielige kortzichtigheid. Men kan er ook uit besluiten dat Jezus wel bestaan heeft, maar een veel kleinere rol gespeeld heeft dan wat het N.T. laat uitschijnen. Er waren wel meer van deze opstanden tegen Rome en de stromannen van de Tempel.
En nog een opmerking: Om de bijbel te ontmaskeren moet men niet persé een atheïst zijn. Dit staat los van elkaar.

Reini

07 dec 2010, 11:42

Waarom ? Om de enige reden: Het bewijs dat Jezus een gewoon mens was en niet verrezen is. Ze zagen daardoor de laatste poot vanonder hun stoel weg

Dat is inderdaad de énige reden .
Het is heel erg voor die fundamentalisten : langs de ene kant krijgen ze het bewijs , door de beenderen , dat hij wel geleefd zou hebben , en langs de andere kant moeten ze dat gaan ontkennen om zijn godheid te kunnen staven ; je zou van minder zot worden .... 8O :)
Ik hou het bij dit idee Talisman : wat 2000 jaar geleden juist gebeurde zal niemand ooit weten . Vermits teveel menselijke inbreng de juiste sporen uitwiste .
Rebellen tegen corrupte regimes zijn er altijd geweest , dus is het mogelijk dat "ten tijde van" zulke man leefde met wat aanhang .
Maar niks om over naar huis te schrijven , wel goed genoeg om er wat later een religie aan op te hangen .
Paulus had beter een beetje langer nagedacht .

tikfoutje verbeterd .
Laatst gewijzigd door Reini op 07 dec 2010, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

07 dec 2010, 11:57

Reini schreef:Waarom ? Om de enige reden: Het bewijs dat Jezus een gewoon mens was en niet verrezen is. Ze zagen daardoor de laatste poot vanonder hun stoel weg

Dat is inderdaad de énige reden .
Het is heel erg voor die fundamentalisten : langs de ene kant krijgen ze het bewijs , door de beenderen , dat hij wel geleefd zou hebben , en langs de andere kant moeten ze dat gaan ontkennen om zijn godheid te kunnen staven ; je zou van minder zot worden .... 8O :)
Ik hou het bij dit idee Talisman : wat 2000 jaar geleden juist gebeurde zal niemand ooit weten . Vermits teveel menselijke inbreng de juiste sporen uitwiste .
Rebellen tegen coorupte regimes zijn er altijd geweest , dus is het mogelijk dat ten tijde van zulke man leefde met wat aanhang .
Maar niks om over naar huis te schrijven , wel goed genoeg om er wat later een religie aan op te hangen .
Paulus had beter een beetje langer nagedacht .
Volkomen eens Reini. Er zitten hier dan toch nog logisch denkenden op dit forum.

dhr.antoon

07 dec 2010, 16:17

Het is een pittig stukje werk, om dit goed uit tezoeken dan moet je ook met het juiste begin beginnen en overleveringen zoals de Godheid van Jezus die op geen enkele manier bevestigd wordt door de bijbel overboord gooien.
Er zijn nog meer dingen die je in acht moet nemen, zoals een grondige kennis van oa. Flavius Josephus en ook van de apologetiek,
Ook moet je meegeven dat er dingen zijn waarvoor nog geen wijzen zijn, ik zeg expres nog geen.
Bij elkaar genomen hoeft het voor een gedegen bijbel/geschiedenis kenner geen probleem te zijn.
Gast

07 dec 2010, 16:50

dhr.antoon schreef:Het is een pittig stukje werk, om dit goed uit tezoeken dan moet je ook met het juiste begin beginnen en overleveringen zoals de Godheid van Jezus die op geen enkele manier bevestigd wordt door de bijbel overboord gooien.
Er zijn nog meer dingen die je in acht moet nemen, zoals een grondige kennis van oa. Flavius Josephus en ook van de apologetiek,
Ook moet je meegeven dat er dingen zijn waarvoor nog geen wijzen zijn, ik zeg expres nog geen.
Bij elkaar genomen hoeft het voor een gedegen bijbel/geschiedenis kenner geen probleem te zijn.
En heb je ondertussen al een voorbeeld gevonden waar BV iets concreets heeft aangebracht ??
Gast

08 dec 2010, 09:50

Morgen vieren we de Heilige Cyrillus, een van de eerste kerkvaders:
Wikipedia:
De laatste bekende geleerde die in de bibliotheek werkte was Hypatia, een vrouwelijke wiskundige, sterrenkundige, natuurkundige en hoofd van de neo-platoonse filosofische school. Zij was bijzonder veelzijdig en had een uitzonderlijke intelligentie. Ze was geboren in Alexandrië in 370 na chr. toen de Romeinen heersten over Egypte. In een tijd waarin de vrouwen nog gezien werden als bezit was zij onafhankelijk en een grote uitzondering. Hypatia was geen christen en kreeg steeds meer last van vervolging door de opkomende christenen in de stad. Aartsbisschop Cyrillus van Alexandrië had een grote hekel aan deze onafhankelijke, ongehoorzame en heidense vrouw. Hypatia was bevriend met de Romeinse gouverneur en zij was een symbool van geleerdheid en wetenschap. Wetenschap werd door de christenen gezien als heidens en niet in overeenstemming met de leer van de bijbel. In 415 werd Hypatia door een christelijke bende overvallen. Ze trokken haar van haar wagen af, scheurden haar de kleren van het lijf en slachtten haar. Haar vlees werd van haar botten gehaald en haar verscheurde lichaam werd verbrand. Haar werk werd vernietigd en haar naam bijna vergeten. De menigte leefde zich uit door de boekrollen van de bibliotheek te verbranden. Aartsbisschop Cyrillus, die van alles op de hoogte was, wordt nu nog als heilige vereerd. Hypatia werd het symbool voor de wetenschapper die alles in vrijheid wil onderzoeken en die zich niet wil onderwerpen aan bijgeloof en fanatisme.

:wink:
Gast

08 dec 2010, 10:39

Toch wel in-triestig en wraakroepend he als je bedenkt welke onnoemelijke schatten er daar verwoest moeten zijn en hoe kennis werd tegengewerkt door Christenen en later door Moslims.
En ja zulke individuen worden dan heiligen

bluevelvet

09 dec 2010, 01:15

janx schreef:
Bluevelvet schreef:Wat denk je janx ?
Ik denk het volgende;
- God is de benaming voor Leven.
- Leven is alles wat was, is en nog zal komen.
- Het Leven spreekt niet met woorden maar enkel door gevoel.
- Leven is niet eindig, enkel ontplooiend.
- Binnen het Leven is een veelvoud aan verscheidenheid.
- Verscheidenheid geeft werking naar elkaar, zijnde oorzaak en gevolg.
- Als deel van het Leven zijn wezens tot stand gekomen die kunnen denken, creëren, opbouwen en afbreken zoals de huidige aardsemens.
- Echter het leven zelf is niet afbreekbaar enkel de zichtbare aardse vorm van aanzien ( zoals wij de mens het zien) en eigenschap.
- niets gaat verloren of komt er bij er is enkel verandering.
- Bewustzijn is een zelfstandig deeltje leven die door de wetmatigheid van oorzaak en gevolg zich zal ontwikkelen als de vertegenwoordiging van het Leven. De huidige mens is bezig los te komen van het dierlijk instinctief gedrag. Dit gemengd met een beetje bewustzijn geeft veel moeilijkheden en leed naar ander leven wegens egocentrisch wilsuitingen.
- Om tot een zeker bewustzijn te kunnen komen zijn vele levens nodig geweest en nog voor velen noodzakelijk.
- Zij die vanuit hun gevoel liefde kunnen geven ( dienstbaar zijn om't niet) zijn dichter bij een vervolg leven waar geen leed meer zal zijn.
- Er zijn vele levens ons voor gegaan door vele ontplooiing processen in andere woon en leef gebieden dan het huidige aardse die zij al honderden duizenden aardse jaren geleden verlaten hebben.
- vanuit het dichtst bijgelegen leefgebied buiten de aarde wordt ons dagelijks ( hulp) inspiratie aangereikt die we kunnen aanvaarden of afwijzen dit volgens eigenwil.
- er slimme mensen zijn die misbruik maken van goedwillende mensen door deze leerstellingen op te dringen op straffe van.
- Al het leed is en wordt veroorzaakt door de mens buiten dit natuurrampen om.
Mijn vraag was zo niet bedoeld janx, maar tot daar.

Dat heb je toch allemaal niet uit je zelf geschreven of toch ? Klinkt heel filosofisch, kan je echt niet volgen...... :roll: en ik denk velen met mij.
Bv. : Er zijn vele levens ons voor gegaan door vele ontplooiing processen in andere woon en leef gebieden dan het huidige aardse die zij al honderden duizenden aardse jaren geleden verlaten hebben.......

Wat wil je hiermee bedoelen ?

bluevelvet

09 dec 2010, 04:20

talisman schreef:Morgen vieren we de Heilige Cyrillus, een van de eerste kerkvaders:
Wikipedia:
De laatste bekende geleerde die in de bibliotheek werkte was Hypatia, een vrouwelijke wiskundige, sterrenkundige, natuurkundige en hoofd van de neo-platoonse filosofische school. Zij was bijzonder veelzijdig en had een uitzonderlijke intelligentie. Ze was geboren in Alexandrië in 370 na chr. toen de Romeinen heersten over Egypte. In een tijd waarin de vrouwen nog gezien werden als bezit was zij onafhankelijk en een grote uitzondering. Hypatia was geen christen en kreeg steeds meer last van vervolging door de opkomende christenen in de stad. Aartsbisschop Cyrillus van Alexandrië had een grote hekel aan deze onafhankelijke, ongehoorzame en heidense vrouw. Hypatia was bevriend met de Romeinse gouverneur en zij was een symbool van geleerdheid en wetenschap. Wetenschap werd door de christenen gezien als heidens en niet in overeenstemming met de leer van de bijbel. In 415 werd Hypatia door een christelijke bende overvallen. Ze trokken haar van haar wagen af, scheurden haar de kleren van het lijf en slachtten haar. Haar vlees werd van haar botten gehaald en haar verscheurde lichaam werd verbrand. Haar werk werd vernietigd en haar naam bijna vergeten. De menigte leefde zich uit door de boekrollen van de bibliotheek te verbranden. Aartsbisschop Cyrillus, die van alles op de hoogte was, wordt nu nog als heilige vereerd. Hypatia werd het symbool voor de wetenschapper die alles in vrijheid wil onderzoeken en die zich niet wil onderwerpen aan bijgeloof en fanatisme.

:wink:
De opmerking over Cyrillis heb je waarschijnlijk ontleend aan de film "AGORA"

Ach ja, ook bij het maken van een historische film mag men "fantaseren" maar toch liever niet een loopje nemen met de waarheid en dan vooral niet waarbij het geheel van een bepaalde groep mensen ten onrechte in een slecht daglicht wordt gesteld.

Recensie van Maarten Vermeulen over de film (*) :
"In Agora zijn de christenen vrijwel zonder uitzondering extremisten die over lijken gaan. Letterlijk. Door zich zodanig vast te bijten in dat beeld, laat regisseur Amenábar – tevens co-auteur van het script – er weinig twijfel over bestaan waar zijn sympathie ligt..... "

Recensie van Michiel van Hout :

"Amenábar is goed op de hoogte van de geloofsinhoud, waardoor hij weet welke zaken hij op welke manier voor het voetlicht moet brengen om de atheïstische standpunten sympathieker over te laten komen dan de katholieke..... Maar nauwelijks opgemerkt verdraait hij zijn geschiedenisles opzettelijk om weerzin op te wekken ten aanzien van de christelijke standpunten. (....) Christenen stelt hij voor als cultuurbarbaren, beeldenstormers, charlatans en volksopruiers. Ze zijn antisemitisch, vrouwonvriendelijk, onwetenschappelijk, knechtend en gewelddadig.....
In werkelijkheid vormden zij een beperkte groep monniken die als lijfwachten van de bisschop optraden. Bovendien is Amenábar niet consequent in zijn kritiek......"

Hij geeft bisschop Cyrillus de schuld van het aansporen tot de bestorming van de bibliotheek en de dood van Hypatia, terwijl Sint-Cyrillus tijdens de brand in 391 echter nog geen bisschop was, maar zijn oom Theophilus. Zijn nagedachtenis wordt door de kerk niet zo geëerd, daar hij de grote tegenstander was van de heilige Johannes Chrysostomus.

Van Hout schrijft verder :
Als Cyrillus al iets is verweten, is het juist zijn te milde aanpak van andersdenkenden, zoals de ketter Nestorius. Ook collegabisschop van Cyrene Synesius kan niets met Hypatia's dood te maken hebben, omdat die toen, in tegenstelling tot in de film, al gestorven was.

Wie de film wil gaan bekijken houdt er toch maar liefst rekening dat het moeilijk na te gaan is hoe de feiten zich hebben voorgedaan en of het wel de christenen zijn die hun woede koelden op de afgodsbeelden en de papyrusrollen.

Door zijn eenzijdige benadering lijkt Amenábar intoleranter dan de christenen die hij erom veroordeelt.

En nu wachten op de verfilming van Catharina van Alexandrië († 307) Wiki één van de populairste "heiligen" van de Middeleeuwen :wink:
In 2011 komt de film The Eagle and the Cross uit over het leven van Catharina.

(*) Lees meer : http://cv-film.nl/film.php?film_id=776&cat_id=2
Gast

09 dec 2010, 04:44

BV, deze posting heb ik INTEGRAAL uit Wikipedia en GEEN WOORD uit de film AGORA.
Dat steekt wel he kind ? En nu moogt ge nog tien bladzijden vol-lullen, van mijn kant kunt ge DE POT OP ! Ik doe nog eens niet meer de moeite uw fantasie te lezen.

Gaat er in uw ene hersencel nog moeilijk in dat JANX zoiets in eigen bewoordingen kan schrijven he ? Dat zou die cel van u niet lukken zonder het Grote Sprookjesboek. Begrijpelijk voor godsdienstfanaten, die moéten wel alles worden voorgelezen uit het parochieblaadje en met BLIK OP ONEINDIG .
En hoepel nu toch aub op, en laat antoontje nog eens uit, die moet ook zo nodig.
Gast

09 dec 2010, 08:23

dhr.antoon schreef:De heer Talisman kan weer eens niet op tegen een nuchtere uitleg.
Tot nu toe ben jij degene die sprookjes in commissie aan het vertellen is
Ik wacht nog steeds op één enkel steekhoudend voorbeeld van wat gij een waardevolle posting van BV betiteld. Kunt ge zo niks vinden, of hebt g' uwe leesbril niet op ? Als eens dat boek in huis gehaald wat ik u heb aanbevolen, of steekt het niet zo nauw waar g' uwe zandbak mee gevult hebt, of is het een kattebak ? Mag je niet lezen van uw clubke fanaten en neuroten zeker ? En baaidewee, let eens op de data uit mijn posting en dat van het liegebeest. Niks opgevallen ? Ha, een leesbrilleke van uit de Hema ! Wat een domoren.
- Hypatia 370 - 415 n.C ( vermoord door de christenen onder: )
- Cyrillus van Alexandrië 375 - 444 n.C. ( zetelde in het Concilie van Efeze 431, neef van: )
- Theophilus van Alexandrië , GESTORVEN IN 412 n.C.
Onzen heilige Cyrilus was wel degelijk bisschop bij de moord op Hypatia.

En gaat ge nu weer eens een poging ondernemen om zelf de geschiedenis te herschrijven ?
Ga naar de avondschool !!

twinkel

09 dec 2010, 10:05

Iets waar niemand me ooit een bevredigend antwoord op gegeven heeft, ik ben geen bijbelmens maar dit intrigeert me toch.
ergens in genesis hfdst 6: Vermenging van goden en mensen
[1] Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. [2] De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. [3] Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. [4] In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden

Vond ik altijd raar, gezien in diezelfde bijbel Jezus als enige zoon wordt beschouwd, en hoe rijm je dat met de monotheistische stelling???

Dit is geen provocatie, gewoon twinkelse nieuwsgierigheid.