BIJBEL en ARCHEOLOGIE

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

02 jan 2011, 18:14

ebenhaezer schreef:Interessante Topic BLUEVELVET , ben blij dat dit alles weer eens uit de doeken gedaan wordt , en het is te belangrijk om dat zomaar te vergeten !
Wat ARMANDINE betreft , ze is waarschijnlijk bang dat de Bijbel toch zijn recht krijgt ! Maar het gaat hier om de waarheden van Gods Woord , en dat steun ik tenvolle .

Vr.gr. EB.
Lieve schat, ik had hier wat vragen gesteld waar Antoon en BV niet lijken te kunnen op antwoorden, maar misschien kan jij dat wel als volleerde Bijbelkenner. Ga je gang, ik sta open voor jou Bijbel inzicht

Clausewitz

02 jan 2011, 20:23

dhr.antoon schreef:er ging iets fout met versturen
Ga rusten Antonius.Je bent al een tijdje oververmoeid. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

dhr.antoon

03 jan 2011, 07:44

Armandine, zolang jij onze post niet leest , zoals je tenminste zegt, heb je geen enkele reden om je te beklagen, er worden genoeg antwoorden gegeven. alleen heb je last van Cognitieve dissonantie jij en anderen, ik vraag mij af of het werkelijk zo moeilijk is om toe te geven dat de bijbel het historisch bij het juiste end heeft, concentreer je daar dan eerst op en laat het bovennatuurlijke voor later onderzoek

janx

03 jan 2011, 08:03

concentreer je daar dan eerst op en laat het bovennatuurlijke voor later onderzoek
????? is er dan iets bovennatuurlijk ? Volgens mij is er niets boven de natuur. Alles is Natuur beste Antoon, probeer dat nu eens eerst te begrijpen en stort je dan in de menselijke gedachtegang van het geschrevene van een verzameling geschriften. Dat bijeen geraapte en inhoudelijk gemanipuleert schrijven vanuit een ver verleden bekend onder de naam biblia (boeken) beter bekend onder de naam bijbel.
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

03 jan 2011, 08:35

Antoon bedoel je nu dat je niet wil ingaan op mijn vraag over de kribbe en de grot omdat dat bovennatuurlijke zaken zijn volgens jou? 8O

martien55

03 jan 2011, 09:28

dhr.antoon schreef:Armandine, zolang jij onze post niet leest , zoals je tenminste zegt, heb je geen enkele reden om je te beklagen, er worden genoeg antwoorden gegeven.
?????????????
Sinds wanneer geef je 'antwoorden", antoon? dat heb ik je nog NOOIT zien doen.

Nou ja, dat is niet helemaal waar. Je vertelde inderdaad dat je met je Chinese tekens naar de afhaalchinees om de hoek (die je goed kennen) om op een forum daarover te komen vertellen.
alleen heb je last van cognitieve dissonantie jij en anderen,
Ahh... antoon heeft een nieuw woordje geleerd. Eerst op christenforum en nu hier.
Heb je het antwoord van tante Til op dat andere forum tot je genomen? De link gevolgd? Dan heb je kunnen zien dat wat je al jaren op verschillende fora laat zien een perfecte illustratie is van wat er met dat begrip bedoeld wordt.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

ebenhaezer

03 jan 2011, 10:43

BLUEVELVET , ga je gang hoor , ik wilde jou niet hinderen in deze topic , alleen bemoedigen .

Lieve ARMANDINE , ik dacht wel dat Antoon en BV wijs genoeg zijn om jouw vragen zelf te beantwoorden . Verder moet je weten dat niemand ooit volleerd kan zijn in Gods Woord , want deze Bron is onuitputtelijk !

Vr. gr. EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

rolija

03 jan 2011, 10:56

Verder moet je weten dat niemand ooit volleerd kan zijn in Gods Woord , want deze Bron is onuitputtelijk !
Juist Ebenhaezer, dat is een put dat zeer stinkt en het laatste woord nog niet is gezegd :lol:

Mvg,

Rolija
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

bluevelvet

03 jan 2011, 11:42

Dank voor je steun Ebenhaezer. Ik vind het zelf ook heel interessant om te 'wandelen' doorheen de archeologische plaatsen waarvan sprake in het N.T.
Er zijn er enorm veel, ik ga nog eventjes door :P
Gast

03 jan 2011, 11:46

weet je nu al waar in de Bijbel over grotjes wordt gesproken als geboorteplaats van de messias? En hoe zit dat nu met die kribbe. Als je archeologisch wilt gaan zoeken moet je eerst weten naar wat je moet zoeken he. :lol:

bluevelvet

03 jan 2011, 12:07

armandine kent de bijbel niet maar speculeert als zou Lucas het woord "kribbe" aan het geboorteverhaal toegevoegd hebben. Om welke reden zou Lucas dat moeten gedaan hebben ?
De wijzen vonden Jezus in een huis, dat wel, maar noemen geen tijdstip. Ze vergeet ook dat Jezus toen al bijna twee jaar moet geweest zijn, Herodes wilde immers kinderen doden tot TWEE jaar ! ZEGT DAT NIET GENOEG ?

Iedereen kent het kerstverhaal met de kribbe en de ezel en de os.
Waarom beide dieren bij de kribbe gezet worden komt waarschijnlijk uit de teksten van het O.T. van de profeten Habakuk en Jesaja.

In de Griekse vertaling van het Oude Testament, lezen we in Habakuk 3, 2: "Tussen twee dieren wordt U gekend...... "

In Jesaja 1: 3 : "Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester, maar Israël heeft geen begrip, mijn volk geen inzicht".

Het is duidelijk dat 'krib en meester' verwijzen naar de geboorte van Jezus !

OFF topic, daar hou ik het dus bij !
Gast

03 jan 2011, 12:41

dat mag dan voor jullie duidelijk zijn in jullie fantasie. Gewoon een kwestie van min of meer kronkelen, weglaten, toevoegen, fantaseren, interpreteren enz. enz..

Als ik dat zo een beetje toepas op jullie schrijven springt kronkelen heel erg naar voren. Wat kronkelt er nu? Tatata....een slang. :lol: Is ook niet te vertrouwen he. Sisssst heel erg en haalt uit enz... giftig...dodelijk.

jaja... idd. de slang verwijst helemaal naar het Christendom. Staat zelfs in den Bijbel.

AUB ken de meester van je krib want in
In Jesaja 1: 3 staat : "Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester, maar Israël heeft geen begrip, mijn volk geen inzicht".
In de Griekse vertaling van het Oude Testament, lezen we in Habakuk 3, 2: "Tussen twee dieren wordt U gekend...... "
Wat zou het andere dier nu kunnen zijn? Iemand een idee? Een ezel misschien dan sluit dat goed aan bij Jesaja
:lol:

martien55

03 jan 2011, 12:52

bluevelvet schreef:
Ok, we hebben het over twee dieren.
"wordt u gekend".
Wat betekent dat?
In Jesaja 1: 3 : "Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester, maar Israël heeft geen begrip, mijn volk geen inzicht".
Een rund en een ezel.
Fijns.
"de krib van zijn meester".
Wat betekent dat?
O ja?
Lijkt me niet. De vergelijking die hier getrokken wordt gaat over "de krib van de ezel/rund". Is dat hun geboorteplaats? Dat klinkt veel meer als een stal, verblijfplaats.
Dus hoezo "is dat duidelijk"?
Wat met de uitdrukking "Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester" bedoeld wordt gaat niet over het baren van de dieren, maar geeft aan dat (huis)dieren weten wie hun meester is, dus wie hun hoeder is, in tegenstelling tot de mens. De mens kent zijn meester niet.
Dat is de strekking van deze tekst.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

bluevelvet

03 jan 2011, 13:01

KAFARNAÜM werd in de Bijbel beschreven als een dorp waar Jezus ging gaan wonen nadat Hij Nazareth had verlaten. Van daar uit kwamen vijf discipelen, de vissers Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes en de tollenaar Matteüs.

Onder de fundering van de Synagoge (op de oever van het Meer van Galilea) hebben archeologen basalten muren van een eerdere synagoge gevonden uit de eerste eeuw n. Chr.
Men neemt aan dat dit de oorspronkelijke constructie is die werd gebouwd door de legeroverste waarvan sprake in Lucas 7:3-5.
Daar hield Jezus zijn rede over het brood van het leven (Johannes 6:35-59).

Afbeelding
Gast

03 jan 2011, 13:13

martien55 schreef:
bluevelvet schreef:
Ok, we hebben het over twee dieren.
"wordt u gekend".
Wat betekent dat?
Een rund en een ezel.
Fijns.
"de krib van zijn meester".
Wat betekent dat?
O ja?
Lijkt me niet. De vergelijking die hier getrokken wordt gaat over "de krib van de ezel/rund". Is dat hun geboorteplaats? Dat klinkt veel meer als een stal, verblijfplaats.
Dus hoezo "is dat duidelijk"?
Wat met de uitdrukking "Een rund kent zijn eigenaar en een ezel de krib van zijn meester" bedoeld wordt gaat niet over het baren van de dieren, maar geeft aan dat (huis)dieren weten wie hun meester is, dus wie hun hoeder is, in tegenstelling tot de mens. De mens kent zijn meester niet.
Dat is de strekking van deze tekst.
Voila. Dat dacht ik er ook van. Dus tot zolang jij daar al geen inzicht in hebt, wat baat het dan dat je hier pagina's vol gaat schrijven over zogezegde archeologie?
Ipv gauw op iets anders over te stappen zou je er beter aan doen dit eerste naar aanleiding van jou eigen eerste posting eens uit te klaren, BV.
Dat zou pas objectieve oordeelkundigheid zijn.

Dus laat die KAFARNAÜM nog maar een beetje achterwege. Eerst het een en dan het ander. :lol: