Waarom ' christen zijn ' de moeite waard is .

hier is plaats voor alle wereldreligies

Clausewitz

12 mar 2011, 16:14

EB:
Christenzijn heeft zo op verschillende tereinen veel voordelen ! en dat is zeker de moeite waard
Altijd mercantiele bijgedachten.Koopmansbloed in de aderen. :lol:
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 12 mar 2011, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

Choerrel

12 mar 2011, 16:21

Voor EB is het geloof niets anders dan marchanderen: zij koopt haar zieltje af. Voor elke prestatie eist ze een tegenprestatie. Met echt geloof heeft dit niets mee te maken.
Dit is verwerpelijk.

Zondervrees

12 mar 2011, 18:04

ebenhaezer schreef:[…]Wat mij betreft , ik heb voor ieders geloof en overtuiging oprecht respect , al geloven ze in sprookjes , dat mag . Maar ik persoonlijk geloof Gods Woord , dat zegt : er is maar één God en één Verlosser , en ook dat mag . Als anderen geloven in goden die niet de Schepper God is , dat is hun goed recht , dat aanvaard ik , wij hebben immers een vrije wil en dus vrije keuze . Dàt is voor mij : respect hebben !
Nou goed, dan heb ik respect voor het feit dat jij in een sprookje gelooft, net zoals jij respect hebt voor diegenen die volgens jou in een sprookje geloven.
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer

13 mar 2011, 15:14

O wat zijn jullie toch moeilijk doende mensen ! Is het dan zo onmogelijk om eens gewoon te begrijpen en te reageren ?

CLAUSEWITZ , ik heb absoluut geen ' Koopmansbloed ' hoor ! De voordelen van christen zijn , die ik bedoel , zijn gewoon de goeie dingen die ik door mijn geloof ervaar ; waaronder is ook ' geduld leren ' , en dat is hier wel nodig !

CHOERREL , geloven heeft niets te maken met ' marchanderen ' , hoe kom je daarbij ? Mijn zieltje is vrijgekocht door de Heer Jezus , die in mijn plaats de dood gestorven is , zodat ik nu Zijn eigendom ben , en dat heeft mij NIETS gekost ! Dàt is écht geloof , en zeker niet verwerpelijk zoals jij zegt , maar juist de moeite waard !

ZONDERVREES , bedankt dat je mij eindelijk respecteert ! Dat ' sprookjesgeloof ' , is maar een zinsspeling die jij gebruikte , ik ken niemand die écht in sprookjes gelooft , al mag dat . Sprookjes zijn verhalen voor kindjes , maar de Bijbel is voor volwassenen , en is werkelijk diepgaand en levensbelangrijk .
Kom nu niet af met de ' Kinderbijbel ' hoor , want dat boek is speciaal gemaakt om kinderen deze dingen beter te laten begrijpen ; daar staan bovendien alleen enkele bijzondere gebeurtenissen en gelijkenissen in , maar dat doet niets af van de waarheid van Gods Woord .

Met vriendelijke groet , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees

13 mar 2011, 15:23

ebenhaezer schreef:[…] ZONDERVREES , bedankt dat je mij eindelijk respecteert ! Dat ' sprookjesgeloof ' , is maar een zinsspeling die jij gebruikte , ik ken niemand die écht in sprookjes gelooft , al mag dat .
Ik ken een heleboel mensen die in sprookjes geloven: de bijbel, de bagavat gita, de koran, het boek van mormon…
ebenhaezer schreef: Sprookjes zijn verhalen voor kindjes ,
Helemaal niet, sprookjes zoals de verhalen van de gebroeders Grimm zijn opgetekend uit de mond van de boerenbevolking, het zijn verhalen met een hele grote boodschap en een diepgaande moraal waarin de slechteriken op gruwelijke wijze bestraft worden en die door volwassenen aan volwassenen verteld werden.
ebenhaezer schreef:maar de Bijbel is voor volwassenen , en is werkelijk diepgaand en levensbelangrijk .
Net zoals die andere sprookjes dus. Maar nog een keer: ik heb evenveel respect voor jouw geloof in jouw sprookje als jij hebt voor het geloof in andere sprookjes.
Laatst gewijzigd door Zondervrees op 13 mar 2011, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz

13 mar 2011, 15:23

CLAUSEWITZ , ik heb absoluut geen ' Koopmansbloed ' hoor ! De voordelen van christen zijn , die ik bedoel , zijn gewoon de goeie dingen die ik door mijn geloof ervaar ; waaronder is ook ' geduld leren ' , en dat is hier wel nodig !
Gij stelt inderdaad ons geduld erg op de proef. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

werewoef

14 mar 2011, 00:12

De vraag van Arjuna aan Krishna in de Gita in Hoofdstuk nr 3 - vers 36 en 37, zou dat ook allemaal uit de duim gezogen zijn ...???

ik vraag het je ... :idea:

mvg-werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet

14 mar 2011, 10:58

Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:ZONDERVREES , heb je dat ontdekt toen jij jouw gedachten even controleerde ? want die ' respectloosheid ' slaat wel op jezelf hoor ! ( Andersdenkenden hun geloofsovertuiging zomaar SPROOKJES noemen !!! )[...]
Vraagje: moet ik meer respect hebben voor jou dan voor mensen die in kaboutertjes of Zeus geloven? Zo neen, waarom vind jij dan dat ik jouw geloof niet met de sprookjes over kaboutertjes of de mythes over Zeus mag vergelijken?
Voor de rest zie ik dat je een beroep doet op de rede en daar de (geeuw) weddenschap van Pascal bijhaalt. Wist je niet dat die redenering alreeds verschillende malen vakkundig onderuit gehaald is?
Vindt jij dat christelijk geloof met kaboutertjes of met de mythes over Zeus mag vergeleken worden ? En welke SERIEUZE redenen heb je daarvoor ?
Waar zijn de vele 'getuigenissen' over hun bestaan ? Waar is hun 'heilige' boek waarin wij hun 'sprookjes' kunnen lezen ? Waar zijn de 'stichters' ervan ? In welke annalen of geschiedenisboeken staat er over hen en hun 'leven' iets vermeld ? Hoeveel LEDEN of VOLGELINGEN hadden zij of hebben zij nog ? En nog in het bijzonder : Wat draagt het geloof in hen bij aan de mensheid ? Wat is hun BOODSCHAP voor de mensheid ? enz, enz..........
Man toch, waar ZIE jij gelijkenis met de vele profeten, de geboorte en dood van Jezus, de 1ste christenvervolging, de kruisvaarders ter verdediging van Christus bloed, enz.... ?

Respect hebben voor de mens, de persoon ? Ja, vanzelfsprekend !
Maar als men als niet-christen of niet-gelovige wil stellen dat geloven in kaboutertjes of in de mythes van Zeus of bv. nog het spaghetti-monster, hetzelfde lijkt als geloven in het bestaan van God en van een God's volk met alles wat er voorhanden is alleen al op archeologisch gebied ? Sta mij toe om met die ideeën eens hartelijk te lachen..... en met mij elkeen met gezond verstand denk ik !

Te domme gedachten om daarover nog meer te redetwisten !

Zondervrees

14 mar 2011, 20:58

bluevelvet schreef:[…] Vindt jij dat christelijk geloof met kaboutertjes of met de mythes over Zeus mag vergeleken worden ?
Ja. Het ten ene male ontbreken van welk bewijs dan ook brengt dit alles op hetzelfde niveau.
Voor het bestaan van Thor en de Scandinavisch/Germaanse goden zijn er meer bewijzen dan voor het bestaan van de judeo-christelijke verhaaltjes: die mythes hebben duizenden jaren bestaan, zonder enige wijziging, zonder het bestaan van een boek! Zoek dat maar eens: een godsdienst die zonder schriftelijke canon millennia ongewijzigd kan overleven. Kan toch alleen maar als die goden echt bestaan niet?
Grappig te merken hoeveel respect jij kan opbrengen t.o.v. andersgelovigen.
Ni Dieu, Ni Maître

martien55

15 mar 2011, 11:21

bluevelvet schreef:Vindt jij dat christelijk geloof met kaboutertjes of met de mythes over Zeus mag vergeleken worden ? En welke SERIEUZE redenen heb je daarvoor ?
Natuurlijk.
Er is namelijk geen verschil.

De gemeenschappelijke component is het feit dat er geloofd wordt in iets wat geen rationele grondslag heeft. In alle gevallen zijn er boeken waarin de fenomenen beschreven worden, inclusief wonderen een andere paranormale beschrijvingen. Geloof in een vliegend spaghetti monster heeft dezelfde eigenschappen.

Dus, BV, ik geef aan wat de overeenkomsten zijn, wat is het verschil volgens jou?
Waar zijn de vele 'getuigenissen' over hun bestaan ?
Er zijn veel getuigenissen van Zeus, kabouters en het vliegende spaghetti monster.
Waar is hun 'heilige' boek waarin wij hun 'sprookjes' kunnen lezen ? Waar zijn de 'stichters' ervan ? In welke annalen of geschiedenisboeken staat er over hen en hun 'leven' iets vermeld ?
Kijk es op de scholen. In het gymnasium wordt grieks gedoceerd om met name de verhalen over Zeus te kunnen lezen.
Hoeveel LEDEN of VOLGELINGEN hadden zij of hebben zij nog ?
Om een geloof te zijn is het niet noodzakelijk volgelingeb te hebben. Maar er zijn ongetwijfeld kinderen van vier te vinden die "heilig" geloven in kabouters.
En nog in het bijzonder : Wat draagt het geloof in hen bij aan de mensheid ?
???
Dat is niet nodig om een geloof te zijn.
Kabouters dragen heel veel bij aan de mensheid, vooral omdat ze 'snachts afwassen.
Wat is hun BOODSCHAP voor de mensheid ? enz, enz..........
Kom nou zeg. Je weet niet wat de boodschap van de kabouters is?
Enig idee waarom die verhalen zo succesvol zijn? Enig idee waarom fabels en sprookjes in het algemeen zo succesvol zijn?
Je vraagt je af wat de boodschap van de verhalen over de goden op de olympus zijn? Zeker geen klassieke talen gestudeerd?
Man toch, waar ZIE jij gelijkenis met de vele profeten, de geboorte en dood van Jezus, de 1ste christenvervolging, de kruisvaarders ter verdediging van Christus bloed, enz.... ?
"Kruisvaarders"?
Is het werkelijk verstandig het daarover in dit verband te hebben?
Maar als men als niet-christen of niet-gelovige wil stellen dat geloven in kaboutertjes of in de mythes van Zeus of bv. nog het spaghetti-monster, hetzelfde lijkt als geloven in het bestaan van God en van een God's volk met alles wat er voorhanden is alleen al op archeologisch gebied ? Sta mij toe om met die ideeën eens hartelijk te lachen..... en met mij elkeen met gezond verstand denk ik !
Ik wens je een prettige lachbui!

Maar de humor is vooral zichtbaar als je de vergelijking serieus neemt tussen het christelijke dogma en het vliegende spaghetti monster.
Tsjah...
Daarmee is 1 van de kenmerken van fundamentalistische gelovigen weer in felle kleuren geïllustreerd.
Pogen om een discussie die "gevaarlijk" wordt weg te lachen en proberen in het belachelijke te trekken.

Maar misschien kunnen we discussie over evolutie en informatie nu verder afmaken?
Hoeveel GitPrut zit er in het DNA van een mens?
Evolution is a fact of life. Deal with it.

bluevelvet

16 mar 2011, 12:39

martien55 schreef:
bluevelvet schreef:Vindt jij dat christelijk geloof met kaboutertjes of met de mythes over Zeus mag vergeleken worden ? En welke SERIEUZE redenen heb je daarvoor ?
Natuurlijk.
Er is namelijk geen verschil.

De gemeenschappelijke component is het feit dat er geloofd wordt in iets wat geen rationele grondslag heeft. In alle gevallen zijn er boeken waarin de fenomenen beschreven worden, inclusief wonderen een andere paranormale beschrijvingen. Geloof in een vliegend spaghetti monster heeft dezelfde eigenschappen.

Dus, BV, ik geef aan wat de overeenkomsten zijn, wat is het verschil volgens jou?
Waar zijn de vele 'getuigenissen' over hun bestaan ?
Er zijn veel getuigenissen van Zeus, kabouters en het vliegende spaghetti monster.
Waar is hun 'heilige' boek waarin wij hun 'sprookjes' kunnen lezen ? Waar zijn de 'stichters' ervan ? In welke annalen of geschiedenisboeken staat er over hen en hun 'leven' iets vermeld ?
Kijk es op de scholen. In het gymnasium wordt grieks gedoceerd om met name de verhalen over Zeus te kunnen lezen.
Hoeveel LEDEN of VOLGELINGEN hadden zij of hebben zij nog ?
Om een geloof te zijn is het niet noodzakelijk volgelingeb te hebben. Maar er zijn ongetwijfeld kinderen van vier te vinden die "heilig" geloven in kabouters.

En nog in het bijzonder : Wat draagt het geloof in hen bij aan de mensheid ?
???
Dat is niet nodig om een geloof te zijn.
Kabouters dragen heel veel bij aan de mensheid, vooral omdat ze 'snachts afwassen.
Wat is hun BOODSCHAP voor de mensheid ? enz, enz..........
Kom nou zeg. Je weet niet wat de boodschap van de kabouters is?
Enig idee waarom die verhalen zo succesvol zijn? Enig idee waarom fabels en sprookjes in het algemeen zo succesvol zijn?
Je vraagt je af wat de boodschap van de verhalen over de goden op de olympus zijn? Zeker geen klassieke talen gestudeerd?
"Kruisvaarders"?
Is het werkelijk verstandig het daarover in dit verband te hebben?
Ik wens je een prettige lachbui!

Maar de humor is vooral zichtbaar als je de vergelijking serieus neemt tussen het christelijke dogma en het vliegende spaghetti monster.
Tsjah...
Daarmee is 1 van de kenmerken van fundamentalistische gelovigen weer in felle kleuren geïllustreerd.
Pogen om een discussie die "gevaarlijk" wordt weg te lachen en proberen in het belachelijke te trekken.

Maar misschien kunnen we discussie over evolutie en informatie nu verder afmaken?
Hoeveel GitPrut zit er in het DNA van een mens?
Tja martien55, getuigenis van 'Zeus' kan je vinden in de bijbel in Hand. 14:11,12 toen mensen Barnabas 'Zeus' noemden en Paulus 'Hermes'. Wegens hun woorden en daden werden zij als 'goden' door de grote schare aanzien.

In feite kan men wel zeggen dat mythologie net zoals zoveel legenden gebaseerd zijn op HISTORISCH gebeurtenissen en kan daar bovenop nog aangetoond worden door de archeologie. ZEUS zou een nageslacht zijn der Titanen, zijnde reuzen, waarvan men het bestaan kan lezen in Genesis. Men weet dat reuzen als goden aanzagen werden mede door hun kracht en sterkte. Het verhaal van Zeus wijst in die richting. Dát even terzijde, want dat is op zich al een apart topic waard.

'Heilige' boeken :
Er zijn nog wel meer 'heilige' boeken voorhanden waarover we het kunnen hebben ter vergelijking :
- de vier VEDA'S uit India,
- de Koran,
- een soort boeddhistische bijbel,
- het boek van Zarathustra,
- de gewijde geschriften van Li Ki (Confucius).....

allemaal boeken waarin miljoenen mensen kracht en inspiratie putten in het dagelijkse leven. Daar zou ik bv. nog wel het een en ander meer willen van weten dan over kabouters bvb :lol:

Maar de Bijbel is wel het meest grondigste onderzochte boek. Niet alleen wetenschappers, theologen, maar alle soorten mensen, van kunstenaars, dichters, schrijvers, schilders, regisseurs, historici, taalexperten, filosofen.... enz, vinden in dit boek genoeg onderwerpen die hun aandacht trekken.

Wat je verder aanhaalt lijkt nergens op :
Een geloof hoeft geen volgelingen ? ? ?
Heb nog geen kabouter zien afwassen. Jij wel ? :lol:
Dat sprookjes of fabels succesvol kunnen zijn kan best voor een kind van vier jaar ! Op volwassen leeftijd zal hij daar wel best wel om lachen dat hij er eertijds in geloofde. En toch maar opletten hoor, zo onschuldig zijn ze nu ook weer niet. Gelezen over dat jongetje dat dacht 'batman' te zijn en door het raam 'vloog' , met alle gevolgen van dien. Vreselijk ! Om maar één voorbeeld te geven, er zijn er waarschijnlijk nog !

Ik hou ook wel best eens van een romantische film maar hou nog het meest van WAAR gebeurde verhalen ! Dat heeft toch dat tikkeltje meer dan fictie !

Men kan het nog wel over veel meer hebben dan over kruisvaarders, ik haalde ze aan omdat het feiten zijn en geen sprookjes. Net zoals de vele doden door christenvervolging ware feiten zijn ! Liever sterven dan hun geloof opgeven !

Zie je NOG altijd het verschil niet :idea: Jammer ! Ik blijf er niet bij stilstaan, kan het nog duidelijker zijn :roll:
Daarom zal ik ook blijven lachen met de ideeën van een spaghettimonster of een theepot..... :lol: :lol:
Ben ik daarom een 'fundamentalistische' gelovige ? Daar is geen 'gevaarlijk' discussiëren aan hoor martien55, wat jij je toch allemaal voorstelt !

martien55

16 mar 2011, 12:48

bluevelvet schreef:[ Ben ik daarom een 'fundamentalistische' gelovige ?
Zeker. Dat staat wel als een paal boven water.

Hoeveel GitPrut bevat het menselijk DNA?
Waar kwam het water van de zondvloed vandaan en waar ging het heen?

Hoe kan je een zee van 600 meter diep droogblazen met een luchtstroom loodrecht op de kustlijn?
Hoe maak je van water wijn? Hoe kan een maagd zwanger zijn? Hoe kan er dag en nacht zijn VOORDAT er een zon is? Hoe sla je met een stok water uit rots? Hoe kan een braamstruik branden zonder te vergaan? Hoe kan een slang praten? Hoe maak je een kleifiguur levend door in de neus te blazen? Hoe maak je van een paar vissen en bood een heleboel vissen en een heleboel brood? Hoe maak je een vrouw uit een stuk rib?
Evolution is a fact of life. Deal with it.

ebenhaezer

16 mar 2011, 16:52

martien55 schreef:
bluevelvet schreef:[ Ben ik daarom een 'fundamentalistische' gelovige ?
Zeker. Dat staat wel als een paal boven water.

Hoeveel GitPrut bevat het menselijk DNA?
Waar kwam het water van de zondvloed vandaan en waar ging het heen?

Hoe kan je een zee van 600 meter diep droogblazen met een luchtstroom loodrecht op de kustlijn?
Hoe maak je van water wijn? Hoe kan een maagd zwanger zijn? Hoe kan er dag en nacht zijn VOORDAT er een zon is? Hoe sla je met een stok water uit rots? Hoe kan een braamstruik branden zonder te vergaan? Hoe kan een slang praten? Hoe maak je een kleifiguur levend door in de neus te blazen? Hoe maak je van een paar vissen en bood een heleboel vissen en een heleboel brood? Hoe maak je een vrouw uit een stuk rib?

MARTIEN , al die vragen die jij daar stelt , tonen alleen maar aan dat je de Almachtige God absoluut niet KENT ! Voor een Schepper van hemel en aarde is NIETS ONMOGELIJK , maar dat is voor menselijk verstand idd. moeilijk te begrijpen , dat was ook voor mij zo , toen ik jonger was . Alleen door Zijn Woord grondig te onderzoeken , met een biddend hart en de begeleiding door het inzicht van Gods Geest is dat mogelijk . Wie daar aan begint , zal spoedig ontdekken dat christen zijn wel écht de moeite waard is . M.vr. gr. EB.

Zondervrees

16 mar 2011, 17:38

EBENHAEZER , al die dingen die jij daar zegt , tonen alleen maar aan dat je het Vliegende Spaghetti Monster absoluut niet KENT ! Voor een Schepper van hemel en aarde is NIETS ONMOGELIJK , maar dat is voor menselijk verstand idd. moeilijk te begrijpen , dat was ook voor mij zo , toen ik jonger was . Alleen door Zijn Woord grondig te onderzoeken , met een biddend hart en de begeleiding door Zijn Noedelig Aanhangsel is dat mogelijk . Wie daar aan begint , zal spoedig ontdekken dat piraat zijn wel écht de moeite waard is . M.vr. gr. ZV.
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer

16 mar 2011, 17:44

Clausewitz schreef:BV:
Net zoals de vele doden door christenvervolging ware feiten zijn ! Liever sterven dan hun geloof opgeven
Geloof je dát écht BV ?Sterven de moslims die zich opblazen in het midden van een trouwfeest in Jordanië ook voor hun geloof? :roll:

CLAUSEWITZ , dat is toch een levensgroot verschil ! Christenen die vermoord worden om hun geloof - en moordenaars die zichzelf vol dynamiet steken om zoveel mogelijk mensen te doden ! Hoe kom je aan zo'n dwaas vergelijk ? Vr. gr. EB.