OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

29 apr 2011, 12:23

Dank je Fazal,om deze verzen nog eens in de verf te zetten :P

Henriette 2

29 apr 2011, 12:35

socrates schreef:In een spiegel zien we onszelf nooit zoals anderen ons zien. Meestal zien we zelfs niet wat de spiegel weerkaatst maar een beeld dat we denken te zien.:idea:
Exact!
Zo wordt alles gedacht.
Ook 'God.'
Concept(en).

Henriette 2

29 apr 2011, 12:41

bluevelvet schreef: Hij kent het verleden, het heden en de toekomst...... en is daardoor Alwetend. God is om zo te zeggen in bezit van een afgewerkte "videofilm" van miljarden mensen die ooit geleefd hebben en nog (zullen) leven. Alles ligt dus 'vast'.Ten andere hebben wij vrije wil gekregen,
Huh???? 8O

Dit is toch 'n topic om na te denken????

Óf dat wil maar niét lukken B.V. om de simpele reden dat het al vast stond dat je dat nooit zou lukken en dan kun jij er ook niks aan doen.
Óf je gebruikt je vrije wil niet om na te denken en dan wil God strakjes weten waarom je dat niet gedaan hebt.

Ja...en wanneer je dán geen goed antwoord paraat hebt....
Dus denk nog maar 's goed na nu je de kans nog hebt!
Tenzij het al vast ligt dat dit niet gaat lukken natuurlijk, dan mag je verder op je lauweren rusten.

ebenhaezer

29 apr 2011, 15:26

martien55 schreef:
ebenhaezer schreef: maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Waarom had Ie dan niet EN vrije wil gegeven EN de behoefte om het juiste te doen? Dan was alles opgelost.

MARTIEN , dat klinkt toch niet logisch hoor ! Met een vrije wil kunnen we kiezen : goed of kwaad ; met een behoefte om het juiste te doen , kunnen we het juiste doen maar ook kiezen het niet te doen , tenzij je bedoelde dat God de behoefte gaf het juiste te doen en NIETS ANDERS ! Maar dan zijn we ook alweer automaten en dat wil God juist niet , begrijp je ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

29 apr 2011, 15:50

Henriette 2 schreef:
ebenhaezer schreef:

God kent wel de toekomst en weet alles , dat is juist ; maar Hij gaf ons een vrije wil omdat Hij geen automaten wilde die niet kiezen kunnen ! M. vr. gr. EB.
Hoe kunnen we nou "kiezen" als God al weet wat wij gaan kiezen?
Het staat immers volledig vast wat wij gaan kiezen anders zou God niet kunnen weten wat wij zullen kiezen.

Volgens mij doet alles en allen reeds perfect God's Wil.
Er is gewoon geen andere mogelijkheid voor niets en niemand dan God's Wil te doen.
Hoe zou dat nu kunnen?????? NIET God's Wil te doen??????

Tenzij God helemaal niets wil natuurlijk.

Effe nadenken..

HENRIETTE , het werd al duidelijk uitgelegd door BLEUVELVET , je kunt God niet vergelijken met ons mensen . Hij weet alles , maar laat ons begaan opdat wij er zouden van LEREN ; ons leven is een leerschool met vallen en opstaan .
Dat allen en alles reeds perfect Gods wil doen klopt ergens niet , God wil toch niet het kwade ? En dat er gewoon geen andere mogelijkheid is dan Gods wil te doen , klopt ook niet , want we ZIJN geen automaten en kunnen idd. kiezen wat we doen of niet doen !

ebenhaezer

29 apr 2011, 16:00

socrates schreef:Als God de werkgever is van al die "kinderverkrachters" alla Vangheluwe, dan is hij als werkgever, verantwoordelijk voor zijn personeel. A fortiori omdat hij toch al van tevoren weet wat die viezeriken gaan uitspoken.

SOCRATES , ' als...' , maar dat IS Hij niet ! Ik zou me toch schamen om zo iets gemeens van God te zeggen die je niet eens kent . Zou jij willen dat men zoiets van jou zegt ?

ebenhaezer

29 apr 2011, 16:52

WIL , ik zal jouw bedenkingen punt voor punt trachten te beantwoorden .

1- Oké , maar je was toch slim genoeg om dat niet door te trekken op die manier , God is God , en een mens is maar een mens ; het ging hier om onterechte beschuldiging !

2- Dat God soms dingen doet en zegt , die wij ' raar ' vinden , is eigenlijk begrijpelijk , Hij is Geest , heeft meerdere mimenties en is Volmaakt . Ik denk dat Hij daarom soms ' menselijk' moet handelen , om begrepen te worden . Hij weet immers alles , maar wij niet . Hij zal wel Zijn redenen hebben om soms ' raar ' te handelen , maar daar moeten wij niet de verkeerde konclusies uit trekken .

3- Inderdaad God weet alles en ziet alles op voorhand . Hij wist ook dat Judas ( apostel ) , Hem zou verraden en zich ophangen , toch liet hij dat begaan . Dat was Judas zijn EIGEN verantwoordelijkheid , maar God gebruikte deze kromme stok om een rechte slag te slaan , zo werd Gods Reddingsplan tenslotte uitgevoerd . God is soms onbegrijpelijk , maar nooit fout !

ebenhaezer

29 apr 2011, 17:33

petrol schreef:Ik ben God nog nooit tegen gekomen.

PETROL , ik ook niet , maar dat verhindert mij niet om in Hem te geloven !

janx

29 apr 2011, 17:59

Het zou misschien zo kunnen zijn dat God, wat men er ook van denkt, gewoon het leven zelf is dus alles wat is? En daarom weet Alles wat er speelt maar ook dat we kunnen kiezen met de gevolgen die er aan vast zit.
Voor het overige zitten we met z'n allen in het leven, wat God is, en buiten die begrenzing komen we nooit omdat daar buiten niets is.
Eigenlijk heel eenvoudeig toch? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

bluevelvet

29 apr 2011, 18:14

Henriette 2 schreef:
bluevelvet schreef: Hij kent het verleden, het heden en de toekomst...... en is daardoor Alwetend. God is om zo te zeggen in bezit van een afgewerkte "videofilm" van miljarden mensen die ooit geleefd hebben en nog (zullen) leven. Alles ligt dus 'vast'.Ten andere hebben wij vrije wil gekregen,
Huh???? 8O

Dit is toch 'n topic om na te denken????

Óf dat wil maar niét lukken B.V. om de simpele reden dat het al vast stond dat je dat nooit zou lukken en dan kun jij er ook niks aan doen.
Óf je gebruikt je vrije wil niet om na te denken en dan wil God strakjes weten waarom je dat niet gedaan hebt.

Ja...en wanneer je dán geen goed antwoord paraat hebt....
Dus denk nog maar 's goed na nu je de kans nog hebt!
Tenzij het al vast ligt dat dit niet gaat lukken natuurlijk, dan mag je verder op je lauweren rusten.
Een topic om 'na te denken' ja, Henriette. Denk dan eens goed na : ik zet het woordje 'vast' tussen aanhalingstekens, omdat voor God (niet voor de mens) alles vastligt, want Hij kijkt in de toekomst. De mens weet niet wat hij binnen enkele dagen, maanden, jaren nog zal doen of te beslissen hebben. Er zijn mensen die de toekomst (ook het verleden kennen ze soms) kunnen voorspellen, en die dan ook een stukske van wat 'vastligt' kunnen 'zien'. Het is dus al op voorhand door de 'waarzegger' geweten wat de persoon zoal zal 'uitspoken' die hem of haar raadpleegt. Of het al dan niet uitkomt is een ander onderwerp.

Het is zo simpel als koude pap !
Dit heeft niets te maken met God op het moment zelf dat miljarden en miljarden mensen in actie zijn ! Wat verwachten jullie van Hem dan ?
In den beginne sprak God met de mens, ontstonden er gesprekken tussen Hem en de profeten, er was immers nog niets op schrift 'vastgelegd'. Als een Goede Vader gaf hij onderricht ! Ieder is vrij om er vanaf te wijken, Hij verplicht niemand tot iets !

socrates

29 apr 2011, 20:22

ebenhaezer schreef:
socrates schreef:Als God de werkgever is van al die "kinderverkrachters" alla Vangheluwe, dan is hij als werkgever, verantwoordelijk voor zijn personeel. A fortiori omdat hij toch al van tevoren weet wat die viezeriken gaan uitspoken.

SOCRATES , ' als...' , maar dat IS Hij niet ! Ik zou me toch schamen om zo iets gemeens van God te zeggen die je niet eens kent . Zou jij willen dat men zoiets van jou zegt ?
Hoe zo dat is hij niet ? Als ik werkgever was en iemand zou zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor wat mijn personeel (mis)doet, dan zou ik mij helemaal niet schamen, waarom ook, wat is daar nu gemeen aan ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

29 apr 2011, 21:11

Ik blijf het boeiend vinden hier te komen lezen.
Ttz, hoe sommige mensjes zich hier zo belachelijk kunnen komen maken!
Ik zie niet in wat zij hierbij kunnen winnen. Maar ikzelf, kan er zelfs niet meer om lachen. Heb ik nooit gekund trouwens, maar het relaas van sommigen hier, loopt werkelijk de spuigaten uit. Nogmaals, beleef uw geloof in en bij uzelf, en belast er anderen niet mee. Een zgz overtuiging in iets dat niet kan bewezen worden, is een discussie niet waard. Niemand heeft er iets bij te winnen! Het wordt hier echter langs om gekker. Dààrom kan ik niet laten al die onnozelheden hier te komen lezen. Ik amuseer mij kostelijk, maar terzelfdertijd erger ik mij eraan. En kom nu niet af met dat ik hier niet hoef te komen lezen, want ook ik, heb het recht hier te komen lezen, plus, mijn eigen mening hierover te verkondigen! En dat zal ik dan in het vervolg ook niet laten! Niemand verplicht er mij toe, maar ook niemand kan mij dat verbieden. Onzin is en blijft onzin, en ik blijf erbij, de grootste onzin is 'hier' te vinden. Dus, wààarom zou ik het laten!? Doe maar zo verder BV, EB en consoorten. Maar aanvaard tegenspraak, meer bepaald, bied uw andere wang dan ook maar aan. Anders is er niets meer om op te slaan. :wink:
Sta in voor de gevolgen, en hang de martelaar niet uit. En gedenk hierbij, dat ook niemand u vraagt naar de onzin dat jullie hier "durven" schrijven.
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 apr 2011, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

29 apr 2011, 21:21

We weten het nu stilaan allemaal. De almachtige, alwetende god zal voor alles zorgen.
En ... als hij dat niet doet, dat is omdat de grote 'hij', de mens een vrije wil heeft gegeven.
De mens, en alleen de mens is dus schuldig, aan alles wat maar enigszins mis kan gaan. Verantwoordelijkheid is alleen des mensjes, en niet aan degene die hen hier op dit tranendal heeft gezet!
Ik verwijt uw god niemendalle, gezien hij voor mij niet bestaat, NEE, niet 'kan' bestaan!
Een god die alles op voorhand weet, en alles zijn gang laat gaan zonder zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen, is voor mij geen goddelijk wezen.
En dat, kan ik, hem dan ook niet verwijten!
Het zijn de gelovigen zelf die blijven volhouden, dat (nog erger) alles volgens god's wil gebeurt!!! NIET ik!

ebenhaezer

30 apr 2011, 14:28

janx schreef:Het zou misschien zo kunnen zijn dat God, wat men er ook van denkt, gewoon het leven zelf is dus alles wat is? En daarom weet Alles wat er speelt maar ook dat we kunnen kiezen met de gevolgen die er aan vast zit.
Voor het overige zitten we met z'n allen in het leven, wat God is, en buiten die begrenzing komen we nooit omdat daar buiten niets is.
Eigenlijk heel eenvoudeig toch? :wink:

Hallo JAN , ja zo ziet het er wel eenvoudig uit ! Maar als alles wat is en het leven zelf , God is , dan zou het er niet meer op aan komen hoe we leven : goed of slecht ! We dragen nergens verantwoordelijkheid voor , alleen de gevolgen voor onszelf . Je zei wel ' misschien ' , dus eigenlijk een voorstel ; en gemakshalve zou ik dat wel zien zitten , maar ik weet dat het zo niet is ; toch goed geprobeert hoor !

Reini

30 apr 2011, 14:34

EB schreef:
maar ik weet dat het zo niet is ; toch goed geprobeert hoor !_________________

Leg dat eens wat beter uit Eb : geloven is niet weten, duidelijk verschil denk ik .
Om dat er bv een bepaald proces in uw hoofd gaande is, dat u wijsmaakt dat er een god in de hemel is die alles bestiert, wil nog niet zeggen dat dit de waarheid is, Niet ?
Dat is tenslotte de vraag van 100 miljoen.... :(
Ik wil dat geloof niet afnemen hoor. Als u daar nood aan hebt om juist en braaf te kunnen leven, wie zijn wij om u dat af te pakken?