WAT BRENGT ONS DE MODERNE WETENSCHAP ?
-
roel - Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Wetenschap op zich is volgens mij een goede zaak want de mens kan nooit genoeg weten.
Wat er mij wél aan stoort is dat de wetenschap mede verantwoordelijk is voor de overbevolking, die uiteindelijk nefast zal worden voor ons eigen voortbestaan en dat van de planeet. Kortom, de wetenschap wordt zowel GEBRUIKT als MISBRUIKT, tot meerdere glorie van degene die weer eens iets heeft ontdekt en er misschien een nobelprijs voor krijgt.
"Weer een miljoen mensenlevens gered". Mooi hoor ! Jammer genoeg heeft die medaille ook een keerzijde waarover niet wordt nagedacht.
Vandaag een miljoen mensenlevens redden door een of andere uitvinding lijkt op het eerste gezicht een goeie zaak, maar als er daardoor op termijn miljarden moeten sterven wordt dat twijfelachtig.
Omgekeerd is natuurlijk ook waar en zelfs wenselijk. Als het redden van dat miljoen uiteindelijk tot gevolg heeft dat er een miljard verdwijnen mogen we nie klagen. Immers, zeer velen moeten verdwijnen om nog succesvol te kunnen verderdoen met de weinigen die nog overblijven. "De wereld moet nog een eeuwigheid mee". Zelfs de stomste ezel moet inzien dat zoals het nu gaat, het uiteindelijk nefast moet eindigen voor alles wat hier rondloopt. (een miljard mensen laten verdwijnen wil niet betekenen dat je ze moet vermoorden maar je kunt ook beletten dat ze er komen).Als de wetenschap dat "onmenselijke" doel nie dient, kan die gereduceerd worden tot een louter tijdverdrijf ofte staal zonder waarde.
We kunnen er eens over filosoferen hé.
Wat er mij wél aan stoort is dat de wetenschap mede verantwoordelijk is voor de overbevolking, die uiteindelijk nefast zal worden voor ons eigen voortbestaan en dat van de planeet. Kortom, de wetenschap wordt zowel GEBRUIKT als MISBRUIKT, tot meerdere glorie van degene die weer eens iets heeft ontdekt en er misschien een nobelprijs voor krijgt.
"Weer een miljoen mensenlevens gered". Mooi hoor ! Jammer genoeg heeft die medaille ook een keerzijde waarover niet wordt nagedacht.
Vandaag een miljoen mensenlevens redden door een of andere uitvinding lijkt op het eerste gezicht een goeie zaak, maar als er daardoor op termijn miljarden moeten sterven wordt dat twijfelachtig.
Omgekeerd is natuurlijk ook waar en zelfs wenselijk. Als het redden van dat miljoen uiteindelijk tot gevolg heeft dat er een miljard verdwijnen mogen we nie klagen. Immers, zeer velen moeten verdwijnen om nog succesvol te kunnen verderdoen met de weinigen die nog overblijven. "De wereld moet nog een eeuwigheid mee". Zelfs de stomste ezel moet inzien dat zoals het nu gaat, het uiteindelijk nefast moet eindigen voor alles wat hier rondloopt. (een miljard mensen laten verdwijnen wil niet betekenen dat je ze moet vermoorden maar je kunt ook beletten dat ze er komen).Als de wetenschap dat "onmenselijke" doel nie dient, kan die gereduceerd worden tot een louter tijdverdrijf ofte staal zonder waarde.
We kunnen er eens over filosoferen hé.
-
Stefan - Lid geworden op: 08 dec 2005, 22:43
Das werk voor de politiek en niet voor de gewone burger. Jij moet niets doen als stemmen op de partij die jouw moraliteit uitdraagt bluevelvet en daarmee is de kous af. Hier komen klagen en zagen dat alles toch zo slecht is terwijl je lekker op een toetsenbord ligt te rammelen met de frigo vol.....ZUCHT!!bluevelvet schreef:Wetenschap zou de mens moeten DIENEN , niet VERNIETIGEN ! Neem daar ook maar de dieren bij !
-
Geneeskundige vooruitgang moet ook betaalbaar zijn he velvet, en dat kan alleen als er genoeg inkomsten zijn voor de staat die op haar beurt gelden ter beschikking stelt voor wetenschappelijk onderzoek. Waar haalt een staat de inkomsten van? Die haalt de inkomsten van een goed draaiende industrie en de vervuiling en ontbossing die deze industrie veroorzaakt hebben we erbij te nemen als een noodzakelijk kwaad. Het is nu eenmaal zo bleuvelvet, das hoe de natuur werkt.bluevelvet schreef: Een beetje flauwtjes hé Stefan de geneeskundige vooruitgang te vergelijken met het doemsenario van allesvernietigende kernwapens, de vervuiling van de aarde, de ontbossing, hongersnood .....![]()
Heb je ooit van entropie gehoord velvet? Entropie is de mate van VERVAL of WANORDE in een gesloten systeem. We hebben ermee te doen en kunnen geen eieren bakken zonder de schaal te breken.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Stefan, het grootste probleem is en blijft de overbevolking, de grootste uitdaging die de mens ooit onder ogen heeft moeten zien.
Wetenschappers, die realistisch durven nadenken, kennen oplossingen, maar die kunnen er slechts komen als de mensheid stappen terugzet. De 7 vette jaren zijn voorbij.
Het zal allemaal wat soberder en minder luxueus moeten worden.
Ik heb er geen probleem mee, wèl dat de superrijken geen bal geven om de armoe en de hongersnood. Onbegrijpelijk.
Wetenschappers, die realistisch durven nadenken, kennen oplossingen, maar die kunnen er slechts komen als de mensheid stappen terugzet. De 7 vette jaren zijn voorbij.
Het zal allemaal wat soberder en minder luxueus moeten worden.
Ik heb er geen probleem mee, wèl dat de superrijken geen bal geven om de armoe en de hongersnood. Onbegrijpelijk.
-
Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren. En over dat inleveren: mijn pa, die 73 is, is nu echt geen gulzigaard maar ik denk dat hij het niet prettig zou vinden mochten ze zijn pensioen halveren bev. En zo zitten er wel meer denk ik. Maar goed, er zitten akelige tijden aan te komen, er is nattigheid.
-
Gast
Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
Met dit versleten systeem zit dat er aan te komen. Tijd dat ze dat stuk antiek eens vervangen door bovengenoemd systeem.En over dat inleveren: mijn pa, die 73 is, is nu echt geen gulzigaard maar ik denk dat hij het niet prettig zou vinden mochten ze zijn pensioen halveren bev. En zo zitten er wel meer denk ik. Maar goed, er zitten akelige tijden aan te komen, er is nattigheid.
( net zo vastgebakken in dat koppeke als de vertelsels van meneer pastoor )
-
Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking. Ik laat het milieu hier compleet buiten, bekijk het enkel economisch. Pure economie is enkel getalsmatig en ethiek en moraal is hier niet van toepassing.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
Dat lijkt me ook één van de redenen waarom de eurozone alsmaar uitbreidt. De Euro is het bindmiddel tussen de verschillende landen onderling en zorgt voor extra afzet. Nu is het zo dat de sterke landen geld lenen aan de minder sterke en de kredietwaardigheid van de minder sterke het zaakje onder druk zet.
-
Gast
Dat is totale nonsens ! Hebben die zeven mijlard dan niks meer nodig ? Waarom die grotere markt. Leg dat eens uit .Stefan schreef:Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
Heeft daarmee niks te maken met mijn voorstel om soc.zekerheid en belastingen uit consumtie te halen en niet uit productie.Dat lijkt me ook één van de redenen waarom de eurozone alsmaar uitbreidt. De Euro is het bindmiddel tussen de verschillende landen onderling en zorgt voor extra afzet. Nu is het zo dat de sterke landen geld lenen aan de minder sterke en de kredietwaardigheid van de minder sterke het zaakje onder druk zet.
-
Waarom een grotere markt? Ooit van inflatie gehoord talisman? 1000€ vandaag in je kous is volgend jaar 977€. Verlies van koopkracht. Een gezegde luidt: geld is als mest en moet verspreidt worden. En dat verspreiden en investeren kan alleen in een markt die groeit en groter wordt.talisman schreef:Dat is totale nonsens ! Hebben die zeven mijlard dan niks meer nodig ? Waarom die grotere markt. Leg dat eens uit .Stefan schreef:Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
-
Gast
Nogmaals naast de kwestie ! Heeft weer totaal niks mee te maken. Ooit al eens van prijsdaling gehoord ? Moet je eens nagaan hoeveel een laptop kostte in 1986 ? Even de wereld overbevolken , is goed tegen de inflatie !!!! Alles nog in orde ?Stefan schreef:Waarom een grotere markt? Ooit van inflatie gehoord talisman? 1000€ vandaag in je kous is volgend jaar 977€. Verlies van koopkracht. Een gezegde luidt: geld is als mest en moet verspreidt worden. En dat verspreiden en investeren kan alleen in een markt die groeit en groter wordt.talisman schreef:Dat is totale nonsens ! Hebben die zeven mijlard dan niks meer nodig ? Waarom die grotere markt. Leg dat eens uit .Stefan schreef:Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
-
roel - Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Alvorens ik Stefan gelijk kan geven moet hij me eerst eens in mijn hersens rammen wat het economisch nut is voor een wereld waarin 4 miljard sukkelaars dagelijks lopen smeken om te mogen sterven.
Tegenwoordig wordt het hele mensDOM opgeofferd aan de economie. Maar wat is de vooruitgang van de economie feitelijk? Dat is de rijkdom van de happy few die rijkelijk zijn gat veegt aan de ondergang van miljarden die steeds talrijker worden ten voordele van de eigen portemonnee.
Waar het hier om gaat is de vraag hoe lang het nog kan duren vooraleer die economie onze aardkloot heeft uitgeput zodat we gezamenlijk voor eens en altijd kunnen verdwijnen. 100 jaar, 200 jaar?
"Tegen die tijd hebben we wel iets anders gevonden".
Tja Stefan, als er niks meer is kan er ook niks meer gevonden worden hé !! Op is op !!!! Geloof mij, ooit zullen we nog zielscontent zijn als we een genetisch gemanipuleerde patat tussen de kiezen krijgen.
Ik prijs mij gelukkig dat ik nie meer zal moeten verhuizen naar Mars, DANK aan de wetenschap. Hopelijk sturen ze dan de paus nie mee want het zal daar ook nie lang duren. Wat zijn wij toch een bende zielepoten met al ons verstand, met onze economie, met onze "menselijkheid" en met onze godsdienstwaanzin.
Tegenwoordig wordt het hele mensDOM opgeofferd aan de economie. Maar wat is de vooruitgang van de economie feitelijk? Dat is de rijkdom van de happy few die rijkelijk zijn gat veegt aan de ondergang van miljarden die steeds talrijker worden ten voordele van de eigen portemonnee.
Waar het hier om gaat is de vraag hoe lang het nog kan duren vooraleer die economie onze aardkloot heeft uitgeput zodat we gezamenlijk voor eens en altijd kunnen verdwijnen. 100 jaar, 200 jaar?
Tja Stefan, als er niks meer is kan er ook niks meer gevonden worden hé !! Op is op !!!! Geloof mij, ooit zullen we nog zielscontent zijn als we een genetisch gemanipuleerde patat tussen de kiezen krijgen.
Ik prijs mij gelukkig dat ik nie meer zal moeten verhuizen naar Mars, DANK aan de wetenschap. Hopelijk sturen ze dan de paus nie mee want het zal daar ook nie lang duren. Wat zijn wij toch een bende zielepoten met al ons verstand, met onze economie, met onze "menselijkheid" en met onze godsdienstwaanzin.
-
Gast
MISPLAATSTE menselijkheid en vooral kortzichtigheid. Volkomen eens Roel !roel schreef:Alvorens ik Stefan gelijk kan geven moet hij me eerst eens in mijn hersens rammen wat het economisch nut is voor een wereld waarin 4 miljard sukkelaars dagelijks lopen smeken om te mogen sterven.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik meen dat het niet het aantal mensen is dat van belang is, maar wel hun vermogen om te consumeren en te produceren.Stefan schreef:Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking. Ik laat het milieu hier compleet buiten, bekijk het enkel economisch. Pure economie is enkel getalsmatig en ethiek en moraal is hier niet van toepassing.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
Amerika heeft hooguit een kwart van de bevolking van China, maar een Amerikaan consumeert per hoofd veel meer dan een Chinees.
Het is juist dat onze economie en ons geldstelsel veronderstelt dat die economie steeds zal groeien. Dat kan (voorlopig) met hetzelfde aantal mensen dat nu de aarde bevolkt. We hoeven geen toename. Laat elke Chinees en Indier nog maar eens de helft consumeren van een Amerikaan of Europeaan, en je krijgt al een enorme groei van de economie.
Of de Club van Rome gelijk krijgt met haar voorspellingen dat de grondstoffen zullen opgeraken, valt nog af te wachten. Ik vrees van wel. Hoe het dan verder moet is niet duidelijk. Het kan best dat we een flinke stap achteruit moeten zetten. Misschien is het de jonge generatie van vandaag die dat pijnlijk lot te beurt zal vallen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Gast
De bevolkingstoename stoppen en alle problemen zijn van de baan. Ik heb hier nog niks gelezen over de impact op het millieu wereldwijd. Over 't hoofd gezien ?Wil. schreef:Ik meen dat het niet het aantal mensen is dat van belang is, maar wel hun vermogen om te consumeren en te produceren.Stefan schreef:Waar men onze sociale zekerheid ook mee wil financieren, er moeten afzetmarkten aangeboort worden talisman. En dit aanboren kan alleen gaan in een groeiende wereldbevolking. Ik laat het milieu hier compleet buiten, bekijk het enkel economisch. Pure economie is enkel getalsmatig en ethiek en moraal is hier niet van toepassing.talisman schreef:Dat is een gigantische drogreden. I.p.v. de sociale zekerheid uit arbeid te halen, kan men dat net zo goed uit consumptie.Stefan schreef:Reini, als we dit puur economisch bekijken dan is die bevolkingsexplosie noodzakelijk om onze levensstandaard te vrijwaren.
Amerika heeft hooguit een kwart van de bevolking van China, maar een Amerikaan consumeert per hoofd veel meer dan een Chinees.
Het is juist dat onze economie en ons geldstelsel veronderstelt dat die economie steeds zal groeien. Dat kan (voorlopig) met hetzelfde aantal mensen dat nu de aarde bevolkt. We hoeven geen toename. Laat elke Chinees en Indier nog maar eens de helft consumeren van een Amerikaan of Europeaan, en je krijgt al een enorme groei van de economie.
Of de Club van Rome gelijk krijgt met haar voorspellingen dat de grondstoffen zullen opgeraken, valt nog af te wachten. Ik vrees van wel. Hoe het dan verder moet is niet duidelijk. Het kan best dat we een flinke stap achteruit moeten zetten. Misschien is het de jonge generatie van vandaag die dat pijnlijk lot te beurt zal vallen.
-
Roel, ben je nu niet wat aan het overdrijven? Er is ellende in de wereld, dat weet ik ook wel. Maar wat me raakt in dit debat is dat geklaag en gezeur over hoe slecht alles wel niet is terwijl de meesten van ons maar lekker meedraaien met het systeem. Hoe zeggen ze dat: het afzagen van de tak waar jezelf opzit?roel schreef:Alvorens ik Stefan gelijk kan geven moet hij me eerst eens in mijn hersens rammen wat het economisch nut is voor een wereld waarin 4 miljard sukkelaars dagelijks lopen smeken om te mogen sterven.
Heb je de mazout al ingeslagen Roel? Heb je lekker geprofiteerd van de lagere olieprijs op de markt? Of ga je nog wat langer wachten zodat hij nog goedkoper wordt?
En wat het nut is in economich opzicht van arme mensen en arme landen? Er word daar veel gevochten en deze landen zijn dan ook een grote afnemer van wapens. Voila, daar heb je al een economisch feit.