MARIA, MOEDER van de HEER ( Deel 2 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef

16 jul 2011, 01:55

Vandaag , zaterdag 16 Juli merken we op de scheurkalender dat het feest van de - Heilige Maagd Maria - wordt gevierd :

Op zoek naar sites-weblinks ben ik ondertussen meer te weten gekomen over Esmerentia, over-groot-moeder van Jezus . Ik wist ook niet waar dienne berg juist gelegen is . Ik dacht namelijk dat het een bergje in Belgie was, waar éénmaal per jaar de "koereurs" op moesten klimmen . De karremellenberg of zoiette ... :wink:

Ziehier de links :

- http://www.heiligen.net/heiligen/07/16/ ... -maria.php

- Het Karmelgebergte en zijn belangrijkste steden :

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmelgebergte

met genoegen,

werewoef
AMEN en AUM
Gast

16 jul 2011, 05:45

werewoef schreef:Vandaag , zaterdag 16 Juli merken we op de scheurkalender dat het feest van de - Heilige Maagd Maria - wordt gevierd :

Op zoek naar sites-weblinks ben ik ondertussen meer te weten gekomen over Esmerentia, over-groot-moeder van Jezus . Ik wist ook niet waar dienne berg juist gelegen is . Ik dacht namelijk dat het een bergje in Belgie was, waar éénmaal per jaar de "koereurs" op moesten klimmen . De karremellenberg of zoiette ... :wink:

Ziehier de links :

- http://www.heiligen.net/heiligen/07/16/ ... -maria.php

- Het Karmelgebergte en zijn belangrijkste steden :

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmelgebergte

met genoegen,

werewoef
Tjoenge toch WW, moet ge het nu al hebben van de volksverhalen en kermiskoersen ?
Aan zulke kinderverhaaltjes gaat je aandacht eerder dan aan historische feiten.

De grootmoeder van Maria noemde Estha en was gehuwd met Jojada, een priester.
Esta haar zus noemde Gadat en was gehuwd met Eli ( de Jakob-patriarch). En Estha haar broer noemde Mattat ( de Zadok ). Staat niet op uwe scheurkalender van Averbode he ?

werewoef

16 jul 2011, 16:38

Ik heb het over de Moeder van de H. Anna, Esmerentia , de overgrootmoeder van Jezus .

Zo zijn er b.v afbeeldingen van de H. Anna ten drieen : H.Anna met Maria en Jezus en ook H.Anna ten vieren met de H. Esmerentia . Deze zijn zeldzaam, maar ze bestaan .

mvg -Werewoef
AMEN en AUM
Gast

16 jul 2011, 17:27

werewoef schreef:Ik heb het over de Moeder van de H. Anna, Esmerentia , de overgrootmoeder van Jezus .

Zo zijn er b.v afbeeldingen van de H. Anna ten drieen : H.Anna met Maria en Jezus en ook H.Anna ten vieren met de H. Esmerentia . Deze zijn zeldzaam, maar ze bestaan .

mvg -Werewoef
Ik heb het ook over de grootmoeder, maar dan de échte en niet de volksdevotie-versie. H.Anna, mijn oor !!

Henriette 2

16 jul 2011, 17:49

Guanyin - Kwan Yin

Godin/Bodhisatva van troost en genade.

Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guanyin

werewoef

15 aug 2011, 00:09

-

---------------------O.L.V.-Hemelvaart------------------

O.L.V.-Hemelvaart moet eigenlijk klinken als Maria-Ten-Hemel-Opneming .

Dikwijls is Maria afgebeeld, door wolken omstuwd en door Engelen gedragen en meegevoerd naar de Hemel, waar Zij troont in het van goud geweven gewaad, aan de Rechterhand van Jezus, God's eniggeboren zoon .

Op de kalender van vandaag ; staat :

-------------------------Maria, ten hemel opgenomen,

-------------------------Gij die peilt

-------------------------de hunker van onz' dromen,

-------------------------die hebt onze naam en leven

-------------------------in Uw hart geschreven,

-------------------------hou ons warm geborgen

-------------------------tot het gloren van de Morgen !

----Van Emmy Swerts

Bijkomend deze Weerspreuk :

Maria Hemelvaarts zonneschijn brengt goede wijn .

Aan alle Marietjes en Moeders in bepaalde delen van het land :

Een heerlijke Moederkesdag .

Genegen-werewoef
AMEN en AUM

werewoef

15 aug 2011, 05:26

Roel, bedankt voor je nog late bezoek .Of ik een kapel achter mijn keuken heb ? Nee, Roel , maar in mijn keuken hangt aan een nagel een almanak en daarop vind je teen en tander . De stand van de maan bv. Van kolossaal belang voor mij . :lol:

Ook kun je , bij gebrek aan een kapel en als je het nodig vindt om te schuilen of even tot rust te komen, een klein bedehuisje in je hart maken .

Bye the way, voor mij is een goede, maar dan een goede gezellige stamkroeg ook een soort van kapel . Simon Carmiggelt heeft hier over eens geschreven dat een stamkroeg een plaats kan zijn waar je kunt schulen tegen de stormen des levens .

In elk geval, Roel, mocht er in de vier voornamen van je wederhelfte een Marietje schuil gaan of wat er op trekt , dan wens ik jullie beiden een mooi hoogfeest met alles erop en deran . :)

werewoef
AMEN en AUM

werewoef

15 aug 2011, 16:52

Claretje, vanwaar ? Heb dit hier al zo vaak uitgelegd in soortgelijke topics .
Je kan het natuurlijk ook eens in je onmiddelijke omgeving vragen aan de vele mensen die je kent met dezelfde devotie .

Ik denk dat het nogal verschillend is voor vele mensen . Voor mij is het een soort erfenis . Voor anderen is het een soort aanraking of gewaarzijn , zoal beschreven in de link van Rolija . Voor sommigen is het dan een bevestiging, dankbaarheid . Zelfs een samenhorigheid ; want ik ken vrouwen die Maria hun Zuster durven noemen .

Voor mij is Maria een beetje de vierde Persoon die de Drievuldigheid aanvult .

De Heilige Mechtildis drukt dit heel mooi uit in haar Gloria :

---- Ik loof en prijs U, o allerheiligste Drievuldigheid om uw wijsheid macht en liefde waarmede Gij de genadevolle Maagd tot een medehelpster van onze zaligheid hebt geschapen !

---- Door haar hebt Gij alles wat onder de hemel is met de zegende dauw van een nieuw leven besproeid !

--- Eer, lof en dank zij U van alle schepselen, U de almachtige, drieenige en één Heer en God, de Vader en de Zoon en de H. Geest van nu tot in de eeuwigheid . Amen .

Over deze Mystica de volgende link :

- http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&doc=3772

A.U.B-werewoef
AMEN en AUM
Gast

15 aug 2011, 18:01

Het dogma van de ' eeuwige maagdelijkheid ' is gewoonweg nergens in het N.T. te vinden en maakt ook geen deel uit van de vroegste christelijke leerstellingen. De eerste keer dat dit idee officieel naar buiten wordt gebracht vindt pas plaats in 374 n.C., door de christelijke theoloog Epifanius. De meeste christelijke geschriften van vóór eind 4de eeuw gingen er gewoonweg van uit dat de broers en zusters van <jezus echte kinderen van Jozef en Maria waren. Westerse theologen konden met dit standpunt niet uit de voeten, aangezien in het westen en tendens in opkomst was, voortkomende uit het asceticisme, om van Jozef ook iemand te maken die zijn leven lang maagd was gebleven. Op die wijze kon de H.Familie, inclusief Jezus uiteraard, volledig en met recht ' heilig ' genoemd worden. In de loop der eeuwen is het voor christenen, met name het westen, steeds moeilijker geworden om Maria en Jozef als mensen met een seksleven te beschouwen, of zelfs maar als mensen met überhaupt een ' lichamelijk ' leven. Het is geen geheim dat Maria nog andere kinderen had, zoals wordt bevestigd in alle evangeliën.
- Heet zijn moeder niet Maria en zijn broeders Jacobus en Jozef en Simon en Judas ? ( Matt.13:55 )
- Jezus Maria's eerstgeborene ( Luk.2:7) ( Matt.1:25 )
- Jozef en Maria, deo ouders van Jezus ( Luk.2:7 )
- De zusters van Jezus ( Matt.13:56 ) ( Marc.6:3 )
Nog afgezien van een foute vertaling betreft ' maagd ':
Het Aramees voor ' jonge vrouw ' is ' almah '. Het Hebreeuwse woord ' bethulah ' verwijst naar een lichamelijke ' maagd ' (Latijn : virgo intacta ) Enkel ' virgo ' wil zeggen ' ongetrouwd '. Voor de moderne connotaties van het woord ' maagd ' hoort er bij het Latijnse woord nog een extra naamwoord ' intacta ' wat er gewoon niet staat.
Bepaalde Aramese en Hebreeuwse woorden hebben geen direct equivalent in een andere taal. Jozef de ' timmerman ' staat eigenlijk voor een veel breder begrip, namelijk het oud-Griekse ' ho tekton ', hetgeen weer een vertaling is van het Semitische ' naggar '.
Zoals de Semitische wetenschapper dr. G. Vermes aangeeft, kon het woord verwijzen naar een handwerksman, maar ook naar een geleerde of leraar. Er werd zeker niet mee bedoeld dat Jezus en Jozef houtbewerkers waren. Het woord maakte hen tot mannen met bepaalde vaardigheden, die iets geleerd hadden en hun vak meester waren en men kan vergelijken met een ' master degree '.

Reini

16 aug 2011, 00:07

Werewoef is volkomen geobsedeerd door wat de katholieke kerk van Maria gemaakt heeft. Volkomen foutief, maar voor een dweper totaal niet van belang. Geen interesse voor de waarheid.
Voor hem is Maria een blanke vrouw met wit kleed en blauwe mantel.
Heeft misschien wel een verzameling beeldekens.
Enfin, een echte gelovige...hypocrisie is dan de gewoonste zaak.

Clausewitz

16 aug 2011, 08:28

De 'officiële' evengelies spreken niet over een vrouw van Christus.Nochtans bestaat deze vrouw en het getuigt van de heel gebrekkige kennis van het judaïsme door de latere redacteurs van de evangelies,want de Wet (ga en vermenigvuldig U) schrijft het samenleven van man en vrouw voor.Bovendien werden de ongehuwde moeders of de vrouwen die overspel hadden gepleegd gestenigd ten tijde van Christus. Zelfs in de stad, in geval van verkrachting, als ze niet hard genoeg om hulp riepen.Men zou zich dan ook kunnen afvragen waarom de Wet niet werd toegepast voor de moeder van Christus! Het is dan ook glashelder dat de bijbelherschrijvers niets kenden van het judaïsme.
Wie bewaakt de bewakers.

Clausewitz

16 aug 2011, 08:36

Reini:
Werewoef is volkomen geobsedeerd door wat de katholieke kerk van Maria gemaakt heeft

Het mythische maagdelijke moederschap van Maria moet worden gezocht in een vers van het Boek van Isaïas ( hfdst 7,14 Oud-Testament) "De heer zal u een teken geven: "ziehier dat de jonge vrouw zwanger is, en een zoon baart en hem de naam Emmanuel zal geven". Het hebreeuws woord Almah betekent zowel jonge maagd als jonge vrouw ,maar Mattheus (hfdst1,23) ziet in het cryptisch gezegde van de profeet Isaïas, de aankondiging van de wonderlijke, maagdelijke geboorte van de profeet Jesus.' Zijn moeder' wordt door dezelfde Mattheus uit het Grieks niet vertaald als jonge vrouw maar als "maagd".De goden van de Oudheid hadden immers meestal een maagd tot moeder.Mattheus schept letterlijk niet alleen de maagdelijke moeder maar ook de nieuwe profeet.
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

16 aug 2011, 08:56

Clausewitz schreef:De 'officiële' evengelies spreken niet over een vrouw van Christus.Nochtans bestaat deze vrouw en het getuigt van de heel gebrekkige kennis van het judaïsme door de latere redacteurs van de evangelies,want de Wet (ga en vermenigvuldig U) schrijft het samenleven van man en vrouw voor.Bovendien werden de ongehuwde moeders of de vrouwen die overspel hadden gepleegd gestenigd ten tijde van Christus. Zelfs in de stad, in geval van verkrachting, als ze niet hard genoeg om hulp riepen.Men zou zich dan ook kunnen afvragen waarom de Wet niet werd toegepast voor de moeder van Christus! Het is dan ook glashelder dat de bijbelherschrijvers niets kenden van het judaïsme.
Een andere mogeijkheid zou kunnen zijn Clausewitz, dat de orthodoxe strekking de vrouw van Jezus er later heeft uitgeschreven. Geen vrouw maakt ook een nakomeling onmogelijk. Stel je voor ! De evangelisten hadden aanvankelijk ook niet de bedoeling een historische reconstructie te schrijven van het leven van Jezus en zijn beweging. Er is de laatste eeuw heel wat nieuwe info bijgekomen zoals je weet en waar Rome niet zo vrolijk om is. Het heeft meer dan 50 jaar geduurd voor het vertalen van de Dode Zee rollen. Met de Nag Hammadi-manuscripten hebben we nu ook een inzage in de religie van de verliezers. Wat voor georkestreerde kritiek heeft de tombe van Talpiot al niet te verduren gehad. Stel je voor, een sociale woonwijk boven het graf van de H.Familie. En dan, welke gelovige ligt daar van wakker ? Een bende hypocrieten en gecorrumpeerden zijn dat ! Het kwaad uit de wereld helpen ? Dat ze daar al eens mee beginnen.

Reini

16 aug 2011, 10:21

Zo zie je maar wat foute (gewilde ) vertalingen + bedriegerij om de geschiedenis te doen kloppen, aanrichten. Eeuwenlang werd de goedgelovige bedrogen.
Tot alles er zo ingebrand werd, generatie op generatie, dat er één zogezegde waarheid overbleef. Het ultieme sprookje.
Onze generatie mocht zelfs het oude testament niet lezen; ah ja, je stuitte dan onvermijdelijk op alle tegenstellingen. Nadenken werd afgeraden.
Het NT was de onverbiddelijke waarheid. :?
En de die-hards kunnen het onderscheid niet meer maken.Ze willen ook niet, je merkt het hier zeer goed.