Mijmeringen 3

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

ria

02 jan 2012, 12:16

De woorden van Bo'ke, drukken ook mijn gevoelens voor jou uit, lieve Gustilpe.
Ik dank je voor alles, wat je in het voorbije jaar hier hebt betekend,
voor ieder van ons, ook voor mij!
Afbeelding
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

gustilpe

02 jan 2012, 16:24

Nele,

vrede,vreugde,vriendschap,gezondheid, geluk,
alles in een notedop 2012 tegemoet, bedankt!

Ria,

gezondheid onbetaalbaar, zeker het voornaamste hou ouder men wordt hoe meer men het beseft!Bedankt voor de mooie wens.
Ook voor jouw en je gezin wens ik alle goeds!

gustilpe

Gisteren kregen we vier nieuwjaarsbriefjes, de mooiste komt hierna van de 6-jarige Lars uit het 1ste leerjaar, geen loze beloften die toch niet kunnen waargemaakt worden zoals mijn 11-jarige kleinzoon zei.
Wat leren die kindjes veel in het 1ste leerjaar, als men bedenkt dat ze enkele maanden geleden niets konden lezen of schrijven en daar komen ze tegen Nieuwjaar met een zelf geschreven briefje aan.

liefste oma en opa,

zie wat ik al kan
van an maak ik jan
van aap maak ik raap
ofwel maak ik schaap

ik ken ook mijn les
van 3+3 = 6
en wil je nog wat zien?
wel 5+5 = 10

ik kan nog veel meer
toch voor deze keer
houd ik het alleen maar
bij gelukkig nieuwjaar.

je kapoen lars

Natuurlijk waren de nieuwjaarsbriefjes van de kleutertjes, Gust 5 jaar en Lien 3 jaar, ook heerlijk om naar te luisteren :D en hoe ze hun best deden :D

Aan idereen een warme groet,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Bomi

02 jan 2012, 18:19

-
-

Lieve Gustilpe,

Bij R&B had ik het gedichtje al gelezen prachtig
is dat, knap ook voor die leeftijd, schattig zijn ze dan he!

Soms wat verlegen stuntelend, anderen vrank en vrij,
ouders en grootouders trots en blij.
Mag ook he!

Liefs,

bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe

03 jan 2012, 09:55

Bomi'ke, bedankt voor jouw bezoekje!

Ook In Peru was het Kerstdag en Nieuwjaar én afsluiting van het schooljaar.

Vanuit Cajamarca kreeg ik volgend schrijven:

Namens de werkende kinderen en medewerkers van MANTHOC Cajamarca uit Peru onze hartelijke en dankbare groeten. Tevens komen wij jullie vertellen over onze activiteiten welke georganiseerd konden worden tijdens het laatste jaar dankzij jullie steun.

Heel blij met de informatie die ik kreeg wil ik graag een en ander meedelen:

1. De beweging Manthoc (waar ik veel bewondering voor heb maar het kort hou, daar ik niet de beweging maar de school steun)

Erg belangrijk binnen de beweging is het tweewekelijks samenkomen op zaterdag van de werkende kinderen en jongeren. Men bereikt er een 250 kinderen en jongeren verdeeld in 12 groepen. Dit vraagt een grote inspanning van de medewerkers-begeleiders die er hun tijd en inspanning in steken om van elke samenkomst een deugddoende ervaring te maken voor hen die overal uitgestoten worden. Binnen de groepjes komen allerhande thema's aan bod zoals waarden, milieu, fatsoenlijk werk (voor kinderen), recreatie, sport, kunst enz
De begeleiders zelf krijgen een speciale vorming door de directrice en leerkrachten van de school.

2. De school

Het schooljaar begon in maart 2011 en eindigde net voor Kerstmis

Een terugblik: bij de start van dit schooljaar was de bezorgdheid zeer groot. Er werd namelijk gestapt in een pilootproject voor de 1ste en 2de graad. Na enkele maanden met dit project te werken werd vastgesteld dat de verwachtingen en de gehoopte resultaten met veel tevredenheid werden ingelost.

De school is gelegen in de stedelijke sloppenwijk van Cajamarca genaamd Mollepampa, werd in 2007 gebouwd met steun van een Duitse welzijnsorganisatie (voorheen bevond de school zich in het centrum van de stad ver van de sloppenwijk, in een huis niet geschikt als school)
Dit schooljaar kon met steun van een dame uit Tongeren (die 11 jaar vrijwilligerswerk deed bij Manthoc zelf en nu ijvert voor Manthoc op haar middelbare school in Hasselt) en van mijzelf (waarvoor ik een reeks activiteiten organiseerde een aantal giften van vrijgevige mensen kreeg) en mede door de subsidies van de Gemeente Ternat het onderwijs (lonen van de leerkrachten, al het nodige materiaal enz.) verzekerd worden voor 45 kinderen uit de 1ste en 2de graad.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding tafeltjes en stoeltjes werden door de kinderen van de 3de graad vervaardigd in het atelier 'houtbewerking' van de school

wordt vervolgd......

Assa

03 jan 2012, 17:32

Goeie avond Gustilpe

met veel interesse jou verhaal gelezen!

Afbeelding
Groetjes assa
Groetjes van assa

YNA

03 jan 2012, 19:08

Afbeelding

Avondgroetjes van Yna

zal verhaal later lezen. :roll:
Wees blij en geniet.

neske

03 jan 2012, 19:59

Gustilpe

Ik zal de tekst morgen lezen

Afbeelding

groetjes
neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

Norman12

04 jan 2012, 09:30

.
Nieuwjaarsbrieven , kinderen en bloemen
Dat is de hemel , Gustilpe :D
AfbeeldingAfbeelding

gustilpe

04 jan 2012, 09:33

Assa, Yna, Neske, bedankt dat jullie erwaren, jullie maken echt mooie werkjes! Ik kom weldra ook bij jullie op bezoek!

........ vervolg

De school doet grote inspanningen die van groot belang zijn voor een uitgebreide zorg zoals gezonde voeding, gezondheid en maatschappelijk welzijn. Gelukkig konden ze het afgelopen schooljaar rekenen op vrijwilliger Florian uit Duitsland, hij werkte met grote toewijding, inzet en geduld, een jongere met een altijd goed humeur, het belangrijkste ingrediënt voor deze kinderen.

In het atelier brood en gebak werden nieuwe desserts uitgetest, in de schrijnwerkerij kon elke klas timmerwerk afleveren op maat.
Afbeelding

Dit schooljaar zijn er de workshops bio-moestuinen en het fokken van cavia's bijgekomen.
De kinderen nemen zeer gemotiveerd deel en zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud zoals het besproeien met water aan het gezaaide of geplante, de zorg voor de cavia's, de reiniging van de hokjes e.d. Elke klas heeft een dag om de zorg op zich te nemen.
De hokjes werden in elkaar getimmerd door de kinderen van de 3de graad in de werkplaats schrijnwerkerij.
Ook ouders die in de buurt van de school wonen worden er nauw bij betrokken zoals de zorg op zaterdag en zondag en tijdens de vakanties.
AfbeeldingAfbeelding

De afvalstoffen van de cavia's worden verwerkt tot compost die als meststof zal gebruikt worden voor de moestuinen.

Wat de moestuintjes betreft is de beschikbare grond ingedeeld in kleine percelen, één voor elke klas. Volgende groenten werden geteeld: uien, tomaten, bieten, mais, wortelen, aardappelen, radijzen en een kruidentuintje.
Al deze groenten worden gebruikt voor het middagmaal van de kinderen, zo bekomen ze een gevarieerder en gezondere maaltijd want thuis is er vaak niets te eten.
Als er overschot is zoals dit jaar het geval was met koriander, mogen de kinderen het overschot verkopen op de markten, met dat geld wordt nieuw zaad gekocht.
AfbeeldingAfbeelding

De kinderen van de 3de graad maakten in de schrijnwerkerij uithangborden met de wetenschappelijke naam van de groenten en voor elk product de vereiste werkwijze van zaaien en planten.

Al deze workshops zijn zeer aantrekkelijk voor de kinderen, zo leren ze door middel van onderzoek en praktijk. De theoretische lessen worden daaraan gekoppeld, de leraars stelden vast dat deze manier van werken een bevrediger en duurzamer resultaat oplevert dan louter theoretische lessen daar werken tot het leven van deze kinderen behoort.

Afbeeldingeen betere voeding dankzij de workshops tuinbouw en dierenverzorging

wordt vervolgd........

Bomi

04 jan 2012, 09:58

-
-

Gustilpe,

Geduldig gelezen met interesse, ik stond na het eerste
stukje al vol bewondering, die al lezend groeide.

Het is geweldig wat kinderen met de steun van iedereen
kunnen doen. De meubeltjes zien er perfect uit het geeft
een boost aan vertrouwen voor kinderen en helpers.

Als ik de foto bekijk van het schooltje denk ik van de
buitenkant het is maar pover, ( door onze normen bekeken
ik heb hier een schooltje naast de deur )zoals gewoonlijk is
het de binnenkant die telt en het resultaat.

Knap werk,

Liefs,

bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

bo'ke

04 jan 2012, 17:03

Een goeie namiddag Gustilpe,

ik kan Bomi haar woorden enkel beamen !!

een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Bosrankje

05 jan 2012, 00:13

Afbeelding
Deze kinderen zij zo gedreven in wat zij doen ...
De ernstige uitdrukking op hun jong gelaat, bewijst
dat ze heel bewust met hun 'werk' bezig zijn !
Ze lijken bijna op 'mini-chirurgen' :wink: :D

Lieve Gustilpe,

Met veel aandacht en bewondering hebben wij jouw relaas over
'je schooltje' in Peru gelezen en naar de prachtige foto's gekeken
die ons tonen wat ze daar allemaal verwezenlijken dankzij jullie
steun en de inzet van zoveel mensen ter plaatse.

Je (jullie) mag je trots en gelukkig bijvoelen, Gustilpe ! Als iedereen
zijn gedrevenheid, idealisme en medeleven zou gebruiken zoals jij 't
doet, zou onze wereld meer in evenwicht zijn !

En...de Nieuwjaarsbrief van je Larsje... fantastisch ! Dat ontroert
elke oma (en ik ken dat gevoel hoor :wink:)

Tot schrijfs, lieve Gustilpe en hartelijke groetjes van ons beiden

Alter en Rankje

PS. Bedankt voor je bezoekjes in ons laar !
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Assa

05 jan 2012, 12:50

Dag Gustilpe

mooie foto's van de kindjes in peru,

Afbeelding
bedankt voor jou bezoekje,met een prachtig werkje

Groetjes en een fijne dag.. assa
Groetjes van assa

YNA

05 jan 2012, 20:27

Afbeelding

Een knusse avond zonder storm !
groetje
Yna

Wat valt er hier veel te lezen. Als men maar vooruitgang boekt, dat telt hé.
Thx voor de bezoekjes.
Wees blij en geniet.

gustilpe

06 jan 2012, 09:01

Bomi'ke, bo'ke, Assa, Rankje, Yna,

bedankt voor het bezoek, en het moois.
Het is zeker zo dat ik telkens ook weer in bewondering sta over wat alles op de school gebeurt, onderwijzers en een directrice met zoveel moed en enthousiasme die deze kinderen uit hun mizerie probeert te helpen.
Ik heb het mogen meemaken, ervaren en gezien uit welke middens deze kinderen komen, dit soort onderwijs en niet enkel onderwijs maar de integrale aanpak van opvoeding, gezondheid, waarden, hyngiëne ... maakt dat deze kinderen een beter leven tegmoet gaan.

....... vervolg

Kinderen die het moeilijk hebben thuis, op hun werk of die psychologische bijstand nodig hebben krijgen op school de nodige persoonlijke aandacht met veel geduld en liefde.

Met vreugde werd een gezondheidscampagne gerealiseerd: elke graad deelde haar kennis mee aan de anderen door middel van kleine standjes o.a. werd er voedsel klaargemaakt met quinua (een graansoort gelijkend op rijst) en zoete aardappel; demonstratie van tandenpoetsen op een adequate manier; ambachtelijk zuiveren van water; recycleren; op een goede manier de handen wassen e.a.
Afbeeldingvoedsel met quina en zoete aardappel
Afbeeldingtanden poetsen
Afbeeldingrecycleren
Afbeeldingwater zuiveren

De gezondheidstoestand van de kinderen laat vaak te wensen over met groeiachterstand en bloedarmoede tot gevolg wat nefast is voor hun schoolse prestaties, parasieten zoals wormen, luizen e.a. komen vaak voor. Alle kinderen, ook de werkende kinderen hebben recht op gezondheid, het was dan ook met grote dankbaarheid dat met de steun van kliniek Luis Tezza bloedstalen genomen werden van alle kinderen om bloedarmoede uit te sluiten, de nodige medicatie werd verleend aan wie het nodig had.
Eveneens werden de tandjes nagezien van alle kinderen en de nodige behandelingen uitgevoerd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Daar er grote waterschaarste heerst in Cajamarca konden door middel van steun twee watertanks gebouwd worden, mensen in de buurt van de school kunnen er eveneens gebruik van maken.
AfbeeldingAfbeelding

Dankzij subsidies heeft de computer zijn intrede gedaan voor de kinderen en jongeren van de 3de graad, er wordt een groot enthousiasme en leergierigheid opgemerkt.

wordt vervolgd......