Buiten Lichamelijke Ervaringen (BLE)

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Sigius

18 feb 2012, 20:37

Een link ivm. bewustzijn buiten het lichaam, BLE's en de hersenen voor diegene die zelf op onderzoek wil gaan in de wereld van het menselijke bewustzijn:
http://www.zielenknijper.nl/mensen-zond ... aters.html
Bedankt André voor deze tip..
Wij zitten blijkbaar op dezelfde golflengte. Ik wou nl dit onderwerp ook aanhalen maar wist maar van twee hersenloze gevallen. Ik wist ook niet dat er een website over bestaat. Het is inderdaad algemeen geweten dat deze zaken zoveel mogelijk door de wetenschap genegeerd worden want veel reeds door de wetenschap aanvaarde theorieen moeten daardoor volledig herzien worden en dat hoort men natuurlijk niet graag wat begrijpelijk is... Toch is vooruitgang er alleen gekomen door mensen die anders durven denken...
Kennis heeft geen waarde als u geen liefde bezit.

janx

18 feb 2012, 23:02

Ook bedankt André voor de link. Tijden terug heb ik het al over mensen gehad die geen hersenmassa hadden of een zeer weinig. Daar werd nogal lacherig op gereageert. Ik heb dat in de eind tachtiger jaren ( schat ik) gezien in een dokumentaire van een Engelse prof. die met een student naar Zweden is geweest voor een scan van zijn hoofd waaruit bleek dat deze een zeer sumiere weefsel, tot bijna niets, aan hersenen aanwezig was.. Echter deze student functioneerde zeer goed en zijn IQ was boven normaal.

Dus in tegenstelling met wat talisman beweert, zit niet alles tussen de oren soms ook bijna niets. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Zondervrees

19 feb 2012, 10:07

André_x schreef:[≥] Neem bv. de dokter die een paar gesloten enveloppen heeft opgehangen […]
Dan heb jij dat dus niet goed gelezen, ofwel lieg je. Het gaat helemaal niet over enveloppen, laat staan dat ze gesloten zouden zijn. Ik raad je aan je bronnen te checken en je daarna te verontschuldigen voor de valse informatie die je hier verspreidt.
Laatst gewijzigd door Zondervrees op 19 feb 2012, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni Dieu, Ni Maître

Clausewitz

19 feb 2012, 10:12

Sigius;
Toch is vooruitgang er alleen gekomen door mensen die anders durven denken...
Inderdaad sedert dat de aarde terug rond de zon draait. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees

19 feb 2012, 10:13

André_x schreef:[…] Wat als er nu eens dadelijk door diezelfde wetenschap bewezen kan worden dat er sprake wil zijn van een bewustzijn dat spreekt, denkt en handelt door gebruik te maken van de hersenen? […]
Wat als er nu eens dadelijk… Er zal dadelijk niets van wat jij zegt bewezen worden door de wetenschap. Wedden? Dat jij je verdere 'redenering' voortbouwt op een hersenschim zegt meer over jouw fantasie dan over de realiteit.
En dan die hersenloze gevallen van jou. Tussen al die gevallen op de door jouw opgegeven site is er geen één hersenloos geval. Wat het dichtst bij komt is dat jongetje dat zich 'ontwikkelde', alleen maar niet kon praten, wel kon zien maar niets herkende en zich op zijn rug kon voortbewegen… Mooi bewijs dat het echte bewustzijn buiten het lichaam zit hoor!
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

19 feb 2012, 10:40

Zondervrees schreef:
André_x schreef:[…] Wat als er nu eens dadelijk door diezelfde wetenschap bewezen kan worden dat er sprake wil zijn van een bewustzijn dat spreekt, denkt en handelt door gebruik te maken van de hersenen? […]
Wat als er nu eens dadelijk… Er zal dadelijk niets van wat jij zegt bewezen worden door de wetenschap. Wedden? Dat jij je verdere 'redenering' voortbouwt op een hersenschim zegt meer over jouw fantasie dan over de realiteit.
En dan die hersenloze gevallen van jou. Tussen al die gevallen op de door jouw opgegeven site is er geen één hersenloos geval. Wat het dichtst bij komt is dat jongetje dat zich 'ontwikkelde', alleen maar niet kon praten, wel kon zien maar niets herkende en zich op zijn rug kon voortbewegen… Mooi bewijs dat het echte bewustzijn buiten het lichaam zit hoor!
Niet zo een uitzonderlijke aandoen. Zelf heb ik in mijn jeugd een jongetje gekend die slechts 10% hersenvolume had en enkel geen evenwichtsgevoel had. Men noemde zulke aandoening een ' waterhoofd '. Men heeft lang gedacht dat men maar 10% van de hersens nodig had, net door zulke gevallen, maar het kan zelfs met minder. In geval van het totaal ontbreken van hersens zouden deze cellen bij de foetus blijven steken zijn in de ruggegraad, de verlenging van de hersenen, net genoeg om te functioneren.
Heeft Janx daar al eens aan gedacht ?

cappa

19 feb 2012, 10:48

Wel even on-topic blijven mensen. Als je over hersenloze gevallen wilt discussiëren, open dan een draad (op de site van de jehova's bijvoorbeeld).

Reini

19 feb 2012, 11:26

cappa schreef:Wel even on-topic blijven mensen. Als je over hersenloze gevallen wilt discussiëren, open dan een draad (op de site van de jehova's bijvoorbeeld).
:) :) :)

Reini

19 feb 2012, 11:34

Beste André,
zou het mogelijk zijn iets minder lange postings te schrijven.
Hoe kan men nu op elke alinea een antwoord gaan formuleren zodat het begrijpelijk blijft voor lezers en posters.
Elke keer een pagina per antwoord ?
Controleer liefst ook je bronnen eerst alvorens leugens te posten waar je mischien zelf geen weet van hebt. ( de gesloten enveloppen bv)
Fantasieën nog méér gaan updaten met wat extra's is erover.

janx

19 feb 2012, 14:36

talisman schreef:Heeft Janx daar al eens aan gedacht ?
Beste talisman, tussen de normale hoeveelheid aanwezigheid van hersenen en b.v. 4 % aanwezigheid, zijn ook vele gradatie's van functioneren dit soms in omgekeerde evenredigheid daarmee. Het kan voorkomen dat bij een tekort aan hersenmassa het zenuwgestel het gaat overnemen. Daar waar het niet of nauwelijks wordt overgenomen zullen dan ook best beperkingen aanwezig zijn. Maar dat is niet altijd een noodzakelijkheid.
Waar het omgaat is dat blijkt dat het “bewustzijn” zoals wij dat kennen niet te vinden is in die grijze massa die wij hersenen noemen. Daarom dat ik zeg dat de hersenen een verbindings mechanisme is tussen het bewustzijn en je lichaam en visa versa. En verbindingswegen kunnen soms anders zijn wat dus blijkt.
Waarmee de mogelijkheid van BLE niet zo absurt is.
Alles is Één en die Éne is Alles.

cappa

19 feb 2012, 16:21

André_x schreef: ... dat ze ergens mee zitten waar ze in feite geen voor honderd procent waterdichte duidelijke verklaring hebben voor dit fenomeen ...
Aan '100% waterdichte' verklaringen zijn we nog lang niet toe. De wetenschap zit nog maar aan de 'verdomd goede' verklaringen. :)
André_x schreef: Wat als er nu eens dadelijk door diezelfde wetenschap bewezen kan worden dat er sprake wil zijn van een bewustzijn dat spreekt, denkt en handelt door gebruik te maken van de hersenen?
Zodra er ernstige aanwijzingen, laat staan bewijzen, voor zijn zal dat ernstig genomen worden. Totzolang gaan we de weg die wel realistisch blijkt: bewustzijn wordt gegenereerd door het brein.
Nooit wilde fantasieën aanvaarden als er normale feiten voorhanden zijn, is een gulden regel.
André_x schreef:... hoe kan vanuit dezelfde context bekeken worden dat een 'illusior lichaam' zich kan bevinden op een 'lichaamloze plek'? Oftewel is er een lichaam op een plaats buiten het stoffelijke lichaam(geen illusie) of wel is er geen lichaam en neemt men waar vanuit een andere bewustzijnstoestand wat dan meer wijst op een gedachte-uittreding.
Snap ik niet. Leg eens uit?
André_x schreef:want de meeste eerstepersoons verslagen zien de meeste het lichaam van waaruit ze waarnemen niet. Dit is voor mij een bewijs van de onduidelijkheid want ik ga bij een werkelijke BLE ervan uit dat men beide lichamen kan waarnemen indien er sprake kan zijn van twee lichamen. Dit is heel éénvoudig want als ik uit zou treden moet ik toch ook mijn handen, voeten, enz. kunnen waarnemen van het lichaam dat is uitgetreden of is dat uitgetreden lichaam dan één strak ding waarin ik mijn ogen alleen maar kan richten op alles buiten mezelf maar niet op mijn uitgetreden lichaam?
Dat men er nog niet uit is, is duidelijk. Daarom spreek ik van 'verdomd goede verklaringen'.
Alle mogelijkheden blijken voor te komen: het lichaam zien, gedeeltelijk zien, waarnemen zonder te zien, hallucinaties ervaren, hallucinaties en realiteit samen, enz.
André_x schreef:
cappa schreef:Het 'gevoel van een aanwezigheid' - dat in experimenten al is opgewekt door de hersenen rechtstreeks te prikkelen met een elektrode - is bijzonder interessant: het is geen visuele eigen-lichaamillusie, maar een illusie tijdens welke een tweede illusoir lichaam slechts wordt gevoeld, maar niet gezien.
Gevoeld maar niet gezien is geen BLE want een BLE is beide lichamen kunnen waarnemen.
Lees eens wat er staat. "Gevoel van aanwezigheid" wordt niet als BLE beschouwd.
André_x schreef:
cappa schreef: toen Olaf Blanke en zijn collega's herhaaldelijk ble's en vergelijkbare ervaringen opwekten door elektrische prikkeling van de hersenen.
heeft dan ook niets met BLE's uit te staan!
In aangedragen teksten staan vele tegenstijdgheden in en dat is ook logisch omdat men het fenomeen nog verre van begrijpt en er dan ook onmogelijk voor honderd procent uitsluitsel over kan gegeven worden!
Foute conclusie, afgeleid uit hoger aangeduide leesfout.
André_x schreef:
cappa schreef: Prikkeling van de hersenen van een patiënt door Olaf Blanke (meer bepaald van de gyrus angularis) wekten eerst gevoelens die de patiënt omschreef als 'wegzakken in bed' en 'van een hoogte vallen'. Toen de stroomsterkte werd verhoogd deelde ze mee: 'Ik zie mezelf vanboven in bed liggen, maar ik zie alleen mijn benen en het onderste deel van mijn romp'. Verdere prikkelingen gaven bijkomend een gevoel van 'lichtheid' en het idee dat ze ongeveer twee meter boven het bed zweefde. Ze had vaak het gevoel dat ze zich vlak onder het plafond bevond en geen benen had.
Het is ook logisch dat wanneer men de hersenen gaat beginnen prikkelen dat men deze onduidelijke resultaten krijgt waar in feite geen knoop aan vast te knopen is: Het staat vol van veronderstellingen want dan ziet ze alleen benen+romp, daarna het 'idee' van twee meter boven het bed met het veronderstelde gevoel van net onder het plafond te zijn zonder benen. Wat is het nu?
En verder lezen we weer: voorlopige hypothess en hij vermoedde
Als je behoefte hebt aan een dogmatisch evangelie, dan moet je ergens anders zijn; niet bij wetenschappelijk onderzoek. Dat werkt met hypotheses en voorlopige theorieën.
Overigens zie ik geen onduidelijkheden in de tekst.
André_x schreef: Tja, als men de hersenen begint te beïnvloeden komen nu éénmaal vanalle rare fenomenen naar boven en dat is ook logisch, gezien van het feit dat de hersenen in grote mate nog een groot raadsel zijn, zijn de bewijzen die daarvan uitvloeien ook een raadsel waar men nog geen vaste voet bij kan hebben om op te staan. Wetenschap = weten?
Neen, wetenschap is onderzoeken.
André_x schreef:
cappa schreef:Omdat ble's realistisch aandoen, lijkt het op het eerste gezicht niet zo dat ze van hallucinatorische aard zijn. In praktijk blijken hallucinatie en elementen uit de werkelijkheid te worden geïntegreerd in één geheel, maar het onderscheid tussen schijn en werkelijkheid kan vaak wel worden gemaakt: er is dus sprake van besef, zij het slechts gedeeltelijk.
Wat zegt dit stukje?
Dat men bij experimenten vaststelde dat ble's als vrij realistisch ervaren worden, en dat ze meestal een combinatie blijken van werkelijkheid en hallucinatie. Dat onderscheid wijst op besef.

Zondervrees

19 feb 2012, 16:35

janx schreef:[…] Waar het omgaat is dat blijkt dat het “bewustzijn” zoals wij dat kennen niet te vinden is in die grijze massa die wij hersenen noemen. […]
Klopt. Het bevindt zich grotendeels in de hersenschors. En laat dat gedeelte van de hersenen, samen met de hersenstam, in de meeste van deze zogezegd breinloze mensen nu net wel aanwezig zijn.
Maar dat vertellen jouw bronnen niet, die willen alleen maar sensationele nieuwtjes. En daar trap jij in, met de twee voetjes samen.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini

19 feb 2012, 16:46

Spijtig dat Janx zelfs niet weet dat zenuwen gestuurd worden door het brein. Alles komt uit dat kopje ....
Dringend eens een biologie boek onder handen nemen.

werewoef

19 feb 2012, 17:09

Iets dat Ble's zou kunnen opwekken is kundalini, een geweldige reserve aan spirituele energie die zich bevindt aan de basis van de ruggegraat . Wanneer de kundalini ( opgerolde slangekracht ) opgewekt wordt , trekt zij , langs de ruggegraat omhoog door zes centra van bewustzijn en bereikt zo het zevende, het hersencentrum , dat ligt bij de kruin van het hoofd. Wanneer de geest het bereikt heeft is SAMADHI verworven . Men wordt een kenner van Brahman, verenigd met Brahman .
""" Wanneer ,""" zegt Vivekananda, (leerling van Ramakrishna) de geweldige massa energie, die opgeslagen, is door de kracht van langdurige meditatie langs de sushumma trekt en de centra raakt is de reaktie enorm, immens superier aan de reactie van droom en verbeelding, immens veel heviger dan de reactie van de zintuiglijke waarneming ."""

UIT de Yogasutras van Patanjali .

Deze yoga-ervaring zou misschien sommige BLE's kunnen verklaren

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Reini

19 feb 2012, 17:13

Misschien noemen wij jouw hocus pocus wel : ZENUWEN .
Zou het kunnen WW ?