ZIJN OF NIET ZIJN , een vraag zoals een ander

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Zondervrees

03 apr 2012, 13:41

Er bestaan dus blijkbaar twee vormen van bewustzijn. Het ongeconditioneerde bewustzijn, ook wel het zuivere bewustzijn, of Bewustzijn of Bewust Zijn of God genoemde bewustzijn en het zogenaamde persoonlijke bewustzijn.
Ik heb zo de indruk dat dat persoonlijke bewustzijn als iets minder wordt beschouwd?
Maar goed, blijft mijn vraag: wat is de meerwaarde van dat zuivere bewustzijn? Welke al dan niet filosofische vraagstukken worden beantwoorde met het feit van het bestaan van dat Bewust Zijn?
Ik vermoed niet dat het wat doet aan de opwarming van de aarde. Of wel?
Ni Dieu, Ni Maître

angelica

03 apr 2012, 14:37

Meerwaarde?

Innerlijke vrede, (innerlijke kalmte, rust) tevreden met je leven zoals het zich aan je voordoet
Totale acceptatie van de dingen zoals ze zijn (mensen, dieren, ...)
onvoorwaardelijke (ongeconditioneerde) liefde, (zoals bemin je naaste als jezelf) houden van zonder voorwaarde.
helder inzicht (door de dingen te zien zoals ze zijn)
gelukzaligheid : blijvend, diep gelukkig zijn.

...

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

rolija

03 apr 2012, 15:07

angelica schreef:Meerwaarde?

Innerlijke vrede, (innerlijke kalmte, rust) tevreden met je leven zoals het zich aan je voordoet
Totale acceptatie van de dingen zoals ze zijn (mensen, dieren, ...)
onvoorwaardelijke (ongeconditioneerde) liefde, (zoals bemin je naaste als jezelf) houden van zonder voorwaarde.
helder inzicht (door de dingen te zien zoals ze zijn)
gelukzaligheid : blijvend, diep gelukkig zijn.

...

vriendelijke groet

Angelica,

Kom eens met je beide voetjes op de grond....Meisjes toch :roll:

Besef nu toch eens dat god een sprookje is, mijn Klein Kinderen geloven nu ook nog in sneeuw witje dat kan ik hun niet kwalijk nemen, maar een volwassen Vrouw dat er zo in op gaat zoals U.... Sorry maar dat is niet normaal, tenzij je een kwezel bent he..... :D

Mvg,

Rolija
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Henriette 2

03 apr 2012, 15:42

Innerlijke vrede, innerlijke kalmte, rust, totale acceptatie van de dingen zoals ze zijn (mensen, dieren, ...) onvoorwaardelijke (ongeconditioneerde) liefde zonder voorwaarde. helder inzicht, gelukzaligheid, blijvend, diep gelukkig zijn.

Waar lees jij dat Angelica 't over God heeft??

rolija

03 apr 2012, 15:43

Henriette 2 schreef:Innerlijke vrede, innerlijke kalmte, rust, totale acceptatie van de dingen zoals ze zijn (mensen, dieren, ...) onvoorwaardelijke (ongeconditioneerde) liefde zonder voorwaarde. helder inzicht, gelukzaligheid, blijvend, diep gelukkig zijn.

Waar lees jij dat Angelica 't over God heeft??

Over de duivel misschien :?:

rolija

03 apr 2012, 15:47

In yoga leren we dat "God" dus stilte (of leegte, ruimte) is. ( Schreef Angelica )

Ontelbare keren wordt god er bijgehaald, of niet soms .

Henriette 2

03 apr 2012, 16:00

Zondervrees schreef:Er bestaan dus blijkbaar twee vormen van bewustzijn. Het ongeconditioneerde bewustzijn, ook wel het zuivere bewustzijn, of Bewustzijn of Bewust Zijn of God genoemde bewustzijn en het zogenaamde persoonlijke bewustzijn.
Ik heb zo de indruk dat dat persoonlijke bewustzijn als iets minder wordt beschouwd?
Maar goed, blijft mijn vraag: wat is de meerwaarde van dat zuivere bewustzijn? Welke al dan niet filosofische vraagstukken worden beantwoorde met het feit van het bestaan van dat Bewust Zijn?
Ik vermoed niet dat het wat doet aan de opwarming van de aarde. Of wel?
het persoonlijke bewustzijn is het denken dat je 'n aparte, afgescheiden, zelfstandig denkend en handelend 'persoon' bent.
Vanuit dat denken lijkt het leven zich dan te voltrekken.

Het persoonlijke bewustzijn is sterk beperkt omdat het niet vrijuit leeft vanwege de angst die er is om als aparte, zelfstandig handelend en denkend persoon te falen, niet genoeg te zijn of geacht te worden en bovendien geheel te verdwijnen (bij de fysieke of psychische dood)

De opwarming van de aarde heeft in zoverre met Bewustzijn te maken dat alles tot bestaan (tot stand) wordt gebracht door Bewustzijn.
Bewustzijn is de werkzaamheid van alle door Bewustzijn gemanifesteerde verschijnselen.
Verschijnselen op zichzelf worden beschouwd als illusie omdat ze onderhevig zijn aan Bewustzijn.
De verschijnselen ontstaan uit ('t universele) Bewustzijn en verdwijnen er ook weer in.

Om heel kort te gaan wordt de ruimte (leegte) beschouwd als de intelligentie (Bewustzijn) waaruit alle verschijnselen verschijnen en weer verdwijnen.
Bewustzijn is wat altijd is (geweest) en zal blijven.

cappa

03 apr 2012, 16:24

Henriette 2 schreef:het persoonlijke bewustzijn is het denken dat je 'n aparte, afgescheiden, zelfstandig denkend en handelend 'persoon' bent.
Vanuit dat denken lijkt het leven zich dan te voltrekken.

Het persoonlijke bewustzijn is sterk beperkt omdat het niet vrijuit leeft vanwege de angst die er is om als aparte, zelfstandig handelend en denkend persoon te falen, niet genoeg te zijn of geacht te worden en bovendien geheel te verdwijnen (bij de fysieke of psychische dood)
Hier is weer wat onzin neergepend de laatste dagen, zie ik. :roll: Zoals hier weer wordt aangetoond.

Bewustzijn is een volledig neutraal iets. Het is een proces. Hier wordt het gelinkt aan een inhoud (de negatief beschouwde inhoud van het ik), en zo kom je natuurlijk tot gekke conclusies. Wat men toch allemaal bedenkt om toch maar de zaken in lijn te krijgen met wat men gelooft.

En beweren dat bewustzijn denken is, is er wel echt over.

Henriette 2

03 apr 2012, 16:36

cappa schreef:
Hier is weer wat onzin neergepend de laatste dagen, zie ik. :roll: Zoals hier weer wordt aangetoond.
Als jij denkt in de verdedigend superioriteitsmodus 'n werkelijk intermenselijk contact tot stand te kunnen brengen dan heb je je vergist.
Hoeveel 'geldige redenen en smoezen' je ook weet aan te voeren.
Mijn verdedigingsmodus klikt net zo hard aan als dat van jou.

Dus wat mij betreft heb jij verder helemaal gelijk Cappa.
Ik vind 't wel goed zo.
Ik heb geen zin om in de 'apenheul' te verkeren.

cappa

03 apr 2012, 16:39

Angelica schreef:Bvb in de Upanishad vertelt men ons dat het zuivere Bewustzijn (de God in ons), datgene is ...
Op zich een interessante tekst. Echter twee bedenkingen:

Het is niet omdat het een oude tekst is, dat de inhoud correct is. De bijbel spreekt bijv. van kinderen die uit maagden geboren worden en wandelende doden.

Eer ik zulke teksten in beschouwing neem, was ik graag zeker van de werkelijke inhoud. Je voegt telkens 'de god in ons' toe, maar staat dat in het origineel ook? En staat er 'zuiver bewustzijn' of gewoon bewustzijn? Of misschien een woord dat zo vertaald is, maar eigenlijk een andere betekenis heeft.

Weet jij daar misschien iets van, Talisman?

cappa

03 apr 2012, 16:57

angelica schreef:Het is wat Henriette ons probeert duidelijk te maken, dat "het denken" niet het zuivere bewust zijn, waarnemen is, maar iets dat daaruit voortspruit
Nogmaals, hoe kan denken nu bewustzijn zijn?
En spruit denken voort uit bewustzijn? Discutabel. Alleen misschien bij een smalle interpretatie van denken.
angelica schreef: En wat de moraal betreft : die dient uit je zelf voort te komen, je dient zelf het inzicht en de wens te bezitten om vanuit een bepaalde moraal te handelen. Niets dient te worden opgelegd, in tegendeel.

Ja, maar waarom schrijf je dan zoveel moralistische regeltjes in je postings.
angelica schreef: Ik voel me niet verheven, of de verder geëvolueerde, in tegendeel. Ik spreek enkel vanuit mijn eigen intentie om de "toch beperkte" kennis te delen met mensen die eveneens geïnteresseerd zouden zijn. Ik had tevens gehoopt om langs deze weg (forum) mensen te ontmoeten die over uitgebreidere kennis omtrent oosterse filosofie en gnostiek beschikken. Ik had gehoopt om zo tot verdere inzichten te komen.
In deze regels zit een paradox. Enerzijds spreek je van kennis, anderzijds van inzichten. Nu kun je d.m.v. kennis inderdaad tot mentale inzichten komen. Echter niet tot inzicht die een persoonlijke groei betekenen. Dat leert het leven je. :)
angelica schreef:Dat Talisman zich slechts heel beperkt heeft geuit, uit vrees om mensen te choqueren, ...
Da's een uitleg als een andere. Daar geloof ik geen jota van. Zo werkt een mens nu eenmaal niet van binnen.

cappa

03 apr 2012, 17:09

Henriette 2 schreef:Het belerende toontje b.v. dat er van jouw scrijven uit zou komen is voor mij helemaal niet belerend.
Het z.g. 'belerende' zit dus niet in jouw schrijfsels maar in het denken van de mens die zich daarover zo uitlaat.
Wat krijgen we hier?
Ik zie het niet, dus bestaat het niet. :roll:

't Is ver gekomen, hé Woef.
Wat gaan we hier nog allemaal lezen.

socrates

03 apr 2012, 17:21

angelica schreef:(...)

Bewustzijn is Bewust Zijn : waarnemen van alles zoals het is in stilte (dwz zonder gedachten en emoties) : objectieve getuige. (...)
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is. Zeggen dat een entiteit "objectief" bestaat betekent dat zijn bestaan en natuur niet afhangen van iemands bewustzijn ervan. Een tafel waaraan je zit bestaat "objectief" omdat het ook zou bestaan en nog steeds zou bestaan ook al is niemand zich ervan bewust.
Wat de reactie van Werewoef betreft ; het zegt over hem dat hij over een gezonde portie humor beschikt. :D
Voor mij aangenaam om dit tussendoor eens te kunnen lezen.
vriendelijke groet
Waarschijnlijk is de populaire betekenis van het woorde "prut" zoals in "prutschilder" (humor?) u dan niet bekend.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

cappa

03 apr 2012, 17:41

Henriette 2 schreef:Het oordeel over Angelica's schrijfsels zegt dus niets over Angelica's schrijfsels en nog minder over Angelica zelf dan wel over degene die het oordeel velt.
???

cappa

03 apr 2012, 17:45

Henriette 2 schreef:Want JIJ bent bewust en anders besta je gewoon niet.
't Kan echt niet op met de onzin.
Dat heb je ermee als je niet meer wilt denken.