Jezus heeft nooit bestaan

hier is plaats voor alle wereldreligies

werewoef

20 apr 2012, 23:42

We mogen hierbij niet vergeten dat er mensen zijn geweest die heus en echt in de voetstappen van Jezus zijn getreden en dan denk ik aan heiligen zoals Franciscus en Antonius , allebei van rijke en gegoede afkomst , dit in schril contrast met de glitter van de toense ""paperie " van Rome .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

janx

20 apr 2012, 23:46

die heus en echt in de voetstappen van Jezus zijn getreden
wat houd dat dan precies in?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Clausewitz

21 apr 2012, 09:39

werewoef schreef:We mogen hierbij niet vergeten dat er mensen zijn geweest die heus en echt in de voetstappen van Jezus zijn getreden en dan denk ik aan heiligen zoals Franciscus en Antonius , allebei van rijke en gegoede afkomst , dit in schril contrast met de glitter van de toense "paperie " van Rome
De huidige zelfbenoemde opvolgers van deze arme jood, hullen zich in gewaden van brokaat,glinsterende edelstenen,laten zich dragen lijk farao's met driekronen en verplaatsen zich met grote carrossen.Uit het duurste witte marmer van Carrara laten ze hun somptueuze graftombes bouwen maar prediken vrijwillige armoede en zweren eeuwige kuisheid én gehoorzaamheid.Je moet bijzonder lichtgelovig zijn om daar nog in mee te gaan.
Wie bewaakt de bewakers.

werewoef

21 apr 2012, 23:07

Beste Janks , in het Engels noemt men zulks :

Be like UNTO Jezus .

Als men aan een hindoe-wijze vraagt om de betekenis van het vervloeken van de niet vruchtbare vijge-boom door Jezus in het evangelie te verklaren , één van de meest niet begrijpbare handelingen van de Heer , dan zal deze wijze U zeggen ; word iemand zoals Christus , dan weet je waarom .

Groeten van werewoef
AMEN en AUM

carpinus

16 jun 2012, 20:57

Ik val hier in deze discussie op een ogenblik dat ze reeds een heel eind is gevorderd. Misschien zal ik daardoor wel herhalen wat anderen hier reeds gezegd hebben.
Ik denk dat Jezus wel degelijk bestaan heeft. Maar volgens mij moet er een fundamenteel onderscheid gemaakt worden tussen hetgeen de historische Jezus was en hetgeen na zijn dood door zijn volgelingen werd verteld. De historische Jezus was in de eerste plaats een gelovige en vrome Jood wiens naam Jehoshua (Hebreeuws) of Jeshuah (Aramees) was. Dat "Jezus Christus" (Jezus de gezalfde) werd er door Grieks sprekende volgelingen op gekleefd. Verder hoeft het ons niet te verbazen dat er hem zo bitter weinig over hem in de eigentijdse "literatuur". Want Jezus-Jehoshua was binnen zijn samenleving veeleer een marginaal figuur. Op religieus vlak was de Joodse samenleving destijds veeleer een wespennest. Er was een principiële en zeer diepgaande verdeeldheid tussen de groep van de Saducceeën (met aanhang vooral onder de Tempel-gezagsdragers) en de Farizeeën (de voorlopers van het hedendaagse Judaïsme). De eersten erkenden alleen maar de geschreven Torah, terwijl de tweede groep niet alleen de geschreven Torah erkende maar ook de mondeling overgeleverde interpretatie van die Torah (de Orale Torah). Daarnaast had je ook nog eens de Essenen die eigenlijk de pest hadden aan de vorigen en een soort afgezonderd ascetisch bestaan leidden in de woestijn van Juda. Verder werd die religieuze verdeeldheid nog eens doorkruist door een voortdurend sluimerende politieke koorts tegen de Romeinse bezetter. Daar was een soort guerillagroepering bij: de Zeloten. Er zijn aanwijzingen dat Jezus banden had met de Essenen, via Johannes De Doper.

Feit is dat Jezus niet de intentie had een nieuwe religie te stichten. Dat staat ondubbelzinnig vermeld in Mattheus, 23:2
Toen zei Jezus tegen het volk en tegen zijn leerlingen:

2 ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich bekleed met het gezag van Mozes.
3 Houd u dus stipt aan alles wat zij u zeggen, maar neem geen voorbeeld aan hun daden. Want ze doen niet wat ze zeggen.'
Het omsmeden van het gedachtengoed van Jezus tot een nieuwe godsdienst, het Christendom, is vooral het werk geweest van een afvallige Jood, Saulus, die zich op een bepaald ogenblik Paulus liet noemen. Daarna is er een steeds maar dieper gaande kloof ontstaan doordat het Christendom aan het oorspronkelijke Judaïsme van Jezus een reeks dogma's heeft toegevoegd die door geen enkele serieus gelovige Jood kunnen aanvaard worden. Ondermeer de theorie van de Drievuldigheid, de maagdelijke geboorte van Jezus, de bewering dat Jezus de Messias, het uithollen van de betekenis van het Joodse Pesachfeest door er een eigen "Pasen" van maken, hetzelfde met het Joodse Shavuot dat werd omgeturnd tot "Pinksteren", de (katholieke) "mis" met de "transsubstantiatie" enz. enz.

Kortom, het Christendom is, net zoals de Islam, een vervorming (en vooral misvorming) die uit het Judaïsme is gegroeid. En het merkwaardige is dat zowel het Christendom als de Islam allebei behept zijn met een bekeringsdrift. Het Judaïsme heeft dat volstrekt niet.

Reini

16 jun 2012, 21:04

Mooie samenvatting Carpinus. Proficiat.
Nu dat nog diets maken aan de juiste personen.
We zijn er hier al jaren mee bezig, maar de idolatie voor die al dan niet bestaande figuur blijft maar duren.
Van kindsaf aan erin geramd en de durf niet hebben om te twijfelen en zelf te onderzoeken.

wayti

16 jun 2012, 23:03

Mooie samenvatting Carpinus. Proficiat.
Nu dat nog diets maken aan de juiste personen.
We zijn er hier al jaren mee bezig, maar de idolatie voor die al dan niet bestaande figuur blijft maar duren.
Van kindsaf aan erin geramd en de durf niet hebben om te twijfelen en zelf te onderzoeken
Die man heeft gewoon dezelfde boeken gelezen van onze Talisman, meer niet.. Maar de vraag Reini die overblijft wat bedoel je met ZELF onderzoeken.. voor hoever heb je dit zelf reeds gedaan ..???
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Reini

17 jun 2012, 00:31

Misschien Wayti zou ik beter schrijven: eens diep nadenken over wat mensen, die niet geloven, hier reeds schreven.
Vooral niet denken dat wij mensenhaters zijn.
Wel mensen die zich zaken durven afvragen.Bv: een mirakel, kan dat?
Of waren het mensen die niet begrepen wat zich voordeed en bevend op de knieën vielen.
Er gebeurt nog zeer weinig op dat gebied. Toch?

wayti

17 jun 2012, 01:09

Misschien Wayti zou ik beter schrijven: eens diep nadenken over wat mensen, die niet geloven, hier reeds schreven.

Daar moet ik niet over denken hé Reini want zij geloven niet, dat is dus vlug opgelost.. juist de mensen die WEL geloven daar moet ik over nadenken

Reini

17 jun 2012, 09:45

Wayti tikte;
Daar moet ik niet over denken hé Reini want zij geloven niet,

En dàt is blijkbaar een halsmisdaad.8)
Heel makkelijk: nadenken over mensen die hetzelfde gedacht als jij zijn toegedaan.
De rest is te angstwekkend blijkbaar: je voelt de grond zo onder je voeten wegschuiven.

carpinus

17 jun 2012, 19:47

wayti schreef: Die man heeft gewoon dezelfde boeken gelezen van onze Talisman, meer niet.. Maar de vraag Reini die overblijft wat bedoel je met ZELF onderzoeken.. voor hoever heb je dit zelf reeds gedaan ..???
Ik heb inderdaad reeds vrij veel gelezen, beste Wayti. Dat zou er nog aan ontbreken! Maar uitgerekend dat lezen zet mij aan tot dieper nadenken. Ik denk niet dat ik daarmee een uitzonderlijk fenomeen zou zijn. En, vergis u niet, ik ben gelovig. Maar niet Christen.

wayti

17 jun 2012, 22:08

k heb inderdaad reeds vrij veel gelezen, beste Wayti. Dat zou er nog aan ontbreken! Maar uitgerekend dat lezen zet mij aan tot dieper nadenken. Ik denk niet dat ik daarmee een uitzonderlijk fenomeen zou zijn. En, vergis u niet, ik ben gelovig. Maar niet Christen
En dan is het natuurlijk nog gemakkelijker om de Christus opnieuw even aan het kruis te hangen. Zoiets zie ik bijvoorbeeld niet gebeuren met Mohammed..., daar durven ze niks over zeggen... Dat vele mensen problemen hebben met de kerk, is niet verwonderlijk maar waarom moet dit weer ten kostte van Christus gaan.?
Momenteel is het één van de meest vervolgde personen op aarde er zijn meer boeken tegen de Christus geschreven dan tegen Saddam Hoesein of Osama Bin Laden, met de opkomst van de Moslims niet verwonderlijk.. Nochtans is Hij de allerhoogste persoon die ooit op aarde geleefd heeft en na 2000 jaar begrijpt men hem duidelijk nog steeds niet...

angelica

17 jun 2012, 23:31

lieve Waity, waar de mensen nog niet aan toe zijn, dat nemen ze nog niet aan.
Ook dit is evolutie.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

werewoef

18 jun 2012, 00:18

En toch, mijn goede Angelina kan het soms gebeuren dat God je nillens willens aanraakt , eraan toezijn of er niet aan toezijn .

Idealiter is natuurlijk het stillaan voorbereid te worden of te zijn . Zijn bedoeld dan als het gewone zijn of gevestigd zijn in het grote ZIJN .

En nog iets mijn goeie beste Angelica ; heb je al eens opgelet hoe dikwijls als de mens ook spreekt, hoe veelvuldig dit simpele woordje "" zijn "" hem over de lippen rolt . Moet je maar eens nagaan ... :) :wink:

werefoef
AMEN en AUM

wayti

18 jun 2012, 07:35

lieve Waity, waar de mensen nog niet aan toe zijn, dat nemen ze nog niet aan. Ook dit is evolutie.
AVE MARIA...