Verdedigingseenheden van de Belgische Luchtmacht

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

schram

25 apr 2006, 13:58

Beste wapenbroeder, of moet ik zeggen matrakkenhouder, weet je dat sedert augustus 1999 een vereniging werd opgericht om al het personeel die ooit gediend of nog diend in de luchtmacht en wel bepaald in de verdedigingseenheden (waar jullie in de tijd toe behoorden) bijeen te brengen en dit ter gelegenheid van tal van aktiviteiten. Op 31 maart, dus onlangs zijn we met een bus naar Kleine Brogel geweest om er deel te nemen aan de plechtigheid ter nagedachtenis van die 36 man die overleden op 19 juli 1960 te Sake Masisi. Vorig jaar werd een volledig nieuw monument opgericht ter hunner nagedachtenis. Surf naar www.uda.be om meer info in te winnen.
INVINCIBILES ET RECTI

natan

03 mei 2006, 10:54

Hallo

Ik ben in dienst gegaan op 2-2-1966 voor 2 maanden opleiding in Chievre.
Om daarna 13 maanden gekazerneerd te zijn in de 10 BW te Kleine Brogel
Wij waren U D A ers en een goed getrainde groep die ingeval van voor
elkaar door een vuur zouden gegaan zijn.
Het was de periode van Lt Masee en Lt Van Lommel kpt Rijnders.
Serg (witte) Diercks.
Zelf heb ik nog kontakt met Jp De Ridder
Volgend jaar zijn wij 40 jaar afgezwaaid op 28-04-2007.
ik hoop langs deze weg kontakt te krijgen met iemand uit deze periode.
Wie weet kunnen wij iets organizeren ter gelegenhied van die verjaardag
Vriendelijke groetjes

schram

03 mei 2006, 12:20

Beste wapenbroeder
Het is mij steeds een genoegen om een nieuwe UDA'er te horen. Om direct een antwoord te geven: 'De witte' Dierckx, Van Lommel en Reynders ken ik. Reynders was in 1967 mijn detachementscommandant gedurende de wacht aan de koninklijke paleizen te Brussel. Gedurende de één van zijn vele nachtelijke inspecties heeft hij zelfs een ongeavl gehad met zijn Minerva jeep (enkel blikschade). Van Lommel heeft na de 10JBW, na 1968, over gegaan naar de UDA van Verv C (Brustem) en De witte, is blijkbaar blijven gangen in Kleine Brorgel. Op 31 maart zijn wij met een bus naar KB geweest om deel te nemen aan de jaarlijkse plechtigheid ter gelenheid van 'De Soldaat van de Vrede'. Normaal gebeurd die plechtigheid, en is opgelegd door het Ministerie van Defensie, rond 7 april, afhankelijk van de mogelijkheden en omstandigheden van de verschillende eenheden kunnen die gekoppeld worden aan een andere plechtigheid. Je weet dat je meer inlichtingen kan inwinnen over de vereniging door te surfen naar www.uda.be
INVINCIBILES ET RECTI

schram

20 okt 2006, 09:25

schram schreef:Afbeelding

Sinds 1999 werd er een vereniging opgericht met het doel al het personeel, dwz zowel aktief als dienstplichtigen die hun dienst volbrachten in:

- de 1 of 2 Belgian Auxiliary Air Police Service (BAAPS)
- de Police et Garde des Aèrodrome (PG Avi)
- de Vliegveld Toegangspolitie (VTP)
- de Vliegveld Verdedigingseenheden (VVE - UDA)
- de Instalatie Beveiligingseenheden (IBE - UPI)
- de Beveiliging en Verdedigingseenheden (VB - PD)
- de Actieve Verdediging (AV - DA)
- de IS (heden ten dage)
zijn steeds welkom.

We zijn een nationale vereniging en hebben als erevoorzitter: Generaal-majoor Vlieger Gérard Van Caelenberge, Vleugeladjudant van de koning, directeur van de European Air Group, commandant van de luchtcomponent www.euroairgroup.org
Klik op de naam van onze web site en je bent er onmiddellijk
Onze web site:
www.vve-uda.be
Interesse in militaria: er is een blog geopend op www.bloggen.be/mijn_collectie deze site handeld over uniformen, kentekens, eretekens, hoofddeksels allerhande.

contact kan genomen worden op eric.van.heuverswyn@telenet.be
We heten u nu reeds welkom.

INVINCIBILES ET RECTI
Afbeelding
INVINCIBILES ET RECTI

jonghart

30 okt 2006, 20:40

Hallo mannen van de VVE-UDA

Per toeval ben ik terecht gekomen op het blog van jullie.

Ook ben ik persoonlijk een VVE - er geweest en ben van de klas van 63.

Op mijn verjaardag 4 juni 1963 ben ik indienst getreden te Saffraanberg, na twee maanden opleiding zijn wij overgeplaats naar Bevingen - Brustem en heb daar nog 13 maanden een lui lekker levendje gesleten.
Ik was met nog 5 andere makkers ingedeeld bij het ABC - personeel en deden dienst in de school te Bevingen waar officieren les kwamen volgen om een bevordering te bekomen. Wij waren zogezegt de gekwetste soldaten en moesten dan van voor in de klas bekeken worden hoe wij gekwets waren. Onze taak was ook om 2 bunkers gereed te houden tegen atoom aanval, meermaal hebben wij met piloten geslapen in de bunkers wanneer er een alarm was. Soms moesten wij ook wachtlopen in de munitiedepot maar dat was zelden.

Mijn meeste legermakkers waren Limburgers maar ook van andere provincies waren er aanwezig.

Het behalen van het VVE brevet was geen probleem daar ik vroeger een sportman was - snel kon lopen en ook vlug kon rijden. Ook heb ik het B-brevet commando behaald.

Persoonlijk heb ik al eens een oproep gedaan om mijn makkers terug te vinden maar spijtig genoeg geen antwoord gekregen. Persoonlijk ken ik hun namen nog allemaal van buiten en ook de dorpen waar zé van zijn.

Leve de luchtmacht want het was er plezant om er te zijn, persoonlijk wil ik morgen terug naar mijn eenheid gaan - goed eten - geen zorgen - elke week thuis - en prima officieren zowel groot als klein.

Die MP commandant Mamet dat was wel een smeerl......hihihihihi hij durfde wel eens langs den draad binnen kruipen in de munitiedepot om te zien dat de wachten niet sliepen, van een medemakker heeft hij de kolf in zijn nek gekregen, en hij heeft nooit die nog gedaan te Brustem.

Rudske

15 nov 2006, 22:01

Eindelijk vind ik een zeer interessant onderwerp! Hallo kerels :D ! Ook ik heb de eer en t'genoegen gehad 15 maanden door te brengen bij de UDA's... Op 1 maart 1974 heb ik voor opleiding mijn "intrek" genomen in he befaamde "hotel van de luchtmacht" te Koksijde om daarna naar Helchteren/Kleine Brogel te gaan en daar de beruchte FLIGHT 6 ( :twisted: ) haar reputatie hoog te houden. Die 14 maanden daar waren intens, hard, aangenaam, broederlijk maar ook zéér gedisciplineerd! Helaas zijn we, de dag van onze "afzwaai" zoals kiekens de basis uitgestoven - omdat er alarm werd geblazen en we anders niet meer buiten mochten - en hebben we mekaar nooit meer gezien of gehoord :cry: ...

Nu heb ik twee sites gevonden die over ons gaan maar welke is nu wat 8O - j'hebt aan de ene kant http://www.uda.be/ en aan de andere heb je http://www.vve-uda.be/....

De ene zal natuurlijk zeggen dat zijn site den beste is en den andere zal natuurlijk zijn winkel verdedigen.... k'zou graag objectieve reakties lezen

Anderzijds zou het fantastisch zijn moesten d'ouwe makkers zich ook manifesteren hé....k'weet dat het ondertussen 32 jaar geleden is en dat er in die tijd veel gebeurd zal zijn maar Wally, Louis, Patrick, Marc, Torre, den "Besse", Theo (Van Sloen), Marcel, Dirk en niet te vergeten, de Mario "Buune" en al d'ander van t'10JBW - Flight 6, "Rise and shine!

Rudi (74/17647)
INVICIBILE ET RECTIS

heinz1

12 sep 2007, 16:11

Aan Pierre de beeste,

Je bent in '68 naar KB gegaan als MP !? Was toen Wauters de chef en de rosse Wim (Binon) de Lt, de bv's waren Maurice, Rik, Vic, Pummeke enz., was dat niet die tijd dat er dat ongeval was op de Qra. Zo ja, dan kennen wij ons, maak u eens wat meer bekend via een émail.

Aan Schram, uwe naam zegt mij niet veel, maar schijnbaar moeten wij ons kennen, ben v/d lichting 64 laatste sessie CMP Arlon, en nadien bijna alles wat LuM MP aanbeland zowel nat.als intern. afgeweest.
Laat eens iets weten via émail.
Ouwe rukkers.

Groetjes :wink: :wink: :wink:

wolveman

20 sep 2007, 11:19

Rudske schreef:Eindelijk vind ik een zeer interessant onderwerp! Hallo kerels :D ! Ook ik heb de eer en t'genoegen gehad 15 maanden door te brengen bij de UDA's... Op 1 maart 1974 heb ik voor opleiding mijn "intrek" genomen in he befaamde "hotel van de luchtmacht" te Koksijde om daarna naar Helchteren/Kleine Brogel te gaan en daar de beruchte FLIGHT 6 ( :twisted: ) haar reputatie hoog te houden. Die 14 maanden daar waren intens, hard, aangenaam, broederlijk maar ook zéér gedisciplineerd! Helaas zijn we, de dag van onze "afzwaai" zoals kiekens de basis uitgestoven - omdat er alarm werd geblazen en we anders niet meer buiten mochten - en hebben we mekaar nooit meer gezien of gehoord :cry: ...

Nu heb ik twee sites gevonden die over ons gaan maar welke is nu wat 8O - j'hebt aan de ene kant http://www.uda.be/ en aan de andere heb je http://www.vve-uda.be/....

De ene zal natuurlijk zeggen dat zijn site den beste is en den andere zal natuurlijk zijn winkel verdedigen.... k'zou graag objectieve reakties lezen

Anderzijds zou het fantastisch zijn moesten d'ouwe makkers zich ook manifesteren hé....k'weet dat het ondertussen 32 jaar geleden is en dat er in die tijd veel gebeurd zal zijn maar Wally, Louis, Patrick, Marc, Torre, den "Besse", Theo (Van Sloen), Marcel, Dirk en niet te vergeten, de Mario "Buune" en al d'ander van t'10JBW - Flight 6, "Rise and shine!

Rudi (74/17647)
De enige echte Site over de UDA is www.uda.be, en is als eerste op het net verschenen. Deze site wordt volledig herschreven en zal ergens in november 2007 opnieuw in al zijn glorie te zien zijn op het net.

Once an UDA, always an UDA!

Eagleone
Invincibiles et Recti - Fight to Win

Falconeer

19 jul 2011, 14:40

Ter attentie van 4 runner, Jozef,

In een reactie schrijf je dat je destijds van wacht was in Weelde. Kan je mij informatie bezorgen over die wachtbeurten? Misschien ben je wel in het bezit van fotomateriaal uit die periode. Ook anecdotes en belevenissen zijn van harte welkom. Uw reactie zal wellicht een plaats vinden in een boek dat ik momenteel in voorbereiding heb van het reservevliegveld van Weelde.
Hartelijk bedankt bij voorbaat voor elk antwoord.
Militairen en luchtvaart anders bekeken.

jan 1949

10 mei 2012, 20:18

Hallo allemaal, misschien kan ik mijn steentje hier bijdragen, ik heb mijn legerdienst gedaan in 66_67 in Kleine Brogel, de witte Dircks ken ik nog,we stapten uit het vliegtuig die ons van Chievres naar kleine Brogel bracht en we mochten mee een toerke gaan lopen met de witte Dirckx,
verder ken ik nog ene Bollen van Tienen,een zekere Freddy van Antwerpen,en Baeten ,ook van Antwerpen, sergeant Van Velthoven van Lommel
we zijn ook 2 keer de wacht gaan doen aan het koningrijk paleis, met een zekere Jos Jansen van Bree,daar was ook nog een Falize bij
verder ken ik ook nog sergeant Van Butsele,die ons s'morgens vroeg altijd trakteerde op lopen, hij was namelijk een loper

we hebben ooit met een man of 5 den draad gedaan,en op het politiebureau in Peer hebben we het kunnen gaan uitleggen

groetjes jan

jan 1949

10 mei 2012, 20:27

nog een herrinnering,we waren van wacht op het sas,aan de minitiedepot,een van onze mannen zat voor aan in het kotje ,hij was aan zijn geweer aan het prullen,had er toevallig zijn lader opzitten, en zonder dat hij het wist vuurde hij enkele kogels af,ik dacht dat ze hem toen komen halen zijn,maar weet het niet meer zeker

een ander van ons had zo'n zweetvoeten ,dat we op een nacht zijn kast in de gang hebben gezet,die was ook van lommel,Adriaansheette hij

groetjes

jan

jan 1949

10 mei 2012, 20:44

We waren de laatste lichting die in Chievres een opleiding hebben gehad,vandaar zijn we met de Flying Boxcar overgevlogen naar Kleine brogel

we hebben indertijd voor 15 maanden getekend, maar uiteindelijk maar 12 maanden moeten doen

Jan