Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood
-
dharma - Lid geworden op: 25 feb 2008, 09:39
Zoals de meeste meetkundige bepalingen gebaseerd zijn op veronderstellingen?Vesselin schreef:Niemand heeft gereageerd op het eerste deel van mijn bericht hierboven, namelijk: dat de mens twee stappen, en de wetenschapper zelfs drie stappen verwijderd is van zijn oorsprong!
Eerst is er het besef te bestaan, dan een mentaal beeld om dat in te vullen, en tenslotte het maken van modellen - al dan niet wiskundig - om wat waargenomen wordt te doorgronden.
Het is interessant om vast te stellen dat de mens, als waarnemer van het universum, de enige is die uitspraken doet over dat universum en als die uitspraken van een foute premisse uitgaan zijn al die uitspraken fout.
-
voortgaand op je vraag kan ik wedervragen in hoeverre dat we onze hersenen kunnen vertrouwen...Zondervrees schreef:Maar alles is gebaseerd op wat er in je hersens gebeurt. Dus wat is nu je vraag?dharma schreef:wel beste, in hoeverre is het gevoel van vertrouwen hebben in je eigen conclusies en keuzes niet gebaseerd op hormonen en ook misschien je DNA, als sowieso het gevoel van gelukkig zijn en tevredenheid dat ook is.Zondervrees schreef:En wat is dan je vraag?janx schreef:Is vertrouwen hebben dan geen stofje voor je? wat is het dan wel ?
-
De meeste kennis waar we mee rondlopen komt uit boeken en er is weinig dat we uit ons zelf weten, daardoor mislopen we soms veel...Zondervrees schreef:Afgezien van het feit dat er niets uit je hart komt (het hart is een pomp die bloed door je lichaam stuurt, meer niet), wat doet dat er toe?dharma schreef:[...] geleerde woorden maar komen ze uit je hart?
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Meetkundige bepalingen zijn gebaseerd op de axioma's van de wiskunde en werken blijkbaar, want we kunnen een sonde op mars deponeren.Dharma schreef:Zoals de meeste meetkundige bepalingen gebaseerd zijn op veronderstellingen?
Waar ik het over heb is de idee dat bvb intelligentie een product is van de werking van een brein. Maar 'wat een brein is' staat niet los van de waarneming van een menselijk wezen ervan.
Het feit dat er überhaupt waarnemers zijn is het echte mysterie.
-
Vesselin schreef:Meetkundige bepalingen zijn gebaseerd op de axioma's van de wiskunde en werken blijkbaar, want we kunnen een sonde op mars deponeren.Dharma schreef:Zoals de meeste meetkundige bepalingen gebaseerd zijn op veronderstellingen?
Waar ik het over heb is de idee dat bvb intelligentie een product is van de werking van een brein. Maar 'wat een brein is' staat niet los van de waarneming van een menselijk wezen ervan.
Het feit dat er überhaupt waarnemers zijn is het echte mysterie.
wat bedoel je met 'waarnemers'
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
De mens neemt het universum waar. Neem jij de wereld om je heen niet waar misschien? Waarom deze vraag?Dharma schreef:wat bedoel je met 'waarnemers'
Alle manipulatie van de materie om ons heen, alle wetenschap is het gevolg van die waarneming. En, zoals Schopenhauer al zei: "De wereld is mijn voorstelling."
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Je moet wel. Als je je eigen brein niet vertrouwt dan ben je gek.dharma schreef:[...] voortgaand op je vraag kan ik wedervragen in hoeverre dat we onze hersenen kunnen vertrouwen...
Ni Dieu, Ni Maître
-
Wat een dooddoener. Ten eerste komt een groot deel van je kennis van anderen, maar niet noodzakelijk 'uit boeken'. En vertel, wat weet jij 'uit jezelf'? Heb jij eigenhandig de zwaartekracht ontdekt? Iets anders dat van belang kan zijn voor de menselijke kennis? Iets dat verder gaat dan je eigen navel?dharma schreef:[...] De meeste kennis waar we mee rondlopen komt uit boeken en er is weinig dat we uit ons zelf weten, daardoor mislopen we soms veel...
Ni Dieu, Ni Maître
-
iedereen neemt de wereld anders waar, daarom stel ik die vraag. En ik weet niet in welke context dat Schopenhauer zijn uitspraak deed, maar waarom zei hij De wereld is mijn voorstellingVesselin schreef:De mens neemt het universum waar. Neem jij de wereld om je heen niet waar misschien? Waarom deze vraag?Dharma schreef:wat bedoel je met 'waarnemers'
Alle manipulatie van de materie om ons heen, alle wetenschap is het gevolg van die waarneming. En, zoals Schopenhauer al zei: "De wereld is mijn voorstelling."
Laatst gewijzigd door dharma op 10 aug 2012, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
is de mens dan niets meer dan de som van de (onder)delen?Zondervrees schreef:Wat een dooddoener. Ten eerste komt een groot deel van je kennis van anderen, maar niet noodzakelijk 'uit boeken'. En vertel, wat weet jij 'uit jezelf'? Heb jij eigenhandig de zwaartekracht ontdekt? Iets anders dat van belang kan zijn voor de menselijke kennis? Iets dat verder gaat dan je eigen navel?dharma schreef:[...] De meeste kennis waar we mee rondlopen komt uit boeken en er is weinig dat we uit ons zelf weten, daardoor mislopen we soms veel...
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Maar cappa schreef:Zondervrees schreef:Je moet wel. Als je je eigen brein niet vertrouwt dan ben je gek.dharma schreef:[...] voortgaand op je vraag kan ik wedervragen in hoeverre dat we onze hersenen kunnen vertrouwen...
Ik schreef het hoger al, het brein maakt ons soms dingen wijs, of het interpreteert zaken verkeerd, of weet het niet en doet zomaar wat.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wat heeft deze laatste opmerking te maken met kennis die al dan niet uit boeken komt?dharma schreef:is de mens dan niets meer dan de som van de (onder)delen?Zondervrees schreef:Wat een dooddoener. Ten eerste komt een groot deel van je kennis van anderen, maar niet noodzakelijk 'uit boeken'. En vertel, wat weet jij 'uit jezelf'? Heb jij eigenhandig de zwaartekracht ontdekt? Iets anders dat van belang kan zijn voor de menselijke kennis? Iets dat verder gaat dan je eigen navel?dharma schreef:[...] De meeste kennis waar we mee rondlopen komt uit boeken en er is weinig dat we uit ons zelf weten, daardoor mislopen we soms veel...
Ni Dieu, Ni Maître
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Het eerste snap ik niet. Waar haal je die twee stappen tot zijn oorsprong?Vesselin schreef:Niemand heeft gereageerd op het eerste deel van mijn bericht hierboven, namelijk: dat de mens twee stappen, en de wetenschapper zelfs drie stappen verwijderd is van zijn oorsprong!
Eerst is er het besef te bestaan, dan een mentaal beeld om dat in te vullen, en tenslotte het maken van modellen - al dan niet wiskundig - om wat waargenomen wordt te doorgronden.
Het is interessant om vast te stellen dat de mens, als waarnemer van het universum, de enige is die uitspraken doet over dat universum en als die uitspraken van een foute premisse uitgaan zijn al die uitspraken fout.
Het tweede interpreteer ik als: eens mens heeft zelfbewustzijn, creëert dan zijn (virtueel) ik, en maakt in zijn brein representaties van zichzelf en zijn omgeving.
Het derde lijkt me vanzelfsprekend.
Of bedoel je wat anders?
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Ons brein is het product van tientallen miljoenen jaren evolutie. Het is dus een instrument dat (perfect) aangepast is aan de uitdagingen die in die miljoenen jaren optraden.
Ontwikkelingen die slechts optraden in de laatste (tien)duizenden jaren gaven aanleiding tot aanpassingen in het brein die duidelijk nog onvoldoende geïntegreerd zijn met de oudere delen.
Op de vraag van Dharma of we onze hersenen kunnen vertrouwen moet het antwoord dus zijn, ja, in zoverre het zaken betreft waarvoor onze hersenen oorspronkelijk ontwikkelden.
Ontwikkelingen die slechts optraden in de laatste (tien)duizenden jaren gaven aanleiding tot aanpassingen in het brein die duidelijk nog onvoldoende geïntegreerd zijn met de oudere delen.
Op de vraag van Dharma of we onze hersenen kunnen vertrouwen moet het antwoord dus zijn, ja, in zoverre het zaken betreft waarvoor onze hersenen oorspronkelijk ontwikkelden.