Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Vesselin

06 sep 2012, 13:51

Zondervrees schreef:Eerder een schoolvoorbeeld van holle-vaten-retoriek: klinkt goed, maar de speld der ratio prikt het zondermeer stuk.
Weet gij waar gij uw 'speld der ratio' voor mijn part 'zonder meer' kunt steken?!... :lol: :lol: :lol:

Zondervrees

06 sep 2012, 14:09

Vesselin schreef:
Zondervrees schreef:Eerder een schoolvoorbeeld van holle-vaten-retoriek: klinkt goed, maar de speld der ratio prikt het zondermeer stuk.
Weet gij waar gij uw 'speld der ratio' voor mijn part 'zonder meer' kunt steken?!... :lol: :lol: :lol:
M.a.w. je staat met de mond vol tanden. Grote uitspraken doen, maar die op geen enkele wijze kunnen onderbouwen: niet echt een bewijs van intelligentie.
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

06 sep 2012, 14:45

Wederom een schoolvoorbeeld van laag-bij-de-grondse retoriek! 8)

Zondervrees

06 sep 2012, 15:32

Vesselin schreef:Wederom een schoolvoorbeeld van laag-bij-de-grondse retoriek! 8)
Weet jij wat laag bij de gronds is? Leugens vertellen. Claimen dat materialisme niet zou kunnen samengaan met respect voor menselijke waarden bijvoorbeeld. Dat is een leugen en wie dat zegt is een leugenaar. En dat is geen beschimping of belediging, het is een loutere vaststelling.
Ni Dieu, Ni Maître

wayti

06 sep 2012, 16:43

Weet jij wat laag bij de gronds is? Leugens vertellen. Claimen dat materialisme niet zou kunnen samengaan met respect voor menselijke waarden bijvoorbeeld. Dat is een leugen en wie dat zegt is een leugenaar. En dat is geen beschimping of belediging, het is een loutere vaststelling.
Welkom in het clubje Vesselin... :wink:
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.

Clausewitz

06 sep 2012, 20:02

ZV
En het is wel dit 'onschuldige' geloof dat de noodzakelijke voedingdbodem vormt voor alle mogelijke religieuze uitwassen.
De gelovigen vergeten maar al te graag de talloze godsdienstoorlogen,het massacreren van protestanten,de Spaanse inquisitie...Hun huidig opperhoofd was nog lid van de Hitlerjugend met op zijn koppel :Gott mit uns.Alle dagen zien we wreedheden in naam van een geloof:in Egypte tegen de Druzen, overal Sjia tegen Soeni, in Noord-Ierland katholieken tegen protestanten.Geloof is altijd fanatiek én dus gevaarlijk.
Wie bewaakt de bewakers.

janx

06 sep 2012, 20:53

De bestuurders van de meeste geloofsverenigingen waren en zijn materialisten in hart en nieren.
En zeker van die, zoals je zegt van, ..... de talloze godsdienstoorlogen,het massacreren van protestanten,de Spaanse inquisitie...
Een gewoon mens die geloofd in een god ( ik noem het even zo) en niet in de leiders van geloofsclupjes zullen nooit hun medemens opzettelijk benadelen.[img]http://i100.photobucket.com/albums ... .jpg[/img]
Alles is Één en die Éne is Alles.

Zondervrees

06 sep 2012, 21:37

janx schreef:[…] Een gewoon mens die geloofd in een god ( ik noem het even zo) en niet in de leiders van geloofsclupjes zullen nooit hun medemens opzettelijk benadelen. […]
Allez, janx doet een poging zichzelf, zijn geloofsgenoten en hun profeet, de genaamde Jozef Rulof, buiten schot te zetten.
Jammer maar helaas: elk geloof is schuldig, elk geloof vormt de voedingsbodem van extremisme. Geen uitzondering.
Ni Dieu, Ni Maître
Fazal

06 sep 2012, 22:03

Sorry hoor Zondervrees, maar mij komt het eerder voor als onwetend, en zodanig geïndoctrineerd, dat men niet bereid is om de realiteit te aanvaarden.
Ik denk dus niet dat bepaalde uitlatingen als leugens kunnen worden beschouwd.
Maar gezien we toch allemaal eigenlijk maar 'mensjes' zijn, dan komt het tot verwijten, welke geenszins van aard zijn, om elkander 'proberen' te begrijpen. Ik begrijp die bijgelovigen dus wel, maar daarin meegaan, dat is een andere kwestie. Een kwestie, dat aan mij absoluut niet is besteed. Daar ben ik, helaas voor hen, veel te realistisch voor.
En dus, noch prentjes, noch gedichtjes, noch psalmen, kunnen mij bekoren.

cappa

06 sep 2012, 22:13

Ik vind de door ZV aangehaalde quote van janx uitgesproken naïef. Janx kennende ga ik hem geen leugenachtigheid of iets dergelijks toewijzen - die mens lijkt me 100% eerlijk - maar ik denk dat hij zijn eigen rechtschapenheid op zijn mede-geloofsgenoten projecteert en ze dus aardig wat eerlijker voorstelt dan ze in werkelijkheid zijn.

janx

07 sep 2012, 00:29

Ik denk dat alles afhangt van de bewustzijns staat waarin de individuele mens zich op dat moment in bevindt. Dat is zo voor zij die denken dat het leven een doel moet hebben, zij die denken dat het leven een toeval is, en zij die denken dat men zich heeft te conformeren aan en naar de inzichten van de momentele wetenschap. Iedereen gaat er vanuit dat zijn , haar, gevoel en weten de ultieme waarheid kan benaderen. Maar voor iedereen, niemand uitgezonderd, dus ook voor mij, zal de waarheid altijd anders zijn omdat we enkel met het momentele bewustzijn wat we nu bezitten kunnen waarnemen, aanvoelen en zien. Kijkend naar het effect van evolutie op alles, kan ik aannemen dat het bewustzijn van de mens nog bij lange na niet is uit ontwikkeld. Dus naar de toekomst gezien zullen vele aannames, ervaringen en weten, van het heden op een later tijdstip door de dan meer bewuste mens , anders te ervaren zijn. Dus welke verschillen er nu ook zijn, onderling in het heden, die zijn veelal naar de toekomst gezien al opgelost.
’t Ja, waar maken wij ons dan eigenlijk druk over? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

07 sep 2012, 05:22

In welke wereld leven jullie eigenlijk?
Het gaat om hebzucht, om streven naar macht en bezit, om commercie!
Alles kan tot voertuig gebruikt worden om dat te bereiken. Ook godsdienst natuurlijk. Machthebbers gebruiken godsdienst om de menselijke angsten te manipuleren en zo meer vat op hun slachtoffers te krijgen en ze beter uit te buiten.
Wat deed Hitler of Stalin of elke dictator? "Ge doet wat wij zeggen of ge gaat er aan!"
Voor mij moeten er geen godsdiensten zijn. Maar die zijn er omdat mensen bang zijn om dood te gaan, omdat ze liever onsterfelijk zouden willen zijn, en daarom wordt wie dat belooft maar al te gemakkelijk geloofd.
En... apropos Cappa! Enige navelstaarderij is nodig om tot enige zelfkennis te kunnen komen.
Maar zelfkennis is wel wat de meesten het minste willen!
Maar wel komen schrijven op een psychologie-filosofie forum! :lol:

Vesselin

07 sep 2012, 06:41

Zondervrees schreef:Weet jij wat laag bij de gronds is? Leugens vertellen. Claimen dat materialisme niet zou kunnen samengaan met respect voor menselijke waarden bijvoorbeeld. Dat is een leugen en wie dat zegt is een leugenaar. En dat is geen beschimping of belediging, het is een loutere vaststelling.
Waarom reageert ge zo emotioneel?
Ik weet niet wat menselijke waardigheid voor u betekent, maar voor mij betekent het: zelfbewustzijn met individuele creativiteit en individueel verantwoordelijkheidsgevoel.
Het is toch zo dat de huidige neuro-wetenschap ons probeert aan te praten dat alles gedetermineerd is, dat er alleen maar fysieke en scheikundige processen zijn met daaruit volgend noodgedwongen gedrag.
Maar niemand van ons beleeft dat innerlijk zo!
Het is natuurlijk het gevolg van het feit dat alleen fysieke en scheikundige processen op de ontleedtafel kunnen gelegd worden en dat, wat we innerlijk als geest/bewustzijn ervaren, niet!
Dus kiest men er voor om het dan maar gewoon te negeren of zelfs te ontkennen!
Is dat intelligent?!
Fysicalistische materialisten ontkennen de essentie van zichzelf en vertellen als gevolg daarvan absurde dingen!

Vesselin

07 sep 2012, 07:20

Ik kan echt mijn ogen niet geloven bij wat ik hier soms lees!
Altijd maar zeuren over wat mijnheer pastoor ons heeft wijs gemaakt.
Maar het feit dat de oceaan van bloed en tranen, die de geschiedenis in werkelijkheid is, veroorzaakt is door territorium-oorlogen wordt gevoeglijk genegeerd!
De grote 'war-lords' uit de geschiedenis gaven geen zier om godsdienst, maar misbruikten hem wel om te manipuleren. "Het is gods wil dat gij strijdt voor het vaderland!" enz.
In werkelijkheid was hun grote wapen natuurlijk - zoals ik hier boven al opmerkte - terreur: "Wie niet meedoet wordt vermoord!"
Het zijn de apenstreken van de mens als 'zoön phonanata' - 'taal-dier' - onder leiding van de dwingelandij van hun 'alfa-mannetjes' - denk maar aan Augustus, Dzjengis Khan, Caesar, Karel de Grote, Keizer Karel, Napoleon, Wilhelm II, Hitler, Stalin enz. enz. (Aan te vullen en in te vullen met wie u het meest intrigeren! :roll: )
Ziehier de evolutie aan het werk in al zijn brutale schoonheid!
Toch zijn er altijd mensen geweest die hier moreel konden boven uitstijgen en dat geeft toch te denken.

Reini

07 sep 2012, 09:03

Ge zijt volop open deuren aan het intrappen Vesselin.
Denk je nu ook maar één moment dat iemand hier op dit topic die gewelddaden doorheen de geschiedenis goedkeurt?
Je kent toch het gezegde: des te groter geest, des te groter beest.
Wat doe jij eraan?