Het taalgebruik van het Sciëntisme
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Als zelfverklaard taalpurist zou u er goed aan doen eerst eens goed te lezen wat er precies staat en waar u op reageert. Ik zeg immers nergens dat u een creationist bent. Ik zeg dat uw wijze van argumentatie steeds meer op die van creationisten begint te lijken.Vesselin schreef:[...] Maar ik ben in de eerste plaats een taalpurist: [...]
Als voorbeeld geef ik het apentheorema: door u aangehaald en voor u door talrijke creationisten. Als voorbeeld geef ik de emotionele reacties. Als voorbeeld geef ik het afdoen van argumenten als 'maar hypotheses' etc.
Maar ik zeg niet dat u een creationist bent. Blijkbaar wel een 'base reader': iemand die alleen maar mensverlagende boodschappen leest in de geschriften van gesprekspartners, gesprekspartners die u duidelijk als vijanden ziet zo gauw zo ze maar een enkele iota van uw wijsgerige traktaten in vraag durven stellen.
Ni Dieu, Ni Maître
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
@Vesselin
Ik had het al in de gaten, maar ben te laat geweest om te zeggen dat Zondervrees de taktiek van een zijspoor gebruikt om je op het verkeerde been te zetten en dan later zegt "ik heb het niet tegen jouw." Dat geeft hem een geweldig plezier als het lukt. Eigenlijk kan je zeggen dat je hem ten dienste bent geweest. Maar of je er blij mee moet zijn.
Ik had het al in de gaten, maar ben te laat geweest om te zeggen dat Zondervrees de taktiek van een zijspoor gebruikt om je op het verkeerde been te zetten en dan later zegt "ik heb het niet tegen jouw." Dat geeft hem een geweldig plezier als het lukt. Eigenlijk kan je zeggen dat je hem ten dienste bent geweest. Maar of je er blij mee moet zijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Geen, enkel 2 simpele regeltjes:Vesselin schreef:[…] De vraag is: welk principe, welk beginsel zit er achter de evolutie? […]
1) mutaties die voor variëteit zorgen
2) natuurlijke selectie waardoor enkel de meest succesvolle variaties zich kunnen voorplanten.
Het eerste berust op toeval, het tweede is een wetmatigheid.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Ik heb het niet over de mechanismes van de evolutie maar waarom er ooit zoiets als een evolutie begonnen is.
En als je denkt dat ik een 'base reader' ben... oké.
Ik heb geen definitief oordeel. Ik schort mijn oordeel op.
Maar intussen wil ik zoveel mogelijk wereldbeelden en standpunten leren kennen.
Op mijn leestafel ligt momenteel: "God in the Age of Science?: A Critique of Religious Reason" van Herman Philipse, hoogleraar te Utrecht, waarin hij de grootste theïst van onze tijd, Richard Swinburne, van antwoord dient, en ook alle claims van de ID op de korrel neemt.
Een pil van 400 bladzijden in professioneel filosofen jargon.
Begin er maar aan... maar ik begin er aan, omdat ik wil weten, wil begrijpen.
Misschien heb ik er een jaar voor nodig om het te assimileren.
Dat is keihard studiewerk.
Maar als ik er ooit iets over zeg zal men weer afkomen met: "Daar is ie weer met zijn knip- en plakwerk."
Ik studeer en denk verder het mijne van dat soort gratuite opmerkingen.
En als je denkt dat ik een 'base reader' ben... oké.
Ik heb geen definitief oordeel. Ik schort mijn oordeel op.
Maar intussen wil ik zoveel mogelijk wereldbeelden en standpunten leren kennen.
Op mijn leestafel ligt momenteel: "God in the Age of Science?: A Critique of Religious Reason" van Herman Philipse, hoogleraar te Utrecht, waarin hij de grootste theïst van onze tijd, Richard Swinburne, van antwoord dient, en ook alle claims van de ID op de korrel neemt.
Een pil van 400 bladzijden in professioneel filosofen jargon.
Begin er maar aan... maar ik begin er aan, omdat ik wil weten, wil begrijpen.
Misschien heb ik er een jaar voor nodig om het te assimileren.
Dat is keihard studiewerk.
Maar als ik er ooit iets over zeg zal men weer afkomen met: "Daar is ie weer met zijn knip- en plakwerk."
Ik studeer en denk verder het mijne van dat soort gratuite opmerkingen.
-
Een 'waarom' vraag is niet het soort vraag dat de wetenschap tracht te beantwoorden. Het is ook niet het soort vraag dat ik mijzelf stel, al was het maar omdat je er nooit een zinnig antwoord op kan geven/krijgen en elk antwoord toch weer naar een volgende 'waarom'-vraag leidt. Behalve dan 'daarom' of 'omdat'.Vesselin schreef:Ik heb het niet over de mechanismes van de evolutie maar waarom er ooit zoiets als een evolutie begonnen is. […]
Philipse is best te lezen, ik denk niet dat je er een jaar voor nodig zal hebben. Ik ben benieuwd naar wat je erover te zeggen hebt. Niet in wat Philipse zegt, wat jij er van vind.
Zie je, ik ben niet geïnteresseerd in wat jij hier van anderen neerplempt, ik ben geïnteresseerd in wat jij zelf te zeggen hebt. Dat je dat niet door hebt stelt mij wel enigszins teleur.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Wat wil je dan horen?Zondervrees schreef:Zie je, ik ben niet geïnteresseerd in wat jij hier van anderen neerplempt, ik ben geïnteresseerd in wat jij zelf te zeggen hebt. Dat je dat niet door hebt stelt mij wel enigszins teleur.
Ik geloof nergens in.
Ik vind het ongelooflijk, verbazingwekkend dat ik hier rondloop en mij daar bewust van ben en ik vind het verschrikkelijk dat ik moet sterven, dat dat allemaal gaat gewist worden. Tijdens mijn leven is een verhaal ontstaan waar ik aan gehecht geraakt ben en dat gaat spoorloos verdwijnen! Alsof het een droom was die uiteindelijk nergens over ging.
Hoe kan dit? Hoe kan dit? vraag ik me al mijn hele leven af... 'Hoe kan sterrenstof bewust zijn van zichzelf?'
Dus lees ik zoveel mogelijk van wat mijn medemensen hier over te vertellen hebben. En als ik dingen 'neerplemp' - zoals jij nogal denigrerend zegt - is het omdat ze onopgeloste vragen oproepen, tot nadenken stemmen, het debat openen.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 14 sep 2012, 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Verder zou ik kunnen opmerken dat ik mijn bestaan in dit universum, zoals ik dat persoonlijk ervaar, uiteindelijk beschouw als een ondoorgrondelijk mysterie dat niet in taal, in woorden te vatten is.
Ik ben mij bewust van de totale a-moraliteit van de evolutionaire krachten, die geen enkele belangstelling hebben voor individualiteit en de ene soort de andere genadeloos laten opvreten!
Toch is dat gevoel van individualiteit zeer belangrijk voor me, al lijkt het dus wel op een illusie gebaseerd te zijn. Dit is een merkwaardige paradox.
Er is de mogelijkheid voor de beleving van grote schoonheid, het uitwerken van verbluffende creativiteit, naast het moeten ervaren van vreselijke verschrikkingen zoals ondraaglijk lijden en doodsangst.
Voorwaar een merkwaardige cocktail: dat bewuste leven van ons mensen!
Ik ben mij bewust van de totale a-moraliteit van de evolutionaire krachten, die geen enkele belangstelling hebben voor individualiteit en de ene soort de andere genadeloos laten opvreten!
Toch is dat gevoel van individualiteit zeer belangrijk voor me, al lijkt het dus wel op een illusie gebaseerd te zijn. Dit is een merkwaardige paradox.
Er is de mogelijkheid voor de beleving van grote schoonheid, het uitwerken van verbluffende creativiteit, naast het moeten ervaren van vreselijke verschrikkingen zoals ondraaglijk lijden en doodsangst.
Voorwaar een merkwaardige cocktail: dat bewuste leven van ons mensen!
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Tut Tut ! eigenlijk is de macho in jou venijnig omdat hij zijn goestingske niet krijgt. Denk daar maar eens filosofisch over na Vesse !Vesselin schreef:Maar het ergste wat de evolutie heeft voortgebracht zijn betuttelende vrouwmensen die verslaafd zijn aan de letter van de wet.
Dat ik dat op mijn ouwe dag nog moet meemaken!![]()
![]()