MARIA, MOEDER van de HEER ( Deel 2 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

Choerrel

19 sep 2012, 08:19

En waarom zou Jezus niet getrouwd geweest zijn? Dat verplicht celibaat dat de kerk naderhand oplegde was zo tegennatuurlijk als maar mogelijk is en heeft tot veel ellende geleid.

rolija

19 sep 2012, 08:28

cappa schreef:Even over die andere maria?
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... -was.dhtml
En het zal met geen maagd geweest zijn :D :D
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

rolija

19 sep 2012, 08:34

Choerrel schreef:En waarom zou Jezus niet getrouwd geweest zijn? Dat verplicht celibaat dat de kerk naderhand oplegde was zo tegennatuurlijk als maar mogelijk is en heeft tot veel ellende geleid.
Veel ellende geleid, maar veel rijkdom opgeleverd. Het celibaat hebben ze juist uitgevonden om dat erfenissen van de kloosterlingen naar de kerk zouden gaan, waarom moeten ze bij hun intrede afstand dan van al hun bezittingen en eigendommen enz :idea:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Choerrel

19 sep 2012, 08:37

rolija schreef:
Choerrel schreef:En waarom zou Jezus niet getrouwd geweest zijn? Dat verplicht celibaat dat de kerk naderhand oplegde was zo tegennatuurlijk als maar mogelijk is en heeft tot veel ellende geleid.
Veel ellende geleid, maar veel rijkdom opgeleverd. Het celibaat hebben ze juist uitgevonden om dat erfenissen van de kloosterlingen naar de kerk zouden gaan, waarom moeten ze bij hun intrede afstand dan van al hun bezittingen en eigendommen enz :idea:
Ik bedoel meer het frutselen aan pastoorsmeiden, nonnekes en kinderen.

socrates

19 sep 2012, 10:26

De vraag of Jezus getrouwd was is hier toch niet echt relevant, hij was straat- arm en zijn mogelijke erfgenamen, in casu zijn moeder en onechte vader, moesten dan ook niets verwachten toch ?
Wel relevant voor de goddelijkheid van die man is de vraag of hij wel eens seks had en dus nakomelingen. Weet hier iemand dat ? Werewoef misschien?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Klaartje

19 sep 2012, 11:25

socrates schreef:De vraag of Jezus getrouwd was is hier toch niet echt relevant, hij was straat- arm en zijn mogelijke erfgenamen, in casu zijn moeder en onechte vader, moesten dan ook niets verwachten toch ?
Wel relevant voor de goddelijkheid van die man is de vraag of hij wel eens seks had en dus nakomelingen. Weet hier iemand dat ? Werewoef misschien?
Als hij zoals hij claimde "mens geworden zoon van....." was dan zal hij zoals iedere sterveling ook wel seks gehad hebben en bijgevolg ook wel nakomelingen (in die tijden) ging alles nog héééél natuurlijk hé :idea: :wink:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

werewoef

19 sep 2012, 18:40

Ah, dienne seks toch altijd ....eigenlijk een micro-echootje van die onmeetelijke ,oneindige zaligheid die komt vanuit de hemelzalen .

Doet me serwenst denken aan het liedje - Le plaisir d' amour dure ...

De echte reden van het celibaat heb ik hier al uitgelegd , maar wil het nogmaals verklaren op een eventueel topic van - Jezus gehuwd of iets in die aard .

Eigenlijk kan je, je wel eens afvragen of een goddelijk wezen , noem het Jezus, Boedha , Krishnamurti, Yogananda of andere leermeesters in de wijsheid behoefte hadden aan seks ?

Zo was het met de film en het boek de Da Vinci code juist het eigenste .

Iedereen , die vroeger wat gelovig was , was opeens in een bliksemschicht verlicht .... Lieve help .

Ik vraag het je nogmaals , waarom zou de Zoon van God nu behoefte gehad hebben aan een natuurlijk, lichamelijk iets , waarook de beestenwereld aan nood heeft in bepaalde seizoenen . ?? De mensen en dolfijnen uitgezonderd .

Maar we dwalen af van de tittel van het topic - Maria, moeder van de Heer .Heeft er iemand onder jullie de moeite eens gedaan om een van de links open te doen en heeft er onder jullie niet iemand zich eens afgevraagd waarom dat de verschijning in Lasalette 12 JAAR EERDER heeft plaats gevonden dan het meer bekende Lourdes . En Nog VOOR Lasalette was er nog de verschijning in Parijs . Waarom ?

Gegroet van werewoef

p.s Moest ik nu hierop reageren als een moslim . Ons Heer getrouwd en aan de seks . Hola Paula !!! :x Ik ga vlug wat steden in de fik steken .
AMEN en AUM

Klaartje

19 sep 2012, 20:14

werewoef schreef:Ah, dienne seks toch altijd ....eigenlijk een micro-echootje van die onmeetelijke ,oneindige zaligheid die komt vanuit de hemelzalen .

Doet me serwenst denken aan het liedje - Le plaisir d' amour dure ...

De echte reden van het celibaat heb ik hier al uitgelegd , maar wil het nogmaals verklaren op een eventueel topic van - Jezus gehuwd of iets in die aard .

Eigenlijk kan je, je wel eens afvragen of een goddelijk wezen , noem het Jezus, Boedha , Krishnamurti, Yogananda of andere leermeesters in de wijsheid behoefte hadden aan seks ?

Zo was het met de film en het boek de Da Vinci code juist het eigenste .

Iedereen , die vroeger wat gelovig was , was opeens in een bliksemschicht verlicht .... Lieve help .

Ik vraag het je nogmaals , waarom zou de Zoon van God nu behoefte gehad hebben aan een natuurlijk, lichamelijk iets , waarook de beestenwereld aan nood heeft in bepaalde seizoenen . ?? De mensen en dolfijnen uitgezonderd .

Maar we dwalen af van de tittel van het topic - Maria, moeder van de Heer .Heeft er iemand onder jullie de moeite eens gedaan om een van de links open te doen en heeft er onder jullie niet iemand zich eens afgevraagd waarom dat de verschijning in Lasalette 12 JAAR EERDER heeft plaats gevonden dan het meer bekende Lourdes . En Nog VOOR Lasalette was er nog de verschijning in Parijs . Waarom ?

Gegroet van werewoef

p.s Moest ik nu hierop reageren als een moslim . Ons Heer getrouwd en aan de seks . Hola Paula !!! :x Ik ga vlug wat steden in de fik steken .
Woefke toch.... ik begrijp je niet ! Wat maken mensen het leven toch vaak moeilijk.... één of andere persoon verklaart GOD te zijn of de zoon van..... waar halen ze het in hun hoofd ! En waarom zouden die zogenaamde Goden die zich boven anderen verheffen, nu zich niet mogen voortplanten, laat staan sex hebben :roll: Al wat leeft heeft vroeg of laat sex, dat is de wet
van de natuur, voortplanten ....
Enne.... een "goddelijk wezen"..... we zijn toch allemaal produkten van de natuur (wat men dan GOD noemt), acht wat baat het hierover te discussieëren; dit moest ik gewoon effe kwijt hoor :D
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

werewoef

07 okt 2012, 18:07

Vandaag wordt Maria vereerd als O.L.Vrouwe van de Rozenkrans .

Honderden jaren bestond de rozenkrans uit 15 ' geheimen ' . Deze worden beschouwd als de belangrijkste gebeurtenissen uit het leven van de Heer Jezus die worden verteld in de 4 evangelies . Zij werden verdeeld in drie reeksen . Iedere reeks werd op een bepaalde dag herhaald en bevatte 5 geheimen . Er zijn de blijde geheimen ( opgezegd op maandag en zaterdag ) de droeve geheimen ( op dinsdag en vrijdag ) en de glorievolle geheimen ( op woensdag en zondag ) .

De blide geheimen vestigen onze aandacht op het begin van het leven van de heer Christus op aarde . De droeve geheimen helpen ons te beseffen hoe enorm de liefde van ons Heer voor de mensheid was .Zijn lijden en en dood herinneren ons eraan hoe we door middel van ons dagelijkse leven kunnen veranderen . De glorievolle geheimen leren ons dat de opstanding mogelijk is door middel van gebed en meditatie .

Op 16 oktober 2002 voegde paus Johannes Paulus den tweede 5 nieuwe geheimen toe, die hij de geheimen van het licht noemde . Deze worden opgezegd op donderdag en gaan over de gebeurtenissen die ons leiden naar een reis van verandering . Als het licht helderder gloeit, vermindert de duisternis om ons heen .

Website-links hierover volgen nog .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

werewoef

07 okt 2012, 18:55

AMEN en AUM

angelica

09 okt 2012, 19:56

Bedankt voor de links, Werewoef. Een gedachte van me : het bidden van de rozenkrans heeft toch dezelfde functie (misschien geen al te goed woord maar kon op niet beter komen) als het opzeggen van een mantra met een mala , of niet? Het gaat om de concentratie?

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

werewoef

10 okt 2012, 00:56

Mijn goeie Angelina, ik kan je alleen maar doorgeven van wat uit de commentaren komt op De yoga sutras en yoga-aforismen van Patanjali - Leer God kennen - Commentaar van Swami Prabhavananda en Christopher Isherwood .

Ik citeer """""

De daad van herhaling van de mantra wordt japam genoemd . Je kunt japam hardop doen, als je alleen bent, of in stilte, als je met anderen bent ; Het is gemakkelijker om dit met een rozenkrans te doen- en zo het denken met lichamelijke aktie te verbinden ( wat een van de grote voordelen is van alle ritueel ) en te zorgen voor een kleine, maar toereikende uitlaat voor de de zenuwenergie van het lichaam, die zich anders zou kunnen ophopen en de geest zou kunnen verstoren .

De meeste spirituele aspiranten besluiten om elke dag een bepaalde hoeveelheid japam te doen . De rozenkrans dient om dit te meten -een kraal voor elke herhaling van de mantra- zodat je niet afgeleid wordt, omdat je moet tellen .

De katholieken onderwijzen het ook . """" Wees gegroet Maria """" is een mantra . Een vorm van mantra wordt ook erkend door de Grieks-Orthodokse Kerk . Het voortdurende innerlijke Jezusgebed is een konstant, ononderbroken aanroepen van de goddelijke Naam van Jezus, in de geest, in het hart; terwijl men zich een mentaal beeld vormt van Zijn voortdurende aanwezigheid en Zijn genade afsmeekt, gedurende elke bezigheid, op alle tijden, op alle plaatsen, zelfs gedurende de slaap .

De aanroep is ingekleed in de volgende termen :

""" Heer Jezus Christus, wees mij genadig . """

Einde citaat .

Ebenhauzer schreef me eens dat de verering van of de devotie tot de H. Maagd een brug te ver is voor hem en dat de katholieke kerk Haar wil plaatsen boven Hare Zoon . Niets is minder waar ! Ik zou zelfs durven stellen en bewijzen dat men de volkse devotie tot De H. Moeder van ons Heer wil terug dringen .Naar het schijnt wordt al sinds enkele jaren , tijdens een gebedswake, een "" tientje "" van de rozenkrans NIET MEER gebeden ! Het weesgegroetje wordt al sinds ettelijke jaren niet meer opgezegd in de Voorlezing van de mis of zelfs de Eucharistie-viering .
Het weesgegroet wordt in sommige kerken zelfs niet meer opgezegd in de Missen tijden de maand Mei !!! De maand die is opgedragen aan de H. Moeder van ons Heer . In mijn omgeving zien ik de kapelletjes, alleenstaand of de kleinere, opgehangen aan het huis meer en meer verdwijnen . Diegenen die toch enigzins de stormen getrotseerd hebben , worden niet meer hersteld .

In bepaalde gemeenten zijn er uitzonderingen van het herstel van die kappeletjes , maar ze zijn maar dun gezaaid .

Ik heb zelfs tot mijn grote ergernis het sterk vermoeden dat de kerk en de overheid, het Beeld van Maria in de straat wil terugdringen .

Maar tja, wie ben ekik ?? Ze moeten het zelf maar ondervinden of dit wel zo een goeie daad of zaak zal wezen . :( :roll:

Dada en tata van de werewoef
AMEN en AUM

angelica

11 okt 2012, 12:02

Hoi Werewoef,

Dank voor je antwoord. En ja wat de mis betreft, het Wees gegroet wordt amper nog gebeden. En inderdaad, er wordt nog maar weinig over Maria gezegd. Dit kan ik ervaren in de weinige misdiensten die ik volg, want ik ben geen kerkganger. Kan me er niet vinden, ik ben gelovig maar stilletjes in mijn binnenste. Tja, ieder zijn ding. Maar die kapelletjes, bij ons in de buurt toch, die worden nog elk jaar op de eerste mei gesmukt hoor.
Zo is er dat kleine blauwe Maria kapelletje dat aan een boom hangt bij ons in de straat. Tot voor enkele jaren terug ging een oude boerin, Fien genaamd, dat kapelletje smukken, en ze kroop daarvoor nog op een ladder ook. Ze was zo een lieve dame, we konden super goed met elkaar overweg. Maar Fien stierf dus, en het eerste jaar voor haar dood werd het kapelletje nog gesmukt, verleden jaar niet meer. Toen heb ik het maar overgenomen, ik smuk nu het kleine blauwe kapelletje aan die boom, elke eerste van de maand mei. Ik heb eigenlijk niet zoveel op met "beelden-aanbidderij", en zeker niet met kapelletjes, maar ik doe het om ons Fien in ere te houden hé, dat mens kroop op haar leeftijd nog op een ladder om Maria in ere te houden. Dus , ter nagedachtenis van Fientje, doe ik het ook maar. Maar enkele straten verderop, wordt een ander Maria beeldje toch nog door jongere mensen verzorgd, die hebben dat automatisch op zich genomen, ze hebben het gerestaureerd en ze versieren het elk jaar weer. Toch mooi hé.
Zo dus, ik weet niet of de kerk erin kan slagen om het Maria beeld uit de straat te laten verdwijnen. Ik denk het niet, dat wat in het hart van de mensen leeft, dat krijg je er zomaar niet uit , denk ik.

Vriendelijke groet

werewoef

11 okt 2012, 18:54

Hawel, hé, Angelina, dat doet nu eens ferm plezier , dat gij deze, eigenlijk, rituele taak op je schouders neemt . Ik weet het, het stelt misschien niet zoveel voor, een beetje schuren, een lakje vernis, wat nieuwe bloemaarde en wat frisse kleuren in het bloembakje, maar één ding weet ik zeker, er gaan er daarboven U zeer dankbaar voor zijn en ik hoop ten stelligste uit mijn hart dat je daarvoor een beetje extra geluk moogt ervaren . Als dit nu komt van je vriendin Fientje in de hemel of van de H. Familie zelf, speelt geen rol .

Dit in ere houden of de taak overnemen van honderden jaren traditie wordt hierboven , me dunkt, zekers niet uit het oog verloren en wordt zeker gewaardeerd door velen in je buurt .

Jouw eenvoudige werk is in mijn ogen meer nieuws waard dan het benoemen van de een of andere aartsbisschop in Belgie . Das toch alleen maar "" praal en pracht "" ( sic ) voor sommige begadigden terwijl de immense uitstraling van een zogezegd simpel boom-kapelletje zoveel mensen welzijn en deugd kan bezorgen .

Lieve groeten van werewoef
AMEN en AUM

angelica

12 okt 2012, 04:33

Ja mannen, zo voel ik het ook . Weet je, het gaat toch ook wel om de intentie waarmee je dingen doet, niet waar? We kunnen allemaal wel veel over spiritualiteit praten, maar dan moeten we er ook naar proberen te leven, vind je niet? Anders wordt het een hypocriete bezigheid. Als dit laatste het geval is, beklad je juist het mooie van spiritualiteit. Als men het woord spiritualiteit/geloof in zijn mond neemt, mag het geen wrange nasmaak geven hé, of je het nu over Maria, Jezus, Gandhi, Martin Luther Kind, Rulof, Boeddha of anderen hebt, het zijn allemaal maar namen. Het gaat niet zozeer om de boodschapper, maar eerder om de boodschap zelf, leven naar die boodschap. Maar ja, dat is dan weer niet altijd even gemakkelijk,kan soms best wel pijnlijk aanvoelen. Voor mij is spiritualiteit het gebruiken van je geweten als hoogste toetssteen in je leven. En dat vind ik in geen gebouw, maar diep in mijn innerlijke. Het gaat niet om de woorden, maar om de daden, of beter nog, om de intenties waarmee je de daden verricht. Klinkt allemaal mooi, maar is soms best wel moeilijk, voor mij althans.
Tot zover mijn bescheiden mening.

Vriendelijke groetjes