Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

belgil

02 nov 2012, 08:48

Ik ben maar een gewone mens van vlees en bloed, met qualiteiten en gebreken, en ook ik heb een bijbel, niet zo zeer om gods woord hoor, maar om de mens te leren kennen, in de eerste plaats de mens die hier dit berichtje schrijft. Wat mij opvalt is dat hetgene in dit oude boek of boeken geschreven staat, vandaag nog steeds onveranderd verder heerst, met andere midellen, maar nog steeds met dezelfde afloop, men spreekt er van vette en magere jaren, die kennen wij vandaag ook nog, menspreekt er van rampen, die kennen wij vandaag ook nog, men spreekt er van weggelopen kinderen, ontrouw en zo veel meer, allemaal dingen die vandaag nog steeds bestaan, tijdens al die jaren, zijn er miljoenen mensen die gebeden hebben om dit te doen ophouden, maar nooit is het gelukt, dit is een levend bewijs dat dit boek geschreven werd door mensen die hun leven beschreven, dit boek doet ons ook inzien dat wij vandaag nog steeds dezelfde fouten maken, en gewoon niets leren uit onze fouten, ik ben dan ook van oordeel dat Jezus of hoe hij ook mocht heten in die tijd, wel eenn filosofie had ontdekt om op een redelijk goede manier en zonder te veel schrammen door het leven te geraken, hij wilde dat ook delen, maar de mensen maakte van hem iets heel groot, en dat werd niet getolereerd door iedereen. Vandaag zijn er nog steeds mensen die op zoek zijn naar iets, er zijn er nog steeds die ook denken dat ze profeet zijn, maar we blijven nog altijd dezelfde domme mensen met onze qualiteiten en onze gebreken, en de natuur doet nog steeds zijn ding. Wij zijn maar mensen, en daar zit geen misterie achter, wij leven ons leven nu, en dat kan een hemel zijn of een hel, dat hebben we deels zelf in de hand, maar de natuur zegt nog steeds hoe we het moeten doen.

Reini

02 nov 2012, 12:56

Grotendeels met je eens Belgil.
Ik vraag me wel af of je echt een bijbel nodig hebt om de "mens" te leren kennen.
In die tijd maakten inderdaad de volken dezelfde "fouten", zoals wij dat nu nog doen. En ze hadden de inzichten om die te beschrijven.
Juist zoals de Grieken hun karakters uitten in de mythen.
Ene Jezus, zoals je dat op dit forum bv. ook kan lezen, was in realiteit slechts een politiek figuur, die aasde op het koningschap.
Dus toch beter een ander boek lezen?
:wink:

belgil

02 nov 2012, 15:15

Mij hoeft niemand te vertrouwen, dat vraag ik aan niemand, ik heb ook de bijbel niet in huis vanwege geloof ofzo, nee gewoon er word zoveel over gezegd en geinterpreteerd, dat is ook het groot gevaar aan dit boek, elk een die met een beetje overtuiging met dit boek naar voor treed kan ongestoord een nieuw soort geloof uitbrengen, hij zal alles steeds kunnen bewijzen met de bijbel, en dat stoorde mij geweldig, meerdere geloven die met hetzelfde boek staan te zwaaien, en toch allen gelijk hebben, zo een boek kende ik niet , vandaar dat ik het in huis genomen had. En al zo tot mijn ondervinding gekomen ben.Zo ben ik ook het woord mensdom gaan begrijpen. Voor mij bv is het vaticaan ook niet meer dan een overschot van het oude Romeinse rijk, die toch nog wensen vereerd te worden, niet voor niets dat Vaticaan in Rome ligt, trouwens hun kostuums lijken er ook nog een beetje op, als men dan even bedenkt wat de romeinen allemaal uitspookten en ongestraft deden met de mensen, ben ik eigelijk niet verwonderd dat het nog steeds gebeurd, en dat ze denken alles ongestraft te mogen.
wees vandaag gelukkig want morgen bestaat niet

ebenhaezer

03 nov 2012, 10:35

Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[...] Men moet twee dingen onderscheiden : dat wat God zegt of doet door Zijn dienaren , en dat wat gezegd wordt over de dingen die hier gebeuren , want daar is God niet verantwoordelijk voor , doch de mensheid zelf . Dat is een misverstand waardoor God altijd weer voor alles de schuld krijgt , ten onrechte .
Vertel eens: als die god van jou zou willen ingrijpen om al het slechte in de wereld te voorkomen, zou hij dat kunnen?

Hallo Zondervrees , jawel Hij zou dat kunnen , Hij is toch de Schepper van alles ! Maar jij vergeet altijd dat de mens een VRIJE WIL gekregen heeft , daarom zal Hij de mens NOOIT DWINGEN om Hem te gehoorzamen en het slechte te laten , toch ? De mens zal zijn verantwoordelijkheid dragen , zo is dat ! M.vr.gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

03 nov 2012, 10:46

Fazal schreef:Degenen voor wie god niet bestaat, kunnen hem ook geen enkele schuld aanwrijven! Of wèl soms EB??? Lok de spot (want méér is het niet) niet uit, want wie zaait, die oogst! En als ik mij niet vergis, staat dat zelfs ergens in uwen bijbel geschreven.

Fazal , 't is niet omdat iemand voor wie God niet bestaat , tenminsten dat denkt hij , dat God dan ook werkelijk NIET zou bestaan ? En inderdaad : WIE ZAAIT ? DIE OOGST ! Wie waardig geleefd heeft , krijgt een mooie ontvangst bij zijn Schepper , maar .... kun je zelf invullen . L.gr. EB.

rolija

03 nov 2012, 10:56

ebenhaezer schreef:
Fazal schreef:Degenen voor wie god niet bestaat, kunnen hem ook geen enkele schuld aanwrijven! Of wèl soms EB??? Lok de spot (want méér is het niet) niet uit, want wie zaait, die oogst! En als ik mij niet vergis, staat dat zelfs ergens in uwen bijbel geschreven.

Fazal , 't is niet omdat iemand voor wie God niet bestaat , tenminsten dat denkt hij , dat God dan ook werkelijk NIET zou bestaan ? En inderdaad : WIE ZAAIT ? DIE OOGST ! Wie waardig geleefd heeft , krijgt een mooie ontvangst bij zijn Schepper , maar .... kun je zelf invullen . L.gr. EB.

Fazal,

Her pakt U .....Of je gaat naar de HEL :lol:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

ebenhaezer

03 nov 2012, 11:02

belgil schreef:Mij hoeft niemand te vertrouwen, dat vraag ik aan niemand, ik heb ook de bijbel niet in huis vanwege geloof ofzo, nee gewoon er word zoveel over gezegd en geinterpreteerd, dat is ook het groot gevaar aan dit boek, elk een die met een beetje overtuiging met dit boek naar voor treed kan ongestoord een nieuw soort geloof uitbrengen, hij zal alles steeds kunnen bewijzen met de bijbel, en dat stoorde mij geweldig, meerdere geloven die met hetzelfde boek staan te zwaaien, en toch allen gelijk hebben, zo een boek kende ik niet , vandaar dat ik het in huis genomen had. En al zo tot mijn ondervinding gekomen ben.Zo ben ik ook het woord mensdom gaan begrijpen. Voor mij bv is het vaticaan ook niet meer dan een overschot van het oude Romeinse rijk, die toch nog wensen vereerd te worden, niet voor niets dat Vaticaan in Rome ligt, trouwens hun kostuums lijken er ook nog een beetje op, als men dan even bedenkt wat de romeinen allemaal uitspookten en ongestraft deden met de mensen, ben ik eigelijk niet verwonderd dat het nog steeds gebeurd, en dat ze denken alles ongestraft te mogen.

BELGIL , blij te te leren kennen ! Goed dat je een Bijbel in huis hebt , al is dat voor jou maar een gewoon boek , toch is dat Gods Woord , daar kan niemand iets aan veranderen . Blijf er maar verder in neuzen , op een dag zul je wel meer ontdekken . Dat boek heeft idd. veel kritiek en is zeer omstreden , want waarheid en leugen zijn onverzoenbaar , daarom die strijd !
Veel liefs , EB.

rolija

03 nov 2012, 11:13

Schuilt er gevaar in het bestuderen van de Bijbel? Ja. Het kan bijvoorbeeld een doel op zich worden. Want let op, kennis kan al gauw leiden tot eigendunk, hoogmoed, minachting, etc. hetgeen weer kan leiden tot een oppervlakkig besef van de behoefte aan vergeving.

Men kan ook gaan denken dat men het wel weet, terwijl ik geloof dat je, je altijd bewust moet blijven dat je eigenlijk maar heel weinig weet en dat je je hele leven blijft leren, maar ja mensen die de bijbel lezen, denken alles beter te weten is het niet Ebenhaezer en vele bijbelovers.
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

talisman

03 nov 2012, 11:17

ebenhaezer schreef: BELGIL , blij te te leren kennen ! Goed dat je een Bijbel in huis hebt , al is dat voor jou maar een gewoon boek , toch is dat Gods Woord , daar kan niemand iets aan veranderen . Blijf er maar verder in neuzen , op een dag zul je wel meer ontdekken . .
Je hebt misschien wel in het verkeerde boek in huis. Er zijn meerdere versies van het O.T. nl. de Judese Pentateuch en de Samaritaanse Pentateuch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen *

* De schrijver van dit artikel heeft geen onderscheid gemaakt tussen Samarianen ( bevolking van Samaria ) en Samaritanen ( Joodse gelovigen die woonden in Samaria. zie ' Samaritanen ' van der Horst )

En gezien de Samaritaanse Torah ouder is dan de Judeese, zal de Samaritaanse wel eerder het ' woord van god ' zijn, denk je niet ? :lol:
Fazal

03 nov 2012, 11:42

ebenhaezer schreef: Fazal , 't is niet omdat iemand voor wie God niet bestaat , tenminsten dat denkt hij , dat God dan ook werkelijk NIET zou bestaan ? En inderdaad : WIE ZAAIT ? DIE OOGST ! Wie waardig geleefd heeft , krijgt een mooie ontvangst bij zijn Schepper , maar .... kun je zelf invullen . L.gr. EB.
Het is niet omdat ik god een verzinsel vind, dat ik niet waardig heb geleefd, hoor EB-tje! :roll:
Hangt er natuurlijk vanaf wat jij met 'waardig' leven bedoelt!?

belgil

03 nov 2012, 19:20

en wanneer heeft iemand dan waardig geleefd?
wie kan daar over beslissen? god? ik heb een serieuse vraag, en aub begin niet over een vrije wil he, waarom (als er een god bestaat) gebeuren er dan zaken zoals bv kindermoord en verkrachting, en aub kom mij niet vertellen dat het een teken van god is, van hoe we het niet mogen doen he, want die heb ik al gehoord.
Ik blijf bij mijn standpunt, leven doe ik hier en nu, als mijn lichaam het begeeft, ja dan heb ik het gehad. Ik geloof niet in zieltjes ea. wat er wel blijft bestaan is mijn manier van denken, die hebben mijn kinderen en klein kinderen geleerd van mij, die leeft dus nog een tijdje door maar dat is het.
na een generatie of twee is dat ook verdwenen.
wees vandaag gelukkig want morgen bestaat niet

ebenhaezer

05 nov 2012, 12:04

belgil schreef:en wanneer heeft iemand dan waardig geleefd?
wie kan daar over beslissen? god? ik heb een serieuse vraag, en aub begin niet over een vrije wil he, waarom (als er een god bestaat) gebeuren er dan zaken zoals bv kindermoord en verkrachting, en aub kom mij niet vertellen dat het een teken van god is, van hoe we het niet mogen doen he, want die heb ik al gehoord.
Ik blijf bij mijn standpunt, leven doe ik hier en nu, als mijn lichaam het begeeft, ja dan heb ik het gehad. Ik geloof niet in zieltjes ea. wat er wel blijft bestaan is mijn manier van denken, die hebben mijn kinderen en klein kinderen geleerd van mij, die leeft dus nog een tijdje door maar dat is het.
na een generatie of twee is dat ook verdwenen.

BELGIL , waarom gebeuren er dan zaken zoals bv. kindermoord en verkrachting , vraag je . WIE deden die kindermoorden en verkrachtingen ? DIE zijn verantwoordelijk voor hun daden , zo simpel is dat ! Zij moeten gestraft worden , zij hebben niet waardig geleefd , toch ?
Waardig leven is niemand pijn doen , rechtvaardig zijn , enz. enz. en dat vindt je ook in de Bijbel , toeval ?
Jij hebt jouw eigen manier van denken en dat is jouw volste recht , maar als jouw lichaam het begeeft , dan heb je het gehad , zeg je ! Maar als er dan toch eens een Schepper voor je zou staan ? Al eens over nagedacht ? Die mogelijkheid bestaat in elk geval . Vriendelijke groetjes , EB.

Zondervrees

05 nov 2012, 14:04

ebenhaezer schreef:[...] waarom gebeuren er dan zaken zoals bv. kindermoord en verkrachting , vraag je . WIE deden die kindermoorden en verkrachtingen ? [...]
En waarom laat die god van jou toe dat dit allemaal gebeurd? Kan jou god niet ingrijpen? Kijkt hij graag toe?
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer

07 nov 2012, 17:56

Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[...] waarom gebeuren er dan zaken zoals bv. kindermoord en verkrachting , vraag je . WIE deden die kindermoorden en verkrachtingen ? [...]
En waarom laat die god van jou toe dat dit allemaal gebeurd? Kan jou god niet ingrijpen? Kijkt hij graag toe?

Zondervrees , jongen toch ! Nee , Hij kijkt niet GRAAG toe , maar Hij moet het wel aanzien , wat mensen doen uit EIGEN WIL ! Als jij eens begreep hoeveel pijn het Hem kost , dat zijn schepselen zichzelf zoveel aandoen !
Hij laat het alleen toe , met de hoop dat ze er uit zullen leren en daardoor gered worden , want luisteren naar Hem doen ze toch niet . Wat moet Hij anders doen ? Hij probeert het op allerlei manieren , maar als ze niet luisteren ? In Openb. staat : en toch bekeerden zij zich niet ! Bij wie zou de schuld hier wel liggen denk je ? M. vr. gr. EB.

Gerlinda

07 nov 2012, 18:00

ebenhaezer schreef:
Zondervrees schreef:

Zondervrees , jongen toch ! Nee , Hij kijkt niet GRAAG toe , maar Hij moet het wel aanzien , wat mensen doen uit EIGEN WIL ! Als jij eens begreep hoeveel pijn het Hem kost , dat zijn schepselen zichzelf zoveel aandoen !
Hij laat het alleen toe , met de hoop dat ze er uit zullen leren en daardoor gered worden , want luisteren naar Hem doen ze toch niet . Wat moet Hij anders doen ? Hij probeert het op allerlei manieren , maar als ze niet luisteren ? In Openb. staat : en toch bekeerden zij zich niet ! Bij wie zou de schuld hier wel liggen denk je ? M. vr. gr. EB.

Is dat nog normale praat, en steeds die Judas groeten bij 8O