Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

07 nov 2012, 20:21

Nogmaals, over goed- en bijgelovigheid, valt niet te discussiëren!
Al dat gedoe over religie hier, is volgens mij niet meer dan bezighouderij.
Over boeken kan men dat wel, maar het zijn dan wel de boeken die tegen elkaar discuteren! NIET de mens ..., welke die, of die, boeken heeft gelezen!
Hangt er dan nog van af, wat de lezer daaruit begrijpt, en-, maar vooral, hoe de lezer(es) daar "persoonlijk" over denkt!

ebenhaezer

09 nov 2012, 17:13

Gerlinda schreef:
ebenhaezer schreef:
Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[...] waarom gebeuren er dan zaken zoals bv. kindermoord en verkrachting , vraag je . WIE deden die kindermoorden en verkrachtingen ? [...]
En waarom laat die god van jou toe dat dit allemaal gebeurd? Kan jou god niet ingrijpen? Kijkt hij graag toe?

Zondervrees , jongen toch ! Nee , Hij kijkt niet GRAAG toe , maar Hij moet het wel aanzien , wat mensen doen uit EIGEN WIL ! Als jij eens begreep hoeveel pijn het Hem kost , dat zijn schepselen zichzelf zoveel aandoen !
Hij laat het alleen toe , met de hoop dat ze er uit zullen leren en daardoor gered worden , want luisteren naar Hem doen ze toch niet . Wat moet Hij anders doen ? Hij probeert het op allerlei manieren , maar als ze niet luisteren ? In Openb. staat : en toch bekeerden zij zich niet ! Bij wie zou de schuld hier wel liggen denk je ? M. vr. gr. EB.

Is dat nog normale praat, en steeds die Judas groeten bij 8O

Ook een goeie dag Gerlinda ! , hindert het jou als iemand van nature vriendelijk is ? Wat voor jou abnormaal is , kan voor een ander heel normaal zijn , hangt er vanaf vanuit welke hoek je dat bekijkt ! Ik ben een christen en geloof in mijn God . Ik kan Hem vertrouwen en Hij stelt zijn gelovigen niet teleur . En jij krijgt van mij een heel vriendelijke groet , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees

09 nov 2012, 19:58

ebenhaezer schreef:[…] Ik ben een christen en geloof in mijn God . Ik kan Hem vertrouwen en Hij stelt zijn gelovigen niet teleur . […]
Neen, hij laat toe dat zijn volgelingen honger lijden, verkracht en gemarteld worden, door natuurgeweld omkomen, want daar heeft hij een doel mee. Wie heeft er nood aan een duivel als je zo'n god hebt?
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer

10 nov 2012, 10:22

Zondervrees schreef:
ebenhaezer schreef:[…] Ik ben een christen en geloof in mijn God . Ik kan Hem vertrouwen en Hij stelt zijn gelovigen niet teleur . […]
Neen, hij laat toe dat zijn volgelingen honger lijden, verkracht en gemarteld worden, door natuurgeweld omkomen, want daar heeft hij een doel mee. Wie heeft er nood aan een duivel als je zo'n god hebt?

ZONDERVREES , om te beginnen zijn het absoluut niet ALLEEN Zijn volgelingen die honger lijden !!! Eerst NADENKEN jongen vooraleer te posten , ja ? En jij weet heel goed dat het niet Gods schuld is dat er op sommige plaatsen hongersnood is . Daar hebben wij allemaal voor gezorgd , gewild of niet gewild , maar zo is het .
De Bijbel spreekt zichzelf niet tegen , dat weet iedere gelovige en elke Bijbel Geleerde ; alleen de tegenstanders vissen dat er uit , met rede de Bijbel ongeloofwaardig te maken , en jij speelt netjes in hun kaarten , mooi is dat , hoor ! Maar ja , als dat jouw keuze is , is dat goed voor jou .
M.vr. gr. EB.

ebenhaezer

10 nov 2012, 10:49

Paul Siemons schreef: Ebenhaezer schreef: ..waarom gebeuren er dan zaken zoals bv. kindermoord en verkrachting , vraag je . WIE deden die kindermoorden en verkrachtingen ? DIE zijn verantwoordelijk voor hun daden , zo simpel is dat !

Omdat Uwe "god" daar een doel mee heeft......UW EIGEN WOORDEN.....

Alles wat een kind van God in het leven overkomt , is door de Vader ' gefilterd. Hij heeft er Zijn goede bedoelingen mee .

Mvg,
P.Siemons

Lieve PAUL , een God die Schepper is van alles , heeft daar ook controle over , wat dacht je anders ? Hij weet alles , ziet alles , en wil het beste voor heel Zijn schepping ! MAAR , als een mens grove fouten maakt , is Hij ook vrij om daarmee te handelen , opdat het toch nog goed zou kunnen komen met die mens . En bij het ene geval handelt Hij dan anders dan bij een ander geval , maar Hij blijft hun vrijheid respecteren om zelf te handelen , al moet Hij soms op harde wijze tonen dat het anders kan , maar ook dat spreekt van liefde voor Zijn Schepselen .
Dat wij dat soms niet goed kunnen begrijpen , komt omdat Zijn gedachten veel hoger zijn dan de onze , en Zijn wijsheid niet te evenaren is . Hij is immers God de Schepper en staat boven alles . Ik spreek natuurlijk vanuit mijn overtuiging , maar ik dring dat niemand op . M. vr.gr. EB.

cappa

10 nov 2012, 12:15

ebenhaezer schreef: En jij weet heel goed dat het niet Gods schuld is dat er op sommige plaatsen hongersnood is . Daar hebben wij allemaal voor gezorgd , gewild of niet gewild , maar zo is het .
Voila, nu zijt ge op de goede weg.
Nu alleen nog zien dat ge van dat onnozel godsidee vanaf geraakt. :D
Jawatte

bluevelvet

10 nov 2012, 13:17

Zondervrees schreef:
Ebenhaezer heeft het er al over gehad maar men wil het, al dan niet moedwillig, niet begrijpen wat zij er mee bedoelt.

Het is de mens die verkracht, moordt, steelt, plundert .... kortom, alle geweld aan zijn medemens aandoet.
Het is gemakkelijk God de schuld te geven ! Door deze houding aan te nemen spoort men de daders misschien nog meer aan zich slecht te gedragen, het is toch de schuld van God nietwaar Zondervrees :roll: ! Waarom zou men hen dan nog bestraffen ? En dat wordt dan gezegd door diegene die men hier op forum de 'intellectuele' noemt.
Voorts vergeet men dat er een opstanding van de doden zal plaats hebben op het einde der tijden door God vastgelegd. Er is dus hoop voor getrouwen aan God hun geliefden ontslapen in de dood terug te zien.
Die hoop missen niet-gelovigen, hoe kunnen ze dan begrijpen dat rouwen voor gelovigen niet hetzelfde proces ondergaat als van niet-gelovigen. Als ze beter allerhande tegenslagen kunnen verwerken.

Het natuurgeweld kan veel onschuldige slachtoffers maken, met veel doden of verlies van al hun hebben en houden, daar ben ik het volledig mee eens, maar er is hoop voor de mens die op God vertrouwt en zo hun leed verzacht. Voor anderen is er geen hoop en zal hun leed zwaar zijn om dragen. Maar dat is dan hun eigen keuze.
En wederom zouden ze aan God de schuld geven 8O Men leze het boek van Job dienaangaande.
Verwachten zij dan dat Hij iets terugdoet die Hem tijdens hun leven niet willen kennen of aanroepen hebben ?

Er zijn heel wat voorbeelden van getrouwen die zich gesterkt voelden door God tijdens momenten van tegenslag en rampspoed.
De skeptiche moesten er maar eens tijd voor maken om met die mensen in gesprek te komen en zelf vaststellen hoe ze zich gevoelen.
Maar zoals ze soms zelf schrijven : het zal hun worst wezen.
:arrow: Tja, wat wil je hen nog aan het verstand brengen :idea:
Fazal

10 nov 2012, 19:32

bluevelvet schreef:Voorts vergeet men dat er een opstanding van de doden zal plaats hebben op het einde der tijden door God vastgelegd. Er is dus hoop voor getrouwen aan God hun geliefden ontslapen in de dood terug te zien.
't Is dan maar te hopen dat er niet teveel hertrouwd zijn, want dat zou wel eens een jaloers weerzien kunnen worden. 8)
En wie of wat, gaan al diegenen tegenkomen na een zoveelste reïncarnatie???
Tja ..., misschien komen ze zichzelf wel tegen!? :roll:

bluevelvet

10 nov 2012, 21:19

Fazal schreef: 't Is dan maar te hopen dat er niet teveel hertrouwd zijn, want dat zou wel eens een jaloers weerzien kunnen worden. 8)
Ook daar geeft de bijbel antwoord op. Lees Mattheus 22 vanaf 23 tot 34.
Sadduceeën kwamen tot Jezus met een vraag over de opstanding. Mozes had hen geleerd dat na de dood van een vrouw haar man, en deze zonder nageslacht bleef, zij mocht huwen met de broer van haar man en zo voor nageslacht zorgen. Tot zeven maal toe hertrouwde de vrouw en zij stierf als laatste. De vraag was welke van de zeven mannen de vrouw zou krijgen na de opstanding ? Het antwoord van Jezus was dat opstandelingen niet huwen maar gelijk zijn aan engelen. Die worden niet uitgehuwelijkt !
Jezus verweet hen dat zij de Schrift niet kenden noch de kracht van God..... .... zoals zovelen hier op aard :idea:

ebenhaezer

10 nov 2012, 22:04

Paul Siemons schreef:Bluevelvet schreef: Het is de mens die verkracht, moordt, steelt, plundert .... kortom, alle geweld aan zijn medemens aandoet.

Neen sullemans ik ga het hier nogmaals voor je bek houden:

Achter elk probleem gaat een doel van God schuil , maar wat de oorzaak ook is , geen enkel probleem kan u overkomen zonder dat God het toelaat . Alles wat een kind van God in het leven overkomt , is door de Vader ' gefilterd ' . Hij heeft er Zijn goede bedoelingen mee .
Alles wat God toelaat in uw leven , heeft één groot eeuwig doel : uw karakter te veranderen naar het beeld van Christus .

PAUL , ik wil het u voor de laatste maal proberen uit te leggen , wat ik bedoel .
God is als een Vader voor Zijn kinderen , zoals jij een vader bent voor jouw kinderen .
Als er een probleem komt met één van uw kinderen , dan kom jij er tussen om dat op te lossen , ja ? Maar God heeft een puntje voor , omdat Hij alles VOORZIET , en dus kan verhinderen dat die fout gebeurt , daar heeft God het dan NIET TOEGELATEN . Soms laat Hij het wel toe , omdat er geen luisteren aan zit , en dus het gevolg van de fout dat kind tot een leerschool kan zijn . Dat was toch een GOED DOEL van de Vader .
Hij controleert dus ( filteren ) , en laat sommige dingen dan niet toe , als dat niet goed zou zijn voor dat kind . Dat zou jij ook doen , als je merkt dat jouw kind iets wil doen dat voor haar - hem gevaarlijk is , je had daarmee dus een goed doel .
Dat achter elk probleem een doel van God schuilt , is dus eenvoudig dat Hij iets toelaat of verhindert , OMDAT Zijn doel is : Zijn kind te helpen naar het goede einddoel , of zoals jij je kind wil helpen naar volwassenheid .
Moeilijk Paul ? Voor mij niet hoor . Lieve groetjes , EB.
Fazal

11 nov 2012, 10:22

bluevelvet schreef:
Fazal schreef: 't Is dan maar te hopen dat er niet teveel hertrouwd zijn, want dat zou wel eens een jaloers weerzien kunnen worden. 8)
Ja natuurlijk, de bijbel heeft overal een antwoord op. Dat wisten we al.
Of die antwoorden rationeel aanvaardbaar zijn, dat, is een andere kwestie.
Juist daarom zeg ik nogmaals, dat over al die onzin niet de discuteren valt.
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 nov 2012, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fazal

11 nov 2012, 10:41

Fazal schreef:
bluevelvet schreef:
Ik heb geen zin om over verzen van o.a. Mattheus22 te discuteren BV.
Ik zou graag weten hoe jij daar zelf over denkt.
Gelieve dus niet steeds met schrijfsels uit een of ander boek te antwoorden a.u.b.!
Op die manier ga je gewoon de discussie uit de weg. Je verstopt u achter een boek.
Nadenken over een persoonlijk antwoord is er niet bij.

Reini

11 nov 2012, 13:44

Eb Schreef:
Dat achter elk probleem een doel van God schuilt , is dus eenvoudig dat Hij iets toelaat of verhindert , OMDAT Zijn doel is : Zijn kind te helpen naar het goede einddoel , of zoals jij je kind wil helpen naar volwassenheid .

Je zal maar het slachtoffer zijn van zulke willekeur. Je wordt bv. geboren in een land waar honger en dorst de normaalste zaak zijn, en je sterft ook in die omstandigheden....zelfs nooit de kans krijgen om volwassen te worden.
Waar zit hier de logica? Zulke god is toch slechts een schop onder zijn kont waard?
Logische conclusie: hij bestaat niet; zo valt alles in de plooi.

bluevelvet

11 nov 2012, 15:39

Fazal schreef:
Fazal schreef:
bluevelvet schreef:
Ik heb geen zin om over verzen van o.a. Mattheus22 te discuteren BV.
Ik zou graag weten hoe jij daar zelf over denkt.
Gelieve dus niet steeds met schrijfsels uit een of ander boek te antwoorden a.u.b.!
Op die manier ga je gewoon de discussie uit de weg. Je verstopt u achter een boek.
Nadenken over een persoonlijk antwoord is er niet bij.
Er zijn er hier nog wel meer die antwoorden uit een boek of een artikel halen om hun ideeën te staven. We zijn allemaal geen boekenschrijvers nietwaar en ook geen 'geleerden' om het goed te kunnen uitleggen !
Zijn de geciteerde verzen voor jou niet interessant, misschien dan wel voor andere lezers.
Ziehier mijn standpunt : Ik weet niet precies hoeveel vrouwen of mannen meerdere keren getrouwd geweest zijn ? Jij enig idee ?
Jij ging dus uit van de opstanding en van meerdere huwelijken dat een probleem van jaloezie zou stellen. In Mattheus ging het over gestorven echtgenoten, het zou al moeten lukken dat iemand zeven echtgenoten overleeft. Liz Taylor dan uitgezonderd :lol: en ik denk ook dat Henri VIII tot zes maal toe gehuwd was !
In onze huidige maatschappij zijn er wel die voor een tweede of derde maal gehuwd zijn waarvan de eerste of tweede echtgenoot nog leeft. Stelt dat problemen van jaloezie ? Ik denk voor de meesten van niet !

Stel dat jij niet uitgaat van een wederopstanding, tja, waar zie jij dan een probleem of waarom maak jij daar zinspelingen op ? Als ik jouw redenering volg kan ik ook maar beter de discussie uit de weg gaan niet, want dan zijn we vlug uitgepraat.
Ik heb je mijn persoonlijk antwoord gegeven. Eens zien of er valt over te discussiëren 8)

janx

11 nov 2012, 15:51

Eb Schreef:
Ik denk, dit is een totaal verkeerd idee van mensen om te denken dat er iets toegelaten of verhindert wordt anders dan wat de mens zelf doet of wordt veroorzaakt door natuurkundige processen.
Om even met Eb mee te gaan in haar gedachten van het doel, alles omdat doel te bereiken is aanwezig het is aan de mens zelf hoe die te bereiken met of zonder leed. Echter, in het verleden is er al zoveel in leed geschied door het willen volgen van de verkeerde verlangens en de uitwerkingen daarvan, dat het moeilijk is om ( maar niet onmogelijk ) dat ongedaan te maken. Het enige wat doelmatig daarin kan zijn is het ontwikkelen van liefde voor alles wat leeft. Die boodschap kunnen bijbel aanhangers ook opmaken uit al het geschrevene. Al het overige wat er in staat geschreven kun je dan weg strepen. Eigenlijk is het allemaal zo eenvoudig als je het maar wilt en kunt zien. Dit laatste is het moeilijkste denk ik zelf.
Laatst gewijzigd door janx op 11 nov 2012, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is Één en die Éne is Alles.