IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

09 feb 2013, 19:15

http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tertullianus

Ik begin hier weer niet opnieuw hoor BV -ke, zoek het zelfs maar uit. Zo blijf ik bezig ! :evil:

fotofant

09 feb 2013, 20:03

Beste mensen,
Mij maakt het persoonlijk niet veel uit wanneer Christus geboren is en van welk jaar tot welk jaar Herodes de Grote geregeerd heeft, maar ik heb wel iets interessant gevonden om uit te pluizen, nl de doctoraalthesis van Bieke Mathieu "Between Rome and Jerusalem, Herod the Great and his sons in their struggle for recognition" uitgegeven bij Orientalia Lovaniensia Analecta ISBN 987-90-429-24970 of op : https://lirias.kuleuven/handle/123456789/233975.
Nog een fijne avond
elk moment is belangrijk

Vesselin

10 feb 2013, 00:31

Het is Bieke Mahieu en de link werkt niet omdat er een puntje te veel staat.
Zo is het goed:

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

En volgens ons Bieke is Herodes de Grote gestorven in 1 na chr.
En gij nu!!!

Tussen Rome en Jeruzalem

Herodes de Grote en zijn zonen op zoek naar erkenning

Een chronologisch onderzoek van de periode 40 v.C.-39 n.C.
Met een herdatering van gebeurtenissen uit het Nieuwe Testament

De scriptie behandelt de regering van Herodes de Grote en diens zonen en hun verhouding met Rome (40 v.C.-39 n.C.). Palestina kende in die periode een grote bloei op politiek, cultureel en religieus gebied, maar was tevens getuige van een aantal ingrijpende veranderingen (o.a. de scheiding van politieke en religieuze macht en het ontstaan van het christendom) en conflicten (dynastieke intriges, bevolkingsopstanden en oorlogen met Nabatea). Ondanks de talrijke studies over dit onderwerp, bleef de chronologische reconstructie van hun bewind tot op heden problematisch. Doorgaans baseert men zich nog altijd op de schema’s die Schürer (1886-1890) en Otto (1913) aanbieden, alhoewel ze meerdere inconsistenties vertonen. Literair, epigrafisch en numismatisch materiaal leidde tot nieuwe veronderstellingen voor de aanvang, het verloop en het einde van Herodes’ regering. De latere datering van zijn overlijden (1 n.C. i.p.v. 4 v.C.) heeft uiteraard ook repercussies voor het bestuur van zijn zonen.
Belangrijk is dat het veranderde tijdsschema gebeurtenissen vaak in een gewijzigde historische context plaatst, waardoor nieuwe inzichten worden verworven zowel op het gebied van de Joodse als op dat van de Romeinse geschiedenis. Op die manier kunnen de samenhang en de drijfveren van sommige gebeurtenissen worden opgehelderd. Door de internationale betrokkenheid van de Herodiaanse dynastie heeft het onderzoek tevens zijn weerslag op de interpretatie van de geschiedenis van sommige Romeinse provincies en kliënteelstaten, voornamelijk Syrië en Nabatea. Bovendien werpen de relaties van de Herodianen met de joodse religieuze gezagsdragers een licht op de historische context van het ontluikende christendom.
De herziening van de gangbare Herodiaanse chronologie wijzigt soms de datering en interpretatie van gebeurtenissen vermeld in het Nieuwe Testament. Aldus worden nieuwe voorstellen geformuleerd omtrent de chronologie van het leven van Jezus (1 v.C.-33 n.C. i.p.v. 4 v.C.-30 n.C.) en van Paulus’ apostolaat (36-59 n.C. t.o.v. uiteenlopende voorstellen).
Tenslotte levert de dissertatie een bijdrage tot de studie van Flavius Josephus, die de hoofdbron vormde voor de analyse. Aan bod komen vragen over authenticiteit, redactie en structuur van zijn werk. Bepaalde passages uit zijn werk die tot nu toe geen adequate interpretatie kenden, krijgen nu een zinvolle betekenis.

fotofant

10 feb 2013, 09:50

Sorry voor de fout in de link en het is idd Bieke Mahieu. Je zult in mijn teksten soms nog wel typfouten ofte schrijffouten vinden want ik heb dyslexie (letters teveel, te weinig of omgedraaid met soms grappige effecten :) )
Nog een fijne zondag
elk moment is belangrijk

talisman

10 feb 2013, 10:19

fotofant schreef:Beste mensen,
Mij maakt het persoonlijk niet veel uit wanneer Christus geboren is en van welk jaar tot welk jaar Herodes de Grote geregeerd heeft, maar ik heb wel iets interessant gevonden om uit te pluizen, nl de doctoraalthesis van Bieke Mathieu "Between Rome and Jerusalem, Herod the Great and his sons in their struggle for recognition" uitgegeven bij Orientalia Lovaniensia Analecta ISBN 987-90-429-24970 of op : https://lirias.kuleuven/handle/123456789/233975.
Nog een fijne avond
Schitterende post !! ( en met dank aan Vesselin voor de techn.ingreep ).
Dit lijkt me een zéér goed onderbouwde thesis ( ondertussen in boekvorm verschenen ), wat ik uiteraard me ga aanschaffen. Wel vreemd dat hier niet meer ruchtbaarheid aan gegeven is, dit in tegenstelling tot wat voor heisa men gemaakt heeft rond de ( vermeende ) aardbeving in 33 n.C.
Let wel, dit gaat over de regeerperiode en sterfdatum van Herodes de Grote en niet over de sterfdatum van Jezus. Ter vergelijking: Koningin Victoria 's overlijden heeft ook weinig of niks te maken met Oliver Twist, laat dit duidelijk wezen. Bieke Mathieu laat zich hier ook in vangen en plaatst het overlijden van Jezus op vrijdag 3 april 33 n.C. ( 14 Nisan ), wat dan weer de chronologie van het passieverhaal op de helling zet.
Als we er dus van uitgaan dat Herodes overleden is in 1 n.C., en Mattheus' kindermoord erbij halen, moet de "ster van Betlehem" enkele jaren daarvoor verschenen zijn, wat reden genoeg was voor de auteur de geboorte van Jezus daar te plaatsen, maar wat niet noodzakelijk een historisch verslag moet geweest zijn. Wat wel een historisch gegeven is : Het overlijden van Herodes en een planetenconjunctie ( wat ik conform de consensus plaatste vóór 4 v.C. ). Nu is het deze conjunctie die bij de dood van Herodus aansluiting kan vinden. http://askelm.com/star/star001.htm
Ik ben nu wel benieuwd in hoeverre B.Mathieu dit gegeven in haar thesis heeft meegenomen. In elk geval, Antoon zijn tabel dient bijgewerkt te worden. :lol:

bluevelvet

10 feb 2013, 11:20

talisman schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory

Ik begin hier weer niet opnieuw hoor BV -ke, zoek het zelfs maar uit. Zo blijf ik bezig ! :evil:
Ik vroeg je bewijs te leveren dat Tertullianus verkeerd zat ! De linken die je aangeeft hebben niets te maken met Tertullianus zijn uiteenzetting over de regeringsperiode van keizer Augustus.

Nog twee getuigenissen van de vroege kerkvaders :
Clement of Alexandria schrijft dat ‘Our Lord was born in the twenty-eighth year, when the first census was ordered to be taken in the reign of Augustus.’ Clement, die in Egypte leefde berekende de regering van Augustus vanaf de dood van Cleopatra en gaf het 28ste jaar op in plaats van 41ste jaar van de berekening van Tertullianus.
Julius Africanus, publiceerde in de eerste helft van derde eeuw in zijn 'Chronographies', waarin hij zegt that the number of years from the creation of Adam to the birth of the Saviour was 5500. In de Griekse calendar valt het jaar 5500 vanaf Adam samen met het 2de jaar in de 194ste Olympiade. Het nieuwe jaar begon in Griekenland op 1 Juli, de Olympiade van 194, 2, is dan het jaar dat eindigde op 30 juni, 2 v. Chr. Africanus schreef in Palestina dan heeft hij waarschijnlijk de Joodse kalender gebruikt in dewelke het jaar drie maanden later eindigde. Zijn datum voor Christus geboorte houdt hij op October 2, v. Chr.

Met Tertullianus zijn dit al drie dateringen, en let wel, uitgaande van een verschillende visie, die de geboorte van Jezus op het jaar 2 v. Christus bevestigen.
Zo talisman, zijn deze berekeningen verkeerd graag weerleggen aub.
Zo niet moet je uw beweringen dat deze kerkvaders allemaal leugenaars zijn TERUGNEMEN ! 8O

Ik herhaal nog eens de BRON ter info.

talisman

10 feb 2013, 12:00

bluevelvet schreef:
talisman schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory

Ik vroeg je bewijs te leveren dat Tertullianus verkeerd zat ! De linken die je aangeeft hebben niets te maken met Tertullianus zijn uiteenzetting over de regeringsperiode van keizer Augustus.

Nog twee getuigenissen van de vroege kerkvaders :
Clement of Alexandria schrijft dat ‘Our Lord was born in the twenty-eighth year, when the first census was ordered to be taken in the reign of Augustus.’ Clement, die in Egypte leefde berekende de regering van Augustus vanaf de dood van Cleopatra en gaf het 28ste jaar op in plaats van 41ste jaar van de berekening van Tertullianus.
Julius Africanus, publiceerde in de eerste helft van derde eeuw in zijn 'Chronographies', waarin hij zegt that the number of years from the creation of Adam to the birth of the Saviour was 5500. In de Griekse calendar valt het jaar 5500 vanaf Adam samen met het 2de jaar in de 194ste Olympiade. Het nieuwe jaar begon in Griekenland op 1 Juli, de Olympiade van 194, 2, is dan het jaar dat eindigde op 30 juni, 2 v. Chr. Africanus schreef in Palestina dan heeft hij waarschijnlijk de Joodse kalender gebruikt in dewelke het jaar drie maanden later eindigde. Zijn datum voor Christus geboorte houdt hij op October 2, v. Chr.

Met Tertullianus zijn dit al drie dateringen, en let wel, uitgaande van een verschillende visie, die de geboorte van Jezus op het jaar 2 v. Christus bevestigen.
Zo talisman, zijn deze berekeningen verkeerd graag weerleggen aub.
Zo niet moet je uw beweringen dat deze kerkvaders allemaal leugenaars zijn TERUGNEMEN ! 8O

Ik herhaal nog eens de BRON ter info.
Ik vroeg naar een bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. Jouw kerkvaders kunnen me allen gestolen worden, is dat duidelijk ? Waar blijf je met dat bewijs ?

bluevelvet

10 feb 2013, 16:52

talisman schreef:Wat wel een historisch gegeven is : Het overlijden van Herodes en een planetenconjunctie ( wat ik conform de consensus plaatste vóór 4 v.C. ). Nu is het deze conjunctie die bij de dood van Herodus aansluiting kan vinden. http://askelm.com/star/star001.htm
Ik ben nu wel benieuwd in hoeverre B.Mathieu dit gegeven in haar thesis heeft meegenomen. In elk geval, Antoon zijn tabel dient bijgewerkt te worden. :lol:
Wel, laat ons eens onderzoek doen naar de Planetaire conjuncties van
19 mei 3 v. Chr. tot 25 december 2 v.Chr.
Uit het boek van Dr. MARTIN "The star that astonished the world" pag. 66 en met toestemming van de Griffith Observatory weergegeven.
Datum Conjunctie :
19 mei 3 v.Chr. Mercurius-Saturnus
12 juni 3 v.Chr. Venus-Saturnus
12 augustus 3 v. Chr. Venus-Jupiter
31 augustus 3 v. Chr. Mercurius-Venus
14 september 3 v.Chr. Jupiter-Regulus
17 februari 2 v.Chr. Jupiter-Regulus
8 mei 2 v.Chr. Jupiter-Regulus
17 juni 2 v.Chr. Jupiter-Venus
26 augustus 2 v.Chr. Mars-Jupiter
25 december 2 v.Chr. Jupiter boven Bethlehem, vanuit Jeruzalem gezien.

Binnen 18 maanden tijd deden zich vele significante astrologische gebeurtenissen voor. Deze astrologische conjuncties deden de magiërs (wijzen) uit het oosten navraag doen naar de nieuw geboren Koning ! Dit lokte een reactie bij Herodus uit, die erg leek op de gebeurtenissen rond de geboorte van Augustus. Op pag. 6 van het boek van dr. Martin "The star that astonished the world" citeert hij uit "Origins of Astrology” van Jack Lindsday :
Volgens Julius Marathus, een persoonlijke vertrouweling van keizer Augustus, had de Romeinse Senaat in het jaar 63 v.Chr. de opdracht gegeven om alle babyjongetjes die dat jaar geboren waren te doden omdat profetische dromen en astrologische tekenen erop zouden duiden dat er een “Koning der Romeinen” geboren zou worden.
Dat Herodes de opdracht gaf de jongetjes tot 2 jaar te doden moet dus niet als fantasie afgedaan worden, de wreedheid kennende van Herodes, hij liet zelfs zijn eigen kinderen vermoorden.

De magiërs waren experts in astrologische interpretaties en deze tekenen spoorden hen aan om de verre reis naar het westen te maken met de wetenschap dat de Messiaanse Koning geboren was. Zoals ik al schreef konden de "wijzen" Joden geweest zijn die in Babel leefden en die kennis hadden van de aankondiging in de Schrift van de geboorte van de Messias.
Waarom zouden Zoroastrische priesters Jezus gaan opzoeken ?

Nog te overwegen is de significantie van de conjuncties Jupiter, in een volgende posting anders te lang.

talisman

10 feb 2013, 17:22

bluevelvet schreef: Waarom zouden Zoroastrische priesters Jezus gaan opzoeken ?
Goeie vraag, maar dit antwoord had ik je al gegeven. Lees aandachtiger mijn post, dan moet ik deze steeds niet herhalen.

bluevelvet

10 feb 2013, 18:49

Nu nog even de significantie van de conjuncties Jupiter overwegen.
(lijst in mijn vorige posting)
Jupiter werd beschouwd als de planeet van de Messias. De Hebreeuwse naam voor Jupiter was sedeq, of "Zadok". Het staat in verbinding met de ordening van Melchi-zedek (Heb. 5:10), waarvan Jezus de Hogepriester is. Zodoende was de Messias verbonden aan de tekenen in Jupiter, ofwel sedeq.
Regulus werd beschouwd als de ster van de Messias . Regulus bevind zich tussen de voeten van het sterrenbeeld Leo, de Leeuw van de stam Juda. Deze ster is de "scepter" en de " wetgever" (Genesis 49:9-10)

De magiërs begrepen de betekenis toen Jupiter en Regulus tussen september 3 v.Chr. en mei 2 v. Chr. drie conjuncties in het sterrenbeeld Leo hadden. Op 17 juni 2 v. Chr. was een van de meest
spectaculairste conjuncties die ooit waargenomen zijn, Jupiter en Venus kwamen zo dichtbij elkaar dat het net één ster leek te zijn.
De magiërs besloten vervolgens om de "ster" naar Jeruzalem te volgen.
Als de laatste conjunctie op 17 juni plaatsvond 2 v. Chr. , dan is Jezus in 2 v. Chr. geboren.

Talisman vergeet het dus dat Jezus zou geboren zijn in 6 of 7 v. Chr. of vóór de dood van Herodes.
Ik heb je al meer dan genoeg data gegeven om jouw stelling te weerleggen !

Bron : Opzoeken "De-geheimen-van-tijd" in pdf.

talisman

10 feb 2013, 19:09

Je hebt er weer een potje van gemaakt he BV.
bluevelvet schreef:Nu nog even de significantie van de conjuncties Jupiter overwegen.
(lijst in mijn vorige posting)
Jupiter werd beschouwd als de planeet van de Messias. De Hebreeuwse naam voor Jupiter was sedeq, of "Zadok". Het staat in verbinding met de ordening van Melchi-zedek (Heb. 5:10), waarvan Jezus de Hogepriester is. Zodoende was de Messias verbonden aan de tekenen in Jupiter, ofwel sedeq.
Regulus werd beschouwd als de ster van de Messias . Regulus bevind zich tussen de voeten van het sterrenbeeld Leo, de Leeuw van de stam Juda. Deze ster is de "scepter" en de " wetgever" (Genesis 49:9-10)
De magiërs begrepen de betekenis toen Jupiter en Regulus tussen september 3 v.Chr. en mei 2 v. Chr. drie conjuncties in het sterrenbeeld Leo hadden. Op 17 juni 2 v. Chr. was een van de meest spectaculairste conjuncties die ooit waargenomen zijn, Jupiter en Venus kwamen zo dichtbij elkaar dat het net één ster leek te zijn.
Zover alles nog OK, maar nu ga je weer prutsen:
De magiërs besloten vervolgens om de "ster" naar Jeruzalem te volgen.
Als de laatste conjunctie op 17 juni plaatsvond 2 v. Chr. , dan is Jezus in 2 v. Chr. geboren.
Een conjunctie kan je niet volgen BV, net zo min je de maan of de zon kan volgen. Dat is iets voor animatiefilmpjes. Die magiërs zijn nooit in Betlehem geweest, en DAT HAD IK JE AL GESCHREVEN, maar was een dichterlijke vrijheid van de auteur om zo duidelijk te maken dat de omliggende Rijken deze messias ( koning ) zouden erkennen ( gezien zijn adelijke afkomst ). Heel dit kerstverhaal is een literair stuk om een datum én legitimiteit van de pasgeborene vast te leggen. ( lees nog eens over )
Talisman vergeet het dus dat Jezus zou geboren zijn in 6 of 7 v. Chr. of vóór de dood van Herodes.
BV vergeet dus dat in het verhaaltje Herodes opdracht geeft om alle kinderen tot twee jaar te doden. Je moet dus enkele jaren terug tellen, snap je ? Als men er van uit gaat, zoals men nog officieel de sterfdatum van Herodes op 4 v.C. plaatst, moet je er ook enkele jaren bijtellen ( rekening houdend dat het joods nieuwjaar niet gelijk valt met ons nieuwjaar ) en kom je uit op de conjunctie van 7 v.C., wat ook perfect past in het plaatje. En moest je nu over een goed geheugen beschikken zou je nog weten dat Cappa ik ik daar eens een ganse topic aan gewijd hebben.
Ik heb je al meer dan genoeg data gegeven om jouw stelling te weerleggen !
Mijn stelling ? Welke mag dat wel wezen ?

:roll:

dhr.antoon

11 feb 2013, 07:01

In de variant 4BC. is er nog geen 30 dagen verschil tussen de eclips en het daaropvolgend Pacha je kunt je afvragen of al de volgende gebeurtenissen daarin passen

Gebeurtenissen tussen de eclips en Pacha
a) De dodelijk zieke Herodes gaat naar een kuuroord aan de Dode Zee
b) Herodes beveelt de aanhouding van vele joodse stamvaders, die moeten bij zijn dood terechtgesteld worden.
c) Herodes laat zijn zoon Antipater terechtstellen, vijf dagen daana sterft hij.
d) Begrafenis van een week en een groots feest voor het volk.
e) Enige dagen voor het Pacha (kunnen 4 a 8 dagen zijn

a) 7 dagen
b) 7 dagen
c) 5 dagen
d) 14 dagen
e) 6 dagen
totaal 39, dit is al ruim meer dan 28 dagen
en dan schat ik het nog zeer voorzichtig in.

Past alweer niet bij de 4 bc variant maar wel bij de 1 bc met enige maanden verschil.
Herodes is in het vroege voorjaar van 1 bc gestorven de data en geschiedschrijving verwijst daarnaar.
Maar Talisman weet het natuurlijk weer beter dan geschiedschrijvers die omstreeks die tijd leefden.
Moge de Romijnse vrede groot zijn
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.

talisman

11 feb 2013, 07:27

dhr.antoon schreef: Maar Talisman weet het natuurlijk weer beter dan geschiedschrijvers die omstreeks die tijd leefden.
Beter weten dan in Bieke's thesis niet nee, maar wel een héééééél stuk beter dan uw geknoei.

https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/233975

Nog steeds Mozes niet gevonden sukkel ? Zou je niet beter op je crea-site blijven jongske ?

talisman

11 feb 2013, 08:25

dhr.antoon schreef:De site gaat ook uit van een andere variant dan 4bc alleen met een andere routing, dus wat wil jij nu. waar ben je op uit met je gedrein, maar ik wil het spelletje wel mee spelen. beetje nostalgie kan geen kwaad
En die variante geeft een verschil van 2 jaar. :lol:
Nu sta je daar met je broek op je enkels.
Ik heb er totaal geen moeite mee mijn data aan te passen. Dat gaat zo in de wetenschap, maar niet voor blinde gelovigen, is het niet ? Ondertussen weet jij zelfs Mozes niet te plaatsen, stuk pretentie.

cappa

11 feb 2013, 09:12

bluevelvet schreef:Wel, laat ons eens onderzoek doen naar de Planetaire conjuncties van 19 mei 3 v. Chr. tot 25 december 2 v.Chr.
Uit het boek van Dr. MARTIN "The star that astonished the world" pag. 66 en met toestemming van de Griffith Observatory weergegeven.
Datum Conjunctie :
19 mei 3 v.Chr. Mercurius-Saturnus
12 juni 3 v.Chr. Venus-Saturnus
12 augustus 3 v. Chr. Venus-Jupiter
31 augustus 3 v. Chr. Mercurius-Venus
14 september 3 v.Chr. Jupiter-Regulus
17 februari 2 v.Chr. Jupiter-Regulus
8 mei 2 v.Chr. Jupiter-Regulus
17 juni 2 v.Chr. Jupiter-Venus
26 augustus 2 v.Chr. Mars-Jupiter
25 december 2 v.Chr. Jupiter boven Bethlehem, vanuit Jeruzalem gezien.

Binnen 18 maanden tijd deden zich vele significante astrologische gebeurtenissen voor. Deze astrologische conjuncties deden de magiërs (wijzen) uit het oosten navraag doen naar de nieuw geboren Koning !
[...]
De magiërs waren experts in astrologische interpretaties en deze tekenen spoorden hen aan om de verre reis naar het westen te maken met de wetenschap dat de Messiaanse Koning geboren was.
En zo gaat het er hier dikwijls aan toe. Er worden beweringen uit de lucht gegrepen, en daar niemand er iets van weet lijkt het heel wat.

Significante astrologische gebeurtenissen? Ik zie er welgeteld één in bovenstaande lijst.
Mercurius en Venus zijn binnenplaneten. Ze bevinden zich binnen de baan van de aarde, dus draaien ze, vanuit de aarde gezien, rond de zon in ongeveer één jaar. Ze maken dus elk jaar een conjunctie met de andere planeten jupiter, saturnus, enz.
Waarom kwamen die magiërs dan niet elk jaar af als ze op die conjuncties voortgingen? :D Nog een geluk dat je de conjuncties met de maan niet hebt weergegeven; dat zijn er zoveel per dag.

De enige zinnige vermelding in je lijstje in de conjunctie Jupiter-Regulus. En dat is er maar één in feite, maar je snapt waarschijnlijk zelf niet waarom.
Mars conjuncties zijn op zich ook niet zo uitzonderlijk. Mars draait in twee jaar rond de zon.
En jupiter boven Betlehem?? Ik dacht dat elk punt aan de hemel elke dag boven een punt op aarde kwam. De aarde draait immers op 24h rond haar as.

Neen, als je je theorieën op dergelijke onzin bouwt ... Dan was de astronomische onderbouwing van Talisman en mij enkele jaren geleden heel wat anders. Maar dan kom je wel uit op -7. :lol:
Jawatte