IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant

11 feb 2013, 11:23

cappa schreef:De islam heeft zijn tijd al gehad. Lang geleden.
Nu komt de tijd dat de mens zijn verstand gaat gebruiken.
Godsdiensten in het hoekje dus.
Hopelijk heb je gelijk Cappa, maar zo te zien is dat nog niet voor direct.
dhr.antoon schreef:Over arrogantie gesproken ik zal vanavond voorleggen waar de goed bedoelde site wetenschappelijk aantoonbaar fout zit.
EN WAAR HEEL GOED
Als je de fout in deze doctoraalsthesis gevonden hebt dan zou ik deze niet alleen hier te berde brengen maar ook voorleggen aan KU Leuven en aan Bieke Mahieu en haar promotor. :wink:
elk moment is belangrijk

talisman

11 feb 2013, 11:28

dhr.antoon schreef:Beter weten dan in Bieke's thesis niet nee, maar wel een héééééél stuk beter dan uw geknoei.
Ik heb niet de pretentie het beter te weten dan de algemene heersende consensus, m'n beste droplul. Op het ogenblik dat er een betere thesis zich aandient zal ik die dan ook aannemen.
Je bedoelt beter dan geknoei van historici
En als jij dacht het beter te weten, waarom heb je dit dan niet aan Wikipedia of een wetenschappelijke site laten weten ? Wie hield je tegen ?
En nu dat we er uit zijn betreft de sterfdatum van Herodes de Grote, kun je misschien eens beginnen met uit te vlooien wie Mozes was. Tot nu toe heb je er enkel met je pet naar gegooid. Met een goed onderbouwde thesis zit er wel een doctoraat in, wie weet. :lol:

talisman

11 feb 2013, 11:34

fotofant schreef: Als je de fout in deze doctoraalsthesis gevonden hebt dan zou ik deze niet alleen hier te berde brengen maar ook voorleggen aan KU Leuven en aan Bieke Mahieu en haar promotor. :wink:
:lol: Zullen we deze beoordeling met alle plezier hier afdrukken, nietwaar fotofant ?
( enkel wat betreft de chronologie betreft de sterfdatum van Herodes de Grote. )

bluevelvet

11 feb 2013, 11:42

talisman schreef:Je hebt er weer een potje van gemaakt he BV.
bluevelvet schreef:Nu nog even de significantie van de conjuncties Jupiter overwegen.
(lijst in mijn vorige posting)
Jupiter werd beschouwd als de planeet van de Messias. De Hebreeuwse naam voor Jupiter was sedeq, of "Zadok". Het staat in verbinding met de ordening van Melchi-zedek (Heb. 5:10), waarvan Jezus de Hogepriester is. Zodoende was de Messias verbonden aan de tekenen in Jupiter, ofwel sedeq.
Regulus werd beschouwd als de ster van de Messias . Regulus bevind zich tussen de voeten van het sterrenbeeld Leo, de Leeuw van de stam Juda. Deze ster is de "scepter" en de " wetgever" (Genesis 49:9-10)
De magiërs begrepen de betekenis toen Jupiter en Regulus tussen september 3 v.Chr. en mei 2 v. Chr. drie conjuncties in het sterrenbeeld Leo hadden. Op 17 juni 2 v. Chr. was een van de meest spectaculairste conjuncties die ooit waargenomen zijn, Jupiter en Venus kwamen zo dichtbij elkaar dat het net één ster leek te zijn.
Zover alles nog OK, maar nu ga je weer prutsen:
De magiërs besloten vervolgens om de "ster" naar Jeruzalem te volgen.
Als de laatste conjunctie op 17 juni plaatsvond 2 v. Chr. , dan is Jezus in 2 v. Chr. geboren.
Een conjunctie kan je niet volgen BV, net zo min je de maan of de zon kan volgen. Dat is iets voor animatiefilmpjes. Die magiërs zijn nooit in Betlehem geweest, en DAT HAD IK JE AL GESCHREVEN, maar was een dichterlijke vrijheid van de auteur om zo duidelijk te maken dat de omliggende Rijken deze messias ( koning ) zouden erkennen ( gezien zijn adelijke afkomst ). Heel dit kerstverhaal is een literair stuk om een datum én legitimiteit van de pasgeborene vast te leggen. ( lees nog eens over )
Talisman vergeet het dus dat Jezus zou geboren zijn in 6 of 7 v. Chr. of vóór de dood van Herodes.
BV vergeet dus dat in het verhaaltje Herodes opdracht geeft om alle kinderen tot twee jaar te doden. Je moet dus enkele jaren terug tellen, snap je ? Als men er van uit gaat, zoals men nog officieel de sterfdatum van Herodes op 4 v.C. plaatst, moet je er ook enkele jaren bijtellen ( rekening houdend dat het joods nieuwjaar niet gelijk valt met ons nieuwjaar ) en kom je uit op de conjunctie van 7 v.C., wat ook perfect past in het plaatje. En moest je nu over een goed geheugen beschikken zou je nog weten dat Cappa ik ik daar eens een ganse topic aan gewijd hebben.
Ik heb je al meer dan genoeg data gegeven om jouw stelling te weerleggen !
Mijn stelling ? Welke mag dat wel wezen ?

:roll:
Het is natuurlijk niet de 'ster' dat de magiërs volgden maar het licht van 'Jupiter' !
Ik heb al eerder geschreven over de TOTALE MAANSVERDUISTERING in het jaar 1 n. Chr. die in aanmerking komt voor de dood van Herodes.
Je had het ook als ik niet mis ben ergens in een posting over de maansverduistering bij Jezus dood, maar nee, dat was een ZONSVERDUISTERING !
Als men al opdracht gegeven had om jongetjes te doden in 63 v. Chr. waarom zou de wreedaardige Herodes deze opdracht niet kunnen geven hebben ? Wees eens realistisch man !
En jouw stelling is dat Herodes in 4 v. Chr. gestorven is, en dat mag je vergeten !

talisman

11 feb 2013, 12:11

bluevelvet schreef: Het is natuurlijk niet de 'ster' dat de magiërs volgden maar het licht van 'Jupiter' !
Zie je zelf niet in wat voor onzin je hier schrijft ?
Ik heb al eerder geschreven over de TOTALE MAANSVERDUISTERING in het jaar 1 n. Chr. die in aanmerking komt voor de dood van Herodes.
Ook dat is totaal geen argument.:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maansverduistering
Je had het ook als ik niet mis ben ergens in een posting over de maansverduistering bij Jezus dood, maar nee, dat was een ZONSVERDUISTERING !
Niet mijn bewering, noch maan, noch zonsverduistering. Met zulke onzin hou ik me niet bezig.
Als men al opdracht gegeven had om jongetjes te doden in 63 v. Chr. waarom zou de wreedaardige Herodes deze opdracht niet kunnen geven hebben ? Wees eens realistisch man !
Denk eens na !! Wat zou er gebeurt zijn moest Herodes de opdracht hebben gegeven om kinderen om te brengen ?? De Zeloten hebben voor minder een opstand gevoerd, zelfs voor het plaatsen van een standaard. De kindermoord door Herodes slaat op de eigen kinderen en familieleden omdat hij schrik had zijn troon vroegtijdig te moeten afstaan.
En jouw stelling is dat Herodes in 4 v. Chr. gestorven is,
Mijn stelling ?? Die bestaat al van voor mijn geboorte hoor trien. Is nog steeds de algemeen aanvaarde datum, maar sinds kort weerlegt door Bieke. Mogen we trots op zijn, dit is een wereldprimeur. De Hollanders moeten het doen met 1 v.C. :lol:

dhr.antoon

11 feb 2013, 12:17

Alereerst de site houdt ook rekening met 1bc niet met zoveel woorden maar je kan het er uit opmaken ik kom erop terug
Herodes stierf in de lente van 1 n.C., vierendertig jaar na Aristobulus’ dood in de lente van 34

Over Aristobulus was ik nog aan het onderzoeken, hiervoor spreek ik mijn dank uit aan de onderzoekster het heeft mij een voorsprong gegeven in mijn onderzoek.
Tussen Rome en Jeruzalem Herodes de Grote en zijn zonen op zoek naar erkenning Een chronologisch onderzoek van de periode 40 v.C.-39 n.C.Met een herdatering van gebeurtenissen uit het
Nieuwe Testament InleidingOnderwerp van de dissertatieDeze dissertatie onderzoekt de geschiedenis van Palestina onder Herodes de Grote en zijn zonen (40 v.C.-39 n.C.). Hun regering was
cruciaal, zowel op politiek, cultureel, als op religieus gebied. Gebeurtenissen uit het Nieuwe Testament, vanaf de geboorte van Johannes de Doper tot en met Paulus’ gevangenschap in Rome,
worden eveneens bestudeerd. Indien ze verband houden met de periode 40 v.C.-39 n.C., komen ook gebeurtenissen uit de tijd van de Hasmoneeën (165-40 v.C.)
Akkoord Wat betreft mij, alleen duurde de tijd van nakomelingen van de Hasmoneeën tot september 37. en zal ik argumenten geven dat 1 na ook 1 bc kan zijn, stel dat zij gelijk zou hebben dan weerspreekt het echter de bijbel ook niet.
Antigonus, greep met hulp van de Parthen de macht en was ongeveer 3 jaar aan de macht
Boek XIV Hoofdstuk 16 Blz. 974
Herodes werd van zijn angst bevrijd, en zo kwam er na honderdzesentwintig jaar een einde aan de heerschappij van de dynastie van Asamonaeus.

Boek XX Hoofdstuk 10 Blz. 1286
Ze namen hem gevangen en installeerden Antigonus de zoon van Aristobulus als koning. Nadat deze drie jaar en drie maanden aan de macht was geweest, viel hij na een beleg in de handen van Sossius en Herodes.
zie ook Hasmoneeën

Herodes nam Jeruzalem in aan het einde van sabbatsjaar 38/37
Reken met de 126 jaar en je komt op 165/64 iedereen zal het met mij eens zijn dat Mattathias en zijn zonen een Guerrilla tegen het seleucidische bewind begonnen
en in 64 de tempel innamen met behulp Judas de Makkabeeër

Niet echt een onvolkomenheid waardoor het onderzoek gelijk in de war is, maar je verwacht van een wetenschapper toch meer scherpte
er zijn nog tal van teksten meer waardoor we weten dat de Hasmoneeën
in 64 vaste voet kregen en meer dan overduidelijke bewijzen dat Herodes zijn regering in het sabbatsjaar 38/37 begon en wel in september 37 bij afloop van het sabbatsjaar. Flavius is daar duidelijk in en de juiste volgorde van sabbatsjaren loopt daarmee in het gelid
Boek XV Hoofdstuk 1 Blz. 975
Er kwam geen einde aan hun ellende, deels vanwege de hebzucht van de machthebber die gebrek had aan geld en het daarom van hen wegnam, deels omdat het zevende jaar, dat juist toen zijn einde naderde, hen dwong hun land onbebouwd te laten, aangezien het ons verboden is het land in dat jaar te zaaien.

wie echt wil onderzoeken zal met het jaar 37 rekening moeten blijven houden.
Volgende keer weer een stukje van de site behandelen
Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 11 feb 2013, 14:04, 5 keer totaal gewijzigd.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.

bluevelvet

11 feb 2013, 13:13

cappa schreef: Significante astrologische gebeurtenissen? Ik zie er welgeteld één in bovenstaande lijst.
Mercurius en Venus zijn binnenplaneten. Ze bevinden zich binnen de baan van de aarde, dus draaien ze, vanuit de aarde gezien, rond de zon in ongeveer één jaar. Ze maken dus elk jaar een conjunctie met de andere planeten jupiter, saturnus, enz.
Waarom kwamen die magiërs dan niet elk jaar af als ze op die conjuncties voortgingen? :D Nog een geluk dat je de conjuncties met de maan niet hebt weergegeven; dat zijn er zoveel per dag.

De enige zinnige vermelding in je lijstje in de conjunctie Jupiter-Regulus. En dat is er maar één in feite, maar je snapt waarschijnlijk zelf niet waarom.
Mars conjuncties zijn op zich ook niet zo uitzonderlijk. Mars draait in twee jaar rond de zon.
En jupiter boven Betlehem?? Ik dacht dat elk punt aan de hemel elke dag boven een punt op aarde kwam. De aarde draait immers op 24h rond haar as.

Neen, als je je theorieën op dergelijke onzin bouwt ... Dan was de astronomische onderbouwing van Talisman en mij enkele jaren geleden heel wat anders. Maar dan kom je wel uit op -7. :lol:
SIGNIFICANTE gebeurtenissen genoeg om 'de wijzen uit het Oosten' aan te zetten tot een lange reis !

DE GRIFFITH OBSERVATORY ? Beweringen uit de lucht gegrepen cappa ?

Door een samenstand van de planeten Jupiter en Saturnus in 1603 rekende Johannes Kepler dit soort hemelverschijnselen terug en kwam tot de conclusie dat er in het jaar 7 v Chr. in het sterrenbeeld Vissen eveneens een drievoudige samenstand van de beide planeten moet zijn geweest, namelijk in februari, rond 3 oktober en 4 december. Men heeft zich lange tijd daar aan vastgehouden om de geboorte van Jezus te bepalen.
Maar er zijn punten van kritiek :
- De samenstand was niet erg indrukwekkend.
- De afstand tussen Jupiter en Saturnus aan de hemel bedroeg meer dan een graad, meer dan twee volle manen naast elkaar.
- Astrologen konden deze samenstand zien aankomen, waardoor het GEEN verrassing meer kon zijn, niet voor hen maar ook niet voor Herodes.

Deze samenstand komt ook niet goed overeen met de historische feiten, waardoor historici bedenken dat het later moet zijn gebeurd. Daardoor hebben astronomen andere bijzondere samenstanden berekend, zoals die op 12 augustus van het jaar 3 v. Chr. Toen bevonden zich Jupiter en Venus vlak bij elkaar in het sterrenbeeld Leeuw. Deze samenstand was te zien 's avonds in het westen.
Wat dus hier indrukwekkend is dat is dat de Leeuw het astrologische symbool van Judea is en de samenstand vergezeld is van de ster Regulus, de Koningsster.
Driemaal kwam Jupiter in de buurt van Regulus. En nog wonderlijk is dat in het jaar 2 v Chr. er een samensmelting plaats had van Jupiter en Venus in de buurt van de ster Regulus aan de westelijke avondhemel. Dit zou dus kunnen de beste verklaring zijn waarom "de wijzen uit het oosten" naar het westen vertrokken in de zomer van het jaar 2 v Chr. terwijl de herdertjes bij nacht in het veld lagen. :P

Men mag zich afvragen in hoeverre de astronomische onderbouwing van cappa en talisman nog correct te noemen zijn na deze bevindingen :roll:

Astronoom David Reneke heeft met een computermodel de exacte datum berekend waarop de 'kerstster' aan de hemel stond, die tijdens de geboorte van Jezus zou zijn verschenen, nl. in het jaar 2 v. Chr.
Hij schrijft :
Venus en Jupiter kwamen heel dicht bij elkaar in het jaar 2 voor Christus en ze moeten een fel licht hebben veroorzaakt. Dat schijnsel is mogelijk de verklaring voor de mythische kerstster.”

talisman

11 feb 2013, 14:32

bluevelvet schreef: Wat dus hier indrukwekkend is dat is dat de Leeuw het astrologische symbool van Judea is en de samenstand vergezeld is van de ster Regulus, de Koningsster.
Driemaal kwam Jupiter in de buurt van Regulus.
Niet zo indrukwekkend, gezien deze constellatie zich ook op 7 v.C. zich voordeed.
En nog wonderlijk is dat in het jaar 2 v Chr. er een samensmelting plaats had van Jupiter en Venus in de buurt van de ster Regulus aan de westelijke avondhemel. Dit zou dus kunnen de beste verklaring zijn waarom "de wijzen uit het oosten" naar het westen vertrokken in de zomer van het jaar 2 v Chr. terwijl de herdertjes bij nacht in het veld lagen.
Die magiërs zijn nooit fysiek aanwezig geweest in Betlehem en dat heb ik je al eens duidelijk gemaakt. Niks wijst er zelfs op dat Jezus in Betlehem zou geboren zijn. De auteur maakt hier ook enkel duidelijk dat de Jezus aanspraak kon maken op de troon van Juda, gezien ook David daar zou zijn geboren. Evenmin slaat de vermelding van ' herders ' niet op een fysieke aanwezigheid, maar op de sterrenconstellatie zoals we ook reeds hadden aangegeven. De sterren Capella, Pollux en Betelgeuze worden gezien als de herders van de Dierenriem Leeuw, Kreeft, Stier, Ram en Vissen, die de " Stal " uitmaken.
Men mag zich afvragen in hoeverre de astronomische onderbouwing van cappa en talisman nog correct te noemen zijn na deze bevindingen
Zeer juist dus zoals ik hier reeds aangaf, uitgaande van de nieuwe datum overlijden van Herodes de Grote in 1 n.C.
http://askelm.com/star/star001.htm
Wat is nu eigenlijk jouw probleem ?
Onze vorige datum " Ster van Betlehem " was geënt op de vorige sterfdatum en was dus ook correct.

:lol:

Vesselin

11 feb 2013, 14:36

De islam heeft zijn tijd al gehad. Lang geleden.
Dat de mens zijn verstand ging gebruiken denkt men al sinds de zeventiende eeuw....
Maar dat is wishful thinking.
De mens is inderdaad rationeel wat betreft zijn praktische intelligentie: altijd maar betere en vernuftigere manieren vinden om de materie te manipuleren.
Maar wat betreft het organiseren van de intermenselijke relaties, en het omgaan met de omgeving in het algemeen, worden we nog altijd gestuurd door ons driftleven. En dat is behoorlijk irrationeel!
Dat is in essentie de evolutionaire kracht: de ene soort vreet de andere op, zonder genade.
De kans is groot dat het gaat eindigen in een catastrofe.

Vergeet niet dat het voertuig van de overleving het gevoel is: een individu te zijn... dan heb je iets te verdedigen. Anders zou je nooit vluchten of vechten. De fameuze "flight or fight response" van de evolutie-theorie.
Het tragische van de materialistische, fysicalistische, deterministische visie van de wetenschap is. dat ze het belang van de persona tot niets herleidt.
En daarom zal dat nooit een alternatief zijn en zullen vormen van metafysica altijd blijven bestaan... enfin... tot het heelal bevriest of ontploft 8) .
Maar dat moet ge aan sciëntisten niet wijsmaken...
Die hebben hun geloof in god eenvoudigweg vervangen door hun geloof in de 'rationele' wetenschap.

ebenhaezer

11 feb 2013, 15:10

cappa schreef:
Vesselin schreef:Het ironische is dat zij en onze kleinkinderen misschien nog wel de sharia over zich heen gaan krijgen.
Elke grote godsdienst krijgt zijn tijd en de islam is de laatste.
De islam heeft zijn tijd al gehad. Lang geleden.

CAPPA , je zei : ... Godsdiensten in een hoekje dus .
Daar zou ik nog even mee wachten hoor , er komt heel spoedig een NIEUWE PAUS , eerst zien wat hij er van maken zal ! De huidige kreeg het voor mekaar om met praktisch alle godsdiensten vriendschap te sluiten . Komt er straks misschien één grote wereld godsdienst ?
De Bijbel is geen mythe hoor , daarin staat alles reeds voorspeld , alleen op de tekenen der tijden kan gelet worden . Wellicht komt er straks een zogenaamde ' vrede ' , wie weet !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bluevelvet

11 feb 2013, 15:22

talisman schreef: Die magiërs zijn nooit fysiek aanwezig geweest in Betlehem en dat heb ik je al eens duidelijk gemaakt. Niks wijst er zelfs op dat Jezus in Betlehem zou geboren zijn. De auteur maakt hier ook enkel duidelijk dat de Jezus aanspraak kon maken op de troon van Juda, gezien ook David daar zou zijn geboren. Evenmin slaat de vermelding van ' herders ' niet op een fysieke aanwezigheid, maar op de sterrenconstellatie zoals we ook reeds hadden aangegeven. De sterren Capella, Pollux en Betelgeuze worden gezien als de herders van de Dierenriem Leeuw, Kreeft, Stier, Ram en Vissen, die de " Stal " uitmaken.
Zeg talisman, gaat ge nu beweren dat er geen fysieke herders waren in Bethlehem ? Allez gij, koning David was een herder van weleer !
Het is omdat de herderkes bij nacht in het veld lagen dat men weet dat Jezus niet kan geboren zijn in de maand december. Joseph en Maria zouden ook de tocht naar Bethlehem, wegens de volkstelling, niet aangevangen hebben in deze koude en regenachtige decembermaand !

Je vroeg je af of Jezus wel ooit geboren was ? Twijfel je daar nu nog altijd aan ? Al bij al kunt ge niet ontkennen dat er nooit zoveel geschreven en geredewist wordt dan over het personage Jezus, door historici, astronomen, en allerlei gediplomeerde geleerden, verbonden aan een universiteit of niet. Dat men zich daar 2000 jaar later nog altijd over buigt zegt genoeg !

Het is een profetie van Daniel dat in de eindtijden de 'kennis' zal toenemen. Wees gerust, er zal nog van alles aan het licht komen mijn gedacht 8)

talisman

11 feb 2013, 17:08

bluevelvet schreef: Zeg talisman, gaat ge nu beweren dat er geen fysieke herders waren in Bethlehem ? Allez gij, koning David was een herder van weleer !
Het is omdat de herderkes bij nacht in het veld lagen dat men weet dat Jezus niet kan geboren zijn in de maand december. Joseph en Maria zouden ook de tocht naar Bethlehem, wegens de volkstelling, niet aangevangen hebben in deze koude en regenachtige decembermaand !
Je vroeg je af of Jezus wel ooit geboren was ? Twijfel je daar nu nog altijd aan ? Al bij al kunt ge niet ontkennen dat er nooit zoveel geschreven en geredewist wordt dan over het personage Jezus, door historici, astronomen, en allerlei gediplomeerde geleerden, verbonden aan een universiteit of niet.
Dan moet jij me zeker één bewijs kunnen leveren dat ie ooit bestaan heeft.
Het is een profetie van Daniel dat in de eindtijden de 'kennis' zal toenemen. Wees gerust, er zal nog van alles aan het licht komen mijn gedacht 8)

Dat denk ik ook, maar ondertussen verwacht ik van jou één bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. En kom nu weer niet af met " van horen zeggen " , want dat is bij lange na geen bewijs. 8)

cappa

11 feb 2013, 18:08

bluevelvet schreef:SIGNIFICANTE gebeurtenissen genoeg om 'de wijzen uit het Oosten' aan te zetten tot een lange reis !
Ik sta er voor open. Geef me die significante astronomische feiten. Dat lijstje uit je vorige posting is niet erg overtuigend. Conjuncties die elk jaar gebeuren!!!
bluevelvet schreef:DE GRIFFITH OBSERVATORY ? Beweringen uit de lucht gegrepen cappa ?
GRIFFITH OBSERVATORY geeft alleen planeetstanden en projecteert ze op verzoek in zijn planetarium. Niks verkeerd mee. Maar de betekenis die er al dan niet aan gegeven wordt, da's wat anders. In dit geval gebeurt die door ene Ernest L. Martin. Als je hem opzoekt in Wikipedia vindt je al in de eerste zin: "was known for his controversial works".

" In 1978 he first wrote The Birth of Christ Recalculated; in 1984 Restoring the Original Bible; in 1987 Secrets of Golgotha; in 1991 101 Bible Secrets; in 1985 The Biblical Manual; in 1996 The Star that Astonished the World; in 1999 The Temples that Jerusalem Forgot and in that same year The Essentials of New Testament Doctrine."
Niet direct de man bij wie ik te rade zou gaan voor objectieve historische informatie; andere informatie ook niet ten andere.
bluevelvet schreef:Door een samenstand van de planeten Jupiter en Saturnus in 1603 rekende Johannes Kepler dit soort hemelverschijnselen terug en kwam tot de conclusie dat er in het jaar 7 v Chr. in het sterrenbeeld Vissen eveneens een drievoudige samenstand van de beide planeten moet zijn geweest, namelijk in februari, rond 3 oktober en 4 december. Men heeft zich lange tijd daar aan vastgehouden om de geboorte van Jezus te bepalen.
Maar er zijn punten van kritiek :
- De samenstand was niet erg indrukwekkend.
- De afstand tussen Jupiter en Saturnus aan de hemel bedroeg meer dan een graad, meer dan twee volle manen naast elkaar.
Ik snap niet wat Kepler hier komt doen. Denk je niet dat onze computers iets nauwkeuriger rekenen dan Kepler in zijn tijd?
De jupiter-Saturnus conjunctie van 7BC is uitgebreid besproken in het stuk van Talis en mij enige tijd terug, incl. de herhalingsfrequentie, enz.
In lentegraden was de conjunctie (uiteraard) volledig; in declinatie bedroeg ze 59' (en niet "meer dan een graad" dus).
Astrologen konden elke samenstand zien aankomen. Je onderschat de astronomische kennis in oude tijden schromelijk.
bluevelvet schreef:Wat dus hier indrukwekkend is dat is dat de Leeuw het astrologische symbool van Judea is en de samenstand vergezeld is van de ster Regulus, de Koningsster.
En wat in onze berekening nog veel indrukwekkender is, is dat Regulus niet alleen conjunct staat met de zon in Leeuw, maar dat die constellatie ook nog eens opkomend is op de oostelijke horizon, d.w.z. conjunct staat met de ascendant. En wat het belang is van een conjunctie met de ascendant, zoek dat maar eens op.
bluevelvet schreef:Men mag zich afvragen in hoeverre de astronomische onderbouwing van cappa en talisman nog correct te noemen zijn na deze bevindingen :roll:
Elke theorie komt in aanmerking voor verbetering, maar dan zal je toch met iets anders moeten afkomen dan met dat lijstje.
bluevelvet schreef:Venus en Jupiter kwamen heel dicht bij elkaar in het jaar 2 voor Christus en ze moeten een fel licht hebben veroorzaakt. Dat schijnsel is mogelijk de verklaring voor de mythische kerstster.”
En hoe dikwijls kwamen venus en jupiter nog 'heel dicht bij elkaar' in enkele tientallen jaren voor en na het jaar 1, er rekening mee houdend dat ze gemiddeld elk jaar conjunct staan?
Jawatte

fotofant

11 feb 2013, 23:08

ebenhaezer schreef: CAPPA , je zei : ... Godsdiensten in een hoekje dus .
Daar zou ik nog even mee wachten hoor , er komt heel spoedig een NIEUWE PAUS , eerst zien wat hij er van maken zal ! De huidige kreeg het voor mekaar om met praktisch alle godsdiensten vriendschap te sluiten . Komt er straks misschien één grote wereld godsdienst ?
De Bijbel is geen mythe hoor , daarin staat alles reeds voorspeld , alleen op de tekenen der tijden kan gelet worden . Wellicht komt er straks een zogenaamde ' vrede ' , wie weet !
Ik zou versteld staan dat een nieuwe Paus veel verschil gaat maken, vooral als je weet dat de huidige Paus "zijn mannekes" tot kardinaal heeft gemaakt waardoor de vernieuwende stroming binnen het instituut monddood gemaakt wordt.
Het is niet omdat je eens vriendelijk naar iemand lacht en terwijl zegt "maar mijn idee is het enige echte en beste" dat je vrienden maakt. Mensen zoals John Main en Laurence Freeman zijn christenen (katholieken oblaten van Sint Benedictus) die een echte dialoog aangaan,bv tijdens de jaarlijkse John Main Seminars waar in 1994 De Dalaï Lama hoofdspreker was (voor geïnteresseerden : de gesprekken van dit seminar werden in boekvorm gepubliceerd ned. vertaling : "Het goede Hart; het nieuwe testament in een boeddhistisch perspectief" isbn 90-209-3214-4).

Een grote wereldgodsdienst is ook niet voor morgen, hoe ga je religies die een totaal verschillend uitgangspunt hebben met mekaar verzoenen?
Aan de ene kant de reliegies die uitgaan van een "God de schepper" die alles gemaakt heeft, en volgens sommigen daarvan in 6 dagen en anderzijds religies of filosofiën die uitgaan van een in alles inwezig ordeningsprincipe dat altijd bestaan heeft en altijd zal zijn en waarvan onze wereld (met zijn bewoners) alleen maar een tijdelijke manifestatie is.
elk moment is belangrijk

bluevelvet

12 feb 2013, 00:50

En ja, cappa, ik vernoem KEPLER, omdat het eerste wetenschappelijke onderzoek verricht is door deze sterrenkundige. Hij berekende een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het jaar 7 v. Chr. en dacht dat die met de ster van Betlehem te maken zou hebben gehad.

Gelukkig dat Ernest Martin ons verwijst naar de planeetstanden van 2 voor Chr. zodat hij ons kan duidelijk maken dat de conjunctie van 9 januari 1 n. Chr. in aanmerking komt voor de dood van Herodes.
Ofwel wist je er niets van ofwel heb je opzettelijk het bestaan van deze drievoudige conjunctie verzwegen :roll:
Let wel, drievoudige conjuncties komen niet zo heel vaak voor ! Daarom zijn deze gebeurtenissen significant en indrukwekkend te noemen wat je er ook over zegt. Die van 7 v. Chr. is aan Herodes voorbijgegaan, omdat ze niet INDRUKWEKKEND genoeg was !

Ten andere had ik ook al verwezen naar het boek van Dr. Martin "The Star that Astonished the World'. Je hoeft bij hem niet te rade te gaan, maar hij haalt wel zijn informatie uit de Oudheidkundige geschiedenis. Is daar dan ook iets mis mee ?
Info uit WIKI is niet altijd correct. Elke tegenstander van bepaalde ideeën heeft de vrije hand om te schrijven wat hij wilt. Ga eens bij Dr. Martin zijn aanhangers te rade, twee klokken horen luiden man :)
Als ik goed begrepen heb wordt in het boek van Bieke de sterfdatum van Herodes op 1 n. Chr. gehouden. Is die wel te vertrouwen :lol:

Waarom hebben de astrologen in dienst van Herodes 'de ster' niet gezien ?
De babyloniërs waren wel heel sterk in het berekenen en als de "wijzen" van oorsprong Joden waren dan hadden ze het voordeel van de schrift te kennen.
De bijbel zegt tenslotte dat er tekenen in de hemel zijn om ons te leiden, en ze zullen het geweten hebben :idea: