MARIA, MOEDER van de HEER ( Deel 2 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant

31 mar 2013, 19:38

bluevelvet schreef:
talisman schreef: Bij Matteüs lezen we het volgende:
Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde,
Nu moet je wel de gebruiken van toen weten. Er vond eerst een wat we nu zouden noemen, een voorhuwelijk plaats. Tussen dit voorhuwelijk en het definitief huwelijk zat er 6 maand tussen. Dit om het bewijs te leveren dat de bruid nog niet zwanger was bij het voorhuwelijk. En tja, je weet hoe dat gaat he, en zeker bij ' adelijke families '. We mogen niet vergeten dat Jozef van de stamboom David was en dit ligt nog gevoeliger. Men moest nu wel via de raad van het Sanhedrin passeren om deze zwangerschap te laten legaliseren.
Van een maagd was er natuurlijk geen sprake. De auteur van het evangelie heeft ( met opzet? ) het Hebreeuwse woord ' Almah ' vertaald als maagd, terwijl dit eigenlijk ' jonge vrouw ' wil zeggen.
Oh ja ? wie kan bewijzen of heeft bewezen dat Maria geen maagd meer was ? Waarom wilde Jozef van haar scheiden ? (Maria was zwanger voordat zij "verenigd" waren, Jozef had nog geen betrekkingen met haar, hij wist dat de vrucht niet van hem kon zijn).
Hedendaags zijn er nog altijd "jonge vrouwen" die maagd zijn hoor tot hun huwelijk !
Die zijn dan wel niet in verwachting (ik bedoel die vrouwen die nog maagd zijn bij hun huwelijk), en niet iedereen kan natuurlijk thuis komen en zeggen dat er een beestje in hun oor gezet werd !

Verder zou ik er u ook willen op wijzen dat het bij joden gebruikelijk was dat koppels voor hun huwelijk gingen samen wonen nadat ze verloofd waren (een soort van proefhuwelijk, dat niet vrijblijvend was en waaraan verschillende voorwaarden verbonden waren en waarbij ook voorzien werd dat ze toch niet zouden huwen) en dat het dus hélemaal niet abnormaal zou zijn dat een vrouw in verwachting was op het moment van het officiële huwelijk
elk moment is belangrijk

werewoef

31 mar 2013, 19:40

Toegegeven, Aldegonde, Maria, Maagd en Moeder is een dogma voor de gelovigen .Onbevlekt Ontvangen duidt dan weer op het dogma dat Maria zonder erfsmet of erfzonde is geboren .

Maar waarom zou de Heilige Geest van God voor tweeduizend jaren niet hebben kunnen bewerkstelligen waartoe de huidige wetenschap toe in staat is ?. Maria stelde immers die grote vraag aan de aartsengel Gabriel bij Haar blijde boodschap :"" Hoe kan dit ? Ik beken geen man . "" Waarop de engel zeide dat voor God alle dingen mogelijk zijn en dat Zijn Heilige Geest over haar zou nederdalen of Haar overschaduwen .

Van schaduw gesproken, tot mijn grote spijt wordt er segenwoordig niet meer veel geklapt over Maria in de kerk .Ook simpelweg een kaarsje aansteken bij de beeltenis van Maria, zijn de mensen afgeleerd .

Pertang zo een kleine geste dat zoveel kan teweegbrengen ...Er is gezegd dat de Zoon van God Zijne Moeder niets kan weigeren .

Maar zie je Aldegonde, tis allemaal een kwestie van geloof en hoedat je bent grootgebracht.

mvg-werewoef
AMEN en AUM

talisman

31 mar 2013, 19:48

werewoef schreef:Toegegeven, Aldegonde, Maria, Maagd en Moeder is een dogma voor de gelovigen .Onbevlekt Ontvangen duidt dan weer op het dogma dat Maria zonder erfsmet of erfzonde is geboren .
Puur later verzinsel ! Er staat duidelijk Almah en geen maagd ! En dat van die erfzonde ? Daar lachen de joden gewoon om. En waren dat toen geen joden soms ? Of waren die al katholiek voor ze dit verhaaltje nog moesten verzinnen ? Nog niet opgevallen dat de evangelies in het Grieks zijn geschreven ? Duidelijk, door gehelleniseerde joden en niet door godvrezende joden, anders waren ze vast in het Hebreeuws geschreven of in het Aramees. Je mag je dogma houden, maar blijf met je fikken van de geschiedenis af. Laat dat aan mensen over die daar iets meer over weten.

mayke2

31 mar 2013, 21:53

Paaswensen
In deze tijd van het jaar
nu de dagen fors gaan lengen
wens ik je al het goede
dat Pasen je kan brengen.
Moge de schoonheid van dit seizoen
de winter vlug verdringen
en dat de VREDE en de VREUGDE van de VERREZEN HEER
je het hele jaar door mag omringen.

Zalig Paasfeest aan allen! :idea:
mayke2
Bedankt voor deze Judas kussen...... :twisted:
Rolea,
waar is bij jou de VREDE en de VREUGDE te zoeken?
ik lees bij jou alleen maar bitterheid!
volgens mij heb je de kern van de Paasvreugde volledig gemist
jammer dat je nog altijd bent blijven steken :!:

:D groet,
mayke2
een mens moet niet zorgen dat hij in de hemel komt
maar dat de hemel in hem komt ...

werewoef

01 apr 2013, 04:55

Talis, je antwoordt niet op mijn vraag . De Almachtige God tweeduizend jaar geleden versus de huidige technieken van de wetenschap . Weet je wel ?

Zie je echt het verband niet ?

Aan Mayke2, U en ik zullen samen bijleggen om een dikke vette noveenkaars te laten branden voor de Paul Simmons . Is dat geen goei idee voor een paasmaandag ?

Groeten,

werewoef
AMEN en AUM

bocuse

01 apr 2013, 08:49

werewoef schreef:Talis, je antwoordt niet op mijn vraag . De Almachtige God tweeduizend jaar geleden versus de huidige technieken van de wetenschap . Weet je wel ?

Aan Mayke2, U en ik zullen samen bijleggen om een dikke vette noveenkaars te laten branden voor de Paul Simmons . Is dat geen goei idee voor een paasmaandag ?

Groeten,

werewoef
Man,man, echt niet te geloven!!!
Mijn moeder zaliger zal gelijk gehad hebben . " Hoe ouder, hoe onnozeler" ... :roll:

talisman

01 apr 2013, 08:55

werewoef schreef:Talis, je antwoordt niet op mijn vraag . De Almachtige God tweeduizend jaar geleden versus de huidige technieken van de wetenschap . Weet je wel ?
Nee, ik zie echt het verband niet.
- 1 Volgens de huidige technieken moet men nog steeds een zaadcel hebben om een eicel te bevruchten. Dat god van het mannelijk geslacht zou zijn is een bedenksel dat zelfs geen tweeduizend jaar oud is, althans niet die denkbeeldig entiteit uit de de bijbel. Volgens de joodse leer, waarook het O.T. vandaan komt is JHWH niet mannelijk, niet vrouwelijk en zelfs niet onzijdig. Nu gij weer.
- 2 Dat Maria maagd zou zijn gebleven NADAT zal reeds bevrucht zou zijn berust op een vertaalfout zoals ik je reeds meermaals heb laten weten.
-3 Als de h.geest hier voor iets tussen zit, moet je me dan maar eens uitleggen waarom er twee evangelies de stamboom van Jozef geven en Jezus uit de stam van David zou zijn, in navolging op de profetieën dat de messias uit dat geslacht zou afstammen. Nu gij weer.

werewoef

01 apr 2013, 18:49

Talis, je hebt eigenlijk toch geen verbeeldingskracht of futuristische visie meer, hoor . Tis echt den Talis niet meer van de talpia-tombe ...

Dacht je nu werkelijk dat de Aartsengel Gabriel, tweeduizend jaar geleden, de Jacobsladder is afgedaald met een zaadje . Zou het niet eerder een stukje dna geweest zijn ...

Als de heer Jezus, tweeduizend jaar geleden, de wil heeft gehad om vanuit zijn hemelse paradijs naar ons toe te komen op dees aarde voor het heil van de mensen, hoe zou de almacht van Zijn Vader dit verwezenlijkt hebben ?

Aan bocuse ; je spreekt over je heengegane moeder als mijn moeder-ZALIGER . Zou er dan toch meer van de christelijke gedachte aan je blijven kleven hebben, dan je zelf vermoedt ?

Aan de Paul Simmons; Mayke2 heeft gul bijgedragen en je noveenkaars zal zekerst tot volgende Paschen nog branden . :P :P :P :P

mvg-werewoef
AMEN en AUM

bluevelvet

05 apr 2013, 23:54

Velen denken er niet aan maar Maria is pas zwanger geworden van Jezus, toen zij al ten huwelijk beloofd was aan Jozef. God heeft in feite tot dit moment gewacht, en pas toen aan Jozef werd te verstaan gegeven wat er gebeurd was met Maria nam hij haar mee naar zijn huis als zijn vrouw. Voordien woonden zij niet samen.
De Goddelijke Voorzienigheid was zo gepland in detail dat wanneer Jezus zou geboren worden Maria een echtgenoot had die haar kon beschermen, en hij als een normaal kind zou opgroeien met een vader en een moeder en later nog (half)broers en (half)zusters had. Daarom kan men ook niet eeuwig blijven spreken over de 'maagd Maria'.
Van Jozef zijn kant werd dus ook wel veel begrip en geloof verwacht.

Klaartje

06 apr 2013, 09:02

bluevelvet schreef:Velen denken er niet aan maar Maria is pas zwanger geworden van Jezus, toen zij al ten huwelijk beloofd was aan Jozef. God heeft in feite tot dit moment gewacht, en pas toen aan Jozef werd te verstaan gegeven wat er gebeurd was met Maria nam hij haar mee naar zijn huis als zijn vrouw. Voordien woonden zij niet samen.
De Goddelijke Voorzienigheid was zo gepland in detail dat wanneer Jezus zou geboren worden Maria een echtgenoot had die haar kon beschermen, en hij als een normaal kind zou opgroeien met een vader en een moeder en later nog (half)broers en (half)zusters had. Daarom kan men ook niet eeuwig blijven spreken over de 'maagd Maria'.
Van Jozef zijn kant werd dus ook wel veel begrip en geloof verwacht.

Is een mooi sprookje BV.....uit lang vervlogen tijden, een mythe zeg maar..... het verhaal van de moedergodin zoals in vele van die tijden en het menselijk verstand ver te boven gaat.
We hebben het allemaal geslikt van kindsaf aan, als volwassen denk je wel wat meer na.
Dit zogezegde sprookje speelt zich nog meermaals hedendaags af.... een jonge vrouw die even onverwacht zwanger geraakt maar die dan door een brave Jozef wordt beschermd en waar dan ook nog een resem kinderen bijkomen.
Samengestelde gezinnen of hoe noemt men dat..... in die tijden als zo iets gebeurde was dat een goddelijk wonder, hoe konden ze het anders uitleggen
:roll: :?: We leven nu in de 21ste eeuw en zijn ondertussen al wel wat wijzer toch !!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bluevelvet

06 apr 2013, 11:26

Klaartje, je schrijft "als volwassen denk je wel wat meer na" :roll:
Nadenken heeft in feite niets met geloof te maken.

En omdat bovennatuurlijke zaken ons verstand te boven gaan, heeft wat meer nadenken geen zin !

Wij lezen in Prediker 8 : 17 :
Maar bij alles wat God doet onder de zon, zo heb ik ingezien, doet hij wat hij doet. De mens is niet in staat de zin ervan te vinden. Hij tobt zich af en zoekt ernaar, maar hij vindt hem niet, en al zegt de wijze dat hij inzicht heeft, ook hij is niet in staat de zin ervan te vinden.

Goed van toepassing voor dezen die 'denken' dat ze wél nadenken. Laten ze hier maar eens over nadenken, maar oppassen dat ze hun kop er niet over breken of door te veel na te denken misschien wel eens hun verstand zouden kunnen verliezen :idea:

Paul Siemons

06 apr 2013, 11:35

Bluevelvet schreef: Wij lezen in Prediker 8 : 17 :
Maar bij alles wat God doet onder de zon, zo heb ik ingezien, doet hij wat hij doet. De mens is niet in staat de zin ervan te vinden. Hij tobt zich af en zoekt ernaar, maar hij vindt hem niet, en al zegt de wijze dat hij inzicht heeft, ook hij is niet in staat de zin ervan te vinden.

Klaartje, zoals deze:

En Ik zal hen in stukken slaan, de een tegen de ander, zo de vaders en de kinderen tezamen, spreekt de HEER; Ik zal hen niet verschonen noch sparen, noch Mij over ontfermen,....

Toch niet moeilijk om dat te verstaan hé Klaartje 8O 8O 8O 8O

Klaartje

06 apr 2013, 11:40

bluevelvet schreef:Klaartje, je schrijft "als volwassen denk je wel wat meer na" :roll:
Nadenken heeft in feite niets met geloof te maken.

En omdat bovennatuurlijke zaken ons verstand te boven gaan, heeft wat meer nadenken geen zin !

Wij lezen in Prediker 8 : 17 :

Goed van toepassing voor dezen die 'denken' dat ze wél nadenken. Laten ze hier maar eens over nadenken, maar oppassen dat ze hun kop er niet over breken of door te veel na te denken misschien wel eens hun verstand zouden kunnen verliezen :idea:
BV het mysterie van het leven is niet altijd te vatten, maar er is al door de tijden heen héél veel verklaarbaar ! In verband met de zogenaamde "Onbevlekte Ontvangenis" ofte ene Maria die destijds door,zeg maar, "De Heilige Geest" bevrucht werd (knap werk); kunnen we in hedendaagse termen gerust zeggen, dat dit brave meisje (maagd) toch van hierboven een signaal kreeg dat ze rijp was om geslachtsomgang te hebben en hieruit meestal een kind geboren wordt..... in die tijden was zoiets héél waarschijnlijk "DE" openbaring van hierboven enne.... die brave Jozef, tja die kan al haar vriendje geweest zijn en heeft zich na het gebeurde (ongelukje of niet) ontfermt over dit meisje (toendertijd Maagd) genoemd.

Allemaal te verklaren hoor BV en "by the way" : we leven nu wel in de 21ste eeuw hé.... en kennen al langer het verhaaltje van de vogeltjes en de bijtjes!!!!
Laatst gewijzigd door Klaartje op 06 apr 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."

Klaartje

06 apr 2013, 11:42

Paul Siemons schreef:Bluevelvet schreef: Wij lezen in Prediker 8 : 17 :

Klaartje, zoals deze:

En Ik zal hen in stukken slaan, de een tegen de ander, zo de vaders en de kinderen tezamen, spreekt de HEER; Ik zal hen niet verschonen noch sparen, noch Mij over ontfermen,....

Toch niet moeilijk om dat te verstaan hé Klaartje 8O 8O 8O 8O
Inderdaad..... een héél goede, mooie en vreedzame GOD 8O :x

Enfin, ja de resultaten zijn heden ten dage nog te vinden en actueel in KOREA en SYRIE...... een God die o.a. talloze onschuldige kinderen in de pan slaat :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door Klaartje op 06 apr 2013, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.