IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Wat lig je dan te lullen over de Torah ? En jij bent het die wat moeite heeft met begrijpelijk lezen. Heb ik niet duidelijk geschreven dat BEIDEN sprookjesboeken zijn ?carpinus schreef: Begrijpend lezen is blijkbaar uw sterkste kant niet. Het boek waar ik het over had is de Bijbel. Er is slechts één Bijbel.
En hoe zit het met Mozes ? Beetje moeite om hem te plaatsen ? En als je wil trollen zit je wel op het verkeerde forum.
Wel zeer onduidelijk dat je bedenkingen hebt bij het N.T. maar de verhaaltjes uit het O.T. er zoet ingaan. Dit zie ik enkel bij joden en moslims.
-
carpinus - Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:56
Ik zal het dan nog maar eens duidelijk stellen: De Bijbel bestaat uit: 1) de Geschreven Torah; 2) de Profeten; 3) de Geschriften. Daarnaast is er voor het Judaïsme ook nog de Talmud (verzamelnaam voor Mishna + Gemara), die ook wel de "Orale" Torah wordt genoemd.talisman schreef:Wat lig je dan te lullen over de Torah ? En jij bent het die wat moeite heeft met begrijpelijk lezen. Heb ik niet duidelijk geschreven dat BEIDEN sprookjesboeken zijn ?carpinus schreef: Begrijpend lezen is blijkbaar uw sterkste kant niet. Het boek waar ik het over had is de Bijbel. Er is slechts één Bijbel.
En hoe zit het met Mozes ? Beetje moeite om hem te plaatsen ? En als je wil trollen zit je wel op het verkeerde forum.
Wel zeer onduidelijk dat je bedenkingen hebt bij het N.T. maar de verhaaltjes uit het O.T. er zoet ingaan. Dit zie ik enkel bij joden en moslims.
Jij het hebt over "sprookjesboeken" . Een uitspraak die typisch is voor pipo's die er eigenlijk geen barst over weten.
-
Dan voel ik me zeker niet aangesproken. Baaidewee, het bijbel is wel geschreven op de Septuagint en niet op joods-hebreeuwse versie van de Tenach ( Torah, Newie'iem en Ketoewiem ) he pipo.carpinus schreef:Ik zal het dan nog maar eens duidelijk stellen: De Bijbel bestaat uit: 1) de Geschreven Torah; 2) de Profeten; 3) de Geschriften. Daarnaast is er voor het Judaïsme ook nog de Talmud (verzamelnaam voor Mishna + Gemara), die ook wel de "Orale" Torah wordt genoemd.talisman schreef:Wat lig je dan te lullen over de Torah ? En jij bent het die wat moeite heeft met begrijpelijk lezen. Heb ik niet duidelijk geschreven dat BEIDEN sprookjesboeken zijn ?carpinus schreef: Begrijpend lezen is blijkbaar uw sterkste kant niet. Het boek waar ik het over had is de Bijbel. Er is slechts één Bijbel.
Jij hebt over "sprookjesboeken" . Een uitspraak die typisch is voor pipo's die er eigenlijk geen barst over weten.
En ondertussen laat je de hete aardappelen wel wijselijk liggen zo te zien.
En ik moet je toch ook geen lijstje geven van de sprookjes uit de bijbel, mag ik hopen. Zou een lange lijst worden.
-
Dan voel ik me zeker niet aangesproken. Baaidewee, het bijbel is wel geschreven op de Septuagint en niet op joods-hebreeuwse versie van de Tenach ( Torah, Newie'iem en Ketoewiem ) he pipo.talisman schreef: Ik zal het dan nog maar eens duidelijk stellen: De Bijbel bestaat uit: 1) de Geschreven Torah; 2) de Profeten; 3) de Geschriften. Daarnaast is er voor het Judaïsme ook nog de Talmud (verzamelnaam voor Mishna + Gemara), die ook wel de "Orale" Torah wordt genoemd.
Jij hebt over "sprookjesboeken" . Een uitspraak die typisch is voor pipo's die er eigenlijk geen barst over weten.
En ondertussen laat je de hete aardappelen wel wijselijk liggen zo te zien.
En ik moet je toch ook geen lijstje geven van de sprookjes uit de bijbel, mag ik hopen. Zou een lange lijst worden.[/quote]
Als u zich niet aangesproken voelt dan kan ik mij daar slechts in verheugen. Laten we elkaar het licht in de ogen gunnen.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
fotofant schreef:bluevelvet schreef:De TALMOED of mondelinge leer, is na de Tenach, het belangrijkste boek binnen het Jodendom.
" Leerstelling van de Talmoed: Niet-Joden zijn niet menselijk
De Talmoed definieert specifiek allen die niet joods zijn als onmenselijke dieren, en beschouwt speciaal niet-joden als niet afstammend van Adam. Hier zijn enkele Citaten uit de Talmoed die met dit onderwerp in verband staan:
Deze regels zouden voorrang hebben op de schriftelijke tora ? ?
Beste Bluevelvet.
Of wat je schrijft over de "aanbevolen" behandeling van niet-joden door joden idd zo in de comentaren op de Talmoet staat of niet weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat dit niet de praktijk is.
Als niet-joodse ben ik altijd met heel veel respect behandeld geweest, net als mijn man, door pratikerende joden (echte gelovigen) die behoren tot de liberale sinagoog van België. Ik ben er vriend aan huis en wordt regelmatig op belangrijke gebeurtenissen uitgenodigd, zoals bv Bar-Mitzvah, Bat-Mitzvah of huwelijk. Ik ben altijd zeer hartelijk in hun synagoog ontvangen geweest.
Zij weten natuurlijk ook dat ik als christelijk opgevoede vrije denker alle respect heb voor hen, zonder dat ik hun geloof deel.
Even 'googlen' onder de zoekterm 'citaten uit de Talmoed' en je zult heel wat websites voorgeschoteld krijgen. Er is heel wat kritiek op de Talmoed' over de verzen die daarin te lezen staan.
Ik citeer even één van de commentaren :
een Bijbel kan je zo krijgen net als de Koran maar om een talmud te vinden daar wens ik julie succes mee zien julie dat maar voor elkaar te krijgen in een synogoge of andere joodse instelling of wat dan ook en in de Talmoed staat ook dat het geheim moet blijven.......
Dat er een leerboek bestaat over de Tora zoals de Talmoed kan ik aannemen, maar als die moet verstoken blijven dan is er iets niet pluis mee denk ik, of is die alleen voor ingewijden ?? Waar hebben we dat nog gehoord ?
Ook christenen en mohammedanen hebben boeken of geschriften ter hunner beschikking die menen een uitleg te geven over de leer van hun 'leider' zij het Jezus of Mohammed.
Voor de christenen vragen als : Bestaat de Drievuldigheid ? Is Maria maagd gebleven ? Moeten kinderen gedoopt worden of niet ? Bestaat de hel ? enz...
Men vindt een 'stukje papier' van een paar regels en hop de discussies laaien weer op of Jezus getrouwd was of niet en menig een wil zijn zegje hebben.
Kort na Jezus dood discussieerden ook de apostelen over bv. of men het voedsel mocht eten wat voordien aan de (af)goden geofferd werd ? Over de besnijdenis ?
Ik ben van mening dat die 'mondelinge leer' vermits deze niet geschreven staat in het Woord van God, veel meer kwaad doet dan goed is en de aanzet is tot nog meer 'apartheid' van de al bestaande geloofstrekkingen.
De apostelen hadden ook al onenigheid over de interpretatie van sommige verzen van het N.T. Zolang het geen 'doodzonden' betreft gaat het om 'kleine' dingen, daar moet men beter niet te lang blijven bij stilstaan.
Btw, als vriend aan huis van Joden kan je toch gemakkelijk vragen of ze de Talmoed bezitten ? Of eens naar hun boekenplank turen ?
Ik ben bevriend met een moslimfamilie, een heel groot gezin (Aziatische) en regelmatig hebben we het over de Islam. Er is een wederzijds respect voor ieders geloof. Maar een Joodse familie, neen die heb ik nooit ontmoet, daar hebben we precies moeilijk toegang toe. In Antwerpen is het misschien mogelijk, ik weet het niet zo direct.
Lees meer onder het Kopje "Ziekelijke en krankzinnige leerstellingen van de Talmoed"
Ik citeer er twee van :
Een Jood mag een drie jaar oud meisje trouwen (specifiek, drie jaar "en een dag" oud).
Sanhedrin 55b.
Een Jood mag seks hebben met een kind, zolang als het kind jonger is dan negen jaar oud.
Sanhedrin 54b.
Of het zijn leugens of het is waar !
Maar hoe kunnen dan de Joden zulke dingen interpreteren als het Woord van God
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Beste BlueVelvet,
De vriend waarover ik sprak woont in Brussel en behoort daar tot de liberale synagoog. Dwz zij zijn gelovig en pratikerend, voor hen is de Torah heel belangrijk, maar voor zover ik begrepen heb aanvaarden zij de authoriteit van de Talmoed niet. Zijn wensen een eigentijdse interpretatie te geven aan de 613 mitzvoth, zij volgen een aantal van die richtlijnen en anderen dan weer niet oa. wat het kasjroet betreft. Ook wat het familiale leven betreft leven zij op een eigentijdse manier en onze vriend werkt bv op zaterdag, maar houdt wel de traditionele familiemaaltijd op vrijdagavond met de kidoesj (de zegening van brood en wijn) gevolgd door de maaltijd.
Wat ik vooral tot uitdrukking wou brengen met mijn vorige post is dat sommigen misschienn wel die Talmoed volgen, maar dat er ook veel fantasie bestaat over wat daarin zou staan en dat mijn eigen ervaring met joodse mensen (wel allemaal behorend tot de liberale synagoog) heel erg hartelijk is en verschilt met wat volgens u de houding van joden naar niet-joden zou zijn.
De vriend waarover ik sprak woont in Brussel en behoort daar tot de liberale synagoog. Dwz zij zijn gelovig en pratikerend, voor hen is de Torah heel belangrijk, maar voor zover ik begrepen heb aanvaarden zij de authoriteit van de Talmoed niet. Zijn wensen een eigentijdse interpretatie te geven aan de 613 mitzvoth, zij volgen een aantal van die richtlijnen en anderen dan weer niet oa. wat het kasjroet betreft. Ook wat het familiale leven betreft leven zij op een eigentijdse manier en onze vriend werkt bv op zaterdag, maar houdt wel de traditionele familiemaaltijd op vrijdagavond met de kidoesj (de zegening van brood en wijn) gevolgd door de maaltijd.
Wat ik vooral tot uitdrukking wou brengen met mijn vorige post is dat sommigen misschienn wel die Talmoed volgen, maar dat er ook veel fantasie bestaat over wat daarin zou staan en dat mijn eigen ervaring met joodse mensen (wel allemaal behorend tot de liberale synagoog) heel erg hartelijk is en verschilt met wat volgens u de houding van joden naar niet-joden zou zijn.
elk moment is belangrijk
-
Ik zie slechts twee vragen:talisman schreef: Even terugscrollen en begin bij vraag 1.
Wo 03 Jul 2013, 3:00.
Kun je eens wat meer vertellen omtrent de Tenach-bewerking van 70 n.C. ? ( of een bron )
Beantwoord . Wo 03 Jul 2013, 10:24
Za 06 Jul 2013, 8:15
En je moet me ook eens duidelijk maken wie Jozef was ( buiten de bijbel als bron ) en wie Mozes was en onder welke dynastie dit heeft plaats gevonden
Zowel in de Hebreeuwse Bijbel als in de Christelijke Bijbel kun je een antwoord vinden omtrent wie Jozef was. Een zoon van Jacob en Rachel. Gekidnapt door zijn broers (die de pest aan hem hadden) en verkocht als slaaf aan een voorbijtrekkende karavaan. Terechtgekomen in Egypte als slaaf in het huis van Potiphar een hoge Egyptische ambtenaar. Gevangen genomen en in de kerker gegooid op grond van valse beschuldigingen door de vrouw van Potiphar. Lees verder in de Bijbel het verhaal hoe zijn lot een gunstige wending naam en hoe hij het tot een functie van virtuele vice-koning van Egypte wist te brengen.
Mozes was een telg uit het geslacht van Levi (ook een zoon van Jacob, maar dan met een andere vrouw, namelijk Leah). Mozes had Aharon als broer en Myriam als zus. Werd als vondeling opgevoed aan het hof van Farao.
De vraag onder welke dynastie weet ik niet en weet niemand. Het is gewoon gissen. We zullen het hoogstwaarschijnlijk ook nooit weten. Want het beleid van Farao tegenover het Hebreeuwse slavenvolk is op een fiasco uitgelopen voor Farao. En vermits de farao's steevast de gewoonte hadden slechts melding te maken van hun overwinningen, niet van hun mislukkingen, zal ziet het er niet naar uit dat we het ooit uit Egyptische teksten zullen te weet komen.
-
Het Judaïsme heeft de Orale Torah (Talmoed) nodig, die is gewoon onmisbaar. Doodeenvoudig omdat de geloofspraktijk van het Judaïsme bestaat in het strict naleven van de 613 Mitzvoth (richtlijnen) die in de Schriftelijke Torah vermeld staan. Welnu omtrent heel wat van die richtlijnen wordt er slechts in vage algemene termen gesproken of wordt er verwezen naar een eerdere mondelinge richtlijn. M.a.w. op veel punten is de Schriftelijke Torah niet concreet genoeg. Zoals ik reeds eerder schreef, een flink deel van deze Orale Torah is zelfs wat ouder dan de Schriftelijke.bluevelvet schreef:
Even 'googlen' onder de zoekterm 'citaten uit de Talmoed' en je zult heel wat websites voorgeschoteld krijgen. Er is heel wat kritiek op de Talmoed' over de verzen die daarin te lezen staan.
Ik citeer even één van de commentaren :
een Bijbel kan je zo krijgen net als de Koran maar om een talmud te vinden daar wens ik julie succes mee zien julie dat maar voor elkaar te krijgen in een synogoge of andere joodse instelling of wat dan ook en in de Talmoed staat ook dat het geheim moet blijven.......
Dat er een leerboek bestaat over de Tora zoals de Talmoed kan ik aannemen, maar als die moet verstoken blijven dan is er iets niet pluis mee denk ik, of is die alleen voor ingewijden ?? Waar hebben we dat nog gehoord ?
Ook christenen en mohammedanen hebben boeken of geschriften ter hunner beschikking die menen een uitleg te geven over de leer van hun 'leider' zij het Jezus of Mohammed.
Voor de christenen vragen als : Bestaat de Drievuldigheid ? Is Maria maagd gebleven ? Moeten kinderen gedoopt worden of niet ? Bestaat de hel ? enz...
Men vindt een 'stukje papier' van een paar regels en hop de discussies laaien weer op of Jezus getrouwd was of niet en menig een wil zijn zegje hebben.
Kort na Jezus dood discussieerden ook de apostelen over bv. of men het voedsel mocht eten wat voordien aan de (af)goden geofferd werd ? Over de besnijdenis ?
Ik ben van mening dat die 'mondelinge leer' vermits deze niet geschreven staat in het Woord van God, veel meer kwaad doet dan goed is en de aanzet is tot nog meer 'apartheid' van de al bestaande geloofstrekkingen.
De apostelen hadden ook al onenigheid over de interpretatie van sommige verzen van het N.T. Zolang het geen 'doodzonden' betreft gaat het om 'kleine' dingen, daar moet men beter niet te lang blijven bij stilstaan.
Btw, als vriend aan huis van Joden kan je toch gemakkelijk vragen of ze de Talmoed bezitten ? Of eens naar hun boekenplank turen ?
Ik ben bevriend met een moslimfamilie, een heel groot gezin (Aziatische) en regelmatig hebben we het over de Islam. Er is een wederzijds respect voor ieders geloof. Maar een Joodse familie, neen die heb ik nooit ontmoet, daar hebben we precies moeilijk toegang toe. In Antwerpen is het misschien mogelijk, ik weet het niet zo direct.
Lees meer onder het Kopje "Ziekelijke en krankzinnige leerstellingen van de Talmoed"
Ik citeer er twee van :
Een Jood mag een drie jaar oud meisje trouwen (specifiek, drie jaar "en een dag" oud).
Sanhedrin 55b.
Een Jood mag seks hebben met een kind, zolang als het kind jonger is dan negen jaar oud.
Sanhedrin 54b.
Of het zijn leugens of het is waar !
Maar hoe kunnen dan de Joden zulke dingen interpreteren als het Woord van God
Niemand is "verstoken" van de Talmud. Die is vrij te koop. Er zijn verschillende prachtige uitgaven. Maar dat de Talmud niet zo vlot in de boekhandel te vinden is als de Hebreeuwse of de Christelijke Bijbel hoeft niet te verbazen. Uitgedrukt in pagina's A4-formaat telt de Babylonische Talmud meer dan 27 000 pagina's. De oudere Soncino Talmud bestaat uit 26 volumes. De Artscroll-uitgave omvat 70 delen. De jongste Talmud-uitgave, Koren-editie, omvat 41 delen. Naargelang het aantal pagina's dat men in één volume wil onderbrengen.
Wat de sensatie omtrent seks met kinderen betreft verwijs ik u naar:
http://talmud.faithweb.com/articles/three.html evenals naar:
http://talmud.faithweb.com/
-
Dit verhaaltje ken ik, maar heeft helemaal niks met de werkelijke geschiedenis te maken.carpinus schreef: Ik zie slechts twee vragen:
Kun je eens wat meer vertellen omtrent de Tenach-bewerking van 70 n.C. ? ( of een bron )
En je moet me ook eens duidelijk maken wie Jozef was ( buiten de bijbel als bron ) en wie Mozes was en onder welke dynastie dit heeft plaats gevonden
Zowel in de Hebreeuwse Bijbel als in de Christelijke Bijbel kun je een antwoord vinden omtrent wie Jozef was. Een zoon van Jacob en Rachel. Gekidnapt door zijn broers (die de pest aan hem hadden) en verkocht als slaaf aan een voorbijtrekkende karavaan. Terechtgekomen in Egypte als slaaf in het huis van Potiphar een hoge Egyptische ambtenaar. Gevangen genomen en in de kerker gegooid op grond van valse beschuldigingen door de vrouw van Potiphar. Lees verder in de Bijbel het verhaal hoe zijn lot een gunstige wending naam en hoe hij het tot een functie van virtuele vice-koning van Egypte wist te brengen.
Mozes was een telg uit het geslacht van Levi (ook een zoon van Jacob, maar dan met een andere vrouw, namelijk Leah). Mozes had Aharon als broer en Myriam als zus. Werd als vondeling opgevoed aan het hof van Farao.
Dan ben je aan bijscholing toe, gezien men de bron van deze ' gefantaseerde ' geschiedenis heeft weten construeren. De ' fictieve ' Mozes beslaat zowat 150 jaar en begint bij de 18e dynastie. Mozes is trouwens zelfs geen eigennaam. Ik heb deze reconstructie hier reeds meerdere malen gepost en de trouwe bezoekers kennen dit.De vraag onder welke dynastie weet ik niet en weet niemand.
Dat is natuurlijk zuiver nonsens. Er heeft nooit een slavenvolk met de naam Hebreeërs bestaan, of je zou hiermee Habiru willen zeggen, en dit waren krijgsgevangenen uit de oorlog tegen de Hyksos. En het fabeltje dat enkel de overwinningen geboekt staan is ook larie. We zouden anders geen weet hebben van de nederlaag van farao Kamose tegen de Hyksos. Een volksverhuizing zoals in Exodus beschreven staat heeft ook al nooit plaats gevonden en dat is een historisch feit !!!Het is gewoon gissen. We zullen het hoogstwaarschijnlijk ook nooit weten. Want het beleid van Farao tegenover het Hebreeuwse slavenvolk is op een fiasco uitgelopen voor Farao. En vermits de farao's steevast de gewoonte hadden slechts melding te maken van hun overwinningen, niet van hun mislukkingen, zal ziet het er niet naar uit dat we het ooit uit Egyptische teksten zullen te weet komen.
Vermoedelijk heb jij de foute boeken aangekocht.
-
Vertel me dan maar eens dat "echte" verhaal omtrent Jozef.talisman schreef:Dit verhaaltje ken ik, maar heeft helemaal niks met de werkelijke geschiedenis te maken.carpinus schreef: Ik zie slechts twee vragen:
Dan ben je aan bijscholing toe, gezien men de bron van deze ' gefantaseerde ' geschiedenis heeft weten construeren. De ' fictieve ' Mozes beslaat zowat 150 jaar en begint bij de 18e dynastie. Mozes is trouwens zelfs geen eigennaam. Ik heb deze reconstructie hier reeds meerdere malen gepost en de trouwe bezoekers kennen dit.De vraag onder welke dynastie weet ik niet en weet niemand.
Dat is natuurlijk zuiver nonsens. Er heeft nooit een slavenvolk met de naam Hebreeërs bestaan, of je zou hiermee Habiru willen zeggen, en dit waren krijgsgevangenen uit de oorlog tegen de Hyksos. En het fabeltje dat enkel de overwinningen geboekt staan is ook larie. We zouden anders geen weet hebben van de nederlaag van farao Kamose tegen de Hyksos. Een volksverhuizing zoals in Exodus beschreven staat heeft ook al nooit plaats gevonden en dat is een historisch feit !!!Het is gewoon gissen. We zullen het hoogstwaarschijnlijk ook nooit weten. Want het beleid van Farao tegenover het Hebreeuwse slavenvolk is op een fiasco uitgelopen voor Farao. En vermits de farao's steevast de gewoonte hadden slechts melding te maken van hun overwinningen, niet van hun mislukkingen, zal ziet het er niet naar uit dat we het ooit uit Egyptische teksten zullen te weet komen.
Vermoedelijk heb jij de foute boeken aangekocht.
Toch is het zo. Maar ja, wanneer je ervan overtuigd bent dat je het allemaal beter weet...En het fabeltje dat enkel de overwinningen geboekt staan is ook larie.
Die "foute" boeken koop en lees ik niet om de redenen die jij denkt. Net zomin als dat ook het geval is voor de talloze gelovige mensen met diploma's waar jij nog niet mag van dromen. Het is o zo gemakkelijk, en goedkoop, om de draak te steken met iemand die gelovig is. Vergeet evenwel niet dat atheïsten ook een geloof belijden: namelijk dat er géén God is. Wat ze langs geen kanten kunnen "bewijzen".
-
Dat wil ik voor jou nog wel eens ontrafelen.carpinus schreef: Vertel me dan maar eens dat "echte" verhaal omtrent Jozef.
Blijkbaar wel ja.Toch is het zo. Maar ja, wanneer je ervan overtuigd bent dat je het allemaal beter weet...
Het mooiste voorbeeld van zulke indianenverhalen is Exodus.Uiteraard konden ze de Hysksos niet negeren. Egypte is een tijd onder Hyksos heerschappij geweest. Maar dat belet niet dat je héél weinig hiëroglyphysche teksten zult vinden die niet spreken over schitterende overwinningen en verpletterde vijanden.
http://individual.utoronto.ca/mfkolarci ... erzog.html
O, nu weet jij me al te vertellen welke studies ik gedaan heb en over welke diploma's ik van droom ? Nu zijn de rapen gaar !!Die "foute" boeken koop en lees ik niet om de redenen die jij denkt. Net zomin als dat ook het geval is voor de talloze gelovige mensen met diploma's waar jij nog niet mag van dromen.
Ik heb het hier over archeologie en geschiedenis, moest je het nog niet gemerkt hebben. Als jij een loopje wil nemen met geschiedenis, mag je repliek van mij verwachten. Nogmaals, voor mijn part geloof je in het vliegend spaghettimonster.Het is o zo gemakkelijk, en goedkoop, om de draak te steken met iemand die gelovig is.
Nou, die smoes heb ik ook al meermaals gehoord. Zal ik maar negeren.Vergeet evenwel niet dat atheïsten ook een geloof belijden: namelijk dat er géén God is. Wat ze langs geen kanten kunnen "bewijzen".
-
Zo was ik haast onze Jozef vergeten.
Onze Yoesoef z'n Egyptische naam was Yoeya de Vizier, afstammeling van Chem via de Hyksos-koningen uit de Delta ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hettieten ) en aanhanger van het Zoroastrisme, gehuwd met Toeya, priesteres van Neith.
Hun dochter Tey was gehuwd ( 2e echtgenote ) met Amonhotep III. Hun zoon Aye was gehuwd met Tije ( voedstermoeder van Achnaton ). Hun zoon was Smenchkare, in Exodus bekend als Aäron.
Amonhoptep III en Tey hun zoon was Amenhotep IV, de latere Achnaton en gehuwd met Kiya ( 2e echtgenote ), ook bekend onder de naam Mery-amon ( Bijbelse naam Myriam ).
Onlangs heeft men via DNA kunnen vaststellen dat Toetanchaton( amon ) hun zoon was en niet van Nefertiti, de 1e echtgenote van Amenhotep IV.
De stam van Jozef ( Yoeya ) hun stamgebied was Edom, wat later nog een rol gaat spelen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Le ... 0_nl_3.PNG
Het is ook via de opa ( Yoeya ) van Achnaton dat het ' monotheïsme ' in Egypte zijn intrede doet, wat ook op een fiasco is uitgedraaid. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yuya
Onze Yoesoef z'n Egyptische naam was Yoeya de Vizier, afstammeling van Chem via de Hyksos-koningen uit de Delta ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hettieten ) en aanhanger van het Zoroastrisme, gehuwd met Toeya, priesteres van Neith.
Hun dochter Tey was gehuwd ( 2e echtgenote ) met Amonhotep III. Hun zoon Aye was gehuwd met Tije ( voedstermoeder van Achnaton ). Hun zoon was Smenchkare, in Exodus bekend als Aäron.
Amonhoptep III en Tey hun zoon was Amenhotep IV, de latere Achnaton en gehuwd met Kiya ( 2e echtgenote ), ook bekend onder de naam Mery-amon ( Bijbelse naam Myriam ).
Onlangs heeft men via DNA kunnen vaststellen dat Toetanchaton( amon ) hun zoon was en niet van Nefertiti, de 1e echtgenote van Amenhotep IV.
De stam van Jozef ( Yoeya ) hun stamgebied was Edom, wat later nog een rol gaat spelen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Le ... 0_nl_3.PNG
Het is ook via de opa ( Yoeya ) van Achnaton dat het ' monotheïsme ' in Egypte zijn intrede doet, wat ook op een fiasco is uitgedraaid. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yuya
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Hmhmhmhm....., net zoals bij andere religies volgen ook de Joden niet alle richtlijnen van de 613 mitzvoth, waarvan er al vele niet meer toepasselijk zijn. Ik weet ook niet of elke Jood de Talmoed (van buiten) kent om alle regels op te volgen zoals het hoort. Je denkt dat het slechts fantasie is, je kan je niet baseren op enkele Joden in je kennissenkring om daar over te oordelen maar het kan best wel zo zijn. Dat is zeker waar voor het christendom, waarvan sommigen geloven in de drievuldigheid, de altijd blijvende maagd Maria, het branden van goddelozen in een eeuwig vuur, enz...... maar dan vind ik dat nog niets vergeleken bij wat er in de Talmoed staat over hoe Joden zich moeten gedragen tegenover niet-Joden, als ze zich daar aan houden, dan is dat weerzinwekkendfotofant schreef:Beste BlueVelvet,
Als je nog altijd denkt dat het fantasie is, en ik neem je het niet kwalijk - ik ontdek het ook pas - dan moet je het volgende maar eens lezen, spijtig in het Engels, maar misschien kan je wel in grote lijnen volgen :
The Truth About the Talmud waarvan ik één alinea citeer in relatie met wat Jezus dacht over de mondelinge leer van de Farizeeërs :
The famous warning of Jesus Christ about the tradition of men that voids Scripture (Mark 7:1-13), is in fact, a direct reference to the Talmud, or more specifically, the forerunner of the first part of it, the Mishnah, which existed in oral form during Christ's lifetime, before being committed to writing. Mark chapter 7, from verse one through thirteen, represents Our Lord's pointed condemnation of the Mishnah
Kan het nog duidelijker ?
Lees ook nog even kort over het discriminerend gedrag tegenover de Ethiopische Joden en waarom !
Het is ook niet mijn bedoeling om nog verder uit te wijden over de inhoud van de Talmoed. Voor sommigen misschien de moeite waard er dieper op in te gaan. Dan kan men beter een topic openen over dit onderwerp indien gewenst.
-
Wees rustig in uw gemoed ... Modder gooien en Calimero wezen zit er bij mij niet in. Maar ja, soms doe je dat niet maar wordt dat cliché-verwijt toch boven gebracht.talisman schreef:Je volgende stap: Calimero en modder gooien. Niet goed bezig joh.
Niet dus.
Om op jouw andere vraag te antwoorden naar mijn religie-aanhorigheid: ik ben Noachiet. Iemand die zich eens verklaart met de visie van het Judaïsme zonder formeel tot een echte bekering te zijn overgegaan. Het is een standpunt dat héél ver teruggaat. Ook de joodse filosoof Maimonides heeft er vrij uitgebreid over geschreven. De Noachieten zijn een beweging die zowat overal in de wereld een groeiende aanhang kent. Zij aanvaarden de Torah als het centrale punt van hun godsdienstbeleving. Ze zijn gebonden tot het naleven van de Noachietische wetten. Dat zijn zeven categorieën van onderrichtingen die door de Rabbi's zijn uitgewerkt tot 66 concrete richtlijnen. Die zijn nagenoeg ook allemaal terug te vinden in de 613 van het Judaïsme. Op vrijwillige basis kunnen ze evenwel evenzeer een aantal van de overige 613 naleven. En de Rabbi's moedigen dit aan. Het is daarbij evenwel belangrijk zich niet te laten verleiden tot een soort nep-jodengedrag. Bijbels Hebreeuws aanleren wordt aanbevolen, met het oog op de studie van de Tanach. Het gebruik van een Joods gebedenboek (Siddur) kan er eveneens bijhoren. Maar: géén tallit (gebedsmantel) en géén tefillin (gebedsriemen).
http://noahide-ancient-path.co.uk/index ... -movement/
http://en.wikipedia.org/wiki/Noahidism