IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

16 jul 2013, 08:56

carpinus schreef: Je bent véél te haastig met jouw conclusies. Ik citeer uit het NT omdat dit de enige concrete bron is die iets over Christus vertelt. Daarmee heb ik niets gezegd omtrent de betrouwbaarheid ervan. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die Evangeliën na hun redactie nog werden bijgewerkt. Wellicht onder invloed van de man die in de fundering van het Christendom het meest doorslaggevend was: Shaul/Paulus.
Het N.T. kennen we ondertussen al wel. En het is niet Paulus die de evangeliën heeft geredigeerd, maar de latere kerkvaders van de Roomse strekking. Het is Paulus die deze mysterie-cultus heeft verzonnen naar voorbeeld van de reeds gangbare scholen.
Jouw vermelding van die vergriekste Joden uit Alexandrië kwam in dit debat evenmin iets zinnigs doen.
Zo geef je nu te kennen dat je kennis zeer beperkt is. Dit heeft ALLES met de stichting van het christendom te maken. De ' vrome joden ' waren toen reeds in de minderheid, en daar hoorden Yeshua en zijn aanhang bij.
Iets dergelijks zou ik nooit durven schrijven.
Ik wel zoals je hebt kunnen merken.
Wees er maar zeker van dat ik mij bewust ben dat zeer veel mensen mijn kennis overtreffen. Maar, om mij ervan te overtuigen dat hun verhalen of hun versies geloofwaardig zijn moeten ze mij wel aantonen dat hun bronnen dat evenzeer zijn. Wat u tot op heden niet hebt gedaan.
Tot op heden heb jij ook nog geen bronvermelding gegeven. Mijn bronnen heb ik hier al meermaals gegeven en ga dit voor jou niet meer herhalen.
Er waren, althans volgens het NT vermeldt, duidelijke banden tussen Jeshuah/Jezus en Johannes de Doper.
Weer volgens het N.T. Geef nu eens een buiten-bijbelse bron. :roll:

carpinus

16 jul 2013, 09:49

talisman schreef:
carpinus schreef: Je bent véél te haastig met jouw conclusies. Ik citeer uit het NT omdat dit de enige concrete bron is die iets over Christus vertelt. Daarmee heb ik niets gezegd omtrent de betrouwbaarheid ervan. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die Evangeliën na hun redactie nog werden bijgewerkt. Wellicht onder invloed van de man die in de fundering van het Christendom het meest doorslaggevend was: Shaul/Paulus.
Het N.T. kennen we ondertussen al wel. En het is niet Paulus die de evangeliën heeft geredigeerd, maar de latere kerkvaders van de Roomse strekking. Het is Paulus die deze mysterie-cultus heeft verzonnen naar voorbeeld van de reeds gangbare scholen.
Je moet dringend leren aandachtig te lezen.
Zo geef je nu te kennen dat je kennis zeer beperkt is. Dit heeft ALLES met de stichting van het christendom te maken. De ' vrome joden ' waren toen reeds in de minderheid, en daar hoorden Yeshua en zijn aanhang bij.
Je lef is blijkbaar zonder grenzen. Denk jij nu echt dat ik de term "Septuagint" zou laten vallen zonder te weten waarover het gaat?

Ik wel zoals je hebt kunnen merken.
Helaas ja ... U maakt gebruik van een zeer goedkope taktiek: anderen pogen te overbluffen door met veel arrogantie te pontificeren dat uw kennis die van anderen "ver overtreft".

Tot op heden heb jij ook nog geen bronvermelding gegeven. Mijn bronnen heb ik hier al meermaals gegeven en ga dit voor jou niet meer herhalen.
Ik heb eens naar die bronnen van jou gekeken. en wat stel ik vast: ze vertrekken evenzeer van ongefundeerde hypotheses. Ondermeer het verhaaltje van Jozef en de Hyksos is pure speculatie. (Ze erkennen het trouwens zelf!). Iets dat u blijkbaar zomaar slikt. U zou best naar het Christendom of naar het Judaïsme geen verwijten meer sturen in de zin van zogezegde "onwetenschappelijkheid".
Weer volgens het N.T. Geef nu eens een buiten-bijbelse bron. :roll:
De enige buiten-bijbelse bron omtrent de Essenen zijn de opgravingen in de regio van Qumram en een vermelding van hun bestaan bij Flavius Josephus. Of J.d.D. uit die kringen kwam zijn veronderstellingen die door christelijke bijbelexegeten zijn gemaakt. Voortgaand op de beschrijving van J.d.D. in het N.T. als een ascetisch figuur hebben ze hem blijkbaar in verband gebracht met hetgeen is geconcludeerd omtrent de ascetische levenswijze van de Essenen, zoals die uit de opgravingen te voorschijn kwam. Of die veronderstelling kan hard gemaakt worden laat ik aan hen over.

talisman

16 jul 2013, 10:50

carpinus schreef:
talisman schreef:
Je moet dringend leren aandachtig te lezen.
En jij moet leren schrijven !!
Wat was er eerst; de evangeliën of de versie van Paulus ?? Ik lees hier toch :

--Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die Evangeliën na hun redactie nog werden bijgewerkt. Wellicht onder invloed van de man die in de fundering van het Christendom het meest doorslaggevend was: Shaul/Paulus---
Je lef is blijkbaar zonder grenzen. Denk jij nu echt dat ik de term "Septuagint" zou laten vallen zonder te weten waarover het gaat?
Nogmaals: Je trapt een open deur in. En ja, ik heb lef... én kennis. Valse bescheidenheid laat ik de gelovigen.
Helaas ja ... U maakt gebruik van een zeer goedkope taktiek: anderen pogen te overbluffen door met veel arrogantie te pontificeren dat uw kennis die van anderen "ver overtreft".
Tot nu toe is dit een feit. Laat jij eens zien wat je hier te bieden hebt buiten de ark van Noach.
Ik heb eens naar die bronnen van jou gekeken. en wat stel ik vast: ze vertrekken evenzeer van ongefundeerde hypotheses.
Noem eens een bron waar je niet mee akkoord gaat. En daarmee bedoel ik de wetenschapper.
Ondermeer het verhaaltje van Jozef en de Hyksos is pure speculatie. (Ze erkennen het trouwens zelf!). Iets dat u blijkbaar zomaar slikt. U zou best naar het Christendom of naar het Judaïsme geen verwijten meer sturen in de zin van zogezegde "onwetenschappelijkheid".
Tot nu toe is dit de beste hypothese. Men heeft zelfs al de link kunnen leggen tussen Yuya en Toetanchamon. Achnaton zit er tussenin. Hij is de belangrijkste figuur in het Mozes-verhaal, maar niet de enige personage. Geef mij maar eens een betere kandidaat voor het mozesverhaal. Neem rustig je tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=S-Jjb94G5ls
De enige buiten-bijbelse bron omtrent de Essenen zijn de opgravingen in de regio van Qumram en een vermelding van hun bestaan bij Flavius Josephus. Of J.d.D. uit die kringen kwam zijn veronderstellingen die door christelijke bijbelexegeten zijn gemaakt. Voortgaand op de beschrijving van J.d.D. in het N.T. als een ascetisch figuur hebben ze hem blijkbaar in verband gebracht met hetgeen is geconcludeerd omtrent de ascetische levenswijze van de Essenen, zoals die uit de opgravingen te voorschijn kwam. Of die veronderstelling kan hard gemaakt worden laat ik aan hen over.
De ascetische levenswijze van de Essenen is een verzinsel dat pater De Vaux in de wereld gestuurd heeft. Men had als Esseen wel de mogelijkheid voor een bepaalde tijd in afzondering te gaan leven. Dit noemde men dan een Nazirener, niet te verwarren met Nazarener, wat nogal eens gebeurd. Iets vergelijkbaars met de tijdelijke intrede in een Boeddhistisch klooster. Qumran is trouwens bij de opstand in 67 n.C. als vluchtplaats gebruikt. Van daar uit heeft men ook Massada bezet.
En dit is niet de enige buitenbijbelse bron. ook dat Johannes bij en in de Jordaan te hebben gedoopt is ook al niet juist om verschillende redenen. Johannes is geboren in 5 v.C. in het dorpje Ein Kerem, ten westen van Jeruzalem. In 1999 heeft de archeoloog Shimon Gibson nabij Ein Kerem in het plaatsje Suba de grot blootgelegd waar Johannes ' doopte '. Aanvankelijk was dit een reusachtige waterreservoir uit de 8e eeuw v.C. ten tijde van Jesaja. ( 23 op 5 m.)
http://jamestabor.com/2006/07/18/the-jo ... suba-cave/

carpinus

16 jul 2013, 12:59

talisman schreef:
carpinus schreef:
talisman schreef:
Je bent werkelijk hardnekkig leesblind.

Nogmaals: Je trapt een open deur in. En ja, ik heb lef... én kennis. Valse bescheidenheid laat ik de gelovigen.
Gesteund op wat, beste vriend?
Tot nu toe is dit een feit. Laat jij eens zien wat je hier te bieden hebt buiten de ark van Noach.
Hautain misprijzen is blijkbaar uw voornaamste diploma ...
Tot nu toe is dit de beste hypothese. Men heeft zelfs al de link kunnen leggen tussen Yuya en Toetanchamon. Achnaton zit er tussenin. Hij is de belangrijkste figuur in het Mozes-verhaal, maar niet de enige personage. Geef mij maar eens een betere kandidaat voor het mozesverhaal. Neem rustig je tijd.

Dus toch?
De ascetische levenswijze van de Essenen is een verzinsel dat pater De Vaux in de wereld gestuurd heeft. Men had als Esseen wel de mogelijkheid voor een bepaalde tijd in afzondering te gaan leven. Dit noemde men dan een Nazirener, niet te verwarren met Nazarener, wat nogal eens gebeurd. Iets vergelijkbaars met de tijdelijke intrede in een Boeddhistisch klooster. Qumran is trouwens bij de opstand in 67 n.C. als vluchtplaats gebruikt. Van daar uit heeft men ook Massada bezet.
De bevindingen van anderen zijn blijkbaar verzinsels, maar wat jij naar voor schuift moet ernstig genomen worden. Een "beetje" arrogant, vind je niet?

En wat die Nazireners betreft, het is helemaal niet nodig om zo belerend uit de hoek te komen. Nazireners bestonden reeds vele eeuwen vóór er sprake was van Essenen. Onder meer Samson (uit de tijd van de Shoftim ("Richteren")) was een Nazirener. In het Torah-gedeelte van de Tanach staan trouwens vrij uitgebreide richtlijnen i.v.m. de geloften van de Nazireners.
En dit is niet de enige buitenbijbelse bron. ook dat Johannes bij en in de Jordaan te hebben gedoopt is ook al niet juist om verschillende redenen. Johannes is geboren in 5 v.C. in het dorpje Ein Kerem, ten westen van Jeruzalem. In 1999 heeft de archeoloog Shimon Gibson nabij Ein Kerem in het plaatsje Suba de grot blootgelegd waar Johannes ' doopte '. Aanvankelijk was dit een reusachtige waterreservoir uit de 8e eeuw v.C. ten tijde van Jesaja. ( 23 op 5 m.)
Jaja,...
Whether John the Baptist or Jesus ever used this site for ritual water purification ceremonies we can not be sure. What we can say are three things in that regard. 1) In the Byzantine period Christians came to this cave to remember and venerate John the Baptist, leaving behind some of the oldest Christian art associated with John ever found in the Holy Land. This should not surprise us since it is located just outside Ein Kerem, the earliest place associated with his birth. 2) In the first century A.D. scores of people were coming to this cave and carrying out some kind of ceremonies associated with water purification. 3) The Suba cave itself, as well as the entire complex (there is much we have now found outside the cave) has a much earlier history, constructed in the Iron Age for a yet undetermined purpose.
Conclusie: ze hebben in een grot een kanjer van een waterput aangetroffen. Maar tot nader order hebben ze het raden ernaar waarvoor het nu eigenlijk werd gebruikt... :roll:

talisman

16 jul 2013, 13:19

carpinus schreef: Je bent werkelijk hardnekkig leesblind.
Je gaat er dus van uit dat er EERST ge evangelies waren en dan pas de correctie door Paulus. Dat is wat jij geschreven hebt.
Dus toch?
WAT dus toch ??
De bevindingen van anderen zijn blijkbaar verzinsels, maar wat jij naar voor schuift moet ernstig genomen worden. Een "beetje" arrogant, vind je niet?
Welke " anderen " ? Nog steeds zeer vaag jouw bronnen. Wie is hier arrogant ?
En wat die Nazireners betreft, het is helemaal niet nodig om zo belerend uit de hoek te komen. Nazireners bestonden reeds vele eeuwen vóór er sprake was van Essenen. Onder meer Samson (uit de tijd van de Shoftim ("Richteren")) was een Nazirener. In het Torah-gedeelte van de Tanach staan trouwens vrij uitgebreide richtlijnen i.v.m. de geloften van de Nazireners.
En? Sluit het ene het andere uit ? Dacht je nu werkelijk dat ik niet wist dat Samson een Nazirees bestaan leidde ? Wie is hier arrogant ? Je zou ook eens kunnen achterhalen wanneer dat verhaaltje van Samson is verzonnen.
Conclusie: ze hebben in een grot een kanjer van een waterput aangetroffen. Maar tot nader order hebben ze het raden ernaar waarvoor het nu eigenlijk werd gebruikt... :roll:
Die berg keramische schaaltjes zal vast niet gediend hebben om water te halen. Het zou ook nuttig zijn de hele tekst door te nemen en niet enkel wat jij er weer hebt uitgelicht. In elk geval niet een link om het bestaan van Johannes te ontkrachten. En zoals Tabor schrijft; een betere verklaring is steeds welkom. :lol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenen

carpinus

16 jul 2013, 14:59

talisman schreef:En? Sluit het ene het andere uit ? Dacht je nu werkelijk dat ik niet wist dat Samson een Nazirees bestaan leidde ? Wie is hier arrogant ? Je zou ook eens kunnen achterhalen wanneer dat verhaaltje van Samson is verzonnen.
Het zou me niet verbaasd hebben dat je dat niet wist. Van iemand die nagenoeg uitsluitend zweert bij Wikipedia en de arrogantie heeft om zijn mening omtrent de Bijbel als "sprookjesboek" te etaleren, mag je zo iets verwachten. Weet jij eigenlijk wel wat de bedoeling is van de Schriftelijke en de Orale Torah?

Ondertussen poog je ongemerkt een andere vraag onder de mat te vegen.

talisman

16 jul 2013, 16:11

carpinus schreef:
talisman schreef:En? Sluit het ene het andere uit ? Dacht je nu werkelijk dat ik niet wist dat Samson een Nazirees bestaan leidde ? Wie is hier arrogant ? Je zou ook eens kunnen achterhalen wanneer dat verhaaltje van Samson is verzonnen.
Het zou me niet verbaasd hebben dat je dat niet wist.
Dat is dan arrogantie van jouw kant.
Van iemand die nagenoeg uitsluitend zweert bij Wikipedia en de arrogantie heeft om zijn mening omtrent de Bijbel als "sprookjesboek" te etaleren, mag je zo iets verwachten.
Niet uitsluitend bij Wiki hoor, maar voor jou doe ik echt niet meer moeite dan dat. En vanuit historisch-archeologisch standpunt is de bijbel niet meer dan een sprookjesboek.
Weet jij eigenlijk wel wat de bedoeling is van de Schriftelijke en de Orale Torah?
Om een samenraapsel van stammen uit de ijzertijd een voorgeschiedenis te geven die ze niet hebben.
Je moet maar eens een spiegel kopen. Welke vraag ??

Verder nog inhoudelijk iets te melden ?

carpinus

16 jul 2013, 16:22

talisman schreef:
Niet uitsluitend bij Wiki hoor, maar voor jou doe ik echt niet meer moeite dan dat. En vanuit historisch-archeologisch standpunt is de bijbel niet meer dan een sprookjesboek.
Ik kan slechts vaststellen dat jouw "historisch-archeologisch standpunt" er zelf nog in de verste verte niet is uitgeraakt om een gefundeerd standpunt over de Bijbel de wereld in te sturen. Het blijft bij gissingen en hypotheses.
Weet jij eigenlijk wel wat de bedoeling is van de Schriftelijke en de Orale Torah?
Om een samenraapsel van stammen uit de ijzertijd een voorgeschiedenis te geven die ze niet hebben.
Je weet het dus niet. Om dat te achterhalen heb ik mij niet eens veel hoeven in te spannen.
Je moet maar eens een spiegel kopen. Welke vraag ??
En ja, ik heb lef... én kennis. Valse bescheidenheid laat ik de gelovigen.

Gesteund op wat, beste vriend?

bluevelvet

17 jul 2013, 15:59

talisman schreef: Wist je dat Noach op de burgerlijke stand staat ingeschreven als Oetnapisjtim ? :lol:
Ik heb even moeten bijlezen, maar kom nog graag eens terug op Oetnapisjtim.

Het Soemerische Gilgamesj Epos dat is gevonden tussen de kleitablettenbibliotheek van koning Assurbanipal in Ninevé komt grotendeels overeen met het bijbelse verhaal van Noach. Volgens de Soemerische koningslijsten was Gilgamesj (zou zelfs een van de 'reuzen' geweest zijn) heerser over Erech (Oeroek) tijdens de 1ste dynastie na de zondvloed. Hij ontmoette er een man, de genaamde Oetnapisjtim die de "vader der mensen genoemd" werd, net zoals wij allen afstammelingen van Noach genoemd worden. In de Indiase mythologie wordt 'Manu', die eveneens gered werd na de vloed de vader van het menselijk ras genoemd.

Vanuit Babel is de geschiedenis van de zondvloed de wereld rondgegaan en aangepast volgens de leefomstandigheden.
In het oorspronkelijke Genesis-verhaal strand de ark op de berg Ararat en bij andere verhalen wordt de naam van de berg aangepast aan de leefomgeving. In het verhaal van Manu strand het schip op een berg in de Himalaya, en in het verhaal van Deucalion , een overlevering uit Griekenland strand ook daar de boot op een berg van dit land.

Deskundigen (?) hebben geconcludeerd dat de Soemerische overlevering ouder moet zijn dan het Noach verhaal uit Genesis. Maar bewijsmateriaal hiervoor is er niet ! Nog een groot aantal kleitabletten hebben een beeld weergegeven van hoe het leven was in de tijd van de eerste aartsvaders zoals men kan lezen in Genesis. Het Noach verhaal is niet beïnvloed geweest door mythologische voorstellingen zoals men die bv. aantreft in het Gilgamesh epos. Daarom mag men er van uitgaan dat die van latere datum zijn, zoals de nog 270 à 300 andere zondvloed-verhalen die zowat op alle continenten te vinden zijn.
Zo'n dramatische gebeurtenis moet wel in het mensengeheugen gegrifd geweest zijn en dat is zeker niet het geval voor een plaatselijke overstroming.

Er is dus niet alleen Oetnapisjtim maar ook nog velen die onder een andere naam het verhaal van de bijbelse Noach bevestigen.

bluevelvet

19 jul 2013, 12:49

De kleitabletten van Ebla

De oude stad Ebla is vandaag bekend als Tell Mardikh, en vooral beroemd om zijn kleitabletten, ca. 20.000 stuks, daterend van rond 2250 v.Chr., in het Sumerisch en het Eblaïtisch — een voorheen onbekende lokale Semitische taal (= afkomstig van Sem, zoon van Noach)
Ca. 80% van de tabletten is in het Sumerisch, de rest in een eerder onbekende Semitische taal die men 'Eblaïtisch' is gaan noemen. Sommigen zijn van mening dat het een Oost-Semitisch dialect is, dat dichter bij het Akkadisch aanleunt.
Zoals ik voorheen al schreef zou het Oud Hebreeuws een dialect zijn van het Akkadisch en zouden de tabletten wel eens oude Hebreeuwse geschriften kunnen zijn. Het Gilgamesh Epos kan dan niet ouder zijn !
Er werden teksten gevonden die verhalen over de schepping en de zondvloed.
Veel oudtestamentische namen uit Genesis, die niet in andere talen van het Midden-Oosten zijn tegengekomen, hebben vergelijkbare vormen in het Eblaïtisch :
a-da-mu / Adam,
h’à-wa / Eva,
Jabal,
Abarama/Abraham,
Bilhah, Ishma-el, Isûra-el,
Esau, Mika-el, Mikaya, Saul, David, enz.......

Dat wil niet zeggen dat het om die personen gaat waarover de bijbel verhaalt maar wanneer daarbij nog de bijbelse plaatsen vernoemd worden mag men aannemen van wel !
Bijbelse locaties zoals Ashtaroth, Sinaï, Jeruzalem (Ye-ru-sa-lu-um), Hazor, Lakhish, Gezer, Dor, Megiddo, Joppa, enz......

Er werden ook nog drie versies van de Eblaïtische scheppingshymne gevonden.
Heerser over hemel en aarde:
de aarde was niet, gij hebt ze geschapen,
het licht van de dag was niet, gij hebt het geschapen,
het ochtendlicht had gij (nog) niet doen ontstaan.

m.i. toch wel een verwijzing naar een Schepper zoals in Genesis hoofdstuk 1!

Talisman e.a. beweren dat de verhalen uit Genesis overgeschreven werden van bv. de Sumerische. Maar daar is GEEN enkel bewijs voor.

EBLA

talisman

19 jul 2013, 17:35

ED. schreef:Effekens storen als ik mag. 't Is alleen maar om te zeggen, dat ik dat hier een prachtige discussie vind. Mocht ik een boekenuitgever zijn, ik zou niet twijfelen. Doe maar voort ,mannekens.! Ik lees, en wordt met de dag slimmer! (peins ik toch!) :wink:
Ik beweer dat Genesis is overgeschreven ( en bewerkt ) van Sumerisch/akkadische teksten. Wat denk jij ?
http://www.livius.org/as-at/atrahasis/a ... of_the_Ark
http://www.ancienttexts.org/library/mes ... index.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/En%C3%BBma_Eli%C5%A1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift

ED.

19 jul 2013, 21:09

talisman schreef:
ED. schreef:Effekens storen als ik mag. 't Is alleen maar om te zeggen, dat ik dat hier een prachtige discussie vind. Mocht ik een boekenuitgever zijn, ik zou niet twijfelen. Doe maar voort ,mannekens.! Ik lees, en wordt met de dag slimmer! (peins ik toch!) :wink:
Ik beweer dat Genesis is overgeschreven ( en bewerkt ) van Sumerisch/akkadische teksten. Wat denk jij ?
http://www.livius.org/as-at/atrahasis/a ... of_the_Ark
http://www.ancienttexts.org/library/mes ... index.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/En%C3%BBma_Eli%C5%A1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift
Talisman,

Ik zou het begot, niet weten. Eerlijk gezegd, heb ik daar weinig kaas van gegeten. Wat niet belet, dat ik hier alles lees en veel leer! Ook bewondering heb voor mensen, die bekwaam zijn om over deze topic te schrijven.

Het enige dat ik denk is, dat iets, zoals De Bijbel, herschreven én bewerkt moet zijn geweest. Dat er, door de talloze(?) bewerkingen, wel een en ander zal zijn aangepast. Wie weet, geschiedenis"aanpassing" ten voordele van wie of wat en, door wie?

Maar al bij al, gelovig zijn of niet, jullie schrijven hier over ons verleden. Dat laatste op zichzelf is al ongelooflijk interessant.

Laat maar komen!

ED.

talisman

19 jul 2013, 21:53

ED. schreef:
Maar al bij al, gelovig zijn of niet, jullie schrijven hier over ons verleden. Dat laatste op zichzelf is al ongelooflijk interessant.ED.
Ons verleden ? Dit gaat hier om het verleden van Semieten, de Hebreeërs. En hoe de Bijbel is ontstaan. En als je wil weten hoe oud het Hebreeuws schrift is en waar het vandaan komt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Paleo_Hebrew
http://www.nik.nl/2005/11/oudste-hebree ... wen-terug/

ED.

19 jul 2013, 22:01

Merci, Talisman.
't Kan niet missen, dat ik daar niks van afweet. 'k Was nog niet geboren! :wink:

janx

19 jul 2013, 23:48

:lol: eindelijk iemand die ruiterlijk toegeeft dat reïncarnatie een niet te verwaarlozen factor is betreffende het hebben van wetenschap. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.