TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dat slaat wel degelijk alles. Moet ge toch al een eindje weg zijn. Daar is BV maar klein bier tegen. Ga daar mee naar den oorlog !! Allee zeg, moet ge me nu wakker maken, ik was nu net iets leuks aan 't dromen.Paul Siemons schreef:Carpinus schreef: Denk jij nu echt dat een gelovig persoon (hij/zij weze nu Joods of Christelijk), die elke dag een deel van zijn/haar beschikbare tijd besteed aan de studie van de Geschreven of van de Orale Torah, dat doet "om te weten hoe het historisch precies eraan toe gegaan is"? Buiten de geschiedenis zijn er voor zulk een persoon heel wat andere (en veel belangrijker) redenen en criteria om zich op die studie toe te leggen.
Wat een lulkoek is me dat: "Neen historisch trekken we ons niet aan maar we doen wel "studie van de geschriften"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Dat is nu net het probleem, wanneer een gelovige (in wat dan ook) alleen van zijn "grote gelijk" vertrekt en elke andere vorm van spiritualiteit of religiositeit uitsluit dan komt hij tot zo'n tunnel-zicht, waarbij je hooguit een tekst kent zonder een bredere context. Beschrijving van de historie van een enkele religie is verschillende van Geschiedenis als wetenschappelijke benadering waarbij je vanuit verschillende invalshoeken iets bekijkt en niet alleen vanuit een kleine hoek, zodat je verbanden kunt zien of verwantschappen en/of beïnvloeding tussen levensvisies.talisman schreef:Dat slaat wel degelijk alles. Moet ge toch al een eindje weg zijn. Daar is BV maar klein bier tegen. Ga daar mee naar den oorlog !! Allee zeg, moet ge me nu wakker maken, ik was nu net iets leuks aan 't dromen.Paul Siemons schreef:Carpinus schreef: Denk jij nu echt dat een gelovig persoon (hij/zij weze nu Joods of Christelijk), die elke dag een deel van zijn/haar beschikbare tijd besteed aan de studie van de Geschreven of van de Orale Torah, dat doet "om te weten hoe het historisch precies eraan toe gegaan is"? Buiten de geschiedenis zijn er voor zulk een persoon heel wat andere (en veel belangrijker) redenen en criteria om zich op die studie toe te leggen.
Wat een lulkoek is me dat: "Neen historisch trekken we ons niet aan maar we doen wel "studie van de geschriften"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Toch nog even vermelden dat mensen in andere spirituele tradities soms ook overtuigd zijn dat ze hun mondelinge richtlijnen, later op schrift gesteld, rechtstreeks uit "de hemel" gekregen hebben. Voor deze mensen zijn ze even waar als de bijbel voor joden of sommige christenen.
En de zondvloed en Noach, eens vragen aan Manu !?
elk moment is belangrijk
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Deze misschien?talisman schreef:Welke god bedoel je ?eliana schreef: Talisman ken je God?
Een jonge journaliste van CNN had horen praten over een oude, zeer oude jood die sinds jaren tweemaal per dag aan de Klaagmuur in Jeruzalem ging bidden.
Ze dacht dat het een mooi onderwerp was om deze man te interviewen, ging ter plaatse, en zag deze oude man zeer langzaam slenteren naar de muur.
Nadat de man driekwart uur gebeden had kwam hij steunend op zijn wandelstok terug geslenterd.
Ze ging tot bij hem voor een interview.
"Verontschuldig mij , mijnheer, ik ben Rebecca Smith van CNN. Hoe is uw naam?"
"Morris Fishbien" Antwoordt hij.
"Sinds hoelang kom je hier al bidden?"
"Meer dan 60 jaar antwoordt hij.
"60 jaar ! dat is ongelooflijk ! En voor wat bid je?"
"Ik bid voor vrede tussen Christenen, Joden en Muzelmannen. Ik bid voor het einde van alle oorlogen en haat.
Ik bid dat onze kinderen zouden opgroeien in veiligheid en een mooi toekomst zouden hebben."
"En wat ondervind je na 60 jaar bidden?"
"Ik heb de indruk dat ik tegen een muur praat!!."
Jawatte
-
carpinus - Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:56
Aan Talisman, Paul Siemons en Fotofant
Jongens, ik stop deze discussie. Jullie hebben jullie mening omtrent dit onderwerp, jullie zijn overtuigd dat Judaïsme en Christendom een hoop onzin is... O.k., blijf bij die mening. Het is beter voor jullie gemoedsrust.
Voor het overige ben ik en blijf ik t.a.v. jullie welwillend...
Groetjes!
Jongens, ik stop deze discussie. Jullie hebben jullie mening omtrent dit onderwerp, jullie zijn overtuigd dat Judaïsme en Christendom een hoop onzin is... O.k., blijf bij die mening. Het is beter voor jullie gemoedsrust.
Groetjes!
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Zwak.carpinus schreef:Aan Talisman, Paul Siemons en Fotofant
Groetjes!
Jawatte
-
Ik merk dat je zeer zwak bent in het trekken van conclusies. Zoals jij je geloof brengt is dit zeker onzin. Wat ik enkel heb trachten te doen is een historische reconstructie van deze religies te maken, los van verzinsels en misverstanden die er door de eeuwen heen zijn ingeslopen. Dat de Torah of de Bijbel het woord van god zou zijn is duidelijk deze god tekort doen. Om jou versie te laten stand houden kan je niet anders dan de wetenschappelijk vastgestelde feiten ontkennen. Je kan het vergelijken met geloven in sinterklaas, maar de historische figuur uit Myra totaal ontkennen. Dat je het laat afweten is hier enkel een bevestiging van en dan ben ik daar absoluut niet treurig om.carpinus schreef:Aan Talisman, Paul Siemons en Fotofant
Groetjes!
Zoeken naar de elementen die deze drie religies gemeen hebben en waar hun oorsprong te vinden is, kan enkel leiden tot inzicht en begrip en hierdoor de fundamentalisten zoals jij , BV of Antoon naar huis sturen en de deur open zetten voor meer vrede en humanisme.
-
Ik vrees dat je een totaal verkeerde conclusie trekt. Ik vind de spirituele tradities waarbinnen ik ben opgegroeid helemaal geen onzin, voor zover je er niet alle dogma's hoeft bij te nemen. Net zoals Talisman ben ik eerder op zoek naar de oorsprong van religies, het fenomeen religie houdt me bezig en ik heb respect voor mensen die één bepaalde religie willen volgen en voor een religie op zich, voor zover deze niet indruist tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid, en dat is spijtig genoeg heel vaak het geval met de praktijk van diverse religies.carpinus schreef:Aan Talisman, Paul Siemons en Fotofant
Groetjes!
Verder zie je, als je naar verschillende religies kijkt en op zoek gaat naar hun oorsprong (geschiedenis), heel dikwijls dat er gelijklopende verhalen zijn in de diverse religies, en dan ben ik er nog meer door geïntrigeerd en probeer de verbanden te vinden.
Mijn god is niet de demiurg zoals hij afgeschilderd wordt in het OT, als ik hem al zou willen "verbeelden" zal hij meer lijken op de Boeddha Amita, wiens wezen het goede in alle mensen wakker maakt met als resultaat (zoals Talisman al schreef) vrede en humanisme hier en nu.
elk moment is belangrijk
-
Twee generaties terug hadden we amper notie van de Islam en hadden joden nog de aan de dood van Jezus. Nu leven we in een andere wereld waar de Islam reeds niet meer is weg te denken. En dan heb ik het nog niet over de overige religies of levensbeschouwingen. Moslims tegen moslims van verschillende strekking, Joden tegen moslims, christenen tegen moslims, en ga zo maar door. En dit terwijl het enkel maar varianten zijn van een en dezelfde religie. Indien we de mythes schrappen uit al deze varianten en er enkel maar de leefregels en ethiek aan overhouden, zouden al deze conflicten ophouden te bestaan.fotofant schreef: Ik vrees dat je een totaal verkeerde conclusie trekt. Ik vind de spirituele tradities waarbinnen ik ben opgegroeid helemaal geen onzin, voor zover je er niet alle dogma's hoeft bij te nemen. Net zoals Talisman ben ik eerder op zoek naar de oorsprong van religies, het fenomeen religie houdt me bezig en ik heb respect voor mensen die één bepaalde religie willen volgen en voor een religie op zich, voor zover deze niet indruist tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid, en dat is spijtig genoeg heel vaak het geval met de praktijk van diverse religies.
Verder zie je, als je naar verschillende religies kijkt en op zoek gaat naar hun oorsprong (geschiedenis), heel dikwijls dat er gelijklopende verhalen zijn in de diverse religies, en dan ben ik er nog meer door geïntrigeerd en probeer de verbanden te vinden.
Mijn god is niet de demiurg zoals hij afgeschilderd wordt in het OT, als ik hem al zou willen "verbeelden" zal hij meer lijken op de Boeddha Amita, wiens wezen het goede in alle mensen wakker maakt met als resultaat (zoals Talisman al schreef) vrede en humanisme hier en nu.
En waarom kan dit niet ? Om de eenvoudige reden dat geen enkele gelovige ook maar enig idee heeft waar dit geloof op gebouwd is. Hun god is de ware, maar weten niet dat aan de bron het om dezelfde god gaat en enkel hun ' heilige boeken ' verschillen.
Als men als gelovige zich niet wil informeren over de herkomst en geschiedenis van zijn geloof, is deze mede schuldig aan elke ' martelaar voor het geloof ', ongeacht om welke religie het gaat. Verder blind radicaliseren zal uitdraaien om nog grotere wereldconflicten. En dat ze nu hier ook weer niet afkomen met de smoes ' Wir haben das nicht gewusst ' !
( of moet dit onder de topic - Om over na te denken - ? )
-
Nee, dat gevoel heb ik helemaal niet.cappa schreef:Zwak.carpinus schreef:Aan Talisman, Paul Siemons en Fotofant
Groetjes!
Maar dit forumgesprek is ontaard in een fanatiek gedram, doorspekt met verwijten en grofheden. Voor sommige mensen is het feit dat iemand het met hun mening niet helemaal eens is een ondraaglijke gedachte. Dan is het beter ermee op te houden.
-
Dat is een uitstekend idee, gezien jij de enige bent die hier met vooral fanatiek gedram komt aanzetten en vooral zeer grof ad hominem post.carpinus schreef: Maar dit forumgesprek is ontaard in een fanatiek gedram, doorspekt met verwijten en grofheden. Voor sommige mensen is het feit dat iemand het met hun mening niet helemaal eens is een ondraaglijke gedachte. Dan is het beter ermee op te houden.
Nog een prettig leven verder.
-
Helemaal mee eens en voor mijn part mag het onder eender welk topic. Je kan er genwoon niet voldoende over nadenken en weten is ....talisman schreef: Twee generaties terug hadden we amper notie van de Islam en hadden joden nog de aan de dood van Jezus. Nu leven we in een andere wereld waar de Islam reeds niet meer is weg te denken. En dan heb ik het nog niet over de overige religies of levensbeschouwingen. Moslims tegen moslims van verschillende strekking, Joden tegen moslims, christenen tegen moslims, en ga zo maar door. En dit terwijl het enkel maar varianten zijn van een en dezelfde religie. Indien we de mythes schrappen uit al deze varianten en er enkel maar de leefregels en ethiek aan overhouden, zouden al deze conflicten ophouden te bestaan.
En waarom kan dit niet ? Om de eenvoudige reden dat geen enkele gelovige ook maar enig idee heeft waar dit geloof op gebouwd is. Hun god is de ware, maar weten niet dat aan de bron het om dezelfde god gaat en enkel hun ' heilige boeken ' verschillen.
Als men als gelovige zich niet wil informeren over de herkomst en geschiedenis van zijn geloof, is deze mede schuldig aan elke ' martelaar voor het geloof ', ongeacht om welke religie het gaat. Verder blind radicaliseren zal uitdraaien om nog grotere wereldconflicten. En dat ze nu hier ook weer niet afkomen met de smoes ' Wir haben das nicht gewusst ' !
Spijtig genoeg is radicaliseren de stroming die nu aan de gang is. Je moet maar naar het nieuws kijken!!! En hoe kun je "in gods naam" mensen duidelijk maken dat dit de verkeerde weg is.
Onvoorstelbaar hoeveel energie, inspanningen er gestoken wordt in de strijd van het "grote gelijk". Dit in een tijdperk dat het zo makkelijk is om kennis te nemen van andere visies en alles een beetje te relativeren. (mischien moet dit dan wel bij filosofie)
elk moment is belangrijk
-
Jij die zo graag de indruk geeft dat je het allemaal véél beter weet dan anderen: onderzoek eens de bekeringsdrift bij de drie monotheïstische religies. Dan zal je, héél misschien, er een beetje meer genuanceerd over babbelen.talisman schreef: Twee generaties terug hadden we amper notie van de Islam en hadden joden nog de aan de dood van Jezus. Nu leven we in een andere wereld waar de Islam reeds niet meer is weg te denken. En dan heb ik het nog niet over de overige religies of levensbeschouwingen. Moslims tegen moslims van verschillende strekking, Joden tegen moslims, christenen tegen moslims, en ga zo maar door. En dit terwijl het enkel maar varianten zijn van een en dezelfde religie. Indien we de mythes schrappen uit al deze varianten en er enkel maar de leefregels en ethiek aan overhouden, zouden al deze conflicten ophouden te bestaan.
Tot genoegen...
-
In plaats van deze energie te steken met zichzelf beter te informeren, steekt men de vingers in de oren, sluit men de ogen en roept zo hard mogelijk om hun ' gelijk ' te halen.fotofant schreef: Onvoorstelbaar hoeveel energie, inspanningen er gestoken wordt in de strijd van het "grote gelijk". Dit in een tijdperk dat het zo makkelijk is om kennis te nemen van andere visies en alles een beetje te relativeren. (misschien moet dit dan wel bij filosofie)
En als dit niet meer helpt gaat men op de vuist, trekt en de messen of schoudert men de geweren zoals we nu reeds dagelijks zien gebeuren. Zielig...
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Tiens, tiens, talisman, dat jij daarom vraagt ? Het is toch meestal jouw idee die van tel is nietwaar ?talisman schreef: Duidelijk dat de god uit het O.T. niet helemaal dezelfde is als die uit het N.T. die meer lijkt op een remake van een godsbegrip van voor de tijd van Mozes.
Heeft iemand een idee hoe dit zou komen ?
Ik moet carpinus echter bijtreden : van je (indianen)verhalen kan je maar weinig bewijzen aangeven !
Ik zie geen twee verschillende goden tussen het O.T. en het N.T.
Men schrijft dat de God van het O.T. een wraakroepende God is, vol van bloedvergieten en de God van het O.T. een liefdevolle God zou zijn.
In het Oude Testament worden allerlei zondige daden of zondige toestanden door God bestraft. God toont zijn toorn en boosheid wanneer de mens zich van God's geboden onttrekt of handelt naar de andere naties en hun afgoden vereerd.
In het N.T. vinden we dezelfde toorn of boosheid van God over de zonde. Kijk maar naar de straf van Ananias en zijn vrouw. In Openbaring van Johannes lezen we over de straffen die zullen komen over de mensheid, voor al diegenen die Christus als Verlosser verwerpen, en kijk eveneens naar de verwijten van Jezus naar de Farizeeën en schriftgeleerden toe.
In Romeinen hoofdstuk 1 schrijft Paulus over de gramschap van God en dat zij die de goddeloosheid beoefenen de dood verdienen......
In feite spreekt Jezus zelfs meer over de "hel" dan over de hemel in het N.T.
Valt nog te begrijpen wat Jezus met "hel" wil bedoelen !
Nee, de God van het O.T. is nog steeds dezelfde als die van het N.T.