TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

26 sep 2013, 16:31

bluevelvet schreef: In de tien geboden staat dat er geen gesneden beelden mochten gemaakt worden wat al zeer moeilijk was voor het volk, denken we aan het gouden kalf.
Kan best, maar dat staat niet in de 10 geboden.

1 Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft.
2 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
3 Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
4 Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
5 Eer uw vader en uw moeder.
6 Gij zult niet moorden.
7 Gij zult niet echtbreken.
8 Gij zult niet stelen.
9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10 Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

Christenen gebruiken dan weer andere geboden blijkbaar. Toch een andere god ? :lol:

talisman

26 sep 2013, 17:21

:lol: Over naar familie.

fotofant

26 sep 2013, 18:28

talisman schreef::lol: Over naar familie.
Bij een van die families, wier traditie gaat tot ver voor het ontstaan van de wereld volgens het O.T hebben ze maar 8 geboden :
1. juist begrijpen
2. juiste geesteshouding
3. juist spreken
4. juist handelen
5. juist leven
6. juist streven
7. juiste bezinning
8. juiste meditatie

In oorsprong lagen er 3 geboden aan deze 8 nl :

1. goede (juiste) woorden
2. goede (juiste) daden
3. goede (juiste) gedachten.

Waarschijnlijk vindt men deze (of gelijkwaardige) geboden bij andere families (tradities), let wel zonder het gebod om één god te dienen
elk moment is belangrijk

carpinus

26 sep 2013, 18:54

talisman schreef:
carpinus schreef: Vooraleer jouw getrol voort te zetten zou je er eerst goed moeten voor zorgen dat je zélf weet hoeveel boeken de Torah omvat.

Het zijn er vijf.
En nu heb je nog steeds niet geantwoord op mijn vraag hoeveel keer die vijf boeken zijn herschreven en aangepast zijn,en over hoeveel tijd dit gebeurd is.
En het gaat hier om de Dewariem; de Wajikra, de Sjemot, de Bereesjiet en de Bemidbar. Over deze gaat het. Ik wacht nog steeds op antwoord !! Rond de hete brei heen draaien, daar zijn jullie wel zeer goed in. Wie is hier nu de trol ? :evil:
Je hebt blijkbaar je mening herzien. Dus toch vijf... :roll:
Je somt ze wel op in een verkeerde volgorde, maar kom...

Op jouw vraag kan ik geen antwoord geven zoals jij dat zou willen. En jij kunt dat evenmin.

Wat in elk geval bij het overschrijven van de Torah-rollen in de loop van de vele eeuwen is "gewijzigd" is de vorm Hebreeuwse schrift en de Hebreeuwse taal. Het uiterlijk van het huidig schrift (het zogezegde "vierkant"- of "blok"-schrift) is beïnvloed geweest door het schrift dat gehanteerd werd door de Babyloniërs en is er dus gekomen als een gevolg van de ballingschap).

Wat ik jou wél kan zeggen is dat de altijd Joden onvoorstelbaar streng zijn geweest op de inhoudelijke getrouwheid en het correct kopiëren. Bij het opstellen van een Torah-rol worden op het einde alle letters geteld en geverifieerd of een bepaalde letter wel degelijk de middenste is van de volledige tekst. Eén letter die ofwel ontbreekt of verkeerd werd gebruikt maakt een Torah-rol voor de liturgie onbruikbaar.

Wat er verder ook is gewijzigd vanaf ongeveer de 7e eeuw is het gebruik van Nikkud (Klinkertekens. Nooit voor synagogale Torah-rollen ) en cantillatie-tekens bij het kopiëren van de Tanakh in codex-vorm. De pionier hiervoor was de Ben Asher-familie uit Tiberias. Voornamelijk aan hen was de Masora-tekst te danken.

Omtrent het streven naar exactheid bij het doorgeven van de tekst : even kijken naar de paragraaf The opinion of the Torah greats throughout the generations on the historical accuracy of the Torah text in volgend artikel:

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/opini ... des_1.html
Laatst gewijzigd door carpinus op 26 sep 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

carpinus

26 sep 2013, 18:57

talisman schreef:
bluevelvet schreef: In de tien geboden staat dat er geen gesneden beelden mochten gemaakt worden wat al zeer moeilijk was voor het volk, denken we aan het gouden kalf.

1 Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft.
6 Gij zult niet moorden.
8 Gij zult niet stelen.

Christenen gebruiken dan weer andere geboden blijkbaar. Toch een andere god ? :lol:
Het staat voor uw neus.
"geen andere goden voor mijn aangezicht" impliceert ook geen door de mens gesneden beelden.

talisman

26 sep 2013, 19:40

carpinus schreef:
talisman schreef:

6 Gij zult niet moorden.
8 Gij zult niet stelen.

Het staat voor uw neus.
"geen andere goden voor mijn aangezicht" impliceert ook geen door de mens gesneden beelden.
Dat is jouw interpretatie, maar er staat niks over gesneden, gegoten, gebeeldhouwde, geboetseerde of geschilderde afbeeldingen van god. Enkel niet van ANDERE goden ( gezien er meerdere zijn zoals je kan lezen in de O.P. :lol: ) Staat voor je neus. Je moet begrijpelijker lezen.

En hoe zit het met mijn vorige vraag ? Nog steeds geen antwoord. :lol:

talisman

26 sep 2013, 19:41

fotofant schreef:
talisman schreef::lol: Over naar familie.
Bij een van die families, wier traditie gaat tot ver voor het ontstaan van de wereld volgens het O.T hebben ze maar 8 geboden :
1. juist begrijpen
2. juiste geesteshouding
3. juist spreken
4. juist handelen
5. juist leven
6. juist streven
7. juiste bezinning
8. juiste meditatie

In oorsprong lagen er 3 geboden aan deze 8 nl :

1. goede (juiste) woorden
2. goede (juiste) daden
3. goede (juiste) gedachten.

Waarschijnlijk vindt men deze (of gelijkwaardige) geboden bij andere families (tradities), let wel zonder het gebod om één god te dienen
Ik zie nog steeds geen antwoord op mijn vraag. :lol:

carpinus

26 sep 2013, 19:58

talisman schreef:
carpinus schreef:
talisman schreef:

6 Gij zult niet moorden.
8 Gij zult niet stelen.

Het staat voor uw neus.
Dat is jouw interpretatie, maar er staat niks over gesneden, gegoten, gebeeldhouwde, geboetseerde of geschilderde afbeeldingen van god. Enkel niet van ANDERE goden ( gezien er meerdere zijn zoals je kan lezen in de O.P. :lol: ) Staat voor je neus. Je moet begrijpelijker lezen.

En hoe zit het met mijn vorige vraag ? Nog steeds geen antwoord. :lol:
"Andere goden" betekent óók "afgoden". Uw gesneden, gebeeldhouwde enz. beantwoorden daaraan. Eind discussie.

Op uw vraag had ik geantwoord. Blijkbaar is uw euro niet gevallen. Om die reden heb ik het nog eens expliciet geherformuleerd en in vetjes gezet. En als dat antwoord u niet voldoet zult u het er toch maar mee moeten stellen.

talisman

26 sep 2013, 20:02

carpinus schreef: Je hebt blijkbaar je mening herzien. Dus toch vijf... :roll:
Je somt ze wel op in een verkeerde volgorde, maar kom...
Herzien wat ? Had ik het niet steeds over de Torah ? Denk je nu echt in al je arrogantie dat ik de samenstelling van de Torah niet ken ?
Op jouw vraag kan ik evenmin antwoorden als jijzelf.
Dat had ik ondertussen wel door. Familie niet thuis ? Ik weet het wel. Dus weet jij enkel wat er in staat, maar niet vanwaar en hoe die tekst ontstaan is. :roll:
Wat in elk geval bij het overschrijven van de Torah-rollen in de loop van de vele eeuwen is "gewijzigd" is de vorm Hebreeuwse schrift en de Hebreeuwse taal. Het uiterlijk van het huidig schrift (het zogezegde "vierkant"- of "blok"-schrift) is beïnvloed geweest door het schrift dat gehanteerd werd door de Babyloniërs en is er dus gekomen als een gevolg van de ballingschap).
Is dit alles wat je erover weet ? Pfff.. magertjes he joh ?
Wat ik jou wél kan zeggen is dat de altijd Joden onvoorstelbaar streng zijn geweest op de inhoudelijke getrouwheid en het correct kopiëren. Bij het opstellen van een Torah-rol worden op het einde alle letters geteld en geverifieerd of een bepaalde letter wel degelijk de middenste is van de volledige tekst. Eén letter die ofwel ontbreekt of verkeerd werd gebruikt maakt een Torah-rol voor de liturgie onbruikbaar.
Tja, dat zal wel als je het hebt bij het maken van kopijen NA het tot stand komen van de canoniek in het begin van de Griekse overheersing. Ik heb het over de periode van de tot stand komen van de rollen. Jij hebt het al over de boekvorm die zijn intrede deed samen met Alexander de Grote. Pfff...weer magertjes he joh ?
Wat er verder ook is gewijzigd vanaf ongeveer de 7e eeuw is het gebruik van Nikkud (Klinkertekens. Nooit voor synagogale Torah-rollen ) en cantillatie-tekens bij het kopiëren van de Tanakh in codex-vorm. De pionier hiervoor was de Ben Asher-familie uit Tiberias. Voornamelijk aan hen was de Masora-tekst te danken.
Ik heb het niet over de 7e eeuw n.C. maar over 7 v.C. Onbekend ? Voor mij niet hoor.

Er onderscheiden zich 4 edities vanaf 620 v.C. tot 500 v.C. betreft de Torah. En dan hebben we het nog niet over de Newie'iem en de Ketoewiem. Die zijn pas 200 jaar later klaar. Kom ik nog op terug.
Fazal

26 sep 2013, 20:06

Er is een elfde gebod op komst, namelijk: "gij zult geen ruzie maken over het al dan niet bestaan van god of goden"! :wink:
Laatst gewijzigd door Fazal op 26 sep 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

talisman

26 sep 2013, 20:07

carpinus schreef: "Andere goden" betekent óók "afgoden". Uw gesneden, gebeeldhouwde enz. beantwoorden daaraan.
Dit verbod slaat enkel op ANDERE GODEN, afgoden, regengoden, zonnegoden, maar niet op hemzelf, the one and only.
Eind discussie.
Moeite met je ongelijk toe te geven he joh ?

:lol:

talisman

26 sep 2013, 20:09

Fazal schreef:Er is een elfde gebod op komst, namelijk: "gij zult geen ruzie maken over het al dan niet bestaan van god of goden"! :wink:
Het gaat hier niet om het al dan niet bestaan van god(en), want dan was van mijn kant de zaak al lang afgesloten. :lol:

carpinus

26 sep 2013, 20:27

Herzien wat ? Had ik het niet steeds over de Torah ? Denk je nu echt in al je arrogantie dat ik de samenstelling van de Torah niet ken ?
Ja, dat dacht ik. en je gaf daar duidelijk reden toe, vermits je het had over vier delen van de Torah.
Dat had ik ondertussen wel door. Familie niet thuis ? Ik weet het wel.

Good for you. Als dat jou gelukkig maakt... :roll:

Is dit alles wat je erover weet ? Pfff.. magertjes he joh ?
Toch zijn het zaken die jij niet wist.
Tja, dat zal wel als je het hebt bij het maken van kopijen NA het tot stand komen van de canoniek in het begin van de Griekse overheersing. Ik heb het over de periode van de tot stand komen van de rollen. Jij hebt het al over de boekvorm die zijn intrede deed samen met Alexander de Grote. Pfff...weer magertjes he joh ?
Ik schreef uitdrukkelijk Bij het opstellen van een Torah-rol
Koop een andere bril, het is blijkbaar nodig.
Ik heb het niet over de 7e eeuw n.C. maar over 7 v.C. Onbekend ? Voor mij niet hoor.
Wie zou daar aan durven twijfelen? :roll:
Er onderscheiden zich 4 edities vanaf 620 v.C. tot 500 v.C. betreft de Torah. En dan hebben we het nog niet over de Newie'iem en de Ketoewiem. Die zijn pas 200 jaar later klaar. Kom ik nog op terug
.

Je broebelt maar wat. Alle boeken die een onderdeel vormen van wat nu de Tanakh is hebben vele eeuwen lang gecirculeerd als afzonderlijke rollen. Er zijn verschillende momenten geweest waarop een Canon werd vastgelegd: ten tijde van de Babylonische ballingschap, maar evenzeer kort na de verwoesting van de tweede Tempel (de vergadering van Schriftgeleerden in Javne). De basis van de Orale Torah, de Mishna, werd op schrift gesteld rond 200 n.C. op initiatief van Jehuda Ha Nasi.

carpinus

26 sep 2013, 20:31

talisman schreef:
carpinus schreef: "Andere goden" betekent óók "afgoden". Uw gesneden, gebeeldhouwde enz. beantwoorden daaraan.
Dit verbod slaat enkel op ANDERE GODEN, afgoden, regengoden, zonnegoden, maar niet op hemzelf, the one and only.
Eind discussie.
Moeite met je ongelijk toe te geven he joh ?

:lol:
Voor het Judaïsme beantwoordt de verering alle andere goden aan het begrip Avodah Zarah (Idol Worship). Jouw litanie verandert daar geen jota aan. Ik heb dus gelijk.