Communicatie

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Is God een ruziestoker?

Ja
7
39%
Nee
8
44%
Dit is anders te interpreteren
2
11%
Dit is allemaal Gods spel
1
6%

Totaal aantal stemmen: 18

YYZ

10 dec 2013, 17:22

Sparrow schreef:Persoonlijk denk ik dat binnen de context waarbinnen wij bestaan - als bv pionnen op een ganzenbord of als de speler die de dobbelstenen gooit en de pionnen op het bord verplaatst, om het bij het zgn spel aspect te houden - het niet mogelijk is iets te weten te komen over wat non-dualiteit precies is, ik kan me daar in elk geval geen enkele voorstelling bij of van maken. We kunnen er wel over fantaseren meen ik en dat op de wereld van alle dag projecteren en dan denken dat de wereld non-duaal is of iets dergelijks. Ik ben echter van mening dat wanneer de non-dualiteit werkelijk zijn intrede doet het spel, dat waar jij het over hebt, stopt en daarmee verdwijnt. M.i. Is er dan ook niks meer wat iets van bevrijding kan ervaren. Toevoegend: zal ik mogelijk voorgaande bedacht hebben vanuit mijn gebrek aan inzicht in die zgn non-dualiteit en is e.e.a. ingegeven door het gegeven dat ik hoop dat wanneer het licht uitgaat het ook werkelijk uit gaat gezien het gegeven dat een eeuwig leven mij persoonlijk niet bepaald aantrekt.
Nondualiteit is inderdaad niet iets dat een mens zich kan voorstellen, die mens is er immers een creatie van. Het doorzien van het spel (ic bevrijding van dualiteit) maakt iets wakker in een mens waardoor hij nog meer zal spelen, dat is wat de gnostici ontdekten maar heel weinigen begrijpen.

Sparrow

10 dec 2013, 18:23

YYZ schreef:
Sparrow schreef:Persoonlijk denk ik dat binnen de context waarbinnen wij bestaan - als bv pionnen op een ganzenbord of als de speler die de dobbelstenen gooit en de pionnen op het bord verplaatst, om het bij het zgn spel aspect te houden - het niet mogelijk is iets te weten te komen over wat non-dualiteit precies is, ik kan me daar in elk geval geen enkele voorstelling bij of van maken. We kunnen er wel over fantaseren meen ik en dat op de wereld van alle dag projecteren en dan denken dat de wereld non-duaal is of iets dergelijks. Ik ben echter van mening dat wanneer de non-dualiteit werkelijk zijn intrede doet het spel, dat waar jij het over hebt, stopt en daarmee verdwijnt. M.i. Is er dan ook niks meer wat iets van bevrijding kan ervaren. Toevoegend: zal ik mogelijk voorgaande bedacht hebben vanuit mijn gebrek aan inzicht in die zgn non-dualiteit en is e.e.a. ingegeven door het gegeven dat ik hoop dat wanneer het licht uitgaat het ook werkelijk uit gaat gezien het gegeven dat een eeuwig leven mij persoonlijk niet bepaald aantrekt.
Nondualiteit is inderdaad niet iets dat een mens zich kan voorstellen, die mens is er immers een creatie van. Het doorzien van het spel (ic bevrijding van dualiteit) maakt iets wakker in een mens waardoor hij nog meer zal spelen, dat is wat de gnostici ontdekten maar heel weinigen begrijpen.
Even verder meegaand in het idee van gegeven dat wij allen een schijngestalte zijn voortkomend uit de een of andere gedachte van een soortement van intelligentie die tijd en ruimte en alles wat zich daarin beweegt geschapen heeft , kan ik alleen maar hopen dat je de ontstellende wreedheid kunt zien van wat je schrijft. Want zoals je schrijft kan de creatie zich iets niet voorstellen en derhalve daaruit voortvloeiend heeft die creatie daarom ook geen enkele mogelijkheid iets te kunnen doorzien van iets dat een spel zou zijn. Die creatie bestaat bij de willekeur van die intelligenties nukken en welbevinden. Die creatie is als een puppet on a string. In feite zeg je dat er geen hoop is voor de mensheid tenzij de almachtige vinger van god net op jou wijst waardoor je de gedachte en het zgn inzicht krijgt dat het allemaal een spel is en je daarmee dus veranderd van een pion in een zgn speler en daarom met de dobbelstenen mag gooien en pionnetjes mag verzetten.

Zo bezien zou je idd kunnen zeggen dat het God is die de tweespalt zaait en ook blijft zaaien, want god zegent de een met met een gelukzalig leven cq met iets wat jij bevrijding noemt terwijl hij de ander zonder blikken of blozen in diepe duisternis laat verkeren. En vervolgens laat hij dan zijn knecht zeggen dat het allemaal volmaakt is en voortkomt uit een en de zelfde bron terwijl de ene helft van zijn schepping kermt in ellende en narigheid zonder hoop op bevrijding vanwege het gegeven dat ze niets meer zijn dan een schijngestalte voortkomend uit de gedachte van de een of andere idiote intelligentie en derhalve afhankelijk zijn van zijn bewustwording mbt zijn overweldigende daaruit voortvloeide wreedheid.
Ik stel me zo voor dat de spelers van het spel die het gelukzalige genoegen van onze heerser hebben mogen smaken tot het door jou genoemde inzicht te komen en daarom nog meer te mogen spelen met een lekker drankje en een hapje om de tafel zitten, terwijl de pionnetjes de knellende vingers van de zgn goddelijke spelers om hun breekbare nekjes voelen knellen die hen na willekeur, afhankelijk van wat de dobbelstenen zeggen, over het bord schuiven! Wat een ziekelijke heerlijkheid, alleen weggelegd voor de door god gezegenden, met excuses.

Ik zou me de ogen uit de kop schamen wanneer ik gods knecht zou zijn, want die zgn god zou in een ogenblik al zijn creaties kunnen verlossen, maar hij doet dat niet want daarmee zou de put uit zijn heerlijke spelletjes verdwijnen en is het gedaan met de lol en dus de gelukzaligheid.

YYZ

10 dec 2013, 20:01

Sparrow schreef:
YYZ schreef:
Even verder meegaand in het idee van gegeven dat wij allen een schijngestalte zijn voortkomend uit de een of andere gedachte van een soortement van intelligentie die tijd en ruimte en alles wat zich daarin beweegt geschapen heeft , kan ik alleen maar hopen dat je de ontstellende wreedheid kunt zien van wat je schrijft. Want zoals je schrijft kan de creatie zich iets niet voorstellen en derhalve daaruit voortvloeiend heeft die creatie daarom ook geen enkele mogelijkheid iets te kunnen doorzien van iets dat een spel zou zijn. Die creatie bestaat bij de willekeur van die intelligenties nukken en welbevinden. Die creatie is als een puppet on a string. In feite zeg je dat er geen hoop is voor de mensheid tenzij de almachtige vinger van god net op jou wijst waardoor je de gedachte en het zgn inzicht krijgt dat het allemaal een spel is en je daarmee dus veranderd van een pion in een zgn speler en daarom met de dobbelstenen mag gooien en pionnetjes mag verzetten.

Zo bezien zou je idd kunnen zeggen dat het God is die de tweespalt zaait en ook blijft zaaien, want god zegent de een met met een gelukzalig leven cq met iets wat jij bevrijding noemt terwijl hij de ander zonder blikken of blozen in diepe duisternis laat verkeren. En vervolgens laat hij dan zijn knecht zeggen dat het allemaal volmaakt is en voortkomt uit een en de zelfde bron terwijl de ene helft van zijn schepping kermt in ellende en narigheid zonder hoop op bevrijding vanwege het gegeven dat ze niets meer zijn dan een schijngestalte voortkomend uit de gedachte van de een of andere idiote intelligentie en derhalve afhankelijk zijn van zijn bewustwording mbt zijn overweldigende daaruit voortvloeide wreedheid.
Ik stel me zo voor dat de spelers van het spel die het gelukzalige genoegen van onze heerser hebben mogen smaken tot het door jou genoemde inzicht te komen en daarom nog meer te mogen spelen met een lekker drankje en een hapje om de tafel zitten, terwijl de pionnetjes de knellende vingers van de zgn goddelijke spelers om hun breekbare nekjes voelen knellen die hen na willekeur, afhankelijk van wat de dobbelstenen zeggen, over het bord schuiven! Wat een ziekelijke heerlijkheid, alleen weggelegd voor de door god gezegenden, met excuses.

Ik zou me de ogen uit de kop schamen wanneer ik gods knecht zou zijn, want die zgn god zou in een ogenblik al zijn creaties kunnen verlossen, maar hij doet dat niet want daarmee zou de put uit zijn heerlijke spelletjes verdwijnen en is het gedaan met de lol en dus de gelukzaligheid.
Dat is een beetje wat de egotransverwarring betekent inderdaad, hierdoor hebben we een tweeledige natuur. Het is een EN/EN verhaal dat door de gecreëerde verwarring als een OF/OF verhaal gezien wordt. Ook om deze reden is elke dialoog hieromtrent zo misleidend en moeilijk te vatten met het lineaire (tijdruimtelijke) denken. Getuigenissen zijn legio.

YYZ

11 dec 2013, 07:14

Vind dit een zeer mooie en indringende zinsnede, kunnen dit mi wat nuanceren. Misschien is het handig om het leven als een videogame voor te stellen, er zijn verschillende levels die overstegen kunnen worden, net zoals elk level haar eigen/nieuwe problemen heeft. Als individu en derhalve ook collectief kunnen we 'vastroesten' op een bepaald niveau, vandaag is dat opmerkelijk zichtbaar door wat men de ‘economische’ crisis noemt. Net omwille van de verschillende niveaus ontstaat er ook zoiets als ‘hokjesdenken’, er zijn dan ook verschillende niveaus van ‘bevrijding’. Toegepast op je zinsnede zou ik dan het volgende kunnen opperen:

(1) ‘gelukzaligheid’ is wat het individu kan ervaren wanneer men het totale spel overstijgt, dergelijke piekervaringen leiden tot het inzicht dat het leven inderdaad een spel is. Het betrokken individu wordt dan wat je hier ‘gods knecht’ noemt, dit zijn de talloze profeten in de geschiedenis.

(2) wat betreft ‘verlossing van al z’n creaties’ kunnen we nuanceren tot de ‘bevrijding uit de economische crisis’, als dat lukt dan kunnen we een volgend level van het spel betreden (met nieuwe problemen). Alle middelen worden daarvoor gegeven maar dat betekent niet dat het ook zomaar begrepen en/of aanvaard wordt, integendeel. De reden hiervoor is het hokjesdenken (ic dogma) dat zeer weerbarstig kan zijn en verzet aantekent.

(3) vanuit (1) zal ‘gods knecht’ zich niet schamen maar zich ernstige zorgen maken omwille van het dogmatische denken (2) dat z’n medemensen gevangen houdt en tot slachtoffers maakt. De middelen tot bevrijding (ic economische crisis) zijn immers beschikbaar maar worden simpelweg genegeerd en/of niet toegelaten tot het denken dat nu net al die slachtoffers maakt.

Sparrow

12 dec 2013, 03:21

YYZ schreef:
Sparrow schreef:
YYZ schreef:

Dat is een beetje wat de egotransverwarring betekent inderdaad, hierdoor hebben we een tweeledige natuur. Het is een EN/EN verhaal dat door de gecreëerde verwarring als een OF/OF verhaal gezien wordt. Ook om deze reden is elke dialoog hieromtrent zo misleidend en moeilijk te vatten met het lineaire (tijdruimtelijke) denken. Getuigenissen zijn legio.
Even voor mezelf terug halen: egotransverwarring betekent dat die scheppende intelligentie zich heeft geidentificeerd met zijn creaties. Dus die tweeledige natuur bestaat dan uit een schijngestalte (gedachteschim) en die intelligentie die zich daarmee heeft geidentificeerd? Ik ben wat verward idd. Hoe dan ook ik zie geen OF/OF verhaal, ik zie ook geen EN/EN verhaal. Die scheppende intelligentie heeft zich toch geidentificeerd met zijn creatie? Ik zie daar nog maar 1 en dat is die zgn intelligentie die fijn met zichzelf aan het spelen is.

Sparrow

12 dec 2013, 03:59

YYZ schreef:
Vind dit een zeer mooie en indringende zinsnede, kunnen dit mi wat nuanceren. Misschien is het handig om het leven als een videogame voor te stellen, er zijn verschillende levels die overstegen kunnen worden, net zoals elk level haar eigen/nieuwe problemen heeft. Als individu en derhalve ook collectief kunnen we 'vastroesten' op een bepaald niveau, vandaag is dat opmerkelijk zichtbaar door wat men de ‘economische’ crisis noemt. Net omwille van de verschillende niveaus ontstaat er ook zoiets als ‘hokjesdenken’, er zijn dan ook verschillende niveaus van ‘bevrijding’. Toegepast op je zinsnede zou ik dan het volgende kunnen opperen:

(1) ‘gelukzaligheid’ is wat het individu kan ervaren wanneer men het totale spel overstijgt, dergelijke piekervaringen leiden tot het inzicht dat het leven inderdaad een spel is. Het betrokken individu wordt dan wat je hier ‘gods knecht’ noemt, dit zijn de talloze profeten in de geschiedenis.

(2) wat betreft ‘verlossing van al z’n creaties’ kunnen we nuanceren tot de ‘bevrijding uit de economische crisis’, als dat lukt dan kunnen we een volgend level van het spel betreden (met nieuwe problemen). Alle middelen worden daarvoor gegeven maar dat betekent niet dat het ook zomaar begrepen en/of aanvaard wordt, integendeel. De reden hiervoor is het hokjesdenken (ic dogma) dat zeer weerbarstig kan zijn en verzet aantekent.

(3) vanuit (1) zal ‘gods knecht’ zich niet schamen maar zich ernstige zorgen maken omwille van het dogmatische denken (2) dat z’n medemensen gevangen houdt en tot slachtoffers maakt. De middelen tot bevrijding (ic economische crisis) zijn immers beschikbaar maar worden simpelweg genegeerd en/of niet toegelaten tot het denken dat nu net al die slachtoffers maakt.
Voor mij begin je al verkeerd in je schrijven. Mogelijk had ik nog niet aangegeven dat ik niet bepaald dol ben op spelletjes, laat staan levensspelletjes. Je voorstel van een video-game met -tig levels is mij dan ook niets minder dan een gruwel. Het idee zeg dat ik na dit leven nog verder zou moeten, in één woord afgrijzelijk. Ik begrijp die preocupatie van het leven met onsterfelijkheid en of eeuwigheid niet, zo lollig is het leven nu ook weer niet en mocht je het wel lollig vinden dan gaat vanzelf een de lol van de lol af lijkt mij. Maar goed ik zal zo vriendelijk zijn nog even met je mee te kijken.

Idd het klopt dat mensen zowel individueel als collectief kunnen vastroesten. We zitten al een eeuwtje of wat vastgeroest op het zelfde niveau. Het lijkt alleen niet zo te zijn vanwege allerlei van uiterlijke speeltjes waar we ons mee vermaken die de schijn opwekken dat er schot in de zaak zit.

1.) ligt buiten mijn bereik, ik zal dat maar van je aannemen dan.

2.) zie inleidend verhaaltje.

3.) Ik denk dat gods knecht ons lijden nog wat langer wil rekken. Wat we kunnen natuurlijk wel tot in het oneindige van niveau naar niveau trekken. En ach zolang men het leuk vindt om eindeloos zgn nieuwe problemen op te lossen, mijn zegen heeft iedereen. Ik laat in alle liefde die beker aan mij voor bij trekken, zoals ik al eerder aangeven heb.

YYZ

12 dec 2013, 07:12

Voor mij begin je al verkeerd in je schrijven. Mogelijk had ik nog niet aangegeven dat ik niet bepaald dol ben op spelletjes, laat staan levensspelletjes. Je voorstel van een video-game met -tig levels is mij dan ook niets minder dan een gruwel. Het idee zeg dat ik na dit leven nog verder zou moeten, in één woord afgrijzelijk. Ik begrijp die preocupatie van het leven met onsterfelijkheid en of eeuwigheid niet, zo lollig is het leven nu ook weer niet en mocht je het wel lollig vinden dan gaat vanzelf een de lol van de lol af lijkt mij. Maar goed ik zal zo vriendelijk zijn nog even met je mee te kijken.
De metafoor van de videogame zegt niet dat het spel leuk is, als je kijkt naar de toestand van de wereld is het inderdaad een gruwelijk spel. Omwille van (2) deel ik je mening, zoals je ook aangeeft verder. We lachen af en toe maar als we eerlijk zijn is er niet zo veel om te lachen, zelfs mensonterend als je ziet hoe men de bevolking behandelt vandaag.
Idd het klopt dat mensen zowel individueel als collectief kunnen vastroesten. We zitten al een eeuwtje of wat vastgeroest op het zelfde niveau. Het lijkt alleen niet zo te zijn vanwege allerlei van uiterlijke speeltjes waar we ons mee vermaken die de schijn opwekken dat er schot in de zaak zit.
Mee eens, zie boven.
1.) ligt buiten mijn bereik, ik zal dat maar van je aannemen dan.
Ligt misschien buiten de levenservaring tot nu toe, niet buiten het bereik. Vooralsnog blijft het dan bij een aanname, mee eens.
2.) zie inleidend verhaaltje.
Idd, het is bijna onwaarschijnlijk dat we nog in deze toestand verkeren, op internet kunnen we vinden hoe erg de situatie is en ook oplossingen daarvoor. Maar misschien is het 'leuker' om dat te blijven ontkennen?
3.) Ik denk dat gods knecht ons lijden nog wat langer wil rekken. Wat we kunnen natuurlijk wel tot in het oneindige van niveau naar niveau trekken.
Vandaag lost men de problemen niet op, men gebruikt en misleidt de bevolking waardoor dat lijden onnodig gerekt wordt. Alle menselijkheid wordt overboord gekieperd en in het verlengde daarvan ook het milieu waarin we leven, helemaal geen grappig spel dus. Ik weet niet wie je hier precies bedoelt met 'Gods knecht', de kerk, politiek ...?
En ach zolang men het leuk vindt om eindeloos zgn nieuwe problemen op te lossen, mijn zegen heeft iedereen. Ik laat in alle liefde die beker aan mij voor bij trekken, zoals ik al eerder aangeven heb.
Wat bedoel je hier specifiek mee? Ik bedenk maar wat

(1) Je doet iets om dat lijden te verzachten en zoekt mee naar oplossingen?
(2) Je doet niets waardoor dat lijden blijft aanhouden?
(3) Het is onmogelijk (hopeloos?) om er überhaupt iets aan te doen?
(4) Nog iets anders?

YYZ

12 dec 2013, 12:30

Even voor mezelf terug halen: egotransverwarring betekent dat die scheppende intelligentie zich heeft geidentificeerd met zijn creaties. Dus die tweeledige natuur bestaat dan uit een schijngestalte (gedachteschim) en die intelligentie die zich daarmee heeft geidentificeerd? Ik ben wat verward idd. Hoe dan ook ik zie geen OF/OF verhaal, ik zie ook geen EN/EN verhaal. Die scheppende intelligentie heeft zich toch geidentificeerd met zijn creatie? Ik zie daar nog maar 1 en dat is die zgn intelligentie die fijn met zichzelf aan het spelen is.
Fijn om lezen dat je weet wat egotransverwarring betekent, OF/OF en EN/EN verhalen vervagen dan ook omdat ze een scheiding laten vermoeden. Wat rest is dan EEN dat de illusie van verdeeldheid schept (ic identificatie met allerhande verschijningen binnen een bedachte tijdruimtelijke dimensie), net zoals je het mooi omschrijft.

Sparrow

13 dec 2013, 06:26

YYZ schreef:De metafoor van de videogame zegt niet dat het spel leuk is, als je kijkt naar de toestand van de wereld is het inderdaad een gruwelijk spel. Omwille van (2) deel ik je mening, zoals je ook aangeeft verder. We lachen af en toe maar als we eerlijk zijn is er niet zo veel om te lachen, zelfs mensonterend als je ziet hoe men de bevolking behandelt vandaag.
Wie zijn die 'we' als ik vragen mag, jij en de andere gelukzaligen die gezien hebben dat het leven één groot spel is?

Persoonlijk blijf ik moeite houden met het gegeven dat je het leven een spel noemt. Ik zie het niet en bovendien komt het behoorlijk bruut om niet te zeggen pijnlijk op me over.
Idd, het is bijna onwaarschijnlijk dat we nog in deze toestand verkeren, op internet kunnen we vinden hoe erg de situatie is en ook oplossingen daarvoor. Maar misschien is het 'leuker' om dat te blijven ontkennen?
Zo onwaarschijnlijk is e.e.a. niet binnen de evolutie. Een aap kan nu eenmaal niet verder kijken dan zijn neus lang is en je kan een hond geen kats leren. Ik voorspel dat het nog eeuwen gaat duren voor de mastadonten uitgestorven zijn.
Vandaag lost men de problemen niet op, men gebruikt en misleidt de bevolking waardoor dat lijden onnodig gerekt wordt. Alle menselijkheid wordt overboord gekieperd en in het verlengde daarvan ook het milieu waarin we leven, helemaal geen grappig spel dus.
Wie bedoel je hier met 'men'?
Ik weet niet wie je hier precies bedoelt met 'Gods knecht', de kerk, politiek ...?
Excuus, mijn opmerking was een flauwe opmerking voorkomend vanuit mijn persoonlijk ervaring met gods knechten. Ik bedoelde er types zoals jij mee, ik heb er slechte ervaringen mee. Hoe dan ook ik zag de goede bedoeling van wat je schreef wel, maar ondanks die goede bedoeling kunnen dingen soms toch zeer negatief uitpakken om niet te zeggen desastreus. Maar goed dat is mijn probleem waar jij verder niks mee van doen hebt.
Wat bedoel je hier specifiek mee? Ik bedenk maar wat

(1) Je doet iets om dat lijden te verzachten en zoekt mee naar oplossingen?
Nee dat is niet iets wat binnen mijn mogelijkheden valt, vanwege mijn persoonlijke omstandigheden.
(2) Je doet niets waardoor dat lijden blijft aanhouden?
Zie boven
(3) Het is onmogelijk (hopeloos?) om er überhaupt iets aan te doen?
Dat is wel de indruk die ik krijg.
(4) Nog iets anders?
Ik bedoelde te zeggen dat ik met alle liefde de beker van eindeloos nieuwe en zwaardere problemen oplossen in het door jou genoemde videogame aan mij voorbij zal laten trekken. Ik laat dat volgaarne aan jou en de jouwen over.

YYZ

13 dec 2013, 07:25

Wie zijn die 'we' als ik vragen mag, jij en de andere gelukzaligen die gezien hebben dat het leven één groot spel is? Persoonlijk blijf ik moeite houden met het gegeven dat je het leven een spel noemt. Ik zie het niet en bovendien komt het behoorlijk bruut over mbt bovenstaande.
In deze context is ‘we’ al diegenen die af en toe lachen terwijl er niets om te lachen is, het is een gruwelijk en mensonterend spel. Of we dat nu ‘spel’ noemen of niet, het enige dat we kunnen doen is het zo aangenaam mogelijk maken voor iedereen. Maar ook hier manifesteert zich die gruwel, een dergelijk voorstel noemen we onrealiseerbaar waardoor de gruwel zichzelf in stand houdt.
Zo onwaarschijnlijk is e.e.a. binnen de evolutie. Een aap kan nu eenmaal niet verder kijken dan zijn neus lang is en je kan een hond geen kats leren. Ik voorspel dat het nog eeuwen gaat duren voor de mastadonten uitgestorven zijn.
Idd, zie bv maar naar die economische crisis, die ‘mastadonten’ slagen erin om miljoenen mensen te misleiden en een muisklik verder kan je lezen waarom dat zo is.
Wie bedoel je hier met 'men'?
Zij die deze gruwel in stand houden en elke dag slachtoffers maken, vaak niet eens bewust hiervan
Excuus, mijn opmerking was een flauwe opmerking voorkomend vanuit mijn persoonlijk ervaring met gods knechten. Ik bedoelde er types zoals jij mee, ik heb er slechte ervaringen mee. Hoe dan ook ik zag de goede bedoeling van wat je schreef wel, maar ondanks die goede bedoeling kunnen dingen soms toch zeer negatief uitpakken om niet te zeggen desastreus. Maar goed dat is mijn probleem waar jij verder niks mee van doen hebt.
Types zoals ik? Ik zal je iets schenken waardoor je vooroordeel misschien totaal misplaatst is, laat ik aan jou om dat te besluiten. Neem als voorbeeld ((1/MF%) x (1+S/Q)), hiermee kan je (oa) alle schulden in de wereld tot nihil herleiden zonder de bevolking hiermee te belasten. Dat je slechte ervaringen hebt met ‘Gods knechten’ kan ik me heel goed voorstellen, ik denk dat je het hier hebt over een stel narcisten die denken dat anderen een verlengstuk van henzelf is, dat soort ‘knechten’?
Nee dat is niet iets wat binnen mijn mogelijkheden valt, vanwege mijn persoonlijke omstandigheden.
Je persoonlijke omstandigheden laten je niet toe om na te denken over problemen?
Dat is wel de indruk die ik krijg.
Die indruk krijg ik ook soms, we houden ons dus bezig met problemen waarvoor ook oplossingen op de tafel liggen maar die oplossingen nemen we niet mee op in het maatschappelijke besluitvormingsproces (cfr Herbert Simon). Welke verklaring zou je hiervoor hebben?
Ik bedoelde te zeggen dat ik met alle liefde de beker van eindeloos nieuwe en zwaardere problemen oplossen in het door jou genoemde videogame aan mij voorbij zal laten trekken. Ik laat dat volgaarne aan jou en de jouwen over.
Je bent dan gewoon een escapist die enkel anderen valselijk beschuldigt maar onder het mom van 'alle liefde' geen verantwoordelijkheid neemt voor het lijden in de wereld? Wat een gruwelijke gedachte, het resultaat is dan ook navenant. Ik heb hierboven een praktisch voorbeeld gegeven, hebben we echt geen literalistisch Godsgezwets voor nodig om dat te begrijpen, of denk je van wel?

Sparrow

13 dec 2013, 17:45

YYZ schreef:
In deze context is ‘we’ al diegenen die af en toe lachen terwijl er niets om te lachen is, het is een gruwelijk en mensonterend spel. Of we dat nu ‘spel’ noemen of niet, het enige dat we kunnen doen is het zo aangenaam mogelijk maken voor iedereen. Maar ook hier manifesteert zich die gruwel, een dergelijk voorstel noemen we onrealiseerbaar waardoor de gruwel zichzelf in stand houdt.
Zou een andere aanpak mogelijk iets teweeg kunnen brengen? Het lijkt mij dat je vooral bezig bent met de symptomen in plaats van dat je het probleem bij de wortel aan pakt.
Idd, zie bv maar naar die economische crisis, die ‘mastadonten’ slagen erin om miljoenen mensen te misleiden en een muisklik verder kan je lezen waarom dat zo is.
De mastodonten zijn gedoemd tot uitsterven, het is slecht een kwestie van tijd.
Zij die deze gruwel in stand houden en elke dag slachtoffers maken, vaak niet eens bewust hiervan
Het is irritant natuurlijk.
Types zoals ik?
Ja idd types zoals jij. Je weet wel van die mensen die gek van vreugde werden toen ze zagen dat het allemaal maar een spel is en daarom nog meer mogen spelen.

Een vraagje hoe bevalt dat meer spelen eigenlijk? Persoonlijk associeer ik spelen met iets dat leuk en aangenaam is maar bij jou krijg ik de indruk dat je het mogelijk meer cynisch bedoelt, klopt dat?
Ik zal je iets schenken waardoor je vooroordeel misschien totaal misplaatst is, laat ik aan jou om dat te besluiten. Neem als voorbeeld ((1/MF%) x (1+S/Q)), hiermee kan je (oa) alle schulden in de wereld tot nihil herleiden zonder de bevolking hiermee te belasten. Dat je slechte ervaringen hebt met ‘Gods knechten’ kan ik me heel goed voorstellen, ik denk dat je het hier hebt over een stel narcisten die denken dat anderen een verlengstuk van henzelf is, dat soort ‘knechten’?
Of die types zoals jij narcisten zijn zou ik niet durven zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat waar men bezig is met probleemoplossing het ook wel eens heel erg verkeerd kan gaan. Zulke zaken hebben verschillende oorzaken die vaak ook nog eens tgt spelen. Dus zoek dat dan maar eens uit, niet waar?
Je persoonlijke omstandigheden laten je niet toe om na te denken over problemen?
Ik heb maar zeer beperkte energie, dat houd dus, buiten de andere problemen, ook in dat het denkvermogen ernstig achteruit gaat. Zoals gezegd: mijn ontmoeting met types zoals jij, waarbij ik wil benadrukken dat ik zulke types niets kwalijk neem gezien de situatie, zie boven, heeft voor mij desastreuse gevolgen gehad waardoor ik weer van voor af aan kan beginnen. Ik ben daardoor ernstig beperkt geraakt in mijn wereldlijke mogelijkheden. Niet leuk maar het is niet anders.
Die indruk krijg ik ook soms, we houden ons dus bezig met problemen waarvoor ook oplossingen op de tafel liggen maar die oplossingen nemen we niet mee op in het maatschappelijke besluitvormingsproces (cfr Herbert Simon). Welke verklaring zou je hiervoor hebben?
het is heel simpel, het overgrote deel van de mensheid is nog niet zo ver. Heb geduld, nog een eeuwtje of wat.
Je bent dan gewoon een escapist die enkel anderen valselijk beschuldigt maar onder het mom van 'alle liefde' geen verantwoordelijkheid neemt voor het lijden in de wereld? Wat een gruwelijke gedachte, het resultaat is dan ook navenant. Ik heb hierboven een praktisch voorbeeld gegeven, hebben we echt geen literalistisch Godsgezwets voor nodig om dat te begrijpen, of denk je van wel?
Nou dat is stevige taal YYZ, waar ik de verantwoording geheel bij jou laat. Leg mij bv eens uit waar ik iemand valselijk beschuldig, want dat vind ik toch wel een boeiende constatering jouwerzijds. Verder ben ik ook nieuwsgierig wat jij bedoelt met 'de wereld' want dat kan een lastig begrip zijn wanneer twee verschillende werelden elkaar ontmoeten. En wat bedoel je met 'literistisch godsgezwets' en hoe verhoud zich dat volgens jou tot mij of is het slechts een zegswijze om de emotie die je ervaarde tijdens het schrijven te benadrukken?

YYZ

13 dec 2013, 21:04

Zou een andere aanpak mogelijk iets teweeg kunnen brengen? Het lijkt mij dat je vooral bezig bent met de symptomen in plaats van dat je het probleem bij de wortel aan pakt. De mastodonten zijn gedoemd tot uitsterven, het is slecht een kwestie van tijd. Ja idd types zoals jij. Je weet wel van die mensen die gek van vreugde werden toen ze zagen dat het allemaal maar een spel is en daarom nog meer mogen spelen. Een vraagje hoe bevalt dat meer spelen eigenlijk? Persoonlijk associeer ik spelen met iets dat leuk en aangenaam is maar bij jou krijg ik de indruk dat je het mogelijk meer cynisch bedoelt, klopt dat?Of die types zoals jij narcisten zijn zou ik niet durven zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat waar men bezig is met probleemoplossing het ook wel eens heel erg verkeerd kan gaan. Zulke zaken hebben verschillende oorzaken die vaak ook nog eens tgt spelen. Dus zoek dat dan maar eens uit, niet waar? Ik heb maar zeer beperkte energie, dat houd dus, buiten de andere problemen, ook in dat het denkvermogen ernstig achteruit gaat. Zoals gezegd: mijn ontmoeting met types zoals jij, waarbij ik wil benadrukken dat ik zulke types niets kwalijk neem gezien de situatie, zie boven, heeft voor mij desastreuse gevolgen gehad waardoor ik weer van voor af aan kan beginnen. Ik ben daardoor ernstig beperkt geraakt in mijn wereldlijke mogelijkheden. Niet leuk maar het is niet anders. Het is heel simpel, het overgrote deel van de mensheid is nog niet zo ver. Heb geduld, nog een eeuwtje of wat. Nou dat is stevige taal YYZ, waar ik de verantwoording geheel bij jou laat. Leg mij bv eens uit waar ik iemand valselijk beschuldig, want dat vind ik toch wel een boeiende constatering jouwerzijds. Verder ben ik ook nieuwsgierig wat jij bedoelt met 'de wereld' want dat kan een lastig begrip zijn wanneer twee verschillende werelden elkaar ontmoeten. En wat bedoel je met 'literistisch godsgezwets' en hoe verhoud zich dat volgens jou tot mij of is het slechts een zegswijze om de emotie die je ervaarde tijdens het schrijven te benadrukken?
Het was jouw keuze om je te laten ringeloren door charlatans, dat hoef je ons dus niet te verwijten, dat zijn valse beschuldigingen. Kunnen dan ook overgaan tot de synthese.

(1) Het leven is een gruwel
(2) We kunnen er niets aan doen
(3) Het is wachten tot de mastodonten gestorven zijn
(4) Negeer dat wat geschonken wordt ((1/MF%) x (1+S/Q))

Start terug bij (1) en hoop dat de gruwel binnen de perken blijft, geen garantie wordt geboden. It’s all in the mind, a tragic game. Wat mis je nog in je verhaal?

Sparrow

14 dec 2013, 15:24

YYZ schreef:Het was jouw keuze om je te laten ringeloren door charlatans, dat hoef je ons dus niet te verwijten, dat zijn valse beschuldigingen.
Zeker was het mijn keuze om ergens op in te gaan waar ik achteraf beter niet op in had kunnen gaan. Als er dus iemand is die iemand iets verwijt dan verwijt ik het mezelf. Hoewel mezelf iets verwijten natuurlijk ook klinklare onzin is vanwege het het gegeven: had ik beter geweten had ik anders gehandeld en me zeker niet laten ringeloren door een charlatan. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen of het wel een charlatan was. Ik laat die term dan ook graag ter jouwe verantwoording net als je aanname/vooroordeel dat ik een ander iets zou verwijten.

Hoe dan ook ik zou het hier wat mijn persoon betreft graag bij laten aangezien ik mij persoonlijk nogal ongemakkelijk voel bij het openbaar van mijn persoonlijke omstandigheden. Ik heb je eerder al mijn excuus aangeboden mbt tot mijn slib of the tong over dat de knechten gods het lijden enkel langer wensen te maken. Helaas had je er al op gereageerd voor ik e.e.a kon wijzigen wat in mijn bedoeling lag. Maar goed gedane zaken nemen geen keer, we laten het mbt het bovenstaande bij wat mij betreft.
......Kunnen dan ook overgaan tot de synthese.
ok
(1) Het leven is een gruwel
(2) We kunnen er niets aan doen
(3) Het is wachten tot de mastodonten gestorven zijn
(4) Negeer dat wat geschonken wordt ((1/MF%) x (1+S/Q))

Start terug bij (1) en hoop dat de gruwel binnen de perken blijft, geen garantie wordt geboden. It’s all in the mind, a tragic game. Wat mis je nog in je verhaal?
De vraag lijkt me eerder te zijn wat jij mist in mijn verhaal YYZ?

Ps: Ik heb de letters, cijfers en tekens als een prachtig golvend kunstwerk bij mij in de tuin gezet.
Ps 2: Het staat in de voortuin zodat zij die langs komen wandelen het kunnen zien en er mogelijk door geraakt zullen worden.
Ps 3: Is dat voldoende waardering voor je gift?

Sparrow

14 dec 2013, 15:35

YYZ schreef:Start terug bij (1) en hoop dat de gruwel binnen de perken blijft, geen garantie wordt geboden.
Waarom zou je dat hopen YYZ? Was jij niet de man die beweerde dat oorlog (gruwel) volmaakt is. Ik zou toch denken dat het jou dan verder niks zou uitmaken.

YYZ

14 dec 2013, 15:45

Zeker was het mijn keuze om ergens op in te gaan waar ik achteraf beter niet op in had kunnen gaan. Als er dus iemand is die iemand iets verwijt dan verwijt ik het mezelf. Hoewel mezelf iets verwijten natuurlijk ook klinklare onzin is vanwege het het gegeven: had ik beter geweten had ik anders gehandeld en me zeker niet laten ringeloren door een charlatan. Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen of het wel een charlatan was. Ik laat die term dan ook graag ter jouwe verantwoording net als je aanname/vooroordeel dat ik een ander iets zou verwijten. Hoe dan ook ik zou het hier wat mijn persoon betreft graag bij laten aangezien ik mij persoonlijk nogal ongemakkelijk voel bij het openbaar van mijn persoonlijke omstandigheden. Ik heb je eerder al mijn excuus aangeboden mbt tot mijn slib of the tong over dat de knechten gods het lijden enkel langer wensen te maken. Helaas had je er al op gereageerd voor ik e.e.a kon wijzigen wat in mijn bedoeling lag. Maar goed gedane zaken nemen geen keer, we laten het mbt het bovenstaande bij wat mij betreft.
Misschien best, je beschuldigingen zijn dan ook totaal misplaatst zonder enige kennis over wie we zijn of wat we trachten te doen in deze troosteloze en mensonterende wereld.

De vraag lijkt me eerder te zijn wat jij mist in mijn verhaal YYZ?

Ps: Ik heb de letters, cijfers en tekens als een prachtig golvend kunstwerk bij mij in de tuin gezet.
Ps 2: Het staat in de voortuin zodat zij die langs komen wandelen het kunnen zien en er mogelijk door geraakt zullen worden.
Ps 3: Is dat voldoende waardering voor je gift?
Wat ik mis in jouw verhaal is dat je nu iets in je voortuin hebt staan zonder dat je enig besef hebt van wat het betekent. Voorts is het wachten op het uitsterven van die ‘mastadonten’, herhalen hoe gruwelijk het leven is en dat we er volgens jou niet klaar voor zijn. Met een dergelijke houding is dat niet moeilijk natuurlijk maar er is ook goed nieuws, misschien ga je je ooit wel eens de vraag stellen waar dat golvend kunstwerk in je voortuin over gaat. Wie weet? Of toch maar alles blijven negeren?