Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

Silver Wolf

30 jan 2014, 11:47

fotofant schreef o.a. :roll: Je hebt gedeeltelijk wel gelijk. De inbreng van omgevingsfactoren (ouders, onderwijs, sociale context waarin je opgroeit ed) bepalen onvermijdelijk mee de loop van de ontwikkeling van het individu. EINDE CITAAT.

DNA twice as significant as environmental factors
Daily Mail berichtte over de resultaten van een nieuw onderzoek, waaruit zou blijken dat je DNA voor 58 procent je schoolresultaten bepaalt. Andere omgevingsfactoren zoals de kennis die je op school opdoet of de opvoeding van je ouders tellen maar voor 29 procent mee

Whatever, ikzelf heb Britse roots maar mijn biologische vader overleed voor ik 1 jaar was.
Toch sprak, las en schreef ik op m'n 12de vlot Engels.
En toen ik voor 't eerst (op m'n 18de) voet aan wal zette in het U.K. was er dat sterke gevoel van "eindelijk thuis te komen".
Mijn opvoeding speelde daarin geen enkele rol, want mijn moeder bewaarde het geheim over haar buitenechtelijk kind tot kort voor haar overlijden!

sw

YYZ

30 jan 2014, 13:44

Silver Wolf schreef:Mijn opvoeding speelde daarin geen enkele rol, want mijn moeder bewaarde het geheim over haar buitenechtelijk kind tot kort voor haar overlijden!
Bedoel je dat dit over jezelf gaat? Als dat zo is, redelijk schokkend stel ik me voor. Ken zo een vriend die door z'n moeder werd wijsgemaakt dat z'n vader zelfmoord zou gepleegd hebben, hij was in de 40 toen hij ontdekte dat z'n vader nog leefde.

Maar wat betreft de interacties tussen individu, opleiding, cultuur en diens meer, onderstaand handig beeldje uit de integrale psychologie.
Afbeelding

YYZ

02 feb 2014, 10:22

In de moderne systeemtheorie bepaalt chaos de toestand van een systeem waarin zijn stabiele cycli en processen plaatsruimen voor complexe, schijnbaar ordeloze gedragingen, gestuurd door zogenaamde ‘vreemde’ of chaotische attractors. In deze toestand reageert het systeem op zeer geringe of zelfs ‘onredelijk’ minieme fluctuaties.

Een chaosvenster of ‘beslissingsvenster’ is een voorbijgaande periode in de evolutie van een systeem waarin iedere invloed of prikkel van buitenaf, hoe gering ook, tot dusdanige proporties kan worden ‘opgeblazen’ dat bestaande tendensen erdoor worden veranderd en er nieuwe tendensen en processen ontstaan. Het chaospunt is de cruciale toestand in de evolutie van een systeem waarop tendensen die tot de huidige toestand van het systeem hebben geleid ineenstorten en het systeem niet meer kan terugkeren tot zijn vroegere toestanden en gedragsmodi, maar onomkeerbaar wordt gelanceerd langs een nieuw traject, dat of tot zijn ineenstorting leidt, of tot een doorbraak naar een nieuwe structuur en modus operandi. In onderstaand beeld treffen we zo een vreemde of chaotische attractor.
Afbeelding

ebenhaezer

04 feb 2014, 17:06

Silver Wolf schreef:QUOTE EB
Daarom kunnen gelovigen blij en gelukkig zijn , zij hebben een heerlijke toekomst in het verschiet na dit leven hier .
Al eens een boek gelezen of DVD. gezien , van Nick Vujicic ? een Goeroe zonder armen en benen , die door zijn geloof in Christus de gelukkigste jongen ter wereld is ? Al loopt er door de zonde in deze wereld zoveel fout , toch is voor Hem niets onmogelijk en Hij vergist zich nooit , alles heeft zijn doel .
EINDE CITAAT :roll:
AfbeeldingDe waanzin van religie en de schandelijke exploitatie van een mens. :roll:
Want vertel me nu niet dat die Nick Vujicic zonder hulp van medemensen op al die locaties zou geraakt zijn (om er zich te laten fotograferen).
Mogelijk heeft uw "God" dat eventjes stiekem gedaan...?

En spijts mijn empathie voor zijn fysische handicap, toch ontdek ik weer dat superieure en neerbuigende naar anderen met een handicap, die wat minder gesponsord worden door het religie-circus en dus ook wat minder show te verkopen hebben. Zelfs nog dagelijks moeten opboksen tegen de drempels die hun beperkingen met zich brengen.
Maar allicht zal dat zijn, omdat zij te weinig in die god geloven zeker!?

Als de EB-visie klopt, staat er morgen zo'n persoon zonder armen en benen aan de bushalte en zegt de chauffeur; "Ja, man even uw liefde voor God bovenhalen en ge zit zo op de bus..."

Is het niet wat laag bij de grond en erg simplistisch om op de kap van een persoon, die al ellende genoeg heeft er zo'n show van te maken, omdat hij dat geld hard nodig heeft, waar de religie weer garen uit spint!?

sw

SILVER WOLF , jij begrijpt mij helemaal verkeerd wat Nick betreft , mijn bedoeling was juist om de blijdschap en vrede te laten zien van deze , zo zeer gehandicapte jongen , dat zoiets werkelijk mogelijk is ! Als jij het boek dat hijzelf geschreven heeft , gelezen had , zou je zelf gezien hebben , wat voor pijn , verdriet en vertwijfeling hij en zijn ouders te doorstaan hadden , maar door de liefde en zegen van de Heer , kwamen zij er doorheen , dàt bedoelde ik . Je kan het boek niet lezen zonder tranen , en dat geldt voor alle gehandicapten , het is schrijnend !
Maar Nick en vele anderen zoals Joni Eareckson , zijn het levende bewijs van Gods liefde , ze zijn voor velen een hulp geweest om verder toch een gelukkig en nuttig leven te kunnen leiden .
Dat dergelijke cituaties er zijn , heeft Gód niet gewild , maar is juist het gevolg van onze ontaarde mensheid . Toch laat God ons niet in de steek , en dat bedoelde ik .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Silver Wolf

05 feb 2014, 16:04

Bidden tot..."GOD"....
Ik lees in "Dag Allemaal" (nr. 6) op blz. 175 het volgende...
Elfi Meysmans is Mama van Audrey. Dochtertje Audrey heeft geen ledematen meer enkel protheses.
Ze verloor na een ziekte haar handjes en onderbeentjes als baby.
Nu is Audrey 5 jaar en na een benefietactie schreef het Centrum voor Sociale Hulp ook naar het Vaticaan. De paus (vertegenwoordigers van GOD!) schreef prompt terug.
Geen geldelijke steun maar wel geestelijke :?
QUOTE "De paus hoopt dat de geboorte van de Heer, die ons de kracht van Gods liefde onthult,
u vrede en vreugde brengt. Moge de Heer u leiden
"
EINDE CITAAT (vertaald uit de in 't Frans opgestelde brief)

Reactie van mama; "Als er een God bestond, dan was Audrey niet ziek geworden. Het komt ook een beetje laat, hé. Als de paus wil bidden had hij dat maar eerder moeten doen, toen Audrey haar handjes en beentjes nog had. Nu heeft het niet veel zin meer." Einde CITAAT

En daar kan ik volledig inkomen.

Wat ik wel VERSCHRIKKELIJK vind is dat EB hardnekkig blijft volharden in de boosheid en o.a. hierboven schreef;
"Dat dergelijke situaties er zijn , heeft Gód niet gewild , maar is juist het gevolg van onze ontaarde mensheid . Toch laat God ons niet in de steek , en dat bedoelde ik." (sic)

Dat is pas wraakroepend, dat er kwibussen zijn, die dwepen met hun GOD en de rest dan afschuiven op de ontaarde mensheid.
Waarvoor beste dank :evil:

sw

YYZ

05 feb 2014, 20:16

Misschien wordt het zo duidelijker?

Een waarheid die andere ogenschijnlijk tegenstrijdige waarheden op een hoger niveau met elkaar verzoent is een "overkoepelende waarheid". Stellingen kunnen als waar bewezen worden en toch strijdige axioma's opleveren, die alleen met de grootste moeite in een overkoepelende inzicht met elkaar in overeenstemming gebracht kunnen worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarhei...ische_aspecten

Of nog veel minder diudelijk ... :wink:

bluevelvet

06 feb 2014, 00:58

@ Silver Wolf,

Je schrijft dat je het verchrikkelijk vindt dat Ebenhaezer harnekkig blijft volharden in de boosheid......
Waarom gebruik je het woord boosheid ?

Ik ben het met haar eens dat het niet de schuld van God is dat mensen en ook kinderen, ziekten oplopen die verschrikkelijk zijn. God wil dat absoluut niet.
Daarom zal Hij ook weldra alle pijn en leed wegnemen van de mensheid (Openbaring 21:4, Jes. 25 : 8 ).
En Ebenhaezer, mezelf en miljoenen gelovigen zijn daar van overtuigd.
Dat is Zijn belofte die hij weldra zal vervullen. Maar daar hebben velen geen oren naar en dan maar klagen niet waar S.W ?

GOD de schuld geven van alles wat maar mis kan gaan op aarde, dat is pas volharden in de boosheid !

De bijbel is voor iedereen beschikbaar om kennis op te doen over wat God nu eigenlijk wil bereiken of wat Zijn doel is met de mensheid. Wie het bijbelboek naast hem/haar wil neerleggen maakt zelf uit welke paden hij wil bewandelen, maar dat geeft hen nog niet het recht om zaken wraakroepend te noemen naar gelovigen toe !
Velen willen niet aanvaarden dat de mens al eeuwen en eeuwen aan het degeneren is door onvolmaaktheid, en dat door (nieuwe) ziekten, de mens veel lijden kent. De wetenschap staat soms machteloos hoe goed ze ook hun best doen. Verdwenen ziekten steken zelfs terug de kop op.

De grootste Wetenschapper aller tijden, de Almachtige God alleen kan hier aan verhelpen. Jezus heeft er al een voorsmaakje van gegeven toen hij de aarde bewandede !

Reini

06 feb 2014, 12:32

BV Schreef:

Ik ben het met haar eens dat het niet de schuld van God is dat mensen en ook kinderen, ziekten oplopen die verschrikkelijk zijn. God wil dat absoluut niet.
Daarom zal Hij ook weldra alle pijn en leed wegnemen van de mensheid (Openbaring 21:4, Jes. 25 : 8 ).
Dat is Zijn belofte die hij weldra zal vervullen. Maar daar hebben velen geen oren naar en dan maar klagen niet waar S.W ?

De vraag rijst dan uiteraard: waarom moeten wij wél pijn en leed ervaren?
Of is die god tóch een bewoner van een andere planeet die er 2000 jaar over doet om nog eens langs te komen, om met hun vergevorderde wetenschap alle ziekten uit te bannen.
Fazal

06 feb 2014, 12:39

BV schreef:Ik ben het met haar eens dat het niet de schuld van God is dat mensen en ook kinderen, ziekten oplopen die verschrikkelijk zijn. God wil dat absoluut niet.
Dat is Zijn belofte die hij weldra zal vervullen.
Gelukkig zijn er nog minstens evenveel miljoenen die van het tegendeel zijn overtuigd.
GOD de schuld geven van alles wat maar mis kan gaan op aarde, dat is pas volharden in de boosheid !
Kan niet, gezien iemand die er niet in gelooft, hem ook niets kan verwijten.
Hetgeen een bewijs is, dat het niet ‘hij of zij’ is, die god heeft uitgevonden.
Velen willen niet aanvaarden dat de mens al eeuwen en eeuwen aan het degeneren is door onvolmaaktheid, en dat door (nieuwe) ziekten, de mens veel lijden kent.
Hetgeen ook een bewijs is, dat indien god mocht bestaan, zijn schepping(sic!) verre van ‘volmaakt’ is geweest!
De grootste Wetenschapper aller tijden, de Almachtige God alleen kan hier aan verhelpen.
Goed voor wie het gelooft. Maar dan blijft de vraag, waarom hij dat niet doet!?
Een logisch antwoord daarop is, omdat god gewoon niet bestaat. En iets dat niet bestaat, kan je dus ook moeilijk iets verwijten.
Jezus heeft er al een voorsmaakje van gegeven toen hij de aarde bewandede !
Juist ja, door zijn toedoen, werden duizenden mensen afgeslacht, en heeft hij er zelf ook het leven bij ingeschoten, hetgeen uiteindelijk niemand heeft geholpen!
Erger nog, sindsdien is de zonde pas begonnen, en was voordien nooit zo groot geweest.

Silver Wolf

06 feb 2014, 18:09

Quote Bluevelvet

De bijbel is voor iedereen beschikbaar om kennis op te doen over wat God nu eigenlijk wil bereiken of wat Zijn doel is met de mensheid. Wie het bijbelboek naast hem/haar wil neerleggen maakt zelf uit welke paden hij wil bewandelen, maar dat geeft hen nog niet het recht om zaken wraakroepend te noemen naar gelovigen toe ! EINDE CITAAT

Ik blijf het wraakroepend vinden, dat eender welke religie er op uit is om mensen te manipuleren en tegen elkaar op te zetten. De Romeinen vervolgden de Christenen, maar toen hun rijk in verval geraakte spanden ze die godsdienstfanaten voor hun eigen kar.
Ik hoef niet terug te gaan tot de plundertochten ("kruistochten" genaamd :twisted: ) om de bloederige onderdrukking door de katholieke kerk aan te tonen. Zowat heel Latijns Amerika werd onder de mom van het kruis deels uitgemoord en leeg geplunderd. Volkeren verknecht zodat ze zelfs nu nog altijd tweederangsburgers zijn in hun eigen land.
Nooit op school over "Alva de bloedhertog" geleerd? En de heksenverbrandingen? Weerloze oude vrouwtjes, die men op een vuur dood martelde! Ga eens kijken in Frankrijk (tussen Albi en Toulouse). WIE heeft daar de Catharen zo bloedig afgeslacht???
Ook de Joden blijven zich als het uitverkoren volk beschouwen. Dus de rest is afval!?
En nu zijn er weer de moslims die ons als ongelovige afvalligen bestempelen.
Dat ook in Afrika de zwarten elkaar beginnen uitmoorden omwille van GODSDIENST - (zie recent nog de Centraal Afrikaanse Republiek en ook andere landen zoals Tsjaad e.a. aldaar) - spreekt boekdelen.

Dus...ik blijf me het recht toe eigenen, om al die religieuze onzin en z'n aanhangers, als potentieel gevaarlijk te beschouwen.

Om het met Emile Zola te zeggen;
J'accuse!

sw
Fazal

06 feb 2014, 20:29

Niets tegen te beginnen SW, 'hun' geloof is zo fanatiek als al de rest.
En verder zijn wij het niet die hen of hun geloof belachelijk maken, dat doen zij zelf! Wij hebben hun god niets te verwijten, gezien hij volgens ons niet bestaat! Zij zijn het zelf die god alles verwijten, want het behoort, volgens hen dan weer, tot zijn grote plan(sic! nog aan toe). Daarom zijn hun (zgn) Gods wegen ook zo ondoorgrondelijk. Zodoende is het voor hen gemakkelijk om alles van zich af te schuiven, en alles aan de (zgz) menselijk ontaardheid te wijten. Ze beseffen niet eens dat zij hun eigen god van alles de schuld geven. Want eigenlijk doen zij niets anders.
"Als god het wil"!? "Het is de wil van god", of, "het is gods plan!?"
En verder hebben zij zelf daar niets mee te maken. God zal het allemaal wel doen.

Awel hier sie, mijn bede tot (hun) God: "vergeef het hen, want ze weten van niet beter"! :(

Silver Wolf

07 feb 2014, 11:42

:roll: Dat klopt FAZAL :!:

Enne, wat ik dan ook ergerlijk vind, is dat bij nagenoeg iedere ramp - al dan niet als gevolg van een natuurfenomeen, dan wel van menselijke handelingen, - er altijd wel enkele overlevende geluksvogels zijn, die luidruchtig staan roepen dat (hun) "GOD" hén heeft gered.

Tja, pech voor de dodelijke slachtoffers, die door die zogenaamde "god" in de steek werden gelaten!?

En meteen een slag in 't gezicht van de eventuele helpers, die hun eigen leven op het spel hadden gezet om die t.o.v. hen ondankbare gods-aanhangers te redden.

sw

bluevelvet

08 feb 2014, 17:17

Reini schreef:
De vraag rijst dan uiteraard: waarom moeten wij wél pijn en leed ervaren?
Dat is een terechte vraag die je stelt Reini.
Het antwoord vinden we in de bijbel. Voor echte gelovigen stelt zich geen probleem.
Aan wie moeten de niet-gelovigen en bijbel-ontkenners dan deze vraag stellen om een bevredigend antwoord te krijgen ? Aan evolutionisten, atheïsten, hebben die daar dan een gepast antwoord op :roll:

Het is waar dat vele vervolgingen, plunderingen en uitmoorden gebeurden waarin God's naam wordt gebruikt, eerder misbruikt zou ik zeggen. Of waar halen zij de gedachte vandaan dat die dingen de goedkeuring dragen van God ? ?
Ook daar waar God niet bij te pas kwam werden door niet-gelovige leiders eveneens miljoenen en miljoenen mensen vermoord !

Het zou verstandiger zijn om te beseffen dat het aan de mens zelf ligt om gruwelijk te keer te gaan tgo zijn medemens en dat niet telkens God er bij dient betrokken te worden. Wij weten allemaal dat er andere factoren mee gemoeid zijn.

Wij hebben enkele voorbeelden in het O.T. hoe de Israëlieten verschrikkelijke dingen beleefden toen zij zich afkeerden van de Ware God en in handen vielen van heidense leiders. Hij kwam niet tussen toen Zijn opstandig volk gemarteld en gedood werd. Dit alles werd opgeschreven zodat eeuwen later deze gebeurtenissen ons als een voorbeeld mogen dienen.

Ook in het N.T. lezen wij dat Jezus zijn discipelen waarschuwde voor de naderende verwoesting van Jerusalem, toen hij hen aanmaande te vluchten naar de bergen om hun leven te redden. De Romeinen belegerden Jerusalem al in 66. Al wie zich nog in 70 in de stad bevond werd gedood of gevangen genomen. Josephus beschrijft hoe ca. 1 miljoen Joden verschrikkelijk geleden hebben alvorens te sterven. Ja, de opstandige Joden hebben het hard te verduren gehad. Alleen deze die op tijd de vlucht namen en geloof hadden gesteld in wat Jezus hen voorspeld had bleven in leven.
(Lukas 21: 20-21; Matt. 24 : 15-16)

Conclusie :
------------
Als men beseft dat God als excuus wordt gebruikt om mensen onrecht aan te doen en er evenveel zoniet nog veel meer doden vallen zonder God's naam te gebruiken, waarom dan nog zulke onzin schrijven zoals ik in de postings kom te lezen van S.W. en Fazal :idea:

talisman

08 feb 2014, 18:07

bluevelvet schreef: bijbel-ontkenners
Zelf bedacht woord ? :lol:
Of waar halen zij de gedachte vandaan dat die dingen de goedkeuring dragen van God ?
Uit de Bijbel en soms zelfs in opdracht van uw god. Als bijbel-kenner zou je dat toch beter moeten weten dan een bijbel-ont-kenner, of niet soms ? :lol:
Wij hebben enkele voorbeelden in het O.T. hoe de Israëlieten verschrikkelijke dingen beleefden toen zij zich afkeerden van de Ware God en in handen vielen van heidense leiders. Hij kwam niet tussen toen Zijn opstandig volk gemarteld en gedood werd. Dit alles werd opgeschreven zodat eeuwen later deze gebeurtenissen ons als een voorbeeld mogen dienen.
:lol: Ons Eben zou het niet beter kunnen verwoorden. Dat ze zelf vrouw, kind nog geit spaarden in opdracht van hun god, dat vegen we effe onder de mat. :lol:
Ook in het N.T. lezen wij dat Jezus zijn discipelen waarschuwde voor de naderende verwoesting van Jerusalem, toen hij hen aanmaande te vluchten naar de bergen om hun leven te redden. De Romeinen belegerden Jerusalem al in 66. Al wie zich nog in 70 in de stad bevond werd gedood of gevangen genomen. Josephus beschrijft hoe ca. 1 miljoen Joden verschrikkelijk geleden hebben alvorens te sterven. Ja, de opstandige Joden hebben het hard te verduren gehad. Alleen deze die op tijd de vlucht namen en geloof hadden gesteld in wat Jezus hen voorspeld had bleven in leven.
(Lukas 21: 20-21; Matt. 24 : 15-16)
Dat de joden al enkele eeuwen onderdrukt en uitgemolken werden door eerst de Grieken en daarop de Romeinen, gaan we ook effe onder de mat vegen. Dat de tempel bestolen werd en ontheiligd, ook daar mochten ze niet op reageren. Je familie was vermoedelijk ook wel Duitsgezind ? 't Is anders wel diezelfde Jezus die de stok in het hoenderhok gegooid had, of gaan we dit ook maar onder diezelfde mat vegen ?
( hoe is 't mogelijk ) :roll:

Silver Wolf

09 feb 2014, 10:13

QUOTE van Bleuvelvet
Als men beseft dat God als excuus wordt gebruikt om mensen onrecht aan te doen en er evenveel zoniet nog veel meer doden vallen zonder God's naam te gebruiken, waarom dan nog zulke onzin schrijven zoals ik in de postings kom te lezen van S.W. en Fazal Idea

Bijbelse plagen zijn echt gebeurd

De tien plagen van Egypte werden volgens de Bijbel op het land losgelaten, omdat de farao de Israëlieten als slaven gebruikte en ze ook na dringende verzoeken van God niet wilde vrijlaten. De plagen zouden in de oude stad Pi-Ramses, aan de Nijldelta hebben plaatsgevonden. Dit was de hoofdstad van Egypte onder farao Ramses II. Hij regeerde van 1297 tot 1213 voor Christus.
EINDE CITAAT.

Over "onzin" gesproken, dit :roll: kan dan zeker tellen :?

sw