IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

fotofant

11 feb 2014, 08:54

joris schreef : Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zijn dit beweringen uit de losse pols?
Het is duidelijk dat je de vorige postings van Talisman nog niet gelezen hebt, mocht je vanaf het begin van deze topic zijn gaan lezen, dan zou je weten dat Talisman nooit iets neerschrijft zonder een degelijke onderbouw.
Je kunt het hoogstens "niet met hem eens zijn", maar je kunt hem nooit verwijten dat hij iets zegt zonder degelijke, wetenschappelijke, verifieerbare onderbouw en voor degelijke, wetenschappelijke verifieerbare argumenten staat hij altijd open, maar niet voor "zweverig gezwam"
elk moment is belangrijk

talisman

11 feb 2014, 10:40

Joris schreef: Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zijn dit beweringen uit de losse pols?
Duidelijk dat je al wat informatie hebt mis gelopen. Om je enig idee te vormen waarover we het hier hebben, zou je kunnen volgende boeken raadplegen. In België zijn deze in de bib. verkrijgbaar of eventueel laten overkomen vanuit een andere bib. ten lande:
- https://www.milinda-uitgevers.nl/synthe ... -als-mythe
En door wie, wanneer, waar en hoe de Tenach ( O.T.) geschreven is kan je hier lezen:
- http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeke ... jbel-.html
Nadat je deze boeken hebt doorgenomen kunnen we verder in detail gaan, gezien ik verwacht dat er nog vragen zullen blijven open staan. Het zal je dan al duidelijk worden dat we verder in de ' Babylonische geschiedenis ' , de ' Egyptische geschiedenis ' en de ' Perzische geschiedenis ' zullen moeten doorgaan.

Joris

11 feb 2014, 10:40

fotofant schreef:
joris schreef : Is dat wetenschappelijk onderbouwd of zijn dit beweringen uit de losse pols?
Het is duidelijk dat je de vorige postings van Talisman nog niet gelezen hebt, mocht je vanaf het begin van deze topic zijn gaan lezen, dan zou je weten dat Talisman nooit iets neerschrijft zonder een degelijke onderbouw.
Je kunt het hoogstens "niet met hem eens zijn", maar je kunt hem nooit verwijten dat hij iets zegt zonder degelijke, wetenschappelijke, verifieerbare onderbouw en voor degelijke, wetenschappelijke verifieerbare argumenten staat hij altijd open, maar niet voor "zweverig gezwam"
Er is weinig veranderd in de vele decennia dat deze aardkloot mij draagt. Religie doet nog altijd emoties opzwepen, die alle redelijkheid uitsluiten. Het is dan ook niet te verwonderen dat godsdienst aan de basis ligt en aanleidig geeft tot de meest bloedige en meest gruwelijke misdaden. Hier heeft religie blijkbaar nog addicten.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

talisman

11 feb 2014, 11:46

Joris schreef:
fotofant schreef:
Er is weinig veranderd in de vele decennia dat deze aardkloot mij draagt. Religie doet nog altijd emoties opzwepen, die alle redelijkheid uitsluiten. Het is dan ook niet te verwonderen dat godsdienst aan de basis ligt en aanleidig geeft tot de meest bloedige en meest gruwelijke misdaden. Hier heeft religie blijkbaar nog addicten.
Is dit een antwoord ??????

Joris

11 feb 2014, 12:45

talisman schreef:
Joris schreef:
fotofant schreef:
Is dit een antwoord ??????
het is in ieder geval een repliek op de uitlatting 'zweverig gezwam' . Wat de rest van uw argumentatie betreft. Sorry, maar als men iets wil bewijzen vindt men altijd wel een of andere schrijver of professor die wat te melden heeft dat in het verhaaltje past. Er is nergens in de geschiedenis ook maar enig bewijs voor het bestaan van de jood Jezus. Er zijn wel ernstige indicaties dat er nogal wat 'bevrijdingsprofeten' opstaan telkens een volk in onderdrukking leeft. Dat geld voor alle tijden ook die van 2000 jaar terug. In een andere rubriek heb ik er al enkele jaren geleden op gewezen dat de meeste historisch-religieuze figuren uit de verre oudheid nooit hebben bestaan. Geen Abraham, geen Sarah, geen Mohamed, maar ook geen Homeros bv. etc. Zo zijn er meer dan 600 'zondvloed' verhalen in de wereldgeschiedenis. Laten we met beide voeten op de grond blijven. Iedereen heeft het recht te geloven, maar niemand mag fanatiek zijn grote gelijk opdringen aan anderen.
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

talisman

11 feb 2014, 13:33

Joris schreef:het is in ieder geval een repliek op de uitlatting 'zweverig gezwam' . Wat de rest van uw argumentatie betreft.
Daar had ik het niet over, alhoewel je wel zevert. Je vroeg me bron-materiaal en dat heb ik je gegeven. Wat is het probleem ?
Sorry, maar als men iets wil bewijzen vindt men altijd wel een of andere schrijver of professor die wat te melden heeft dat in het verhaaltje past.
Sorry, ik heb het hier over meerdere profs. die harde bewijzen hebben. Stel dat ze dit niet hadden als docenten aan een Israëlische universiteit ? Enig idee ? Conclusie : Je zevert.
Er is nergens in de geschiedenis ook maar enig bewijs voor het bestaan van de jood Jezus.
O jawel. In 2012 is dit komen vast te staan. Moet je maar eens op dit forum zoeken.
Er zijn wel ernstige indicaties dat er nogal wat 'bevrijdingsprofeten' opstaan telkens een volk in onderdrukking leeft. Dat geld voor alle tijden ook die van 2000 jaar terug. In een andere rubriek heb ik er al enkele jaren geleden op gewezen dat de meeste historisch-religieuze figuren uit de verre oudheid nooit hebben bestaan. Geen Abraham, geen Sarah, geen Mohamed, maar ook geen Homeros bv. etc. Zo zijn er meer dan 600 'zondvloed' verhalen in de wereldgeschiedenis.
Heb ik hier al het tegendeel geschreven of zat je nog aan de IJzer ?
Laten we met beide voeten op de grond blijven. Iedereen heeft het recht te geloven, maar niemand mag fanatiek zijn grote gelijk opdringen aan anderen.
Iedereen mag geloven wat ie wil, maar moet hiervoor niet komen liegen. En dat geldt zowel voor jou. Duidelijk genoeg ?

bluevelvet

11 feb 2014, 14:47

talisman schreef: Heb je wel een goede huisdokter ? Wat wil je nu hier eigenlijk aantonen ?? Merk je nu zelf niet dat je aan het raaskallen bent ?
In plaats van te beweren dat ik aan het raaskallen ben wil ik je verwijzen naar het boek The Discovery of Genesis - How the Thruths of Genesis where found hidden in the Chinese language van C.H. Kang and Ethel R. Nelson. En dan vooral : Chapter 2 :"Imperial Intrigue in the Chinese Dark Ages".

Citaat uit het 2de hoofdstuk :
From earliest times their activities were faithfully recorded. Perhaps one of the most venerated and important manuscripts of ancient China is the Shu Ching(ShooKing), the Book of History.
This was found secreted in the wall of Confucius’ house when
it was pulled down in 140 B.C. Its contents, amazingly, date back nearly to the time of Noah and consist of a number of records of the first three dynasties, Hsia,Shang, and Chou,and several of their predecessors, embracing the period from the middle of the 24th century B.C. to 721 B.C.

http://www.bibleetnombres.online.fr/genesis.pdf

Als fotofant denkt meer te weten over de Chinese geschiedenis dan mag zij deze gegevens weerleggen, zij mag ook kopiëren of citeren uit één of ander boek of website :wink: Dat doet zij toch ook altijd.

Waar zou men anders de geschiedens vandaan halen hé talisman ?
Ik neem aan dat ook uit Wiki citeren gelijk staat aan 'kopiëren, enne is daar iets mis mee :roll:

talisman

11 feb 2014, 14:58

http://www.booksofthebible.com/p1331.html
Books of the bible christian bookstore

:lol: :lol: :lol: :lol:

Silver Wolf

11 feb 2014, 16:28

Wel eens gehoord van de Gideons? Dat zijn Christen-zakenmensen die ervoor zorgen dat op het nachtkastje van zo’n beetje elke hotelkamer ter wereld een Bijbel ligt. Afgelopen jaar zijn maar liefst 70 miljoen van die Gideon-bijbels afgezet. Maar intussen komt in Amerika de klad erin; daar is de distributie met 18 procent afgenomen. In plaats daarvan vinden gasten een pakje condooms op hun nachtkastje, met de complimenten van het hotelmanagement. De nieuwe trend is namelijk condooms in plaats van bijbels.

:roll: :idea: :?:

sw

fotofant

11 feb 2014, 18:20

Beste BV soms heb ik het gevoel dat je niet kunt lezen.
Op de "zever" die je hier schrijft heb ik je al geantwoord. Ik ga je hier niet een gans boek neerschrijven, ik heb al eerder aangeven met welke twee boeken je een idee krijgt van de reële geschiedenis van China (en niet een geschiedenis gefabriceerd door de sekte wiens website je aanhaalt.
Als je het niet meer weet :
Barend Ter Haar (Universiteit Leiden) "Het hemels Mandaat" en "The Cambridge history of ancient China : from the origins of civilisation to 221 bc" van Michael Loewe en Edward Shaughnessy En als je die uit hebt kun je ook nog eens de daaropvolgende periodes bestuderen via "The Cambridge history of China" onder redactie van John Fairbanks en Dennis Twitchett doornemen. Dus dit is wel wat veel om hier over te schrijven :lol:
elk moment is belangrijk

talisman

13 feb 2014, 11:01

Joris schreef: Talisman, toch! Een goede raad: ga eens snollen op geschiedenis.nl . Dat is een forum waar o.m. uitgebreid wordt 'gezeverd' (volgens u) over de bijbel, Jezus en hele reutemeteut. Alles zeer wetenschappelijk onderbouwd en zeer helder gesteld, zonder verwijten, zonder emotie. Verfrissend!
Wat kom je hier dan doen ?

bluevelvet

13 feb 2014, 14:49

Héwel fotofant, je wil toch niet besluiten dat de oude Chinese kronieken, de 'Shu Ching' zomaar gefabriceerd werden ? ?

Nu som jij mij wel enkele boeken op van schrijvers (hoogleraars) die over de geschiedenis van China gaan. Maar ja, uit welke bronnen hebben zij dan geput :roll:
Een geschiedenis van meer dan 4000 jaar oud is er niet in te vinden op het eerste zicht, het gaat meestal over zo'n 2 à 3 eeuwen v. Chr. kon ik opmerken uit de boekrecenties.

Ik had het meer gemunt op de ontstaan-geschiedenis van het Chinese volk (kort na de Babylonische verstrooïng) om de vergelijking te maken met Genesis, en dat zal niet te vinden zijn in die boeken veronderstel ik.

Vele jaren geleden dacht men dat the Shang dynastie legendarisch was tot archeologische vondsten dit tegenspraken.
Chinese tekens werden gevonden op de zogenaamde 'oracle-bones' die dateerden van 4000 jaar terug.

Er is echter ook een boek dat over 5000 jaar geschiedenis gaat : The Great Courses : From Yao to Mao : 5000 years of Chinese History. van Kenneth J. Hammond. Daar moet al meer in te vinden zijn over de Oudste geschiedenis van China !

fotofant

13 feb 2014, 21:59

bluevelvet schreef:Héwel fotofant, je wil toch niet besluiten dat de oude Chinese kronieken, de 'Shu Ching' zomaar gefabriceerd werden ? ?

Nu som jij mij wel enkele boeken op van schrijvers (hoogleraars) die over de geschiedenis van China gaan. Maar ja, uit welke bronnen hebben zij dan geput :roll:
Een geschiedenis van meer dan 4000 jaar oud is er niet in te vinden op het eerste zicht, het gaat meestal over zo'n 2 à 3 eeuwen v. Chr. kon ik opmerken uit de boekrecenties.

Ik had het meer gemunt op de ontstaan-geschiedenis van het Chinese volk (kort na de Babylonische verstrooïng) om de vergelijking te maken met Genesis, en dat zal niet te vinden zijn in die boeken veronderstel ik.

Vele jaren geleden dacht men dat the Shang dynastie legendarisch was tot archeologische vondsten dit tegenspraken.
Chinese tekens werden gevonden op de zogenaamde 'oracle-bones' die dateerden van 4000 jaar terug.

Er is echter ook een boek dat over 5000 jaar geschiedenis gaat : The Great Courses : From Yao to Mao : 5000 years of Chinese History. van Kenneth J. Hammond. Daar moet al meer in te vinden zijn over de Oudste geschiedenis van China !
Je bent duidelijk niet in staat om te lezen wat ik schrijf, beide boeken die ik genoemd heb zijn referentiewerken wat Chinese geschiedenis betref, vanaf het prille begin. Over de inscripties op orakelbeentjes heb ik je al een uitleg gegeven. Je nog een aantal referentiewerken opgeven is echt "parels voor de zwijnen" gooien, want ofwel lees je ze niet of kun je ze niet lezen. en misschien inhet kort en een beetje gemakkelijk: de Shiji eens opzoeken op Wiki en het artikel proberen te verstaan. En voor je nog iets neerschrijft over China toch maar eens "Het Hemels Mandaat" lezen (en dat is geen roman !) Als je de opgegeven boeken leest dan weet je ook onmiddellijk uit welke bronnen ze putten :lol:

En wat de betrouwbaarheid van sommige van mijn bronnen betreft LEES:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristofer_Schipper
http://www.hum.leiden.edu/lias/staff/haarbjter.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shiji

Ik ga dus niet voor op een of andere dubieuze bron.
En dit was mijn laatste reactie op uw postings en begin nu niet dat ik een discussie uit de weg ga : wel nee , ik wil hier alleen niet langer mijn tijd in steken want als jij op het eerste zicht van de recenties kunt zien dat "Het Hemels Mandaat" niet over 5000 jaar geschiedenis van China gaat, dan ben je een slechte helderziende en nog meer een slechte lezer!!!! :lol: :lol: :lol:
elk moment is belangrijk

bluevelvet

18 feb 2014, 13:58

fotofant,

Je hoeft voor mij je tijd hier niet verder in te steken, want alles wat jij mij aangeeft heeft niets te zien met de oude Chinese taaltekens.
De laatste generaties van de Chinezen kennen die oude tekens/symbolen van 4 à 5000 jaar geleden niet.
De geschiedenis over China kan heel interessant zijn maar het is nu juist over die oude Chinese 'schrift' dat ik het specifiek wou hebben.

Hier nog twee voorbeelden uit die oude tekens die verwijzen naar Genesis, tekens die bestonden alvorens Mozes ooit één letter schreef.

Afbeelding
Uit stof maakte God de eerste levende mens.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Het Chinese schrift kent meerdere ‘woorden’ voor naakt. Dat is niet vreemd; wij kennen ‘naakt’, ‘bloot’ en ‘ongekleed’. Wat wel opvallend is: waarom komt telkens het symbool voor fruit voor in het Chinese woord ‘naakt’...... ?

Bron : Chinese tekens vertellen

fotofant

18 feb 2014, 17:30

bluevelvet schreef: Hier nog twee voorbeelden uit die oude tekens die verwijzen naar Genesis, tekens die bestonden alvorens Mozes ooit één letter schreef.

[
Bron : Chinese tekens vertellen
uw verhalen van de chinese taal zijn "bull shit". Voor wie er echt iets wil van begrijpen :

http://www.chinaknowledge.de/Literature ... cript.html
elk moment is belangrijk