Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

14 feb 2014, 18:47

ebenhaezer schreef: Zo TALISMAN , ik dacht dat jij de Bijbel zo goed kende ? Nooit in 2 Thess. 2 gelezen ? en Openb. 22 : 20 ? en nog andere plaatsen !
Ik dacht dat jij zo goed begrijpelijk kon lezen ? Dan toch niet zo'n goede ervaring zie ik !
Ik wel, maar jij niet. Laten we even de brief van Paulus bekijken:
Hij heeft nooit de historische Jezus ontmoet en weet zelfs niks over zijn leven te vertellen. En dan komt Paulus af met een bewering die hij zelf verzonnen heeft zoals zijn spirituele ontmoeting, waarbij zelfs de getuigen elkaar tegenspreken.
Dat Jezus zou wederkomen zou ik eerder willen zien in de Evangelies en niet van een afvallige jood, en dat kun je niet aantonen.

In Openbaringen, wat ook al een manuscript is uit de 2de eeuw zie ik in deze vers ook niet iets wat op Jezus slaat hoor. Zie jij dat, dan heb je wel zeer veel fantasie:
Openb.22:20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’
Ook nog niets gehoord van ' christen gemeenten ' ? die zijn er ongelooflijk veel hoor ! Dat zijn die kleine gemeenten waar ook ik bij hoor .
En uw gemeente heeft nog geen naam bedacht, of werken jullie met nummers zoals bv. ' Christelijke Gemeente nr. 12 ' zoals bij een postbus ?
Fazal

14 feb 2014, 19:29

Sorry dat ik soms even moet lachen met uw uitspraken hoor EB, maar verder ben je voor uw leeftijd toch nog een kranig vrouwtje. Dat betekent echter niet dat u van ons kunt verlangen, of meer bepaald van 'mij', uw gestadige lof- en bidzangen als 'de' énige en èchte waarheid te aanvaarden! Ik respecteer niettemin ten volle uw mening en uw zgn godvruchtigheid.
Maar ..., als jij 'uw' god als de allerhoogste, en de almachtigste aanschouwt, dan doen alle religies exact hetzelfde, maar eventueel dan met een andere god, dat 'zij' dan weer, als de allerhoogste en almachtigste aanschouwen. Maar wat evenwel het allerbelachelijkste is, is dat zij allemaal van zichzelf denken de waarheid in pacht te hebben. Van mij krijg je mijn zegen, Maar ik zie niet zo graag dat jij uzelf voortdurend alsmaar meer belachelijker maakt. Daarvoor heb ik teveel respect voor u! Voor uw leeftijd, en uw standvastigheid 'in' uw geloof. Stop er dus liever mee anderen te proberen overtuigen, alleen maar om uw geloof bij uzelf te bevestigen, en daarvoor steun te zoeken bij anderen, want je moet toch al menig keer hebben opgemerkt, dat dit niet helpt. Noch 'wij', noch 'ik', hebben iets tégen uw god, gezien hij voor ons niet bestaat! Nee, NIET 'KAN' bestaan! Als wij volgens u, uw lofzangen voor waar moeten nemen, neem dan ook eindelijk eens van ons aan, dat wij daar anders over denken. U lokt gewoon voortdurend tegenwerk uit, en dat is niet de verdienste van de duivel, maar die van uw eigenste eigen zelf!

Goed bedoeld,

Fazal :wink:
Laatst gewijzigd door Fazal op 14 feb 2014, 19:54, 3 keer totaal gewijzigd.

talisman

14 feb 2014, 19:37

Fazal schreef:Sorry dat ik even lach met uw uitspraken hoor EB, maar je bent voor uw leeftijd toch nog een kranig vrouwtje. Dat betekent echter niet dat u van ons, of meer bepaald van 'mij', uw gestadige bidzangen voor de énige en èchte waarheid dien(en) te aanvaarden! Ik respecteer niettemin ten volle uw mening, en uw zgn godvruchtigheid.
Maar ..., als jij 'uw' god als de allerhoogste, en de almachtigste aanschouwt, dan doen alle religies exact hetzelfde, maar eventueel dan met een andere god, dat 'zij' dan weer, als de allerhoogste en almachtigste aanschouwen. Maar wat evenwel het allerbelachelijkste is, is dat zij allemaal denken de waarheid in pacht te hebben. Van mij krijg je de zegen, Maar ik zie niet zo graag dat jij uzelf voortdurend nòg belachelijker maakt. Daarvoor heb ik teveel respect voor u! Voor uw leeftijd, en uw standvastigheid 'in' uw geloof. Stop er dus liever mee anderen te proberen overtuigen, alleen maar om uzelf in uw geloof, te bevestigen, en steun te zoeken bij anderen, want je moet toch al menig keer hebben gemerkt, dat dit niet helpt. Noch 'wij', noch 'ik' hebben iets tegen uw god, gezien hij voor ons niet bestaat! Nee, niet KAN bestaan! Als wij volgens u, uw lofzangen voor waar moeten nemen, neem dan ook eindelijk eens van ons aan, dat wij daar anders over denken.

Goed bedoeld,

Fazal
Totaal mee eens Fazal !
Fazal

14 feb 2014, 20:02

Sorry Talisman, maar ik heb tot mij scha en schande vastgesteld, dat mijn schrijfsel vele fouten, alleen al qua zinsvorm bevatte, en ik voelde mij dan ook verplicht hier en daar toch nog 'iets' recht te zetten. En soms wordt ik (eventjes) te snel geciteerd, en ben ik daarna dan al te laat om nog enige fouten te verbeteren. Vandaar de vermelding '3 keer herwerkt'. Ik moet voortaan meer beginnen opletten alvorens ik een schrijfsel o.a. hier, op het Seniorennet plaats. :oops:
Ik hoop niettemin, dat god mij daar in de toekomst zal bij helpen. :wink:

ebenhaezer

15 feb 2014, 16:58

Fazal schreef:Sorry dat ik soms even moet lachen met uw uitspraken hoor EB, maar verder ben je voor uw leeftijd toch nog een kranig vrouwtje. Dat betekent echter niet dat u van ons kunt verlangen, of meer bepaald van 'mij', uw gestadige lof- en bidzangen als 'de' énige en èchte waarheid te aanvaarden! Ik respecteer niettemin ten volle uw mening en uw zgn godvruchtigheid.
Maar ..., als jij 'uw' god als de allerhoogste, en de almachtigste aanschouwt, dan doen alle religies exact hetzelfde, maar eventueel dan met een andere god, dat 'zij' dan weer, als de allerhoogste en almachtigste aanschouwen. Maar wat evenwel het allerbelachelijkste is, is dat zij allemaal van zichzelf denken de waarheid in pacht te hebben. Van mij krijg je mijn zegen, Maar ik zie niet zo graag dat jij uzelf voortdurend alsmaar meer belachelijker maakt. Daarvoor heb ik teveel respect voor u! Voor uw leeftijd, en uw standvastigheid 'in' uw geloof. Stop er dus liever mee anderen te proberen overtuigen, alleen maar om uw geloof bij uzelf te bevestigen, en daarvoor steun te zoeken bij anderen, want je moet toch al menig keer hebben opgemerkt, dat dit niet helpt. Noch 'wij', noch 'ik', hebben iets tégen uw god, gezien hij voor ons niet bestaat! Nee, NIET 'KAN' bestaan! Als wij volgens u, uw lofzangen voor waar moeten nemen, neem dan ook eindelijk eens van ons aan, dat wij daar anders over denken. U lokt gewoon voortdurend tegenwerk uit, en dat is niet de verdienste van de duivel, maar die van uw eigenste eigen zelf!

Goed bedoeld,

Fazal :wink:

Bedankt FAZAL voor je goedbedoeld respect en begrip , alleen versta ik niet wat er zo belachelijk is aan wat ik schrijf over mijn geloof ? Het is toch normaal dat iedereen van zijn eigen overtuiging weet , dat het de juiste is . Wat betekent anders het woord ' overtuiging ' ? En je zit wel verkeerd als je denkt dat de mijne ' zogenaamd ' is , want ik meen het oprecht in alle opzichten !

Ik bevecht ook andere overtuigingen niet , er is toch zoiets als ' vrijheid van mening ' ! En het is ook niet mijn doel om iedereen te overtuigen , er bestaat toch een verschil tussen : iemand overtuigen , of je verdedigen !
Ook klopt het niet dat ik steun zoek bij anderen om mijn geloof te bevestigen ! Wees daar nu eens van overtuigt , ik verlang ook helemaal niet dat anderen mijn mening zullen delen , wat ik schrijf is gewoonlijk een rechtzetting of verdediging van wat jullie tegen mijn overtuiging in brengen , en dàt mag toch ? Als jij bv. mijn God een spook noemt , die ik achterna loop , dan mag ik mij toch verdedigen ? Maar goed , ook jullie hebben soms uitspraken waar ik moet om lachen , zoals : ... een zekere allah zal daar binnenkort een stokje voor steken . Oké , lachen is gezond , zolang het niet een ' uitlachen ' is !

Waar het eigenlijk om gaat volgens mij , is , dat toch op een dag zal blijken wiens overtuiging de juiste was , en daar hebben we nog het raden naar , maar dan toch met vrede en vriendschap ! Veel liefs , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Paul Siemons

15 feb 2014, 18:05

Ebenhaezer schreef: Als jij bv. mijn God een spook noemt , die ik achterna loop , dan mag ik mij toch verdedigen ?

NEEN dat mag jij niet ..... leugens MAG je niet verdedigen .... bij rechtspraak wordt je daar zéér zwaar voor gestraft omdat je meineed pleegt!

talisman

15 feb 2014, 18:20

@ Ebenhaezer, ga je weer mijn laatste post negeren of kun je er gewoonweg geen steekhoudend antwoord op verzinnen ?

Silver Wolf

16 feb 2014, 09:27

Quote van EB (zie vorige blz...)

Hallo SILVER WOLF , al vergeten hoe het de gelovigen verging in de 16 ° eeuw , die op de brandstapel vermoord werden ? De meesten van hen zongen nog liederen voor hun God , tot hun laatste ademtocht ! Ze waren niet bang , want hun toekomst was zeker , dat is nog altijd zo , daarom ben ook ik nergens bang voor . ALS DE HEER VOOR ONS IS , wie zal dan tegen ons zijn ? Zelfs satan is overwonnen want Jezus is de OVERWINNAAR !
EINDE CITAAT

WAAR heb ik dergelijke :roll: onzin nog gehoord en/of gelezen.... :arrow:
Afbeelding :roll: Inderdaad in iedere religie wordt dat soort fanatisme gebruikt
om leeghoofden te misleiden. :twisted:

sw

Silver Wolf

16 feb 2014, 09:41

En nogmaals EB:
Hallo SILVER WOLF , al vergeten hoe het de gelovigen verging in de 16 ° eeuw , die op de brandstapel vermoord werden ?

Neen EB, en ben jij al vergeten hoe het was tijdens de INQUISITIE????
Afbeelding
En dat ging nog door, ook na de 16de eeuw :!:

M.a.w. aan de handen van al wat met het katholicisme dweept, kleeft genoeg bloed om zich er tot in de eeuwigheid over te schamen.
En andere religies veroorzaken nog meer ellende.
ZIE momenteel in de Centraal Afrikaanse Republiek, waar eerst moslims christenen molesteren en nu die zogenaamde "christenen" de moslims uitmoorden.
PROPER hé!? Jij (EB) zou beter daar wat gaan prediken

Onze Westerse militairen mogen dan weer die moordenaars gaan scheiden.

sw

SEBASTIAN

16 feb 2014, 11:19

@ EB,

Gaat u naar toilet wanneer u aandrang voelt, vrouwke?

Of enkel wanneer de Vader het van u vraagt?

Heeft Hij gezegd, gaat en draagt uwe boodschap uit op Sennet?

Op uw leeftijd, vrouwke, mag u in de relax blijven zitten.

U komt er ook zo wel in. In de hemel. Vader heeft zijn eigen taxi-bedrijf.

Prettige zondag gewenst!
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.
Fazal

16 feb 2014, 11:59

Paul Siemons schreef:Ebenhaezer schreef: Als jij bv. mijn God een spook noemt , die ik achterna loop , dan mag ik mij toch verdedigen ?

NEEN dat mag jij niet ..... leugens MAG je niet verdedigen .... bij rechtspraak wordt je daar zéér zwaar voor gestraft omdat je meineed pleegt!
Volgens gelovigen zijn dat helemaal geen leugens Paul.
Waar het hart van vol is, loopt de mond van over.

Ik vind het alleen maar raar, dat zij blijkbaar niet kunnen weerstaan aan de felle drang hun geloof steeds opnieuw te beklemtonen, en zij 'proberen' het steeds méér verder uit te dragen. Soit, misschien heeft dat iets met de beloofde aflaten te maken!? :roll:

Mochten zij hun geloof, in zichzelf, en- of onderling in hun eigen kringen samen beleven, er zou zelfs geen weerwerk zijn! Zij hoeven zich daarom hoegenaamd niet te verbergen, maar dat zij dan in andere kringen daarover zwijgen.

Niemand zal hen met de vinger wijzen, tenzij misschien weer dat ander soort gelovigen.
Ik hoef er niet bij te vertellen 'wie' dat zou kunnen zijn.

Maar nee, het is al meermaals gebleken, dat zij bijna letterlijk om weerwerk 'vragen'.
En hoe meer men er hen geeft, hoe hardnekkiger zij worden.
Of ... 't zou moeten zijn, dat zij daar steun en troost in vinden, hetgeen ik dan weer, al helemaal niet kan begrijpen. Zie bvb hier maar, op Seniorennet.

Het lijkt erop alsof zij hier voortdurend zelfkastijding komen zoeken!? :?

Silver Wolf

16 feb 2014, 16:47

Religieuze hysterie

Op basis van een representatief staal van middeleeuwse kronieken is het evident dat deze voorvallen best kunnen worden verklaard aan de hand van religieuze sekten, die aanhangers wonnen toen ze in een woelige periode pelgrimstochten maakten doorheen Europa op zoek naar goddelijke voorspraak. De symptomen die ze vertoonden (visioenen, flauwvallen, beven) zijn voorspelbaar bij elke grote groep mensen die zich bezig houdt met langdurige vormen van verering en vasten.
In de huidige tijd kan massahysterie gemakkelijk worden opgewekt via de massamedia. Enkele voorbeelden zijn de angst voor gewelddadige misdrijven, angst voor vaccinaties en vrees voor wetenschappelijk onderbouwde ontdekkingen en/of geneeskunde.
Iedereen die over massahysterie schrijft, heeft ook al gemerkt dat er ontelbare religieuze manieën zijn. Een paar voorbeelden: stigmata, wenende en bewegende beelden, verschijningen van Maria en Jezus in urinoirs en boomschors, Fatima, Lourdes, relikwieën en gebedsgenezers.

EINDE CITAAT. :roll:

sw

ebenhaezer

17 feb 2014, 10:23

talisman schreef:@ Ebenhaezer, ga je weer mijn laatste post negeren of kun je er gewoonweg geen steekhoudend antwoord op verzinnen ?

Lieve TALIS , wat geduld hé jongen , of denk je dat ik niets anders te doen heb ?

Kijk , als jij Paulus niet gelooft , is dat jouw zaak , maar voor mij is hij de laatste apostel ( te laat geboren zoals hijzelf zegt ) ; maar dan hoef ik met jou niet over zijn brieven te spreken , dat heeft dan geen zin !
En de 4 Evangeliën die volgens jou veel later geschreven zijn , hebben dan voor jou ook niet zoveel waarde !
Toch wijs ik je op Matt. 24 : 30 : " ... als Hij op de wolken van de hemel KOMT , met grote kracht en heerlijkheid . " , maar ja , ook dat is voor jou alleen fantasie . Op die manier kan niets besproken worden , vind je ook niet ?
Of ergens in Handelingen staat zoiets als : " ... alzo zal Hij ook weder komen . " , of als er staat : " ja , Ik kom spoedig ! " , dan HOEFT fantasie geen rol te spelen , men kan het ook eenvoudig GELOVEN , zoals alle gelovigen over heel de wereld dat doen en verwachten ! Maar ja , voor jou dus alleen fantasie .

Wat mijn gemeente betreft , gaat het met de namen precies zoals in de eerste gemeenten van de Bijbel , we zijn christenen en heten dus : de christen gemeente uit de stad X ( de stad waar deze gemeente samenkomt ) . Toch niet zo moeilijk hé !

Tracht jij je eens wat meer in te leven in de overtuigingen van anderen , gewoon uit meelevendheid ! Je leeft tenslotte niet ALLEEN in deze wereld , of toch ? Veel liefs , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

17 feb 2014, 12:00

ebenhaezer schreef: Kijk , als jij Paulus niet gelooft , is dat jouw zaak , maar voor mij is hij de laatste apostel ( te laat geboren zoals hijzelf zegt ) ; maar dan hoef ik met jou niet over zijn brieven te spreken , dat heeft dan geen zin !
Nee, dat heeft zeker geen zin. En weet je ook waarom ? Omdat Paulus de historische figuur Jezus een mythe gemaakt heeft die niks te maken had met de werkelijk figuur.
Paulus heeft Jezus zelfs nooit ontmoet en weet daar bitter weinig over te vertellen.
En de 4 Evangeliën die volgens jou veel later geschreven zijn , hebben dan voor jou ook niet zoveel waarde !
Historisch gezien hebben die zeer weinig waarde. Er zijn wel voldoende restanten aanwezig om je er een idee van te geven hoe de vork werkelijk aan de steel zat, maar dan moet je er wel de originele Griekstalige versie bijhalen.
De auteurs van de 4 evangelies waren adepten van Paulus en gehelleniseerde joden die vermoedelijk zelfs geen Hebreeuws meer verstonden, gezien ze de Septuagint gebruikt hebben.
Toch wijs ik je op Matt. 24 : 30 : " ... als Hij op de wolken van de hemel KOMT , met grote kracht en heerlijkheid . " , maar ja , ook dat is voor jou alleen fantasie . Op die manier kan niets besproken worden , vind je ook niet ?
Eerst en vooral mag je niet uit het oog verliezen dat de evangelies geschreven zijn NA de verwoesting van de Tempel in 70 n.C. Van voorspelling is er dus al geen sprake meer. Deze periode noemen de deskundien de ' Apocaliptische periode ' waar men oor had voor een goed dramatische ' histoire epique '. Als je dit als een historische weergave wil zien ben je wel goed fout bezig.
Of ergens in Handelingen staat zoiets als : " ... alzo zal Hij ook weder komen . " , of als er staat : " ja , Ik kom spoedig ! " , dan HOEFT fantasie geen rol te spelen , men kan het ook eenvoudig GELOVEN , zoals alle gelovigen over heel de wereld dat doen en verwachten ! Maar ja , voor jou dus alleen fantasie.
Alles wat ' messias, mensenzoon, zoon van de vader ' is, breng je onder de figuur Jezus, maar dat is niet zo. Dit wenst je enkel zo te begrijpen.
Messiassen waren ook aanwezig in het O.T. en na Jezus zijn er nog geweest.
Mensenzoon wil enkel zeggen : zoon van de mensen . De joden beschouwden zich als ' de mensen ' en de rest waren untermenschen. Enkel zij waren de uitverkorenen gods en dat denken de gelovige joden nog steeds. Van racisme gesproken.
En dat deze messias/mensenzoon gauw zou terugkomen is een ijdele hoop geweest.
Wat mijn gemeente betreft , gaat het met de namen precies zoals in de eerste gemeenten van de Bijbel , we zijn christenen en heten dus : de christen gemeente uit de stad X ( de stad waar deze gemeente samenkomt ) . Toch niet zo moeilijk hé !
O, is het zo moeilijk te bekennen tot welke sekte jij behoord ?
Tracht jij je eens wat meer in te leven in de overtuigingen van anderen , gewoon uit meelevendheid ! Je leeft tenslotte niet ALLEEN in deze wereld , of toch ? Veel liefs , EB.
Laat die hypocriete groet maar, daar ben ik absoluut niet mee gediend, of is dat een geijkte formule van je sekte ? En nee, ik hou absoluut geen rekening met wat jij al dan niet gelooft. Als je daar moeite mee hebt, blijf dan weg uit een discussieforum en ga dan een reli-forum wat opvrijen.

SEBASTIAN

17 feb 2014, 12:13

EB, weet u wat me intrigeert, aan dien auteur van den bijbel.

Hij gebruikt slechts twee werkwoorden, verbieden en moeten.

Ofwel zat hij achteraan, in de klas, zoniet was het een Adolf, avant la lettre.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.