Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

cappa

13 jul 2014, 08:24

YYZ schreef:Ego-afbraak inderdaad, in z'n ware betekenis is het geen afbraak maar nu het cultiveren van dat ego, het is groeien om dan de stap te zetten naar de overstijging daarvan, het is groeien, overstijgen en integreren tot je je volledige potentieel bereikt, dat noemt volwassen worden, de versmelting en/of herinnering aan wie je altijd al was, datgene wat je al was van voor je geboorte, daar gaat religie over. En dat is heel wat anders dan de ego-afbraak die soms nogal letterlijk genomen wordt waardoor net die groei ondermijnd wordt, net zoals de kerk mensen heeft onderdrukt waarbij ze deze dynamieken hebben misbruikt voor eigengewin. Ergo, er is dus geen probleem met religie an sich, we zouden daarmee buitensluiten wat nu net ingesloten dient te worden om het verhaal compleet te maken.
Volledig juist, YYZ.
Maar wie snapt dat?
Jawatte
Gast

13 jul 2014, 09:04

YYZ schreef:
*leah* schreef:Net gelezen!

Ego-afbraak. De rode draad doorheen alle religies

Wat verbindt alle religies met elkaar? Volgens ........ is dat het idee van ego-afbraak. Ego-afbraak is het vertrekpunt voor alle profeten en wijzen die naar manieren zochten om alles te verwijderen wat de stroom van goddelijkheid in hun leven tegenhield. Hij zet uiteen hoe ze zochten naar de diepste diepte van het bestaan en naar spirituele vrijheid. Hun inzichten in het proces van ego-afbraak kunnen dan ook een enorme steun betekenen voor eenieders persoonlijke spirituele zoektocht.
Ego-afbraak inderdaad, in z'n ware betekenis is het geen afbraak maar nu het cultiveren van dat ego, het is groeien om dan de stap te zetten naar de overstijging daarvan, het is groeien, overstijgen en integreren tot je je volledige potentieel bereikt, dat noemt volwassen worden, de versmelting en/of herinnering aan wie je altijd al was, datgene wat je al was van voor je geboorte, daar gaat religie over. En dat is heel wat anders dan de ego-afbraak die soms nogal letterlijk genomen wordt waardoor net die groei ondermijnd wordt, net zoals de kerk mensen heeft onderdrukt waarbij ze deze dynamieken hebben misbruikt voor eigengewin. Ergo, er is dus geen probleem met religie an sich, we zouden daarmee buitensluiten wat nu net ingesloten dient te worden om het verhaal compleet te maken.
Volledig mee akkoord YYZ!
Wat ik aanhaalde was de commentaar die stond bij een voordracht die in het najaar doorgaat bij een "school" in het Antwerpse.

YYZ

13 jul 2014, 12:53

cappa schreef:Volledig juist, YYZ. Maar wie snapt dat?
Leuke vraag

YYZ

13 jul 2014, 12:54

*leah* schreef:Volledig mee akkoord YYZ!
Wat ik aanhaalde was de commentaar die stond bij een voordracht die in het najaar doorgaat bij een "school" in het Antwerpse.
Over welke school spreek je hier? Is me even ontgaan.
Gast

13 jul 2014, 13:57

Ik heb die school hier nog niet vernoemd YYZ maar ik laat het je wel weten.

YYZ

13 jul 2014, 14:24

*leah* schreef:Ik heb die school hier nog niet vernoemd YYZ maar ik laat het je wel weten.
Thanks!!

Silver Wolf

13 jul 2014, 16:07

Het blijft vreemd dat men z'n ego blijkbaar moet kunnen aftoetsen aan de omgeving.... Maar het is allicht een gevolg en/of neveneffect van een opvoeding waar met straf en beloning wordt gewerkt.
Wie een partner zoekt en vindt gaat het eigen zelfbeeld daarop afstemmen. Maar wanneer gaat men dan ook eens op zoek naar zijn eigen "IK".

Er zijn de drie bekende klassieke persoonlijkheden...
1- je bent zoals anderen denken dat je bent.
2 -je bent zoals je denkt, dat andere dat van jou verwachten.
3- je bent wie je bent, wars van wat je zou willen zijn en/of wat men van jou verwacht.
Ouspensky schreef in "De vierde weg" over meerdere persoonlijkheden "...

In de VIERDE WEG ontwikkelt P.D. Ouspensky zonder enig wetenschappelijk, godsdienstig en wijsgerig vooroordeel een stelselmatige, psychologische methode die het de lezer mogelijk maakt zichzelf te leren kennen.
Deze methode heeft in de loop der jaren ruime weerklank gevonden.
Lang geleden kwam men op het idee dat de mens kan veranderen, dat hij iets kan verwerven dat hij niet heeft. Wat hij kan verwerven werd verschillend weergegeven en vanuit verschillende richtingen benaderd. Maar het algemene idee was hetzelfde, en zo werden er drie wegen gevormd.
De vierde weg is een speciale weg die anders is dan de eerste drie omdat we er geen uiterlijke dingen voor hoeven op te geven, want al het werk is innerlijk. En niets blijkt moeilijker te zijn dan jezelf innerlijk veranderen. Het eerste beginsel bij 'de vierde weg' is dat je niets moet aannemen - geloof speelt geen rol; je moet leren, je moet voor alles bewijzen vinden.
Pas als je ervan overtuigd bent dat iets waar is, kun je erin geloven; eerder niet.

sw

Silver Wolf

13 jul 2014, 16:17

:roll: Nog even beknopt toelichten...

Ouspensky vertelt o.a.; in zijn boek De Vierde Weg...
- Er is de weg van de fysieke beheersing. Zoals de fakir die op en bed met spijkers zit en het lichaam beheerst om de pijn te verdrukken.
- Er is de weg van de spirituele beheersing zoals een geestelijke, die via zijn denken een andere weg gaat zoeken en bewandelen.
- Er is de weg waarin beide voorgaanden gecombineerd worden. Zoals een yogi doet die via bepaalde houdingen het lichaam beheerst en er mantra's uitspreekt en/of mediteert, om ook de geest erbij te betrekken.

Tenslotte reikt Ouspensky een vierde weg aan, om op zoek te gaan naar én het zich bewust worden van het eigen ZIJN.
Dat is vaak lastiger dan het schijnt, omdat teveel invloeden van buitenaf ons continu afleiden.
Maar het is precies dat gebrek aan de kennis van "het eigen ZIJN", die anderen de ruimte geeft om ons te verleiden met hun dogmatische opdringerigheid.

sw

ebenhaezer

16 jul 2014, 09:57

Silver Wolf schreef::roll: Nog even beknopt toelichten...

Ouspensky vertelt o.a.; in zijn boek De Vierde Weg...
- Er is de weg van de fysieke beheersing. Zoals de fakir die op en bed met spijkers zit en het lichaam beheerst om de pijn te verdrukken.
- Er is de weg van de spirituele beheersing zoals een geestelijke, die via zijn denken een andere weg gaat zoeken en bewandelen.
- Er is de weg waarin beide voorgaanden gecombineerd worden. Zoals een yogi doet die via bepaalde houdingen het lichaam beheerst en er mantra's uitspreekt en/of mediteert, om ook de geest erbij te betrekken.

Tenslotte reikt Ouspensky een vierde weg aan, om op zoek te gaan naar én het zich bewust worden van het eigen ZIJN.
Dat is vaak lastiger dan het schijnt, omdat teveel invloeden van buitenaf ons continu afleiden.
Maar het is precies dat gebrek aan de kennis van "het eigen ZIJN", die anderen de ruimte geeft om ons te verleiden met hun dogmatische opdringerigheid.

sw

Luister wat Watchman Nee zegt over dat eigen zijn :

Wat is het zelf ? Dat is uiterst moeilijk te beantwoorden , en ook kan ons antwoord niet volledig juist zijn . Maar als we zouden zeggen dat het " zelf " de " zelf - wil " is , dan zouden we niet ver van het doelwit verwijderd zijn . De kern van de mens is in zijn wil , omdat hij tot uitdrukking brengt wat de mens in wezen is , wat hij verlangt en waar hij voor open staat . ........
De wil belichaamt de authentieke houding , intentie en toestand van de mens . Zij is het mechanisme in hem dat de dichtbijzijnde overeenstemming vertoont met de mens zelf .
Tot daar W.N.

Daar wij vrij zijn van denken , hangt het dus van onze wil af welke keuzes wij maken en wat onze overtuigingen zijn , en daar zijn we zelf volledig verantwoordelijk voor .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

socrates

16 jul 2014, 10:12

De wil is: de authentieke houding, de intentie en de toestand. Zij ? is een machanisme in hem. Waar zit nu de definitie van de Wil ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Silver Wolf

16 jul 2014, 16:55

Afbeelding
:roll: om over na te denken.... :?

sw

ebenhaezer

19 jul 2014, 16:31

Silver Wolf schreef:Afbeelding
:roll: om over na te denken.... :?

sw

SILVER WOLF , jouw prentje klopt niet hoor !
Mijn God luistert en hoort alles wat ik wil , want HIJ gaf mij een VRIJE WIL !
Ieders persoonlijke ' ik ' , of ' zelf ' , beslist wat je wil , dat is ONZE VERANTWOORDELIJKHEID .
't Is te gemakkelijk om alles op een ander te steken als het fout gaat hé ?

socrates

19 jul 2014, 16:39

Inderdaad te gemakkelijk en God die steekt alles op ons !
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ebenhaezer

19 jul 2014, 16:49

socrates schreef:De wil is: de authentieke houding, de intentie en de toestand. Zij ? is een machanisme in hem. Waar zit nu de definitie van de Wil ?

SOCRATES , de wil is de persoonlijke identiteit van de mens .
De definitie van de wil is :
De wil van de mens is zijn orgaan voor het nemen van beslissingen . Willen of niet willen , kiezen of niet kiezen zijn de kenmerkende werkingen van de wil . De wil is het ' roer ' waarmee hij vaart op de zee van het leven . ( aldus W. N. ) .
We zijn geen robot zoals ik elders kon lezen , maar levende mensen van vlees en bloed , geschapen door Iemand met ontzettend veel wijsheid en inteligentie . We zijn er niet zo maar , we hebben een doel en een zin in dit leven , en dat is het nadenken waard !

Silver Wolf

19 jul 2014, 17:36

EB schreef o.a. :roll:
Mijn God luistert en hoort alles wat ik wil , want HIJ gaf mij een VRIJE WIL !
Ieders persoonlijke ' ik ' , of ' zelf ' , beslist wat je wil , dat is ONZE VERANTWOORDELIJKHEID .
't Is te gemakkelijk om alles op een ander te steken als het fout gaat hé ?
EINDE CITAAT.

Bizar is wel, dat zowat iedereen die aan een ramp of een kleinschaliger ongeluk ontsnapt, voor het oog van de camera en/of voor de micro zegt, dat "GOD hem of haar heeft beschermd".
PECH voor de anderen, die dan blijkbaar minder in de gratie van die "god" vallen!?

Wat het "prentje" betreft (zie hogerop) waarvan EB zegt dat het niet klopt, heeft ze blijkbaar niet gevat, dat die pastoor als buikspreker zijn pop (GOD) laat zeggen wat HIJ zelf wil. :wink:

sw