IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates

25 aug 2014, 19:21

Daar haalde dus niet Abraham maar Hitler, de mosterd. Ook hij wilde immers dat zijn Volk rein zou blijven. Die man had het dus duidelijk goed voor en desondanks heeft god hem in de steek gelaten in zijn Berlijnse bunker. Nie echt menslieven van god toch ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

talisman

25 aug 2014, 19:26

bluevelvet schreef: Toen Mozes voor de farao verscheen om Gods volk te laten gaan vroeg farao aan Mozes : "Wie is die Heer zodat ik zijn stem zal gehoorzamen en Israël zou wegzenden ? Ik ken die Heer niet en ik zal Israël niet heenzenden" !
Welke farao ? Toen bestond het ' volk Israël ' nog eens niet. Al eens een wetenschappelijk boek gelezen ? Nee dus.
Tja, de Ware God zullen de Egyptenaren toen niet snel vergeten hebben denk ik. Hun eigen goden hebben dat machtig volk in de steek gelaten en hun farao met een gans leger laten verdrinken :!:
Welk volk ? Welke farao ? Kun je me dat eens even onderbouwen ?

Reini

25 aug 2014, 20:11

Hoe meer teksten je onder ogen krijgt van dat Bijbelboek, hoe onnozeler en sprookjesachtiger het voorkomt.
Wie neemt nu zulke elkaar tegensprekende schrijfsels serieus ?

bluevelvet

25 aug 2014, 20:38

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Toen Mozes voor de farao verscheen om Gods volk te laten gaan vroeg farao aan Mozes : "Wie is die Heer zodat ik zijn stem zal gehoorzamen en Israël zou wegzenden ? Ik ken die Heer niet en ik zal Israël niet heenzenden" !
Welke farao ? Toen bestond het ' volk Israël ' nog eens niet. Al eens een wetenschappelijk boek gelezen ? Nee dus.
Tja, de Ware God zullen de Egyptenaren toen niet snel vergeten hebben denk ik. Hun eigen goden hebben dat machtig volk in de steek gelaten en hun farao met een gans leger laten verdrinken :!:
Welk volk ? Welke farao ? Kun je me dat eens even onderbouwen ?
In Mozes tijd werd de naam van de farao niet genoemd, gewoon farao ! Net als wij ook gewoon 'de koning' of 'onze koning' zeggen, omdat wij in zijn tijdperk leven, is zijn naam niet altijd nodig.
Nu zijn er heel wat speculaties geweest omtrent de farao van de exodus, maar onderzoekers komen er zelf niet uit ! Er circuleren meerdere mogelijkheden !
Wie ben jij of ik om met ZEKERHEID te stellen wie het zou kunnen geweest zijn ?
En dan al diegenen die niet in de exodus geloven, wat moet ik daar mee :roll:

socrates

25 aug 2014, 20:53

Weet de Bijbelexegete Blue Velvet genaamd, misschien ook waarom de enige echte god, precies dat nomadenvolkje van schapenkwekende stammen heeft uitverkoren ? Waaom niet bv. de Chinezen, of waren die misschien al te ver gevorderd in hun culturele ontwikkeling om nog al die onzin te geloven ?

bluevelvet

26 aug 2014, 11:20

socrates schreef:Daar haalde dus niet Abraham maar Hitler, de mosterd. Ook hij wilde immers dat zijn Volk rein zou blijven. Die man had het dus duidelijk goed voor en desondanks heeft god hem in de steek gelaten in zijn Berlijnse bunker. Nie echt menslieven van god toch ?
Jaja, Hitler, ooit een psychiatrische patient, wilde wel meer, zoals bv. een 'duizendjarig' rijk stichten waarvan sprake in Openbaring. Hij was echt wel knettergek, zie naar zijn gelaatstrekken en meteen deze ook van Mussolini, al niet veel beter.
Wat wil je ? Dat een massa-moordenaar gesteund wordt door God ? Als God die opdracht moest gegeven hebben dan zou Hitler zo niet aan zijn einde gekomen zijn, die nog liever zelfmoord pleegde om te ontkomen aan gerechtigheid !
Weet je, God DWINGT niemand te leven volgens zijn geboden. We zijn geen willoze schepselen, geen robot-poppen die alleen maar in actie treden om gewilloos allerlei opdrachten uit te voeren op commando :!:
Dat zou niet menslievend zijn, we zouden vooreerst al GEEN 'mensen' zijn :roll:

talisman

26 aug 2014, 12:03

bluevelvet schreef: In Mozes tijd werd de naam van de farao niet genoemd, gewoon farao ! Net als wij ook gewoon 'de koning' of 'onze koning' zeggen, omdat wij in zijn tijdperk leven, is zijn naam niet altijd nodig.
Dat is nu eens de beste smoes die ik hier van jou al gelezen heb.
Nu zijn er heel wat speculaties geweest omtrent de farao van de exodus, maar onderzoekers komen er zelf niet uit ! Er circuleren meerdere mogelijkheden !
Maar over één zaak zijn ze het volkomen eens : Mozes heeft nooit bestaan. En als die nooit bestaan heeft kan je wel meerdere farao noemen. :lol:
Wie ben jij of ik om met ZEKERHEID te stellen wie het zou kunnen geweest zijn ?
Wie ik ben ? Iemand die al ontzettend veel literatuur over gelezen heeft. Wat voor boeken heb jij daar al over gelezen ? Nada, niks !!!
En dan al diegenen die niet in de exodus geloven, wat moet ik daar mee :roll:
Misschien daar al iets van opsteken. :lol:

bluevelvet

26 aug 2014, 13:15

socrates schreef:Weet de Bijbelexegete Blue Velvet genaamd, misschien ook waarom de enige echte god, precies dat nomadenvolkje van schapenkwekende stammen heeft uitverkoren ? Waaom niet bv. de Chinezen, of waren die misschien al te ver gevorderd in hun culturele ontwikkeling om nog al die onzin te geloven ?
Dat is niet op één, twee, drie te beantoorden. Eerst en vooral heeft God zo maar geen nomadenvolkje uitgekozen. De Israëlieten waren nomaden tot wanneer ze het land Kanaän bewoonden.

Vanaf het begin van de mensheid, ziet men uit de verslagen van de bijbel dat er hier en daar oprechte mensen leefden die in God behagen stelden, Noach, Henoch, Abraham, Isaak, Jacob, Jozef, Lot, Jona, enz..... Noach overleefde de zondvloed met zijn familie, Lot en zijn dochters ontsnapten aan de ondergang van Sodoma en Gomorra. Jona kreeg de opdracht naar Ninevé te gaan om het volk te verwittigen dat God de stad zou vernietigen indien ze zich niet afkeerden van afgoderij......

Wat kunnen we vertellen over Abraham aan wie de belofte gegeven werd het land Kanaän aan zijn nakomelingen te geven. Volgens zijn geboortestreek en afkomst was hij geen Jood noch Israëliet. Hij stamde af van Sem, zoon van Noach, via Arpachsad, Selah, Heber, enz.... Hij was de veertiende in het geslacht van Sem, en werd Hebreeër (Iv-ri) genoemd. (Gen. 14:13) Deze benaming had te maken met zijn voorvader genaamd Heber. Alhoewel sommige onderzoekers menen dat de naam afstamt van het grondwoord "a·var" dat overtrekken, oversteken zou betekenen omdat Abraham door God "van de overzijde van de de Eufraat" werd genomen.
Iv·ri" = Hebreeër, is identiek met die van andere uitdrukkingen die verband houden met de naam van iemands vader of voorvader. Zo duidt "Mo-a·vi" = Moabiet op iemand die van Moab (Mo-av) afstamde, en Am·mo·ni = Ammoniet, Da·ni = Daniet enz.....
Het meest logische is dat "Hebreeër" van Heber afkomstig is.

socrates

26 aug 2014, 13:17

Was het niet de genaamde Abraham die op BEFEHL van god zijn zoon moest kelen ?

bluevelvet

26 aug 2014, 13:34

vervolg : Abraham.

Abraham, Isaak en Jacob moeten goed bekend geweest zijn, omdat de Egyptenaren in de 18 eeuw v. Chr. al wisten wie de Hebreeën waren. De vrouw van Potifar noemde Jozef een Hebreeër, terwijl Jozef ook zelf bevestigde dat hij uit het land der Hebreeën kwam toen hij gevangen zat.

Als men de bijbel leert te begrijpen zien we dat Gods verbond met Abraham loopt zoals een rode draad dwars door de Bijbel.
Alle schrijvers van de Bijbel komen uit de verbondslijn van Abraham. Van zijn acht zonen handelt het Verbond hoofdzakelijk met de nakomelingen van Isaäk. Alleen van zijn nageslacht komt de redding ! Ismaël (Egyptische moeder Hagar) is de vader van de Arabieren met een totaal ander geloof dan Abraham. De zonen die Abraham had met Ketura zijn hoofdzakelijk in het Hindoe geloof vervallen.

Naar mijn weten zaten bij Isaak's nakomelingen geen Chinezen :roll: :lol:

Evenwel waren 'vreemdelingen' welkom bij Gods volk.
Bij de uittocht van de Israëlieten uit Egypte zijn er ook Egyptenaren meegekomen en Mozes' vrouw was een Ethiopische. Mozes gaf wetten om "vreemdelingen" te beschermen.
Ieder die zich tot God bekeerde maakte deel uit van Gods volk.

socrates

26 aug 2014, 13:37

En wie had aan Mozes het recht gegeven om wetten te maken ? Had het uitverkoren VOLK daar niks in de pap te brokken. ?

bluevelvet

26 aug 2014, 13:48

socrates schreef:Was het niet de genaamde Abraham die op BEFEHL van god zijn zoon moest kelen ?
Tja ! Zou jij dat kunnen op BEFEHL of zo'n groot vertrouwen stellen in God ? God stelde Abraham op de proef.
Abraham had zo'n vertrouwen dat hij trouwens al zegde vóór hij vertrok om Isaak te offeren, dat ze gingen terugkeren.

Was een voorbeeld voor veel later toen God WEL zijn enige zoon offerde :idea:

Tja, de bijbel begrijpen is niet voor iederen weggelegd ! En weet je socrates, spotters kunnen mij al jaren niet deren, ik ben er nog altijd :P

bluevelvet

26 aug 2014, 13:50

socrates schreef:En wie had aan Mozes het recht gegeven om wetten te maken ? Had het uitverkoren VOLK daar niks in de pap te brokken. ?
Hebben wij iets in de pap te brokken als er wetten gemaakt worden :?

talisman

26 aug 2014, 14:13

bluevelvet schreef: Bij de uittocht van de Israëlieten uit Egypte zijn er ook Egyptenaren meegekomen en Mozes' vrouw was een Ethiopische. Mozes gaf wetten om "vreemdelingen" te beschermen.
Ieder die zich tot God bekeerde maakte deel uit van Gods volk.
Je weet wel te vertellen dat Mozes gehuwd was met een Ethiopische, maar nog steeds kan je me niet vertellen wie mozes was en onder welke farao die zou geleefd hebben.

Onder koning Josia heeft men de Deuteronomium geschreven, de zo gezegde Wet van Mozes. Wat heeft men gedaan ? Van de 42 Egyptische leefregels heeft men er 10 overgehouden. Moet ik ze nog eens voor de zoveelste keer eens opsommen ? Staan in het Egyptisch boek " Reu Nu Pert Em Hru ". Zoek het anders maar eens op. :lol:

ebenhaezer

30 aug 2014, 17:05

Nee , de Bijbel is geen mythe ! Gods Woord is waarheid , en nuttig .
Volgens filosoof NIETZSCHE heeft de christelijke moraal ( die uit de Bijbel komt ) , ons voorzien van de drang tot waarachtigheid .
Men wilde God doodverklaren , maar diezelfde Nietzsche zegt : Met de dood van God staat alles op losse schroeven .
Ja , de Bijbel heeft weldegelijk zijn nut in onze samenleving bewezen !
GODS WOORD IS WAARHEID , en staat als een paal boven water !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .