IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

02 sep 2014, 18:30

Troost u BV en consoorten. 28 December is niet ver meer af! :wink:
De voorafgaande opoffering van onschuldige kinderen!
De vader en de zoon zijn in ieder geval goed begonnen weliswaar! :(

En ± 33 jaar later, heeft de vader, zgz ter verlossing van onze zonden, zijn zoon (eindelijk ...) ook opgeofferd!??? Wist hij dan echt niets beters te doen???

Wat een miskleun die god, die zgz almachtige alwetende zot!!! :evil:
Hij wist blijkbaar niet eens op voorhand, dat dit alles toch 'totaal nutteloos' zou zijn geweest!

Nee, ikzelf kan hem niet beledigen, want voor mij KAN zo iemand of iets, NIET bestaan!

En in zo iemand of iets, geloven al die zgn gelovige gekken in!?
Bestaat er soms nog een ander woord voor 'bijgelovigen'? :?

socrates

02 sep 2014, 19:55

Neem bij de mensen de voorkennis -over het feit dat leven eindig is- weg, en tegelijk zal hun behoefte aan een strenge maar rechtvaardige regisseur wegvallen. Een drenkeling zou zich aan een strohalm vasthouden, ook al was die halm een god. Maar onze drenkeling zou, ondanks die hulpmiddelen, toch verdrinken.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

02 sep 2014, 20:24

bluevelvet schreef:
janx schreef:Ach, ik denk dat Bluevelvet zichzelf aan het overtuigen is dat het allemaal wel waar moet zijn. Immers ze weet nu toch wel onderhand dat hier, op een enkel na, daar absoluut niet in mee kunnen gaan. :wink:
En ik denk janx, dat er NIEMAND een serieus antwoord kan geven op mijn vragen :wink: Tja, daar komt NADENKEN bij te pas hé, hun hoofd bijna breken zeg maar, maar kunnen ze dat hier wel of zijn ze bevooroordeeld :roll:
Nu niemand, veel zijn er hier nu ook niet hé, maar ik neem aan dat er buiten onze forumleden ook nog anderen meelezen !

Er zijn wetenschappers die er echt hun (levens)werk van maken en dat mag ook eens getoond worden of 'geopenbaard' worden :idea:
Wel eens van onderzeese aardbevingen gehoord BV ?
Zodat alles wat reeds vele jaren elders "begraven " lag, werd verplaatst en door stroming meegevoerd kon meegevoerd worden.
Het is een moeilijke kwestie om daar de waarheid te achterhalen.
Maar om daar nu een wereldvloed aan te verbinden ?????

socrates

02 sep 2014, 20:52

Als ik het goed heb onthouden uit mijn verafgelegen jeugdjaren, was er dus nog maar één brave mens op aarde, dat was die schipper met zijn ark en zijn 'menagerie'. Was er in dat verhaal ook plaats voor een vrouw of schipperin ? Hoe heette die en was die even braaf geweest als haar voorbeeldige echtgenoot? We weten ondertussen dat vrouwen graag verboden vruchten eten. Was die, mij onbekende, vrouw van Noach een uitzondering, at die misschien liever peren ?

socrates

02 sep 2014, 20:54

Volgens de Bijbel is Jezus geboren in Bethlehem, Palestina, een land waar je namen hoort als:
Mohamed, Abdel, Mounir, Aziz, Ahmed, Farid, Omar, Youssouf, Mouloud, enz. ......
En toch is Hij erin geslaagd twaalf apostelen te vinden met namen als
Johannes, Petrus, Jacobus ,Thomas, Matthias, Andreas, Filipus, Simon, enz. ......

en die wijn dronken.....!!!! Weer een mirakel ?

Vesselin

03 sep 2014, 07:46

Socrates schreef:Volgens de Bijbel is Jezus geboren in Bethlehem, Palestina, een land waar je namen hoort als:
Mohamed, Abdel, Mounir, Aziz, Ahmed, Farid, Omar, Youssouf, Mouloud, enz. ......
En toch is Hij erin geslaagd twaalf apostelen te vinden met namen als
Johannes, Petrus, Jacobus ,Thomas, Matthias, Andreas, Filipus, Simon, enz. ......

en die wijn dronken.....!!!! Weer een mirakel ?
Dit is natuurlijk ook te gek voor woorden!
Ik ga ervan uit dat het een grap is.
De oorspronkelijke namen van de apostelen waren van Aramese, Hebreeuwse of Griekse oorsprong (er woonden nogal wat Grieken in het Israël of Palestina van toen).
Van Arabieren was toen geen sprake in Israël.
De Koran is maar bedacht in 609-610 na christus en de teksten pas verzameld in, plus minus, 650.
De Joodse staat is vernietigd in het jaar 70 door de Romeinen.
Met de veroveringen van de Mohammedanen is ook Palestina meer en meer geïslamiseerd. In de middeleeuwen waren de Ottomanen (Turken) baas en kwamen er steeds meer Arabieren naar Palestina wonen.
In de 19e eeuw begonnen Joden, die over heel de wereld verspreid waren, er aan te denken terug naar Israël te gaan. De beweging van het Zionisme. Vele Joden gingen in Palestina wonen om daar een nieuw leven te beginnen.
Op het einde van de eerste wereldoorlog werden de Turken door de Engelsen verslagen en die hielpen de Joden die wilden terugkeren in Palestina en ontstond het idee van een eigen land voor de teruggekeerde Joden.
Na de holocaust beslisten de Verenigde Naties in 1947 dat de overlevende Joden recht hadden op een eigen staat en werd Palestina verdeeld in twee staten: Israël voor de Joden en Palestina voor de Arabieren.
De rest is (bloedige) geschiedenis.

talisman

03 sep 2014, 09:37

En als we toch een ernstig antwoord willen plaatsen, volgende opmerkingen :
Vesselin schreef: Dit is natuurlijk ook te gek voor woorden!
Ik ga ervan uit dat het een grap is.
De oorspronkelijke namen van de apostelen waren van Aramese, Hebreeuwse of Griekse oorsprong (er woonden nogal wat Grieken in het Israël of Palestina van toen).
Van Arabieren was toen geen sprake in Israël.
Maar wel van Semieten, zoals er zijn, de Judeërs en de Kanaänieten( Palestijnen ).
De Koran is maar bedacht in 609-610 na christus en de teksten pas verzameld in, plus minus, 650.
De voltooiing van de koran gebeurd pas op het eind van de 8e eeuw.
De Joodse staat is vernietigd in het jaar 70 door de Romeinen.
Nee, dan is enkel Jeruzalem vernietigd. De grote klap kwam pas in 136 n.C.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bar_Kochba-opstand

bluevelvet

03 sep 2014, 16:14

Er zijn nog heel wat huidige namen in gebruik die uit de Oudheid of uit de bijbel stammen, of daaruit afgeleid zijn zoals Lea, Rachel, Esther, Maria, Myriam, Martha, Magda(lena), Johanna, Judith, Elisabeth, Diane....., David, Jonathan, Benjamin, Daniël, Jeremia, Johan(nes), (Em)manuel, Michaël, Alexander, Jozef, Marc, Luk, Matthias, Matthew, Philippe, Peter, ... Je kan ze zowel vinden in het Frans, Engels, Duits...... bv. Johannes wordt dan Jean, John, en bij ons nog Jan....
Tja, velen zullen het niet weten, maar veel van onze namen kwamen/komen uit de Hebreeuwse taal !!! (Ook nog uit de Griekse en Latijnse taal, zoals namen uit het N.T.)

In de oudheid hadden veel Joodse namen in hun naam 'EL' zoals Samuël, Joël, Daniël, Ezechiël, en Jacob die zijn naam veranderd kreeg in Israël, enz..., "el" betekend 'Machtige God'. Jezus wordt ook nog Immanuël genoemd, (=God met ons).
Bij de Joodse naamgeving was er een uitspraak over de betekenis ervan die we o.a. vinden bij de stamvaders van Israël.
Veel Joodse namen hadden een betekenis in verband met Gods gratie of genade en namen soms buiten hun eigen naam, nog een Latijnse naam aan, zoals Saul die het Romeinse burgerrecht had en als Romeins burger Paulus heette.
De apostel Petrus had wel vier namen, zijn gewone naam was Simeon, maar in de Grieks sprekende wereld werd die naam vervormd tot Simon, de letter 'e' viel weg.
Jezus gaf hem de naam Kefas, Aramees voor rots of rotssteen, in het latijns werd dat Petrus. Alle vier de namen werden gebruikt in de evangeliën. Paulues gebruikte bv. Kefas. Andreas, een apostel werd met een griekse naam aangesproken.
In het Grieks werden aan vreemde namen een griekse uitgang gegeven, zoals bv. Jacob=Jacobus, naam van de aartsvader en een apostel van Jezus.

Griekse namen meestal stoere namen aan, zoals Herodes (heldenzoon) of werden uit Griekse godennamen gevormd, zoals Apollos van Apollo, Demetrius van Demeter, enz.....

talisman

03 sep 2014, 20:59

bluevelvet schreef: In de oudheid hadden veel Joodse namen in hun naam 'EL' zoals Samuël, Joël, Daniël, Ezechiël, en Jacob die zijn naam veranderd kreeg in Israël, enz..., "el" betekend 'Machtige God'.
El betekend ' de Ene ' . EL is de naam die de Egyptenaren gaven aan hun god. De rest waren neteru van EL en geen goden. In de wiskunde gebruikten de Egyptenaren breuken, delen van 1 , wat volledig is en een heilig getal EL = 1.

bluevelvet

03 sep 2014, 22:46

Talisman maakt het weer eens te bont !
Wat heeft EL, de God van de Egyptenaren te maken met de Israëlieten ? ? Ken je farao's met het achtervoegsel 'EL' zoals Daniël, Joël, Ezechiël, Samuël, Immanuël, Israël..... waarvan de namen een verband hadden met God de Schepper :roll:

El is een vereenvoudiging van Elohim en wordt vaak gecombineerd zoals El HaNe'eman - De Trouwe God: (Deuter. 7:9). El HaGadol - De Grootse God: (Deuter. 10:17). El HaKadosh - De Heilige God: (Jes 5:16). El Yisrael - De God Van Israël: (Ps 68:35). El HaShamayim - De God Van De Hemel: (Ps 136:26). El De'ot - De God Van Kennis: (1 Samuël 2:3). El Emet - De God Van De Waarheid: (Ps 31:6). El Yeshuati - De God Van Mijn Verlossing: (Jesaja 12:2). El Elyon - De Allerhoogste God: (Genesis 14 : 18 ). El Echad - De Ene God: (Maleachi 2:10)...... allemaal eigenschappen van die Ene God.
"ELAH" is een andere naam voor God die ongeveer 70 keer in het O.T. voorkomt. Gecombineerd zien we : Elah Yerush'lem - De God Van Jeruzalem: (Ezra 7:19). Elah Yisrael - God Van Israël: (Ezra 5:1). Elah Sh'maya - God Van De Hemel: (Ezra 7:23).....

Vesselin

04 sep 2014, 06:39

talisman schreef:Omdat dit een grapje van Socrates was, of had je dat nog niet door ?
Als jij daar in alle ernst een opmerking wil maken, moet die geacht wel correct te zijn, en dat was het niet.
Bedankt om mij te corrigeren.
Ik zou alleen maar willen weten of het inderdaad een grapje was!
Socrates zegt niets... en het intelligentieniveau van het forum interesseert mij wel. Kwestie of ik nog schrijf of niet.
Pure academische discussies zijn voor erudiete intellectuelen. Ook een vorm van tijdverdrijf en op die manier onbelangrijk.

Vesselin

04 sep 2014, 08:36

@Bluevelvet,
Waarom wilt ge aan uzelf bewijzen dat de bijbel een historisch verslag is?
Omwille van de juistheid van het godsbeeld dat daarin naar voor komt?
God is een idee in de menselijke geest en is in de loop der tijden toch wel geëvolueerd. Maar bijbel fundamentalisten willen nog altijd het beeld van een jaloerse stamgod aanhangen die u voor eeuwig verdoemt als ge hem niet aanbidt.

Ik kan achter een godsbeeld staan als de bron van de energie die dit universum veroorzaakt heeft met ons erin als bewuste, intelligente (sic) wezens, die beseffen dat ze bestaan. Die bron is hier en nu actief en aanwezig.
Mijn relatie met god is dus dat ik besef dat ik besta: "Ik ben". En dat is 'hier en nu' en een levende relatie van moment tot moment. Geen dode hersenschim, gepuurd uit een 'heilig' boek.

Reini

04 sep 2014, 11:20

Vesselin,
Jijzelf hebt dus van die god een eigen beeld, net zoals BV.
De vraag rijst dan: waar heb je dat beeld vandaan ?
Anders gezegd: zou jij, als niemand je die god had aangereikt, er zelf eentje verzonnen hebben, net zoals de oervolkeren die schiepen om allerlei verschijnselen, die ze niet begrepen, aan op te hangen ?
Is het niet mogelijk om te gewoon te zeggen : "ik besta", wegens de gewone gang der evolutie ?

talisman

04 sep 2014, 11:31

Reini schreef:Vesselin,
Jijzelf hebt dus van die god een eigen beeld, net zoals BV.
De vraag rijst dan: waar heb je dat beeld vandaan ?
Anders gezegd: zou jij, als niemand je die god had aangereikt, er zelf eentje verzonnen hebben, net zoals de oervolkeren die schiepen om allerlei verschijnselen, die ze niet begrepen, aan op te hangen ?
Is het niet mogelijk om te gewoon te zeggen : "ik besta", wegens de gewone gang der evolutie ?
Goeie vraag. :wink:

Vesselin

04 sep 2014, 11:48

God is voor mij de bron van het feit dat ik besef dat ik besta.
Wat is de zin van een universum als er niemand is die het waarneemt?
Dat is het grote mysterie.