IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
BV , GELOVEN in een GELOOFSBOEK plaatst je echt niet in een geloofwaardig daglicht.
Want dat doe je telkens weer. " zie je wel, het staat in de bijbel"
Eigenlijk zou er een poll moeten geopend worden : wie is overtuigd van BV' s gelijk ?
Tracht zelf eens even na te denken over het feit dat er 3 generaties overheen gingen alvorens er een begin werd gemaakt met de evangelies.

Want dat doe je telkens weer. " zie je wel, het staat in de bijbel"
Eigenlijk zou er een poll moeten geopend worden : wie is overtuigd van BV' s gelijk ?
Tracht zelf eens even na te denken over het feit dat er 3 generaties overheen gingen alvorens er een begin werd gemaakt met de evangelies.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Tja Reini, de bijbel is wel voor iets het meeste verkochte of verspreidde boek ter wereld ! Het wordt evenveel geliefd of gehaat,
De Dode Zee-rollen hebben bewezen dat het O.T. in overeenstemming is met de tektsten van ca. 2000 jaar geleden (op een paar overschrijf- of gramatticafouten na).
Waarom zouden wij daar geen aandacht mogen aan besteden, de wereld is in niets veranderd. Wij hebben nog altijd dezelfde behoeften als toen Adam en Eva, de aartsvadrs enz,... leefden. De bijbel heeft daar leefregels voor.
Waarom willen mensen er ons trachten van te weerhouden ? Wat heb jij daar bv. mee te winnen Reini
Als de inhoud van God komt, kan er niemand iets tegen doen, er mogen nog zoveel critici boeken schrijven die de bijbel een andere geschiedenis willen toe bedelen of leugenachtig wille maken. De apostelen en eerste christenen zijjn niet als matertelaren gestorven voor een LEUGEN
De Dode Zee-rollen hebben bewezen dat het O.T. in overeenstemming is met de tektsten van ca. 2000 jaar geleden (op een paar overschrijf- of gramatticafouten na).
Waarom zouden wij daar geen aandacht mogen aan besteden, de wereld is in niets veranderd. Wij hebben nog altijd dezelfde behoeften als toen Adam en Eva, de aartsvadrs enz,... leefden. De bijbel heeft daar leefregels voor.
Waarom willen mensen er ons trachten van te weerhouden ? Wat heb jij daar bv. mee te winnen Reini
Als de inhoud van God komt, kan er niemand iets tegen doen, er mogen nog zoveel critici boeken schrijven die de bijbel een andere geschiedenis willen toe bedelen of leugenachtig wille maken. De apostelen en eerste christenen zijjn niet als matertelaren gestorven voor een LEUGEN
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
In jouw eigen link staat duidelijk dat het hier om een vervalsing gaat:bluevelvet schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... over_Jezus
De Joodse historicus Flavius Josephus noemde Jezus van Nazareth mogelijk in twee passages van zijn Oude Geschiedenis van de Joden, gepubliceerd in 93/94 n.Chr. De eerste passage staat bekend als het Testimonium Flavianum en gaat over de levensloop van Jezus. De betrouwbaarheid van het Testimonium Flavianum wordt al sinds de 17e eeuw betwist en vanaf de 19e eeuw is men het er over het algemeen over eens dat het op zijn minst veranderd of zelfs volledig vervalst is door christelijke schrijvers. De tweede passage vermeldt alleen Jezus als de broer van Jakobus, waarschijnlijk Jakobus de Rechtvaardige. De meeste wetenschappers beschouwen die passage als authentiek.
Er staat ook duidelijk dat de meeste wetenschappers de tweede passage die gaat over zijn broer Jakobus authentiek.
En waarom het eerste deel wat gaat over Jezus een latere vervalsing is kan je ook in jouw eigen link:
63In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voor zover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichtte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. 64 Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van heden is de naar hem genoemde groep van de christenen niet verdwenen.”
Hier is er sprake van de Christus, wat een term is die enkel de latere christenen gebruikten. Indien dit slaat op DE messias is dit niet juist, gezien deze terecht gesteld is en dus niet de messias kon geweest zijn voor Josephus.
Verder moet je maar eens de totale link lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... over_Jezus
Let wel, ik ontken niet dat Jezus bestaan heeft, maar niet in de versie van het N.T. en dat moet ook zelfs voor jou al duidelijk zijn.
De zoveelste flater. Ik denk dat je ondertussen wel de beker gewonnen hebt.
-
Op het ogenblik dat de boeken van Harry Potter het aantal uitgaven van de Bijbel zouden overtreffen, zouden deze verhalen dan ook geloofwaardig worden ?bluevelvet schreef:Tja Reini, de bijbel is wel voor iets het meeste verkochte of verspreidde boek ter wereld ! Het wordt evenveel geliefd of gehaat,
Hoeveelheid is geen criteruim, en dat weet je maar al te goed.
Daar heb je onze leugenbrok weer ! De eerste teksten van de Torah ( Deuteronium ) dateren van 620 v.C. en de rest is verzonnen. Kom maar eens af met een wetenschappelijke bron.De Dode Zee-rollen hebben bewezen dat het O.T. in overeenstemming is met de tektsten van ca. 2000 jaar geleden (op een paar overschrijf- of gramatticafouten na).
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
bluevelvet schreef:Tja Reini, de bijbel is wel voor iets het meeste verkochte of verspreidde boek ter wereld ! Het wordt evenveel geliefd of gehaat,
/quote]
Sorry, even een zijsprongetje...: Is dat typisch Gents, of is het algemeen Oostvlaams, om de volgende zinswending te gebruiken (bezigen): "het wordt evenveel geliefd of gehaat." Kan ik bv. zeggen: Jan is even groot of Piet of ook nog Jan is groter of Piet ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Reini schreef:Hmmm, plagiaat bestond toen ook al .
Foei, Jezus !
Zie je hoe het intellect het essentiële probeert weg te redeneren?
Het gaat er niet om of Plato of Jezus dat gezegd hebben.
Het gaat erom of ge dat doet: uw naaste beminnen als uzelf!
-
Fazal
Ik denk niet dat bvb BV en anderen persé liegen, maar ze houden zich zodanig bezig met de bijbel, dat de realiteit aan hen voorbijgaat. Ze nemen het woord v/d bijbel voor waar en waarachtig! Hierbij wil ik er nog aan toevoegen, dat de algemene kennis van Talisman, die van alle zgn bijbelstudenten hier aanwezig, ver te boven gaat! Tegen de bijbel valt niet te discussiëren, maar tegen Talisman, daar kunnen de Bijbelgelovigen hèlemaal niet tegenop! En toch maar 'blijven' door discuteren met argumenten die noch kant noch wal raken.!? Dat gaat werkelijk 'mijn' verstand te boven! 
Laatst gewijzigd door Fazal op 08 sep 2014, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vesselin, je bent waarschijnlijk een stuk intelligenter dan ik, maar je bent gespeend van elke vorm van humor.Vesselin schreef:Reini schreef:Hmmm, plagiaat bestond toen ook al .
Foei, Jezus !![]()
![]()
![]()
Zie je hoe het intellect het essentiële probeert weg te redeneren?
Het gaat er niet om of Plato of Jezus dat gezegd hebben.
Het gaat erom of ge dat doet: uw naaste beminnen als uzelf!
Ook Socrates mocht dat ondervinden.
Natuurlijk speelt het geen rol wie WAT zei, in dit geval toch.
Humor kruidt het leven jongen.
-
Dat zou ik niet gezegd willen hebben...
Maar goed. Ik probeer toch vrolijk te zijn, ondanks deze wereld.
Als je hier geboren wordt, kom je in een helse toestand terecht, waarin de ene soort de andere opvreet, met de mens als kampioen, die ongeveer alles doodt wat er te doden is en het opvreet. Door zijn denkvermogen zijn zijn instincten ontspoord en gedraagt hij zich als een krankzinnige aap. Gedreven door doodsangst en hebzucht klampt hij zich vast aan gewelddadige machtsuitoefening en oneerlijke verwerving van rijkdom.
En toch, en toch... er is veel genegenheid mogelijk, bewuste scheppende intelligentie en creatieve vreugde.
Dat probeer ik vast te houden en daar draait de spiritualiteit om, die ik bedacht heb om het hier uit te houden.
Maar goed. Ik probeer toch vrolijk te zijn, ondanks deze wereld.
Als je hier geboren wordt, kom je in een helse toestand terecht, waarin de ene soort de andere opvreet, met de mens als kampioen, die ongeveer alles doodt wat er te doden is en het opvreet. Door zijn denkvermogen zijn zijn instincten ontspoord en gedraagt hij zich als een krankzinnige aap. Gedreven door doodsangst en hebzucht klampt hij zich vast aan gewelddadige machtsuitoefening en oneerlijke verwerving van rijkdom.
En toch, en toch... er is veel genegenheid mogelijk, bewuste scheppende intelligentie en creatieve vreugde.
Dat probeer ik vast te houden en daar draait de spiritualiteit om, die ik bedacht heb om het hier uit te houden.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Een mens is, als kuddedier, vooral dat wat andere mensen in hem/haar zien.
Veel van ons samenleven en gedrag wordt bepaald door de mensvisie die wij hanteren. Dat wij andere wezens uit ons habitat opeten is nu eenmaal een natuurwet; niets kan "leven" zonder voeding.
De mensvisie, die u hierboven uiteenzet, is toch een tikkeltje somber niet ? Gelukkig is ze dan wel niet op uzelf toepasselijk.
Veel van ons samenleven en gedrag wordt bepaald door de mensvisie die wij hanteren. Dat wij andere wezens uit ons habitat opeten is nu eenmaal een natuurwet; niets kan "leven" zonder voeding.
De mensvisie, die u hierboven uiteenzet, is toch een tikkeltje somber niet ? Gelukkig is ze dan wel niet op uzelf toepasselijk.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
@Socrates,
Je hebt gelijk! Wat je buiten je ziet, zit als potentie ook in je. Anders zou je het niet herkennen.
Het kan je een heel leven verlammen, tot je er consequent voor kiest het goede te doen.
Ik denk dat veel misdaad het gevolg is van het feit dat mensen niet genoeg liefde, of helemaal geen liefde gekregen hebben in hun leven. En dat is verschrikkelijk tragisch!
Je hebt gelijk! Wat je buiten je ziet, zit als potentie ook in je. Anders zou je het niet herkennen.
Het kan je een heel leven verlammen, tot je er consequent voor kiest het goede te doen.
Ik denk dat veel misdaad het gevolg is van het feit dat mensen niet genoeg liefde, of helemaal geen liefde gekregen hebben in hun leven. En dat is verschrikkelijk tragisch!
-
@Bluevelvet & Talisman,
"Ik wacht geduldig tot wij allen één zullen zijn, door de erkenning en verwerkelijking van de waarheid. U twist niet over wat waar is; u twist alleen maar over wat onwaar is. U twist niet over het feit dat u in leven bent, dat u leeft; u twist alleen over uw geloofsovertuigingen, uw opvattingen. Dat wat sterfelijk is, zoekt een uitweg uit de wereld van het vlees naar een wereld die grootser is. Zo argumenteert de sterveling met zichzelf, maar de Christus argumenteert nooit; Hij weet. Daarom is het eenvoudig om dat wat onwaar is te onderscheiden van wat waar is."
(Murdo MacDonald-Bayne "Goddelijke heelmaking van ziel en lichaam")
"Ik wacht geduldig tot wij allen één zullen zijn, door de erkenning en verwerkelijking van de waarheid. U twist niet over wat waar is; u twist alleen maar over wat onwaar is. U twist niet over het feit dat u in leven bent, dat u leeft; u twist alleen over uw geloofsovertuigingen, uw opvattingen. Dat wat sterfelijk is, zoekt een uitweg uit de wereld van het vlees naar een wereld die grootser is. Zo argumenteert de sterveling met zichzelf, maar de Christus argumenteert nooit; Hij weet. Daarom is het eenvoudig om dat wat onwaar is te onderscheiden van wat waar is."
(Murdo MacDonald-Bayne "Goddelijke heelmaking van ziel en lichaam")
-
Aan elke gelovige wordt geadviseerd de kerkvaders te volgen :Fazal schreef:Ik denk niet dat bvb BV en anderen persé liegen, maar ze houden zich zodanig bezig met de bijbel, dat de realiteit aan hen voorbijgaat.
"31. Dat het soms nodig is een leugen te gebruiken ten nutte van degenen die een dergelijke werkwijze vereisen."
citaat van Eusebius. ( uit bovenvermelde Wiki link )
BV is dus een zeer goed gelovige ( ook goedgelovige ).
-
Vesselin.
Als u god zou zijn , u zou het anders aan boord hebben gelegd, ik ook trouwens en met ons nog vele anderen.
Vermits we slechts een " veredelde" diersoort zijn moeten we roeien met de riemen die we hebben. Ik ben ervan overtuigd dat 90% van de mensheid niet liever wil dan in vrede te leven, als men geen tekorten heeft.
Die 10 % anderen zijn dan de machtswellustelingen die erin slagen de anderen , op welke manier dan ook, op te jutten, vergeef mij als ik er enkele percentjes zou naast zitten.
Tracht vooral uw zegeningen te koesteren...
Ik ben dankbaar dat, ondanks er vreselijke toestanden zijn en zullen zijn op onze aarde,
ik daarvan gespaard bleef.
Ik ben dankbaar dat ik elke dag genoeg te eten en te drinken heb.
Ik ben dankbaar dat ik nooit een oorlog moest ondergaan.
Ik ben dankbaar dat ik nog het geluk heb van gezond te zijn .
Ik ben dankbaar dat mijn kroost het goed doet en ze hun plan kunnen trekken in het leven.
Ik ben ook heel dankbaar dat iemand mij graag ziet. Want zonder liefde is het leven een stuk armer.
Bedenk : als we alle ellende , die we op ons bord krijgen in deze wereld vol communicatie vanuit de verste hoeken , ons moeten aantrekken, is niemand meer gelukkig, ook diegenen die niks te kort hebben.
Dus : count your blessings, every day.
Als u god zou zijn , u zou het anders aan boord hebben gelegd, ik ook trouwens en met ons nog vele anderen.
Vermits we slechts een " veredelde" diersoort zijn moeten we roeien met de riemen die we hebben. Ik ben ervan overtuigd dat 90% van de mensheid niet liever wil dan in vrede te leven, als men geen tekorten heeft.
Die 10 % anderen zijn dan de machtswellustelingen die erin slagen de anderen , op welke manier dan ook, op te jutten, vergeef mij als ik er enkele percentjes zou naast zitten.
Tracht vooral uw zegeningen te koesteren...
Ik ben dankbaar dat, ondanks er vreselijke toestanden zijn en zullen zijn op onze aarde,
ik daarvan gespaard bleef.
Ik ben dankbaar dat ik elke dag genoeg te eten en te drinken heb.
Ik ben dankbaar dat ik nooit een oorlog moest ondergaan.
Ik ben dankbaar dat ik nog het geluk heb van gezond te zijn .
Ik ben dankbaar dat mijn kroost het goed doet en ze hun plan kunnen trekken in het leven.
Ik ben ook heel dankbaar dat iemand mij graag ziet. Want zonder liefde is het leven een stuk armer.
Bedenk : als we alle ellende , die we op ons bord krijgen in deze wereld vol communicatie vanuit de verste hoeken , ons moeten aantrekken, is niemand meer gelukkig, ook diegenen die niks te kort hebben.
Dus : count your blessings, every day.