IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
BV, weer doe je zoals gewoonlijk...de bijbel bewijzen met de bijbel. Totaal ongeloofwaardig.
Kan jij je bv. voorstellen dat 1 persoon, genaamd Jezus in dit geval, een tempel binnengaat en daar op zijn eentje de boel op stelten zet ?????
Dit is toch gewoon dichterlijke vrijheid van de evangelist om de figuur dik in de verf te zetten.
Niemand zal ooit echt weten hoe het er gedetailleerd aan toeging .
Het hele verhaal van "de nieuwe koning der joden" , kan men min of meer reconstrueren door onderzoek naar de toenmalige cultuur, wetten, enz.
Het verrichten van wonderen hoort gewoon bij het sprookje dat in de bijbel vervat is.
Het "ophemelen " van, begrijp je ? Hier is dat woord zelfs heel toepasselijk gebruikt.

Kan jij je bv. voorstellen dat 1 persoon, genaamd Jezus in dit geval, een tempel binnengaat en daar op zijn eentje de boel op stelten zet ?????
Dit is toch gewoon dichterlijke vrijheid van de evangelist om de figuur dik in de verf te zetten.
Niemand zal ooit echt weten hoe het er gedetailleerd aan toeging .
Het hele verhaal van "de nieuwe koning der joden" , kan men min of meer reconstrueren door onderzoek naar de toenmalige cultuur, wetten, enz.
Het verrichten van wonderen hoort gewoon bij het sprookje dat in de bijbel vervat is.
Het "ophemelen " van, begrijp je ? Hier is dat woord zelfs heel toepasselijk gebruikt.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
janx schreef:Dat is het 't hem juist 'NEEM HEM OP ZIJN WOORD !' Er is geen god die één woord zegt, echter wel een hoeveel mensen die denken en menen iets vanuit een god ( welke trouwens ?) te kunnen opschrijven en vaak kun je ook nog heden ten dage mensen vinden die precies weten hoe die god denkt en doet. Hoe goed gelovig moet je wel niet zijn omdat serieus te nemen ? Die god van de bijbel en van welk wereldse geloof dan ook, bestaat niet punt. Maar dat is best angstig voor velen die jaren lang hebben gemeend het te kunnen weten of te kunnen bevestigen. Er is enkel leven en dat is de God van alles mijn in ziens meer is er niet (als dat al niet genoeg isebenhaezer schreef: Weet je , als God echt bestaat , en dat is zo , dan moet Hij ook te bereiken zijn , DURF DAN GOD VERTROUWEN , NEEM HEM OP ZIJN WOORD !)
Hallo JANX , de goden waarover jij het hebt , is niet de God , Schepper van hemel en aarde , die ik bedoel !
Deze God kan WEL communiseren met zijn schepselen , zie Gods Woord , waarin jij jammer genoeg niet in geloofd , en daarom kun je het ook niet weten !
NIEMAND kan ooit God tenvolle kennen , alleen beetje bij beetje , door goed kontact met Hem te hebben , door geloof , vertrouwen en Zijn Liefde beter te leren kennen .
Hoe meer je Hem leert kennen , hoe blijer en vrediger je leven wordt , en daar komt zeker geen ANGST bij te pas hoor !
Hij IS ook idd. het Leven , want Hij zegt : IK BEN DE WEG , DE WAARHEID EN HET LEVEN !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Toch duidelijk dat dit nooit zo heeft plaats gevonden. Met moet daar minstens met een overmacht gestaan hebben tegenover de Tempelwacht. Dit was reeds een krachtmeting en provocatie op een moment dat Jeruzalem reeds nokvol zat met joodse pelgrims voor het Pesach-feest en reeds vooraf gegaan met een ' blijde intrede ' van de messias-koning. Men wist ook dat het twee dagen kostte om een legioen Romeinse soldaten vanuit Cesarea te laten aanrukken.Reini schreef:BV, weer doe je zoals gewoonlijk...de bijbel bewijzen met de bijbel. Totaal ongeloofwaardig.
En geschreven onder Romeinse bezetting niet te vergeten en geschreven door Helleense joden.Dit is toch gewoon dichterlijke vrijheid van de evangelist om de figuur dik in de verf te zetten.
Dat is zo, maar eventuele details zullen een reconstructie niet wijzigen.Niemand zal ooit echt weten hoe het er gedetailleerd aan toeging .
Mee eens.Het verrichten van wonderen hoort gewoon bij het sprookje dat in de bijbel vervat is.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ik antwoord niet op de vraag "of de bijbel een mythe is " voor mij en nogal wat anderen hier, is dat evident, tenminste wat de inhoud ervan betreft, het boek is uiteraard tastbaar en overvloedig aanwezig. Maar voor enkelen is de inhoud ervan zelfs een bron van vroegtijdige Alzheimer. Waarom zou ik dan een open deur intrappen ? Zonde toch van de verspilde energie.
Ik antwoord op de impliciete vraag "Is god een mythe" ? Met dit antwoord: "Voor alle aardlingen is er maar één god, de dampkring. Laat ons proberen die zo lang als mogelijk vast te houden. Want als die ons loslaat wordt de vraag naar het godsbestaan meteen totaal irrelevant."
Ik antwoord op de impliciete vraag "Is god een mythe" ? Met dit antwoord: "Voor alle aardlingen is er maar één god, de dampkring. Laat ons proberen die zo lang als mogelijk vast te houden. Want als die ons loslaat wordt de vraag naar het godsbestaan meteen totaal irrelevant."
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Ik heb het ook over die god van de bijbel die is er evengoed niet. Maar oké, ieder verdedigd zijn/haar eigen god en die van de ander komt alleen in aanmerking voor ontkenning. Gelukkig maar dat niemand het leven zelf kan ontkennen.ebenhaezer schreef:Hallo JANX , de goden waarover jij het hebt , is niet de God , Schepper van hemel en aarde , die ik bedoel !
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
socrates schreef:Ik antwoord niet op de vraag "of de bijbel een mythe is " voor mij en nogal wat anderen hier, is dat evident, tenminste wat de inhoud ervan betreft, het boek is uiteraard tastbaar en overvloedig aanwezig. Maar voor enkelen is de inhoud ervan zelfs een bron van vroegtijdige Alzheimer. Waarom zou ik dan een open deur intrappen ? Zonde toch van de verspilde energie.
SOCRATES , dus ook jij hebt een god , nl. de dampkring , en die is idd. weinig betrouwbaar meer , alhoewel ... , men heeft er verbetering in ontdekt ! ?
Of je nu vraagt : is de Bijbel een mythe , of : is God een mythe , dan zeg je tweemaal precies herzelfde , want God is de God van de Bijbel , en de Bijbel is Gods Woord , geen verschil dus .
Maar geen van beide is een mythe , ze blijven tastbaar en overvloedig aanwezeig in onze wereld !
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
God heb ik helaas nog niet gevoeld maar U gaat mij ongetwijfeld de techniek uitleggen om dat toch te kunnen. Een bijbel ben ik al wel vaker tegengekomen in een of ander hotel. Niet in een rendez-vous hotel trouwens; dat is toch nog een lacune of een "gat" in de markt voor bijbelverkopers. 
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
socrates schreef:God heb ik helaas nog niet gevoeld maar U gaat mij ongetwijfeld de techniek uitleggen om dat toch te kunnen. Een bijbel ben ik al wel vaker tegengekomen in een of ander hotel. Niet in een rendez-vous hotel trouwens; dat is toch nog een lacune of een "gat" in de markt voor bijbelverkopers.
Zo SOCRATES , ik weet niet of in dat soort hotels Bijbels te vinden zijn , wel weet ik dat gelovigen uit ' Het Leger des Heils ' ook daar komen om met de mensen te spreken en hun op het goede pad te brengen .
Ik vrees dat er geen ' techniek ' bestaat om met God een persoonlijke aanraking te hebben , maar ik weet wel dat ware gelovigen , Zijn aanwezigheid kunnen voelen , bijv. in het hart of in een samenkomst !
Het middel daartoe is gewoon Hem willen kennen en zoeken , en daar zijn twee middelen voor : Gods Woord en gebed , en dat gun ik jou best !
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Wat mij vreselijk irriteert bij dat godsbeeld in het Oude Testament - wat niets anders is dan de Joodse Thora in een iets andere schikking - is dat het gebruikt wordt om vreselijke misdaden goed te praten.
Er worden in de bijbel een paar genociden gepleegd en dat wordt dan goedgepraat met te zeggen: "Jahweh heeft ons dit opgedragen."
Ook Mohammed heeft zich schuldig gemaakt aan genocide en zei ook: "Allah heeft het mij opgedragen."
Wel, dat doet mij denken aan al die schizofrenen die iemand vermoorden en zeggen: "Ik heb gods stem gehoord en hij heeft mij opgedragen om die moord te plegen."
In werkelijkheid is het dus: een godsbeeld gebruiken om onnoemelijke misdaden goed te praten.
Als god spreekt roept hij blijkbaar op om het kwade te doen.
Sorry, maar dit godsbeeld is abominabel.
Zoals wijlen de psychiater Thomas Szasz opmerkte: "Schizofrenen horen zogenaamd de stem van god. Maar die god geeft altijd opdracht om het kwade te doen! Nooit hoor je dat een schizofreen de opdracht krijgt van zijn stem om iets goed te doen."
Het is het goedpraten van boosaardig, psychopathisch, destructief gedrag.
Daarom zeg ik dat het denkvermogen, van de mens een krankzinnige aap, gemaakt heeft.
En toch weet ik uit eigen ervaring dat je voor het goede kunt kiezen. Maar dan moet je ervaren wat liefde is.
Er worden in de bijbel een paar genociden gepleegd en dat wordt dan goedgepraat met te zeggen: "Jahweh heeft ons dit opgedragen."
Ook Mohammed heeft zich schuldig gemaakt aan genocide en zei ook: "Allah heeft het mij opgedragen."
Wel, dat doet mij denken aan al die schizofrenen die iemand vermoorden en zeggen: "Ik heb gods stem gehoord en hij heeft mij opgedragen om die moord te plegen."
In werkelijkheid is het dus: een godsbeeld gebruiken om onnoemelijke misdaden goed te praten.
Als god spreekt roept hij blijkbaar op om het kwade te doen.
Sorry, maar dit godsbeeld is abominabel.
Zoals wijlen de psychiater Thomas Szasz opmerkte: "Schizofrenen horen zogenaamd de stem van god. Maar die god geeft altijd opdracht om het kwade te doen! Nooit hoor je dat een schizofreen de opdracht krijgt van zijn stem om iets goed te doen."
Het is het goedpraten van boosaardig, psychopathisch, destructief gedrag.
Daarom zeg ik dat het denkvermogen, van de mens een krankzinnige aap, gemaakt heeft.
En toch weet ik uit eigen ervaring dat je voor het goede kunt kiezen. Maar dan moet je ervaren wat liefde is.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Ja, in het O.T. lijkt het erop dat we te doen hebben met een God die wraakzuchtig en boosaardig is. Hij liet bijvoorbeeld niet alleen de Israëlieten het 'beloofde land' innemen, ze moesten ook het volk uitroeïen, vrouwen en kinderen inbegrepen en zelfs de dieren werden niet gespaard !Vesselin schreef:Wat mij vreselijk irriteert bij dat godsbeeld in het Oude Testament - wat niets anders is dan de Joodse Thora in een iets andere schikking - is dat het gebruikt wordt om vreselijke misdaden goed te praten.
Men kan zich de vraag stellen waarom God deze dingen toelaat ?
We horen vaak klachten dat als er een God zou bestaan, Hij geen kwaad zou toestaan. Maar dit is nu juist waarom God de Kanaänieten liet uitroeIen omdat ze zich bezighielden met gruwelijkheden, zoals hun kinderen in het vuur offeren aan afgoden, sex hadden met dieren, deden aan incest, tovenarij, hekserij, occultisme...... maar ook ze zich niet wilden bekeren.
God liet deze volkeren vernietigen, er was geen ander alternatief !
In het voorbeeld van Sodom en Gomorra waren die steden zo slecht dat God besloot ze te vernietigen. In Sodom gingen mannen, jong en oud naar het huis van Lot en eisten dat de mannen, die als gast bij Lot waren, buiten zouden komen om er sex mee te hebben. Zij probeerden zelfs de deur in te beuken.
In Genesis 18:17-33 lezen we dat Abraham zich tot God richt en vroeg om Sodom te sparen indien hij 10 rechtvaardigen in de stad zou vinden. God stemde er mee in, maar Abraham vond geen 10 rechtvaardigen ! Maar toch zorgt God er voor dat de recthvaardige Lot met zijn familie ver weg van de stad gebracht werden vóór de vernietiging.
Er zijn nog voorbeelden zoals van Rahab, die gered werd en zelfs een zoon baart, Boaz, een voorouder van David ! (Jozua : 6)
Wat men ook wil beweren, God is een rechtvaardige God, daarom stond Hij het kwaad in de tijd van de Israëlieten niet toe !
De Israëlieten zelf werden met de dood gestraft als ze zich van God afkeerden maar werden gezegend als zij terug tot God keerden.
Voorbeelden genoeg in het O.T.
-
Voor mij is het genocide plegen om andermans grondgebied te kunnen inpikken en dat dan goedpraten met te zeggen: "wij doen dat in de naam van god". Een smoes door een roofzuchtige stam bedacht.
En wat met de tijd van nu? Al de abominaties die ge daar opnoemt zijn nog altijd aan de gang, maar nu laat god begaan?
Leg me dat eens uit.
Is uw god van tactiek veranderd?
En wat met de tijd van nu? Al de abominaties die ge daar opnoemt zijn nog altijd aan de gang, maar nu laat god begaan?
Leg me dat eens uit.
-
De grootste, meest schaamteloze, genocide-plegers zijn wellicht de Romeinen geweest. Maar die hebben er geen god bij gesleurd om hun gewelddadige veroveringen goed te praten.
Als gij gelukkig zijt met uw godsbeeld... veel plezier er mee.
Ik vind het een afschuwelijke abominatie!
Als gij gelukkig zijt met uw godsbeeld... veel plezier er mee.
Ik vind het een afschuwelijke abominatie!
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dit heeft nooit plaats gevonden en is een puur verzinsel. Dit is een wetenschappelijke vaststelling. Kan je nu voor een koopje nalezen in dit boek :bluevelvet schreef: Ja, in het O.T. lijkt het erop dat we te doen hebben met een God die wraakzuchtig en boosaardig is. Hij liet bijvoorbeeld niet alleen de Israëlieten het 'beloofde land' innemen, ze moesten ook het volk uitroeïen, vrouwen en kinderen inbegrepen en zelfs de dieren werden niet gespaard !
http://www.hetmartyrium.nl/boek/de-bijb ... erman/8975
Zelfde sprookje.In het voorbeeld van Sodom en Gomorra waren die steden zo slecht dat God besloot ze te vernietigen. In Sodom gingen mannen, jong en oud naar het huis van Lot en eisten dat de mannen, die als gast bij Lot waren, buiten zouden komen om er sex mee te hebben. Zij probeerden zelfs de deur in te beuken.
In Genesis 18:17-33 lezen we dat Abraham zich tot God richt en vroeg om Sodom te sparen indien hij 10 rechtvaardigen in de stad zou vinden. God stemde er mee in, maar Abraham vond geen 10 rechtvaardigen ! Maar toch zorgt God er voor dat de recthvaardige Lot met zijn familie ver weg van de stad gebracht werden vóór de vernietiging.
Die goddelijke moord-en-doodslagen zijn indianenverhalen om indruk te maken op de onderdanen en ook hun vijanden.
Buiten jouw Bijbel heb je geen poot om op te staan.
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Ik weiger te geloven in de sadistische, moordlustige, gewelddadige god zoals beschreven in dat oude testament, dus ik weiger te geloven in de interpretatie van de teksten van de bijbel. Ik weiger te geloven in een externe godheid die de touwtjes in handen heeft en mensen en dieren naar zijn pijpen laat dansen...
Ik geloof daarentegen in het leven,, zowel in al zijn gemanifesteerde vormen als ongemanifesteerd. Als je dat God wil noemen, of Brahma, of Bron, of Al... of wat dan ook.... mij niet gelaten ik struikel niet over benamingen. What's in a name. Ik geloof in de stroom die het leven is en in de goedheid die in iedere mens aanwezig is. Ik geloof in het potentieel dat in iedere mens leeft om zijn echte aard te beleven : god.
Ik geloof daarentegen in het leven,, zowel in al zijn gemanifesteerde vormen als ongemanifesteerd. Als je dat God wil noemen, of Brahma, of Bron, of Al... of wat dan ook.... mij niet gelaten ik struikel niet over benamingen. What's in a name. Ik geloof in de stroom die het leven is en in de goedheid die in iedere mens aanwezig is. Ik geloof in het potentieel dat in iedere mens leeft om zijn echte aard te beleven : god.
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Maar wat wil je Vesselin ? Dat God hier en daar ingrijpt ? Dan zou hij partijdig zijn en dat is God niet !Vesselin schreef:Voor mij is het genocide plegen om andermans grondgebied te kunnen inpikken en dat dan goedpraten met te zeggen: "wij doen dat in de naam van god". Een smoes door een roofzuchtige stam bedacht.
Leg me dat eens uit.
Alleen al dat mensen het een onrecht vinden als er onschuldige slachtoffers vallen is een bewijs dat we gevoel voor rechtvaardigheid in ons hebben, een eigenschap van God. Dat Hij mensen hun eigen gang laat gaan is omdat Hij ons een vrije wil heeft gegeven en wij geen robotten zijn ! Ieder heeft de keuze : kiezen voor Hem of tegen Hem ! Hetgeen gebeurt is te wijten aan de mens zelf ! Daar heeft God geen schuld aan. Zelfs Jezus volgelingen werden gemarteld en gedood, omdat zij de Romeinse afgoden niet eerden en een nieuw koninkrijk predikten. Was dat naar de stem van hun afgoden dat de Romeinen toen luisterden
Maar ..... God laat tijdelijk het kwaad toe, er komt een dag dat Hij zal oordelen over gans de mensheid. Het kan ons toeschijnen dat God langzaam is, waar wacht hij op, kunnen we ons afvragen. Wij zien in veel bijvelverhalen dat God geduld oefent tot de maat 'vol' is ! Dat hebben we gezien in verband met de zondvloed in Gen. 6:5, 7, en hij de rechtvaardige Noach en zijn familie van de zondvloed bespaarde. Hiermede toont God zijn oprechtheidsgevoel !
Wij hebben het voorbeeld van Jona die enigszins mistroost was omdat God de stad Nineve niet vernietigde zoals hij eerder had aangekondigd. Waarom niet ? God toonde genade omdat de stad van 120.000 inwoners zich bekeerden. God argumenteert zelfs met Jona omdat Jona zo harteloos leek te zijn. (Jona: 4)
Wanneer God zijn barmhartigheid betoont lijken de meesten hier liever geen commentaar op te geven, maar anderzijds zijn zij wel rad van tong om God te beschimpen, of te verwijten als Hij slechterikken vernietigt. Of ken jij de barbaarsche geschiedenis niet van de Kanaänieten ?
De grootste wens van God is echter dat de mens zich afkeert van het slechte en gelukkig mag leven (Ezechiel 18:23)
Uit Gods Woord kunnen we vertrouwen dat het kwaand niet zal blijven duren !