Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Reini

18 okt 2014, 19:48

Ik heb in ieder geval angst voor de dood, niet om wat eventueel erna zou komen, maar omdat ik op dit moment heel graag nog wat jaren aan mijn leven wil toevoegen.
Hierna is het immers fini.

socrates

18 okt 2014, 19:50

Reini schreef:Ik heb in ieder geval angst voor de dood, niet om wat eventueel erna zou komen, maar omdat ik op dit moment heel graag nog wat jaren aan mijn leven wil toevoegen.
En kan die angst er dan voor zorgen dat je inderdaad nog wat jaartjes extra krijgt ? Ik zou eerder denken het omgekeerde; elke irrationele angst (fobie) kan enkel levenverkortend werken.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

18 okt 2014, 20:08

socrates schreef:
Reini schreef:Ik heb in ieder geval angst voor de dood, niet om wat eventueel erna zou komen, maar omdat ik op dit moment heel graag nog wat jaren aan mijn leven wil toevoegen.
En kan die angst er dan voor zorgen dat je inderdaad nog wat jaartjes extra krijgt ? Ik zou eerder denken het omgekeerde; elke irrationele angst (fobie) kan enkel levenverkortend werken.
Die angst zal misschien zorgen dat ik voorzichtig blijf om bv. geen ongeluk te krijgen.
Angst voor een zware ziekte heb ik niet, omdat je dat amper kan voorkomen.
Je hoopt dan op het beste.

fotofant

19 okt 2014, 12:58

Mindfulness afschilderen als alleen maar slogans is kort door de bocht. Het is aandachtig aanwezig zijn in dit leven. het is niet als een laagje lak dat je boven op je leven smeert door een paar zinnen te herhalen maar door dagelijkse meditatie (en dat kan een totaal andere vorm van meditatie zijn dan deze die in mindfulness cursussen wordt aangeleerd) kweek je een levenshouding aan waardoor je met je beide benen op de grond en in het leven staat, het lost je problemen niet op, je leert wel je grenzen kennen. Als prettig nevenverschijnsel ervaar je dat eventuele angst vermindert, dat je je beter in je vel begint te voelen. Dokters zijn het er meestal over eens dat het het zelf-genezend vermogen van patiënten verhoogt en een hulp kan zijn om zware therapieën beter te doorstaan. Als kankerpatiënt (eigenlijk mag ik bijna zeggen ex) weet ik waarover ik hier spreek. Het is trouwens niet voor niets dat een aantal ziekenfondsen cursussen mindfulness en meditatie aan chronische zieken aanbiedt. Het zou wel interessant zijn om na te gaan wat dat met de hormoonhuishouding van het lichaam doet.
elk moment is belangrijk

socrates

19 okt 2014, 14:42

Ik denk dat het fundamenteel, hoe dan ook, via hormonenstroom of anders, je houding tegenover de dood en dus het leven, verbetert. Verbetert in die zin dat de sterfelijkheidsgedachte je niet meer domineert. Dat je met andere woorden vrij bent om het gevaarlijke leven toch te leven; leven leidt immers onafwendbaar tot de dood. Die dood die eigenlijk begint bij je geboorte. Maar bedenk dat je al miljoenen jaren dood bent geweest alvorens hier te verschijnen en dat niemand dat erg vindt, jij en ik incluis. Hoe zou heet dan erger zijn om hier na een kort verblijf weer voor miljoenen jaren te verdwijnen ? Tegenwoordig zou met zogenaamde functionele MRIscans, het emotionele gebeuren, in het neuraal systeem kunnen worden aangetoond.

Silver Wolf

19 okt 2014, 17:26

Of het nu over mentale angst, stress, depressie, burn-out enz... gaat, wil ik graag toelichten, dat ik zowel de zoölogische benadering van de mens als de spirituele visie heb bekeken, in o.a. "De naakte aap" & "De naakte mens", (Desmond Morris) "Handboek voor hoger bewustzijn" (Ken Keyes) "Ik ben O.K., jij bent O.K." (Thomas Harris) "De naakte Ziel" (M. Eysenck & F. Musch) en ook twee boeken over Mindfulness (David Dewulf).
Men kan indien nodig en/of gewenst aan zichzelf sleutelen, door het geheugen aan te dikken met al die boekenwijsheid. Maar...een mens leeft niet onder een stolp en wordt geconfronteerd met al die anderen om zich heen. Binnen een groepje kan het best aangenaam zijn, om op den duur bijna gelijkgestelde zielen te ontmoeten en zich daardoor gesterkt te voelen. Maar daarna wacht de buitenwereld, die niet deelnam aan die groep-sessie(s).

Tenslotte mag en kan men hoog opdraven met het begrip MENS. En dit zoogdier een bijna verheven status toekennen. Maar wanneer dat wezen oog in oog staat met het eerste beste roofdier, zakt heel dat gedweep met allerlei wijze en doordachte uitspraken, leuzen en zegswijzen als een pudding in elkaar. En... zelfs een letterlijk onooglijk klein virusje, krijgt die o zo superieure mens eronder. (Ebola, Aids e.d.)

sw

Silver Wolf

19 okt 2014, 17:45

socrates schreef:Ik denk dat het fundamenteel, hoe dan ook, via hormonenstroom of anders, je houding tegenover de dood en dus het leven, verbetert. Verbetert in die zin dat de sterfelijkheidsgedachte je niet meer domineert. Dat je met andere woorden vrij bent om het gevaarlijke leven toch te leven; leven leidt immers onafwendbaar tot de dood. Die dood die eigenlijk begint bij je geboorte. Maar bedenk dat je al miljoenen jaren dood bent geweest alvorens hier te verschijnen en dat niemand dat erg vindt, jij en ik incluis. Hoe zou heet dan erger zijn om hier na een kort verblijf weer voor miljoenen jaren te verdwijnen ? Tegenwoordig zou met zogenaamde functionele MRIscans, het emotionele gebeuren, in het neuraal systeem kunnen worden aangetoond.
Wanneer men als wegwerverpakking van het DNA, dit laatstgenoemde heeft doorgegeven, mag de taak als volbracht beschouwd worden. Niet voor niets doorloopt men de stadia van onwetend en heel kwetsbaar wezentje naar de puberteit. Om binnen de geslachtsrijpe periode een partner te zoeken en vinden, om het behoud van de soort waartoe men behoort een duwtje te geven.
- Hoewel de toe te juichen solidaire en/of empathische inzet, om de natuurlijke selectie (survival of the fittest) een hak te zetten, (via medicatie en andere ingrepen) stilaan tot een overbevolking gaat leiden die de soort in z'n totaliteit bedreigt. -

Tijdens de meno- en/of peno- pauze takelt het niet meer voor voortplanting beschikbare lichaam af. (De gestoorde functie van de telomerase en het RNA laat ik even buiten beschouwing)
Logisch dat er tijd van komen en een tijd van gaan is.
Mogelijk moeten we als mens ons niet zozeer met een boom vergelijken, maar meer bescheiden met een blad dat nu het herfst is ook los moet laten...

sw

socrates

19 okt 2014, 17:46

Silver Wolf schreef:Of het nu over mentale angst, stress, depressie, burn-out enz... gaat, wil ik graag toelichten, dat ik zowel de zoölogische benadering van de mens als de spirituele visie heb bekeken, in o.a. "De naakte aap" & "De naakte mens", (Desmond Morris) "Handboek voor hoger bewustzijn" (Ken Keyes) "Ik ben O.K., jij bent O.K." (Thomas Harris) "De naakte Ziel" (M. Eysenck & F. Musch) en ook twee boeken over Mindfulness (David Dewulf).
Men kan indien nodig en/of gewenst aan zichzelf sleutelen, door het geheugen aan te dikken met al die boekenwijsheid. Maar...een mens leeft niet onder een stolp en wordt geconfronteerd met al die anderen om zich heen. Binnen een groepje kan het best aangenaam zijn, om op den duur bijna gelijkgestelde zielen te ontmoeten en zich daardoor gesterkt te voelen. Maar daarna wacht de buitenwereld, die niet deelnam aan die groep-sessie(s).

Tenslotte mag en kan men hoog opdraven met het begrip MENS. En dit zoogdier een bijna verheven status toekennen. Maar wanneer dat wezen oog in oog staat met het eerste beste roofdier, zakt heel dat gedweep met allerlei wijze en doordachte uitspraken, leuzen en zegswijzen als een pudding in elkaar. En... zelfs een letterlijk onooglijk klein virusje, krijgt die o zo superieure mens eronder. (Ebola, Aids e.d.)

sw
Zoals alle menselijke begrippen, is het concept"superieur" een relatief begrip. Vooral de gelovigen wilden dit benadrukken omdat zij het product zouden zijn van een goddelijk wezen. Behalve zijn toevallig ontstane superbrein, is de mens een van de zwakkere diersoorten; Eentje die, zoals de honden, verleerd heeft om in de natuur te overleven. Enkel als dieren buiten hun natuurlijke habitat worden opgesloten kunnen ook bij hen een soort neurotische gedragingen worden waargenomen. In hun natuurlijke staat is het begrip mentale angst hen zeker onbekend.
Mensen zijn zonder enige twijfel ook kuddedieren, vandaar dat zij zich goed voelen in groepen, als een weide evenwel is afgegraasd wordt er verlangend uitgekeken naar die van een andere kudde. Maar geen nood, ook dat wordt via het brein geregeld. Er worden afspraken gemaakt rond spelregels voor bijvoorbeeld een oorlog. Bij de slimste dieren wordt gewoon wat gedreigd en gaat de zwakste die dat inziet, er zonder kleerscheuren vandoor. Hij kiest dan het hazenpad. (Waar ook wel eens konijnen hoppen)

janx

19 okt 2014, 21:49

Silver wolf schreef:Mogelijk moeten we als mens ons niet zozeer met een boom vergelijken, maar meer bescheiden met een blad dat nu het herfst is ook los moet laten...

Zeker, echter de boom zelf bezit die levensenergie voor al die bladeren waaruit de boom zijn levens energie terug trekt wegens de veranderde levensomstandigheden maar mochten die omstandigheden weer voldoen om nieuwe bladeren aan te zetten dan zal dat door het eigen ontwakende levensenergie gebeuren.
Dus enkel het blad zelf is opgelost maar niet die enrgie die het blad het leven gaf dit ter eigen manifestatie en verruiming.
Mogelijk kan je het ook zo enigszins vergelijken.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

19 okt 2014, 23:19

Voor mij is de boom te vergelijken met ons lichaam, die zorgt dat het brein voedsel krijgt, en zo kan werken.
Volgens de wetenschap klopt die redenering toch.

janx

20 okt 2014, 01:17

Reini schreef:Voor mij is de boom te vergelijken met ons lichaam, die zorgt dat het brein voedsel krijgt, en zo kan werken.
Volgens de wetenschap klopt die redenering toch.
De wetenschap heeft geen antwoord op hetgeen wat levensenergie nu precies is zij kent enkel dat wat het voortbrengt zoals o.a. het lichaam van de mens, dat net als elk ander levende organischme zich moet voeden ter instandhouding. Echter de wetenschap ziet het nog enkel als een atomisch stelsel met al haar eigenschappen. Men is al eeuwen opzoek wat nu eigenlijk 'leven' is maar het nog steeds niet kunnen ontdekken anders dan wat het doet of voortbrengt en als het 'leven' uit de materie verdwijnt deze materie uiteenvalt en/of overgaat in een andere samenstelling. Dan is het 'leven' niet meer aantoonbaar voor de wetenschap en dus bestaat het voor haar niet meer.
En soms valt er geen brein te voeden wegens het ontbreken van een brein toch weet het lichaam zich tijdens zijn levensduur "als een normaal lichaam met brein" te funktioneren.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf

20 okt 2014, 06:48

:arrow:
Laatst gewijzigd door Silver Wolf op 21 okt 2014, 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Reini

20 okt 2014, 10:10

Ondanks alle meningsverschillen worden hier, gelukkig, nog prachtige woorden neergezet .
Bedankt SW.
Zeker niet verwijderen.

YYZ

20 okt 2014, 15:25

Reini schreef:Ondanks alle meningsverschillen worden hier, gelukkig, nog prachtige woorden neergezet .
Bedankt SW.
Zeker niet verwijderen.
Ja, het gemis wordt transparant en kan makkelijk gemeten worden, het is dat wat aan de oppervlakte verschijnt en onze afschuw wekt. Logischerwijs geldt dat niet voor iedereen waardoor het menselijke groeipotentieel onderwerp wordt van debat.

socrates

20 okt 2014, 17:50

YYZ schreef:
Reini schreef:Ondanks alle meningsverschillen worden hier, gelukkig, nog prachtige woorden neergezet .
Bedankt SW.
Zeker niet verwijderen.
Ja, het gemis wordt transparant en kan makkelijk gemeten worden, het is dat wat aan de oppervlakte verschijnt en onze afschuw wekt. Logischerwijs geldt dat niet voor iedereen waardoor het menselijke groeipotentieel onderwerp wordt van debat.
Dit moet wel codetaal zijn. Ik ben er niet in geslaagd het verband tussen deze twee bijdragen te ontdekken.