IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates

18 okt 2014, 21:43

Maar hij heeft er wel duizenden jaren over gedaan vooraleer hij eindelijk in het jaar 1, tot dat inzicht is gekomen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

janx

19 okt 2014, 21:27

werefoew schreef:Waarom wij naar de aarde kwamen .
En wat is uwer eigen denken daarover werefoef?
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx

19 okt 2014, 21:29

socrates schreef:Maar hij heeft er wel duizenden jaren over gedaan vooraleer hij eindelijk in het jaar 1, tot dat inzicht is gekomen.
Misschien heeft u daar ook een gedachte over wat de oorzaak daarvan is geweest?

socrates

19 okt 2014, 21:44

janx schreef:
socrates schreef:Maar hij heeft er wel duizenden jaren over gedaan vooraleer hij eindelijk in het jaar 1, tot dat inzicht is gekomen.
Misschien heeft u daar ook een gedachte over wat de oorzaak daarvan is geweest?
Als de heer Jezus door zijn vader (weduwenaar ?) hier naartoe zou zijn gestuurd, waarom heeft dat dan zo lang geduurd voor hij eindelijk in het jaar 1 hier is beland ? De mensen leefden toch al in zonde sinds Eva die appel niet kon laten hangen ? Adam was dan nog zo'n naïeve soort nieuwe man die onnozel genoeg was om er zelf ook in te bijten. Alsof ze daar honger zouden hebben gehad.
Misschien was er in het universum eerder nog niet genoeg brandstof te vinden om een raket naar Nazaret te kunnen sturen. Niemand gelooft toch dat die duif die oneindige afstand heeft kunnen overbruggen ? Het was wel een blauwe geschelpte maar dat verandert niets aan de afstand.
Toch een vreemd allegaartje daarboven; een Vader, een zoon en een duif; geen moeder. De zoon en de duif zijn naar de aarde gekomen, de vader heeft hier volgens de heilige boeken, zelf nog nooit een voet gezet. Hoogstens heeft hij lang geleden vanop zijn verheven troon tegen een paar aardlingen gesproken, bv. de houtbewerker Noë, of de stamoverste Mozes, of de gevaarlijke vader Abraham.(Nee niet die van de Smurfen)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

19 okt 2014, 23:55

Bedankt Soc.
zo uitgelegd , kan het eindelijk gaan doordringen wat voor onnozel sprookje die bijbel is.
En zoals het sprookjes betaamt, vol van geweld, angstaanjagend, bevreemdend, tot de uiteindelijke goede afloop voor de braven.
De rijstpap met de gouden lepels , die je mag nuttigen naast de hoofdpersoon in het grote boek. Voor eeuwig en altijd.

janx

20 okt 2014, 00:50

:lol: :lol: :lol: inderdaad socrates, de bijbel geeft absoluut geen geloofwaardig verhaal Socrates.

bluevelvet

20 okt 2014, 16:20

janx schreef:Uit:
http://geheimenindebijbel.nl/karmaenrei ... gpag1.html

Met de inhoud van de hier getoonde stukjes kan ik, persoonlijk, mee instemmen wat echter niet wil zeggen dat ik het eens ben met de gehele inhoud van de site.
Maar opzich is het wel een begin om bijbelvolgers misschien eens te laten nadenken.
Beste janx,
Geloof je echt dat uit de bijbel stukken in verband met reïncarnatieteksten werden weggelaten ? Dan waren het geen al te slimme personen die dat gedaan hebben, want dan zouden er heel wat meer teksten moeten weggelaten worden. O.a. Num : 6:6 - Jozua 11:11 - Ezechiel 18:4,20 - Pred. 3:19 - Pred. 9:10 ... en nog veel meer teksten die het over de ziel hebben als levende mens en dier. Mens en dier ondergaan hetzelfde lot.

Mensen hebben altijd het verlangen gehad om te blijven leven en willen meer en meer de toekomst kennen. Waarom mensen dit diep verlangen hebben staat uitgelegd in de bijbel in Pred. 3:11 : "Hij heeft ook de eeuwigheid gelegd in het hart van den mens".

Als men gelooft in reïncarnatie gaat bij de dood de ziel over naar een beter bestaan of naar een bestaan in een dier naar gelang hij min of meer goede of slechte daden gedaan heeft. De mens kan dan opnieuw lijden en dood ondergaan.....
Staat ons werkelijk zo een toekomst te wachten ?
Volgens de bijbel is mens en dier een levende ziel, en bijgevolg blijft er niets meer over na de dood om in een ander lichaam over te gaan ! Indien de mens berouw heeft zal God hem zijn zonden vergeven en voorziet Hij in een opstanding van de doden, ttz. dezelfde persoonlijkheid die weer tot leven komt. Ziekte en lijden zullen verdwenen zijn. Dit is een geheel andere hoop dan de hoop die reïncarnatie je geeft. Bij de dood van je familieleden hoef je bv. niet naar een kind te zoeken rondom u om je dode familieverwanten erin terug te vinden :idea:

Je mag over het volgende ook eens nadenken !
Waarom zou reïncarnatie nodig zijn ? Verwacht jij in een beter leven terecht te komen na je dood ? Hoe kun je daar zekerheid van hebben ?
Hebt u herinneringen of bijzonderheden aan uw vorig leven ? Dat zou wel moeten nietwaar, wil je uw eerdere fouten verbeteren om een beter leven te leiden !
Hoe kan je uw lot verbeteren als je een slecht geheugen zoudt hebben en niet meer weet wat je vorig leven inhield ?
Je bent van mening dat alleen betere mensen weer als mens geboren worden, maar hoe komt het dan dat de wereld er niet beter van wordt :roll:

bluevelvet

20 okt 2014, 16:50

werewoef schreef:Heb zojuist een boekje gelezen van Hans Stolp :

Karma, Reincarnatie en Christelijk geloof .
Hij heeft het over inzicht in karma en reincarnatie dat meer nieuwe kansen zou geven voor het christelijk geloof in onze tijd .

Persoonlijk kben ik van oordeel dat de Heer Jezus voor tweeduiznd jaar, heeel goed wist wat karma betekende .

mvg-werewoef
Als zijn boeken geïnspireerd zijn op de bijbel is het misschien interessant daar over te lezen. Nochtans geeft de bijbel nergens een aanduiding voor geloof in wedergeboorte. Zoals ik al uitlegde is de ziel de levende persoon zelf en kan er bijgevolg geen reïncarnatie plaats vinden.
Het geloof in reïncarnatie lijkt mij zo ingewikkeld en oneerlijk terwijl het christelijk geloof veel simpeler is. Mens en dier gaan dood, en na de dood is er niets meer. Iedereen die geloof hecht in God de Schepper en zijn zoon Jezus Christus kan eeuwig leven hebben! Maar God dwingt niemand ! Waar is de moeilijkheid om te begrijpen :?:
:arrow: Wat wil je nog meer ?

bluevelvet

20 okt 2014, 16:58

Welk inzicht ? Waarom denk je dat er haast bij was :roll:
Och, wat is een leven van 70 à 80 jaar vergeleken bij de eeuwigheid van onze Schepper nietwaar ?

Van zodra de mens gezondigd had heeft God een plan voorzien om de zonden van de mens vrij te kopen. Reeds in het eerste bijbelboek vind je de tekst : zie Genesis 3:15.

In al die jaren heeft de mens aangetoond dat hij niet waardig is zijn schreden te zetten zonder geloof in God. En wat is het resultaat ? We stevenen op een massavernieting af :!:

Gelukkig zegt God dat hij de aarde gemaakt heeft om bewoond te worden en dat hij diegenen zal vernietigen die de aarde willen vernietigen.

janx

21 okt 2014, 21:59

bluevelvet schreef:Hebt u herinneringen of bijzonderheden aan uw vorig leven ?
ik weet dat er velen zijn die reincarnatie zien als enkel het weer terug komen in het lichaam zoals je was. Nu, dat is niet zo.
Het leventje wat je bent wordt, na een rustperiode, weer aangetrokken door de moeder in samenwerking met de vader indien dat voor je nodig is en bouwt zich weer een lichaam op gebruikmakend van de vader en moederlijke lichamelijke eigenschappen die aanwezig zijn in het genetisch materiaal daarvan.
En dat gebeurt niet direct na je lichamelijke dood maar na een geruime tijd. Je kunt dan denken in de grote van tientallen tot honderden jaren.
Waar is het leventje dan wel gedurende die tijd vraag jij je dan af?
Dat leventje is als het ware diep slapend in een ruimte, los van de de materie, waar geen bewustzijn mogelijk is.
Alle informatie tijdens je aardse geleefde leven zijn 'als gevoelens' nog steeds aanwezig echter je bent je daar niet meer bewust van, gelijk als dat van een diepe slaap tijdens je aardse leven. Als je uit die aardse slaap wakker wordt, dus je weer bewust gaat worden van alles, je gevoelens ontwaakt weer, en je kunt je weer gaan uiten doormiddel van klanken of lichaamsbewegingen en/of gezichtsuitdrukkingen.
Maar stel eens dat je honderden jaren geslapen hebt, dus geen bewust gevoelsleven gedurende die tijd hebt ervaren, dan denk ik dat je gevoelsleven ook meer tijd nodig heeft om te ontwaken en je zal tevens weer moet leren spreken, lopen enz enz. immers spreken is in feite een uiting van je gevoelens. En heb je dan geen woorden meer als kennis, dan zal je je enkel kunnen uiten door onverstaanbare klanken zoals een baby doet voordat deze woordje heeft geleerd met de daarbij behorende gevoels betekenis zoals b.v. het woordje mamma (geborgenheid, warmte en voeding). Alle nog niet te benoemde gevoelens uiten baby's als b.v. huilen en/of krijsen ( sommige volwassen doen dit nog als men het gevoelsleven niet kan uiten in woorden).
Mijn zienswijze geef ik enkel om je te laten beseffen dat wedergeboren worden niet betekend dat je automatisch een directe parate kennis hebt voor het uiten en begrijpen van je dan nieuwe omgeving waarin je komt. Dat heeft tijd nodig om van je eigen gevoelens weer bewust te worden en te uiten dmv van aangeleerde klankenkleur wat we taal noemen, welke klanken of taalsoort het ook is.

bluevelvet schreef: Waarom zou reïncarnatie nodig zijn ?
Ik zal proberen mijn denken (gevoelswerking) daarover te geven in lettersymbolen wat bij jouw a.h.w. klanken genereert die gekoppeld zijn aan je gevoelens die niet per definitie indentiek zijn aan die van de mijne.

Waarom nodig vraag je, dit geeft bij jouw al direct ongeloof als ik je mijn denken daarover geef omreden dat jij je vastbijt in de gegevens van je bijbel en je zelf geen ruimte toestaat voor andere overwegingen.
Maar goed, ik geef het je voor zover ik denk dat het kan.

Voor het begin van alles, er was geen leven geen kosmos niets van alles, enkel dat wat de Bron is van alles. Niet te begrijpen door de mens, tot op heden, wat dat inhoud en is.
Die Bron is gaan werken, niemand weet het hoe en waarom, die werking is leven, is de Godheid om even in jouw termen te blijven. Het is niet van het ene op het andere moment tot een volledige uiting gekomen denk ik zelf dat zal zeker miljoenen jaren of tijdperken naar een toenemende werking maar dan manifesteert het en splitste zich in een niet te bevatten hoeveelheid als beginnende materie wat de wetenschap al heeft kunnen zichtbaar maken als een kleurenpalet dit omstreeks een seconde na, wat de wetenschap als de 'big bang' aanduid.
Afbeelding
Dit is het begin van alles, vanuit hier is alles ontstaan en gevormd inclusief de mens.
Dit alles heeft een enorme hoeveelheid van evolutionaire tijdperken moeten doorgaan om te zijn wat het nu is en zo ook de mens, als leventje, als zelfstandig deeltje van dat waaruit alles is voortgekomen. Als een totaal miniem klein onbewust leventje is de mens aan zijn evolutie weg begonnen om zichzelf alles eigen te maken en te zijn als de volledige manifestatie van die Bron. En we zijn als leven, als aardse mens, er nog lang niet maar dat is niet erg of falend helemaal niet we zijn allen bezig hoe dan ook. Jij met de bijbel de ander met de wetenschap of kunsten en weer anderen enkel met het hedendaagse leven en door bezit te vergaren. Alles is ten dienste voor het vergaren van kennis wat het leven is en inhoud en wie en wat je bent.
Éen enkel leven kan dat niet is onmogelijk .... daarom zijn er vele levens te leven als menselijk leven en te ervaren om je potentiële vermogen naar een totaal bewustzijn te kunnen ontplooien wat noodzakelijk en onvermijdelijk is. De aarde is daarvoor de meest geschikte plaats om dat te kunnen aanvangen.
bluevelvet schreef: Verwacht jij in een beter leven terecht te komen na je dood ? Hoe kun je daar zekerheid van hebben ?
Ik heb geen zekerheid van een beter of slechter leven na mijn lichamelijke dood. Alles is afhangelijk wat ik heb gedaan of gelaten hebt in dit of vorige levens, en nu doet of laat, dat maakt het niveau van mijn levensgraad die ik nu bezit. En de onvermijdelijke wet van oorzaak en gevolg, vooroorzaakt door de keuzes die ik gemaakt heb of nu doet, zal mij daar brengen wat nodig is om mij de gelegenheid te geven tot een hogere ontwikkeling van mijn bewustzijn te doen komen ook al gaat het soms door zeer moeilijke en barre omstandigheden. Het is wat de mens zelf veroorzaakt voor zich zelf of naar de ander toe dit los van de natuurrampen die af en toe gebeuren omdat de aarde ook bezig is met haar evolutie proces.
bluevelvet schreef: Hebt u herinneringen of bijzonderheden aan uw vorig leven ? Dat zou wel moeten nietwaar, wil je uw eerdere fouten verbeteren om een beter leven te leiden !
Neen, niet de feitelijke herinneringen maar wel die gevoelens die het hebben veroorzaakt. Daarom ben ik nu die persoon zoals ik ben en handel naar mijn innerlijke gevoelsleven of kies er voor om het anders te doen dat is mijn vrijheid die ik heb als menselijk leven binnen de omstandigheden waarin ik mij nu bevind of zal gaan bevinden.
En gelukkig is die feitelijke herinnering niet aanwezig het zou een belemmering kunnen zijn om het nu anders te gaan doen als je beladen bent met schuldgevoel of hoge eigendunk die je had, goed of fout. Elk leven geeft een gelegenheid om je beter te kunnen ontplooien zonder voorgaande kennis echter in je onderbewustzijn als gevoel liggen ze wel en doen mee in je innerlijke overwegingen en daarmee in de bewuste besluitvorming.
bluevelvet schreef:Je bent van mening dat alleen betere mensen weer als mens geboren worden, maar hoe komt het dan dat de wereld er niet beter van wordt
?? waar haal je dat nu uit dat ik zo zou denken? Het is vaak juist veelal andersom. Vele mensen hebben iets recht te zetten en te ervaren wegens hun handelen in vorige levens.
En zeker zij die andere levens hebben vernietigd Die hebben zeker nog wat te vereffenen en te leren. En het doet er niet toe in welke omstandigheden je een mensenleven te vroeg beëindigd het is altijd tegen de levenswet gekeerd en dat zal elkeen weer in het reine moeten brengen. Dat is de feitelijke karma die je kunt opdoen en dat houd je vast aan de aarde. Dat is tevens de reden van de momentele grote hoeveelheid aan mensen op deze wereld als gevolg van de vele oorlogen die zijn gevoerd en helaas nu nog hier en daar plaats vinden. Een ieder die heeft gedood zal weer levens terug moeten schenken en zal daarvoor eerst moeten overgaan naar het moederlichaam waar een aantal leven voor nodig zijn. Die tussen fases zijn er in massa als je het wilt zien. Trouwens elk menselijk leven zal zowel het vader als het moederschap beleven omdat, zoals ik het zie, elk leven alles zal moeten doormaken om je alles eigen te kunnen maken dus zowel de vaderliefde- als de moederliefde te beleven en kennen en eigen te maken
Al het overige is wegens onwetendheid en kun je nu of later in andere omstandigheden weer vereffenen middels de opgedane ervaringen en dan te handelen. En bluevelvet, om dat elk mens bezig is met zijn/haar evolutie en we zijn niet allen gelijk daarin ja, dan is het nog steeds geen wereld van vrede en geluk maar als je het heel breed wil zien dan is het niet te ontkennen dat deze tijd al veel meer plekken heeft waar goedwillend mensen zijn die tegen elke vorm van geweld zijn en zich inspannen voor de mede mens. Ik denk het zal nog wel honderden jaren duren voor dat de massa zich dat heeft eigen gemaakt maar die tijd komt daar ben ik van overtuigt ondanks al het doem denken en geweld van tegenwoordig wat alles te maken heeft met bewustwording door de massa en de strijd van machthebbers om dat te willen onderdrukken en te misbruiken.
Zo zie ik het beste bluevelvet.

bluevelvet

22 okt 2014, 10:23

@ janx,
Oef, dat is een hele boterham !
Ik weet nog altijd niet waarom reïncarnatie nodig zou zijn !
Volgens het boeddhisme is het toch alleen een beter mens die terugkeert in een mens, en niet in een dier of plant. Daarom was ik van mening dat jij ook daarin gelooft. En om een beter leven te leiden is het net zoals bij christenen en andere gelovigen en d.i. : zich te houden aan geboden en wetten of anders gezegd : heb je naaste lief zoals je zelf ! Een gemeenschappelijke regel. Dan ben je met jezelf in het reine en tracht je geen kwaad te doen aan anderen. En voor sommigen lukt dat. Daarvoor heb je geen zeven levens nodig mijn gedacht, die geven je ook geen zekerheid dat je het nirvana zal bereiken. Daar staat tegenover dat wij volgens onze Schepper eeuwig leven kunnen hebben, en dan hebben wij al de tijd om kennis te vergaren en ons te ontplooien. Met dat eeuwig leven hebben wij de zekerheid dat er geen lijden meer zal zijn. Dat is voor mij de taal van de bijbel en dat is klare taal ! Het boeddhisme is meer zoiets als 'rond de pot draaien' en niet weten wat de uitkomst zal zijn. Gedurig leven in het onzekere, is al op zich een bron van lijden :idea: Is dat nou net niet wat het boeddhisme wil vermijden ?

janx

22 okt 2014, 10:56

bluevelvet schreef:@ janx,
Oef, dat is een hele boterham !
Ik weet nog altijd niet waarom reïncarnatie nodig zou zijn !
Het is je misschien ontgaan ik schreef;

Als een totaal miniem klein onbewust leventje is de mens aan zijn evolutie weg begonnen om zichzelf alles eigen te maken en te zijn als de volledige manifestatie van die Bron.

Het 'innerlijke' van de mens is die werkzaamheid van de bron en is dus deeltje daar van. Gelijk als het lichaam van een kind die door de ouders verwekt is met alle daarbij behorende lichamelijke eigenschappen. Het leventje de mens, is dus innerlijk (geestelijke) a.h.w. een kind van die Albron en even zoals de aarde mens haar kinderen wil groot brengen en te laten worden als de ouders zo zullen wij ooit eens zijn als die ons heeft voortgebracht.
Volgens het boeddhisme is het toch alleen een beter mens die terugkeert in een mens, en niet in een dier of plant. Daarom was ik van mening dat jij ook daarin gelooft. En om een beter leven te leiden is het net zoals bij christenen en andere gelovigen en d.i. : zich te houden aan geboden en wetten of anders gezegd : heb je naaste lief zoals je zelf ! Een gemeenschappelijke regel.
beste bluevelvet ik volg geen enkele stroming of religie probeer enkel het leven zelf te volgen en natuurlijk zal er hier en daar overeenkomsten te vinden zijn met allerlei denken en religies omdat alles met het leven en de mens te maken heeft.

Reini

23 okt 2014, 19:45

Janx,
Evenzo als BV is uw overtuiging een geloof. Een geloof dat de mens die sterft, zijn geest gaat overplanten in een nieuw leven.
Laat dit dan nog een mens zijn.
Vermits we allen zoogdieren zijn, moet dit dan ook toegepast worden op alle dieren, niet ?
Dieren hebben soms zulke geavanceerde eigenschappen waar wij alleen maar van kunnen dromen: gevoel, geur, smaak, spieren...
Alles om de voortplanting te verzekeren.
Maar telkens wordt slechts gewag gemaakt van het ras "mens", dat zich steeds kan vernieuwen.
Wat een ijdelheid, wat een zelfoverschatting !
Ook naast een schepper mogen plaatsnemen na het laatste oordeel, is weer een bewijs dat de mensensoort veel hoger zou staan dan al het andere op deze planeet.
Voor BV had ik nog dit: als een wezen werkelijk de mens zou geschapen hebben zoals verteld in de bijbel, waarom hem niet volmaakt geschapen, naar zijn beeld en gelijkenis ???
Neen, hij moest zonodig dat schepsel gaan uitdagen: "pas op manneke, eet geen appels van deze boom, of je gaat wat meemaken. "
Echt sprookjesmateriaal, wat het uiteraard ook is.

8)
Fazal

23 okt 2014, 20:06

Reini schreef: Voor BV had ik nog dit: als een wezen werkelijk de mens zou geschapen hebben zoals verteld in de bijbel, waarom hem niet volmaakt geschapen, naar zijn beeld en gelijkenis ???
Neen, hij moest zonodig dat schepsel gaan uitdagen: "pas op manneke, eet geen appels van deze boom, of je gaat wat meemaken. "
Echt sprookjesmateriaal, wat het uiteraard ook is
.
En zo is dat, en niet anders!!!

Als alwetend wezen, zal hij zeker geweten hebben wat Adam en Eva zouden doen!
Het was dus een spelletje, met slechts één winnaar! De schepper himself!
Hij zat er dus eigenlijk op te wachten om ertegen te kunnen optreden.

Neen! Daarom alleen al, kàn, zo'n wezen NIET bestaan!
Zodoende kan ik hem ook NIET beledigen, en hem van alles en nog wat beschuldigen, zoals de gelovigen dat wèl degelijk doen, zonder het eigenlijk goed te beseffen.!

Neenee! God 'zou' goed zijn ..., indien hij 'zou' bestaan! En volgens de gelovigen bestaat zo'n god dus wel!? Dat men het mij niet kwalijk neemt, dat ik dat niet begrijp! Alle bijbelstudenten en al hun energie dat zij eraan verspillen, ten spijt!

De bijbel is duidelijk een boek om ermee te slaan! En dat zullen de gelovigen niet laten. Een telefoonboek is er een hoofdkussen tegen.

janx

23 okt 2014, 22:25

Reini schreef:Janx,
Evenzo als BV is uw overtuiging een geloof. Een geloof dat de mens die sterft, zijn geest gaat overplanten in een nieuw leven.
En jouw overtuiging, is geen geloof dan? je hebt enkel het schijnbare voordeel dat je kunt zien als de hersenen niet meer werken dat het lichaam niet meer kan functioneren dit even afgezien van wat en hoe indien die mens geen hersenmassa heeft.
Laat dit dan nog een mens zijn.
Vermits we allen zoogdieren zijn, moet dit dan ook toegepast worden op alle dieren, niet ?
Dieren hebben soms zulke geavanceerde eigenschappen waar wij alleen maar van kunnen dromen: gevoel, geur, smaak, spieren...
Alles om de voortplanting te verzekeren.
Maar telkens wordt slechts gewag gemaakt van het ras "mens", dat zich steeds kan vernieuwen.
Wat een ijdelheid, wat een zelfoverschatting !
??? heb ik ooit gezegd dat het niet op toepassing is op alle zoogdieren ? Zeker is het dat zoogdieren ook reïncarneren is mijn denken. Waarom zou dat niet zo zijn? Enkel ik weet daar niet genoeg vanaf omdat het dierenrijk veel meer gecompliceerder is dan de menselijk levenswerking waar ik, al is het zeer bescheiden, wel enige inzicht in heb mogen verkrijgen.
Ook naast een schepper mogen plaatsnemen na het laatste oordeel, is weer een bewijs dat de mensensoort veel hoger zou staan dan al het andere op deze planeet.
Ik heb het idee dat je niet geheel mijn diverse schrijven goed leest en er als het ware diagonaal overheen gaat. Heb ik ooit gezegd dat dat de mens naast de schepper zal plaats nemen? Wat een onzin. In mijn optie de die schepper geen gestalte, of in wat dan ook, wat jij als schepper aanduid is niet zichtbaar is enkel die levenswerking wat alles heeft doen ontstaan in stand houd en doet voortgaan. Daar neem je geen plaats naast maar daar bevind je je in, of je dat wil of niet, je bent er zelf een zelfstandig deeltje van en in dat grote geheel.