Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

janx

23 okt 2014, 22:00

socrates schreef:Vast geloven in iets dat nog steeds niet als vaststaand wordt aangezien, kan toch soms gevaarlijke proporties aannemen. Mijn geheugen is helaas niet meer wat het ooit is geweest, maar ik meen mij te herinneren dat op de vraag :"Zou je bereid zijn iemand te doden als God je dat vroeg" EB bevestigend antwoordde. Ze zou er aan toegevoegd hebben dat "God dat toch nooit zou vragen." Als ik mij in deze van persoon zou hebben vergist, wil ik hier en nu alvast mijn oprechte verontschuldigingen aan EB aanbieden.
Ach weet je Socrates, er heeft nog nooit een god gesproken het zijn enkel mensen die dat doen en helaas zijn er duizenden die daar naar luister en overgaan tot het doden dat is veel dichterbij en beslist niet mythisch..wat wel mentale angsten gaat opleveren. Maar we zullen afwachten wat Ebenhaezer hierover te vertellen heeft.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

24 okt 2014, 19:56

SILVER WOLF , ik begrijp je ten volle , en kan mij jouw ellende goed voorstellen , dat zul je misschien raar vinden , maar een hele tijd geleden , schreef ik eens over een meisje die ik kende van 14 j. , die verkracht werd , en die door haar geloof in Jezus , die ellende te boven kwam , DAT MEISJE WAS IK ! Daarom dat ik jou niets kwalijk neem , alleen zou ik zeggen , stuur voortaan jou reactie niet naar mij , maar naar de Paus of de RKK , want ik hoor niet bij deze kerk .
Wat mij betreft , ik heb later alles kunnen vergeven en vergeten , alleen jouw en Rolija's uitingen deden er mij aan herinneren . Ik weet dat elke ellendegaard zijn oordeel niet kan ontlopen , omdat God rechtvaardig is .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

24 okt 2014, 20:08

Lieve LEAH , als het jou zo stoort dat ik schrijf over " Hij , de Heer Hem Zijn " , wil ik wel proberen die woorden niet te gebruiken , oké ?
Verder , wees er van overtuigt dat dergelijk gespuis niet in de hemel komt , daarom dat er ook een hel bestaat !

Ook ik zie God in de natuur , de dieren , de goede mensen en alles wat schoonheid uitstraalt , maar oók in Gods Woord . Hopelijk gun je mij dat laatste , ik ben trouwens heel blij dat je mijn geloof kunt respecteren , bedankt hoor !

ebenhaezer

24 okt 2014, 20:32

FAZAL , dat God KAN helpen weet ik uit eigen ervaring !
Weet je wat BIJGELOOF echt is ? Dat is het ware geloof verdraaien en er andere bedoelingen aan geven , voor eigen eer .

JANX , bedankt voor je begrip en respect , dat waardeer ik .
De God waarover ik spreek en geloof , is gewoon de SCHEPPER die alles tot leven bracht , dezelfde die anderen de HOOGE MACHT noemen , of de LEVENSWERKING zoals jij dat ziet .

YYZ , ja God zou inderdaad de Pensioenkas kunnen vullen , maar waarom zou God dat moeten doen ? Weet je nog dat onze Regering eens deze Kas plunderde om er andere zaken mee te doen ? Die Kas zou nu overvol moeten zijn , maar ... misschien toch jammer dat onze Schepper ALWETEND is !

Ja SOCRATES , jouw geheugen doet het nog goed , dat heb jij je nog goed herinnerd ! En dat zeg ik nog steeds ! , maar wat ik met dat gezegde bedoel , is gewoon dat ik Schepper God voor de 100 % kan vertrouwen , in God is geen kwaad te vinden ! Dààrom kan ik gerust ALLES doen wat mij gevraagd wordt . Begrijp je het nu wat beter ?
Ook nog bedankt voor je oprechte verontschuldigingen ! Je ziet , alles werkt mede ten goede !!!

socrates

24 okt 2014, 20:49

Ga in Vrede zei de pastoor aan het einde van de Mis, dat wens ik U ook toe mevrouw. Als er een hemel zou zijn, zou uw pluchen relaxzetel daar zeker al klaar zijn gezet.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

24 okt 2014, 20:51

="EB"FAZAL , dat God KAN helpen weet ik uit eigen ervaring !
Weet je wat BIJGELOOF echt is ? Dat is het ware geloof verdraaien en er andere bedoelingen aan geven , voor eigen eer .
Nee hoor! Dat is de waarheid onder ogen zien! Niet meer dan dat!
Zomaar in iets geloven zonder énig tastbaar bewijs, 'is' bijgeloof!
En over zoiets kan men sommige mensjes wijsmaken wat men wil, voor zolang en voor zover het maar in het kader van het verhaaltje past.

Ik geloof in de kosmische en aardse natuur, en in het automatisch zoeken naar evenwicht. Ik geloof absoluut niet dat daar een of ander hoger wezen de scepter over zwaait. Daar heb ik geen enkele reden voor.

En verder ..., ik geef nergens een andere bedoeling aan en verdraai helemaal niets, en dus al zéker NIET voor mijn eigen eer!

Het zijn jullie die de werkelijkheid verdraaien en- en door, steevast in spoken te 'blijven' geloven, niet ik! Ik zweef niet, ik sta met beide voeten op de grond, en met mijn verstand bovenaan. Alleen uit dat oogpunt kan je de werkelijkheid aanschouwen en zien zoals ze is, en anders hélemaal niet!
Laatst gewijzigd door Fazal op 24 okt 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

24 okt 2014, 21:01

Na haar verhaal over verkrachting te hebben gelezen, begrijp ik EB toch een stuk beter, denk ik. Ik zie nu in dat zij zich, na die traumatiserende ervaring, als een wanhopige drenkeling heeft vastgeklampt aan de eerste strohalm die op haar weg kwam. Een boodschap die haar moest toelaten die afschuwelijke ervaring als het ware te sublimeren. Dat werd dan het op haar maat gesneden geloof. Zo iemand kan je vergelijken met een verslaafde; enkel de gewilde dosis brengt soelaas, bij haar is dat het rotsvaste geloof in haar Heer. Dat werkt wellicht even goed als een placebo; daar ook hangt alles af van het vertrouwen dat de patient heeft in zijn dokter.
Fazal

24 okt 2014, 21:08

EB schreef:ik hoor niet bij déze kerk .
Tja, en alle kerken hebben- en iedere kerk afzonderlijk, heeft de waarheid in pacht.
Dat is zowat te vergelijken met de politiek. Daar moet je ook en zéker, niets van geloven. Ieder partij heeft zijn eigen waarheid. En ongelukkig genoeg zijn er ook die in een of andere partij steevast (blijven) geloven. Maar dan nog, die kan je tenminste zien. Meer nog, je krijgt er zelfs voortdurend mee te maken. Dus bestaan zij wel degelijk.
Helaas soms ..., vind ik wel!

Silver Wolf

25 okt 2014, 06:11

PLACEBO

De één steekt een konijnenpoot in de zak de ander hangt een hoefijzer boven de deur.... En er zijn ook mensen die een takje buxus laten besprenkelen door de pastoor en dat dan een jaar lang ergens in huis hangen, zodat er niks kan gebeuren...
Maar toch best niet in een overstromingsgebied gaan wonen...

Boven water enkele hocus pocus woorden uitspreken (al dan niet in het Latijn) en dan beweren dat het gewijd is en speciale krachten heeft of boven ongedesemd brood in de vorm van schijfjes ook een of andere formule bazelen, zou dan daar het vlees van een gekruisigd persoon die ooit in Nazareth woonde van maken.... Van wijn wordt dan via hetzelfde gegoochel het bloed van die arme sukkelaar gemaakt.
Tja, ik weet het wel het is louter symboliek. Maar wie als symboliek vlees van iemand wil nuttigen en zijn bloed drinken...die zou toch dringend enige hulp van een psychiater kunnen gebruiken. :?

Ik ga gewoon mijn ochtendritueel verder afwerken een boterhammetje nuttigen zonder veel tralala erbij. Mogelijk een dankwoord aan de bakker, die de voorbije nacht dat heerlijk geurende brood en ook koffiekoeken heeft gebakken :wink:

sw

Reini

25 okt 2014, 10:25

Symboliek, symboliek.... mijn oor.
Ons werd ten strengste verboden om in de hostie te bijten, er kon wel eens bloed uit druppelen.
We hebben het nog onlangs over gehad; dat dit ongedesemde stukje brood maar aan ons gehemelte bleef plakken.
Tot het wak genoeg was geworden om het in kunnen slikken.
EN ... we moesten te biechten geweest zijn, én we moesten nuchter zijn (en dan heb ik het niet over sterke drank) ....
Nu is de pastoor blij dat er enkelingen naar voren komen voor een hostie.
En wordt niet meer gevraagd of je wel te biechten ging en of je wel geen boterham achter de kiezen had.
Gisteren vertelde een vriendin nog dat ze flauw viel wegens lage bloedsuiker.
Kerkbezoek was echt wel heel plezant. :roll:

socrates

25 okt 2014, 10:55

In mijn parochie zou dat wonderbaarlijke zich nochtans echt hebben voltrokken. Net achter de communiebank hing aan de muur een reusachtig schilderij. Daarop zag men een knielende man die doelbewust op de hostie had gebeten en die op het hagelwitte kleed van de bank een vurig rood bloedspoor achterliet. Angstwekkend en strategisch opgehangen tafereel. Alle middelen waren goed om de mensen klein, dom en bang te houden. Dat was toen de functie van de hoogst geplaatste gezagdragers, het kerkelijke personeel. Wie zou die functie nu hebben overgenomen ?
Laatst gewijzigd door socrates op 25 okt 2014, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

janx

25 okt 2014, 11:43

Placebo.
Zeker, 'ik zal behagen' daar streeft vrijwel iedereen naar. De ene zeer bewust door het 'geven', de ander door het onbewust 'verlangend' te willen 'ontvangen en/of velen door het bewust te 'nemen'.
Geven, ontvangen en nemen. Drie zeer uiteenlopende betekenissen liggen opgesloten in die vreemde vormen wat we als letterteken aan duiden. Eigenlijk toch ook symbolieken die de geest of gevoel, zoals aanwezig in de mens, kunnen vertegenwoordigen?

YYZ

26 okt 2014, 16:46

ebenhaezer schreef:YYZ , ja God zou inderdaad de Pensioenkas kunnen vullen , maar waarom zou God dat moeten doen ? Weet je nog dat onze Regering eens deze Kas plunderde om er andere zaken mee te doen ? Die Kas zou nu overvol moeten zijn , maar ... misschien toch jammer dat onze Schepper ALWETEND is !
Help niet erg om mijn mentale angst aan een einde te brengen, het wordt daarentegen nog erger.

Silver Wolf

26 okt 2014, 17:18

Reini schreef: Symboliek, symboliek.... mijn oor.
Ons werd ten strengste verboden om in de hostie te bijten, er kon wel eens bloed uit druppelen.
. . . / . . .
Kerkbezoek was echt wel heel plezant. :roll:
Tja, dat van die hostie waar bloed uitkwam als ge erop beet werd ook aan onze kinderoortjes genaaid.
Maar een lokale pastoor deed overal nog een extra schepje bovenop.
Mogelijk geeft zo'n celibatair leven, voor mannen met een te hoog testosterongehalte, soms vreemde bijverschijnselen.

Zo stonden er mooie luxe-pluchen kerkstoelen op de eerste rijen, met een gegraveerd naamplaatje op. De Fons een kwajongen uit ons groepje aspirant communicanten ging er stoutmoedig eens op zitten en kreeg prompt van de pastoor een klinkende oorveeg, die hol nagalmde tegen de zuilen van het hoge kerkgebouw. En in Fons zijn oor voor een urenlange echo zorgde. Wat de uiteindelijke bedoeling was van die gefrustreerde zwartrok.
Voor de gewone stervelingen waren het stoelen met een keiharde in riet gevlochten zitting. Als we daar in onze korte broek en met blootje knietjes hadden opgezeten, stonden de strepen urenlang roodgloeiend in die knieën. Maar...de pastoor had ons wijs gemaakt, dat dit een vorm van versterving was. :twisted:

Ps.: Als ge natuurlijk een persoonlijke band hebt met die GOD (zoals EB), kunt ge dat instituut KERK straal negeren. De TV-serie "De Borgia's" zou trouwens voldoende afschuw moeten opwekken, om die bende oplichters voor eeuwig de rug toe te keren.
Maar ja, ik heb ook kloosternonnen gekend die een trouwring droegen, omdat ze de bruid waren van die HEER. En ze hadden het ook over ZIJN LIEFDE, zodat ze 's nachts op zijn bezoek lagen te wachten...
Met mijn huidige kennis van zaken, zou ik zoiets een perverse afwijking durven noemen.
Maar als dat in iemand zijn geest zit ingehamerd, kan men dat ooit nog genezen?

sw

janx

26 okt 2014, 23:01

SW schreef:Maar als dat in iemand zijn geest zit ingehamerd, kan men dat ooit nog genezen?
Zeker wel. Ik wordt nu voor gek verklaart denk ik, als ik zeg dat elk mens hoe zijn/haar persoonlijkheid nu ook is, ooit eens tot een harmonisch gevoelsleven zal uit groeien. Wel is het zo indien men hier op aarde al enigszins die richting kan behalen het makkelijker heeft naar de toekomst gezien.
Maar ja .... velen denken echter er is maar één leven en daarna niets meer dus die leggen dit naast hun neer. Geen probleem mee alles komt ooit goed.
Everything will be okay
wel je geluid aanzetten.