IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

27 okt 2014, 19:46

bluevelvet schreef: Tja, dat de bijbel er was, is en er altijd zal zijn, zegt al voldoende !
Wie geloof stelt in God moet zowel het O.T. als het N.T. in acht nemen. Jezus en zijn discipelen verwezen steeds naar de 'oude' manuscripten. Wij hebben nu de 'oude' en de 'nieuwe' ter onze beschikking.
Alleen is het zo, dat als men het over de zondvloed, de toren van Babel, de Exodus enz... wil hebben ja dan gebruiken we de gegevens of het historisch verslag zoals het in het O.T. opgetekend werd ! Het is dus niet zo dat ik het N.T. minder in waarde acht om God te 'ontmoeten'.

Ik ben ervan overtuigd dat we God niet leren 'kennen' of 'ontmoeten' zonder dat boek ! Daarom heeft Hij het ook laten optekenen door enkelen van zijn getrouwen, en is nuttig voor ieder die Hem zoekt.

De bijbel is een uniek boek en is als een cadeau van God die ons dingen vertelt die we misschien nooit zouden te weten gekomen zijn. Dingen, zoals de schepping van hemel en aarde, schepping van planten en dieren, de vissen, over het eerste ouderpaar ........
Genesis beschrijft hoe we onvolmaakt zijn geworden, en het laatste boek, Openbaring, laat zien hoe de aarde opnieuw een paradijs zal worden, waar we in vrede eeuwig kunnen leven.

God dwingt niemand om in zijn plan ter redding van de mens geloof te stellen. Dat gelovigen graag spreken over God's plan is normaal, hij zelf zegt dat als er niemand was om onze Schepper te openbaren de stenen het zouden uitroepen ! En waarachtig archeologische vondsten, ruines, of een hoop stenen staven de historische verslagen uit dit unieke boek !

Zeg eens Vesselin, waar leer jij indien je dat zoudt willen, God kennen en/of ontmoeten :?:
Nog eens, voor het geval je er voordien hebt overgekeken:
http://skepp.be/nl/levensbeschouwing-ev ... E6UBI80kYy

talisman

27 okt 2014, 19:47

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Dat een sterke oostenwind het water kan hebben teruggedreven zoals de Bijbel beschrijft blijk uit computersimulaties van het Amerikaanse National Center for Atmospheric Research NCAR en de Universiteit van Colorado in Boulder.
Als de wind 100 km per uur blaast gedurende 12 uren volstaat het om het water uiteen te drijven ! Het droge stuk land kan breed genoeg geweest zijn om de Israëlieten veilig door de zee te loodsen.
Artikel
Hier betreft het de Bittermeren en niet de Rode zee zoals beschreven in Exodus. De zoveelste stuntelige wijze om iets te beschrijven waar men geen raad mee weet. Lees en leer!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schelfzee
En dit heb je ook niet gelezen zeker of doe je weer of je neus bloedt ?

Vesselin

28 okt 2014, 08:26

bluevelvet schreef:Zeg eens Vesselin, waar leer jij indien je dat zoudt willen, God kennen en/of ontmoeten?
Wel, om te beginnen is het godsidee van de Thora er een van de vele die de mensheid bedacht heeft.
Ik ben al vroeg in contact gekomen met de godsbeelden uit het verre oosten. Dat verruimt je horizon natuurlijk.

De basis van het christelijk fundamentalisme is de uitspraak van Jezus: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij."
Nu is er geen enkel bewijs dat de historische Jezus deze uitspraak gedaan heeft!
Nogmaals: als je op de hoogte bent van de filologisch onderzoek naar hoe het Nieuwe Testament tot stand gekomen is, weet je dat er nogal wat geschreven is om het katholieke geloof te sanctioneren als de enige echte godsdienst.
Maar dat interesseert jou geen ene moer omdat je nu eenmaal een gelovige bent en dan speelt rationaliteit geen rol.
Ik heb je die vraag gesteld uit nieuwsgierigheid om te weten of je, net zoals de Amerikaanse fundamentalisten, drie kwart van de mensheid als verloren beschouwt.

En verder: als God een feit is, is het enige wat nodig is hem/haar/het te vragen zich kenbaar te maken in je leven.
Als hij/zij/het er is, zal dat zeker gebeuren.
Dat is de wetenschappelijke benadering. Geen boek voor nodig, zelfs geen godsbeeld of godsidee.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

28 okt 2014, 10:41

Als ik onbevooroordeeld naar het leven en de wereld kijk - zeg maar: met de ogen van een onschuldig kind - zie ik spontaan een mirakel, een onpeilbaar mysterie. Dat maakt mij dan heel gelukkig.
En dat, vrienden, is eigenlijk mijn hele 'religie'.

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

29 okt 2014, 05:51

Janx schreef:Zoeken naar God is niet nodig we leven er in en zijn het...
En we ontmoeten Hem in onze medemensen...
-- Mark Twain

bluevelvet

29 okt 2014, 15:07

Vesselin schreef:
bluevelvet schreef:Zeg eens Vesselin, waar leer jij indien je dat zoudt willen, God kennen en/of ontmoeten?
Wel, om te beginnen is het godsidee van de Thora er een van de vele die de mensheid bedacht heeft.
Ik ben al vroeg in contact gekomen met de godsbeelden uit het verre oosten. Dat verruimt je horizon natuurlijk.

De basis van het christelijk fundamentalisme is de uitspraak van Jezus: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij."
Nu is er geen enkel bewijs dat de historische Jezus deze uitspraak gedaan heeft!
Tja, je kunt gelijk hebben Vesselin, maar..... zijn er bewijzen van de uitspraken van bv. Boeddha, Julius Caesar, en o.a. Griekse wijsgeren ?

Veel van die uitspraken zijn ook maar van horen zeggen, en eeuwen later opgetekend, terwijl de Evangeliën reeds vóór het einde van de eerste eeuw werden opgetekend door de ooggetuigen zelf !

Dat de bijbel het meest verspreidde boek ter wereld is en in meerdere talen beschikbaar, is het bewijs geleverd dat mensen op zoek gaan naar God met de bijbel in de hand.

Indien je God wilt 'kennen' en 'ontmoeten' en het Hem persoonljk wilt vragen, moet je eerst weten HOE je dat moet doen. Hoe weet je dat God uw gebeden verhoort ? Waar ga je het antwoord vinden denk je :roll:

Maar verhoort God elk gebed ? Het unieke bijbelboek geeft daar het antwoord op.

talisman

29 okt 2014, 18:14

bluevelvet schreef: Tja, je kunt gelijk hebben Vesselin, maar..... zijn er bewijzen van de uitspraken van bv. Boeddha, Julius Caesar, en o.a. Griekse wijsgeren ?
Waarom stop je Boeddha tussen historische figuren ? Denk je nu écht dat we zo naïef zijn ?? En ja, heel wat uitspraken van Julius Caesar zijn ter plaatse opgetekend door de ambtenaren. Van de Griekse wijsgeren heeft men zelfs meerdere werken door henzelf opgetekend. En van Jezus ? Daar heeft men geen enkel geschreven woord van getuigen. NADA !! Duidelijk niet op de hoogte ? School niet afgemaakt ?
Veel van die uitspraken zijn ook maar van horen zeggen, en eeuwen later opgetekend, terwijl de Evangeliën reeds vóór het einde van de eerste eeuw werden opgetekend door de ooggetuigen zelf !
Ben je weer eens aan het ' Jokken voor Jezus ' ? Er zijn geen aantekeningen van ooggetuigen die de auteurs ter beschikking hadden. Enkel de wetenschap dat er toen een messias uit het geslacht David een greep naar de troon gedaan heeft. De rest is mythe !!
Dat de bijbel het meest verspreidde boek ter wereld is en in meerdere talen beschikbaar, is het bewijs geleverd dat mensen op zoek gaan naar God met de bijbel in de hand.
En wat wil je hier nu mee bewijzen ?? Maakt het aantal uitgaven en vertalingen dit boek nu geloofwaardiger ? Wat als de oplage van Harry Potter die van de Bijbel zou overtreffen, worden deze verhalen dan ook waar ?
Fazal

29 okt 2014, 18:32

Natuurlijk wel! Wie gelooft er nu NIET in Harry Potter? :roll:

bluevelvet

29 okt 2014, 21:28

Nog maar eens je geheugen opfrissen talisman
Vergelijk het aantal overgeleverde Bijbelse manuscripten maar eens met andere historische geschriften. Van het N.T. zijn er 24.000 !
Van de 'Commentarii de bello Gallico' van Julius Caesar, zijn 10 manuscripten overgebleven - de oudste bekende 950 jaar nadat het origineel geschreven was.
Van de dialogen van Plato, zijn nog geen 7 manuscripten overgeleverd.
Het is absurd dat elk van deze bekende werken, zonder uitzondering, algemeen worden geaccepteerd als authentiek terwijl de Bijbel en zijn authenciteit wereldwijd in twijfel wordt getrokken.

Hier kan je de hele absurditeit vaststellen. Onder het kopje : Een vergelijking met andere werken.

Het is verwonderlijk dat er bijna geen verschillen in deze duizenden manuscripten zitten van het N.T., ze komen allen met elkaar overeen tot wel 99.5%. Het merendeel van de 0,5% komt voort uit verschillen met betrekking tot spelling en zinsneden.

Er is geen enkel manuscript uit de oudheid welke aantoonbaar zo goed en volledig gedocumenteerd is als het geval is met het N.T.

Terwijl het O.T. op schrift reeds 3.500 jaar teruggaat en het N.T. ca. 2000 jaar, waaruit generaties lang geciteerd en geleerd hebben, mensen hun manier van leven er naar gevormd hebben , zal Harry Potter van enkele decennia geleden, nog een tijdje overleven, maar binnen een eeuw is hij totaal vergeten ! :)

talisman

30 okt 2014, 02:44

bluevelvet schreef:Nog maar eens je geheugen opfrissen talisman
Vergelijk het aantal overgeleverde Bijbelse manuscripten maar eens met andere historische geschriften. Van het N.T. zijn er 24.000 !
Er is geen enkele ( GEEN ENKELE ) codex ouder dan de 4e eeuw n.C.
En fris je reli-bron eens op i.v.m. die 24000 geschriften en wat je hiermee bedoeld ?
Van de 'Commentarii de bello Gallico' van Julius Caesar, zijn 10 manuscripten overgebleven - de oudste bekende 950 jaar nadat het origineel geschreven was.
Van de dialogen van Plato, zijn nog geen 7 manuscripten overgeleverd.
En zijn dat de enige twee figuren die ge nog kent uit uw geschiedenisles ?
Even opfrissen wat men in het kort allemaal weet van beide figuren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plato
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Caesar
Jezus' geschriften ? ........... GEEN ENKEL ! Kon die niet schrijven of zo ?
Het is absurd dat elk van deze bekende werken, zonder uitzondering, algemeen worden geaccepteerd als authentiek terwijl de Bijbel en zijn authenciteit wereldwijd in twijfel wordt getrokken.
Tja, hoe zou dat nu toch komen he ? IK ZAL UW GEHEUGEN EENS OPFRISSEN :

De Bijbel is geen geschiedenisboek. De Bijbel een samenraapsel van sprookjes zoals de vertellingen van Grimm of de verhaaltjes van Andersen.
Hier kan je de hele absurditeit vaststellen. Onder het kopje : Een vergelijking met andere werken.
O, is DAT je bron ? :lol: :lol: :lol:
Dan kunnen we gelijk wat hieronder staat gelijk schrappen :
Het is verwonderlijk dat er bijna geen verschillen in deze duizenden manuscripten zitten van het N.T., ze komen allen met elkaar overeen tot wel 99.5%. Het merendeel van de 0,5% komt voort uit verschillen met betrekking tot spelling en zinsneden.

Er is geen enkel manuscript uit de oudheid welke aantoonbaar zo goed en volledig gedocumenteerd is als het geval is met het N.T.

Terwijl het O.T. op schrift reeds 3.500 jaar teruggaat

:lol: Die ' Jokkers voor Jezus ' zitten er wel effekens 1000 jaar naast. Waarom doen ze daar niet gelijk nog enkele duizend jaartjes bij ? Dan kunnen ze zelfs het voorwoord aan Adam toeschrijven. :lol:

Ernie, er zit een banaan in je oor.
Wat zeg je Bert ? Ik hoor je niet, want er zit een banaan in m'n oor.

bluevelvet

30 okt 2014, 10:12

Er zijn heel wat oude manuscripten met delen van het N.T. gevonden die dateren van ouder dan de 4de of 5de eeuw. De verloren gegane originelen dateren dan van nog ouder !

Twee voorbeelden :
Afbeelding
Papyrus 45 (P45 or P. Chester Beatty I ) is een van de vroege handschriften van het Nieuwe Testament dat deel uitmaakt van de Chester Beatty Papyri, en is waarschijnlijk vervaardigd rond AD 250 in Egypte. Het bevat de Griekse tekst van het Evangelie volgens Matteüs 20-21 and 25-26; het Evangelie volgens Marcus 4-9 and 11-12; het Evangelie volgens Lucas 6-7 and 9-14; het Evangelie volgens Johannes 4-5 and 10-11; en van Handelingen van de Apostelen 4-17.
Het papyrus was gebonden in een codex, in boekvorm, die waarschijnlijk bestaan heeft uit 220 bladen, waarvan er nog 30 over zijn (twee van het Evangelie volgens Matteüs; zes van het Evangelie volgens Marcus, zeven van het Evangelie volgens Lucas, twee van het Evangelie volgens Johannes en dertien van Handelingen van de Apostelen).

Afbeelding
Papyrus 46 (Papyrus Chester Beatty II), is één van de oudste handschriften van het Nieuwe Testament dat bekend is, hoogstwaarschijnlijk is het ontstaan tussen AD 175-225.
Bevat in volgorde "de laatste acht hoofdstukken van Romeinen; de gehele brief aan de Hebreeën; vrijwel alles van 1 Korintiërs en 2 Korintiërs; geheel Efeziërs, Galaten, Filippenzen en Kolossenzen en twee hoofdstukken van 1 Tessalonicenzen.

De meeste autografen van het Nieuwe Testament ontstonden ongeveer tussen het midden en het einde van de eerste eeuw.

Voor wat betreft het aantal manuscripten van het N.T. :
Er zijn meer dan 5.000 tekstgetuigen in het Grieks, meer dan 10.000 Latijnse handschriften en verder ongeveer 10.000 handschriften van andere oude vertalingen.

Bron : WIKI

talisman

30 okt 2014, 10:36

bluevelvet schreef:Er zijn heel wat oude manuscripten met delen van het N.T. gevonden die dateren van ouder dan de 4de of 5de eeuw. De verloren gegane originelen dateren dan van nog ouder !

Twee voorbeelden :
Afbeelding
Papyrus 45 (P45 or P. Chester Beatty I ) is een van de vroege handschriften van het Nieuwe Testament dat deel uitmaakt van de Chester Beatty Papyri, en is waarschijnlijk vervaardigd rond AD 250 in Egypte. Het bevat de Griekse tekst van het Evangelie volgens Matteüs 20-21 and 25-26; het Evangelie volgens Marcus 4-9 and 11-12; het Evangelie volgens Lucas 6-7 and 9-14; het Evangelie volgens Johannes 4-5 and 10-11; en van Handelingen van de Apostelen 4-17.
Het papyrus was gebonden in een codex, in boekvorm, die waarschijnlijk bestaan heeft uit 220 bladen, waarvan er nog 30 over zijn (twee van het Evangelie volgens Matteüs; zes van het Evangelie volgens Marcus, zeven van het Evangelie volgens Lucas, twee van het Evangelie volgens Johannes en dertien van Handelingen van de Apostelen).

Afbeelding
Papyrus 46 (Papyrus Chester Beatty II), is één van de oudste handschriften van het Nieuwe Testament dat bekend is, hoogstwaarschijnlijk is het ontstaan tussen AD 175-225.
Bevat in volgorde "de laatste acht hoofdstukken van Romeinen; de gehele brief aan de Hebreeën; vrijwel alles van 1 Korintiërs en 2 Korintiërs; geheel Efeziërs, Galaten, Filippenzen en Kolossenzen en twee hoofdstukken van 1 Tessalonicenzen.
Gelet op de data ( en de zeldzaamheid, dus geen ' duizenden ' ) is dit een bevestiging van mijn stelling. Ik dank u voor de toelichting, maar was natuurlijk mij al bekend.
De meeste autografen van het Nieuwe Testament ontstonden ongeveer tussen het midden en het einde van de eerste eeuw.
Dat is niet zo. Het eerste evangelie is geschreven NA 70 n.C. en het laatste in 135 n.C.
Voor wat betreft het aantal manuscripten van het N.T. :
Er zijn meer dan 5.000 tekstgetuigen in het Grieks, meer dan 10.000 Latijnse handschriften en verder ongeveer 10.000 handschriften van andere oude vertalingen.
En dan ?? :roll: Wat wil je met " tekstgetuigen " zeggen ? Iets zoals de ' Getuigen van Jehova ' ? :lol:

bluevelvet

30 okt 2014, 12:04

Buiten de zeldzaamheid van de oudste gevonden manuscripten zijn er in totaal +/- 25.000 manuscripten van het N.T. Dat is niet niks bij vergelijking van de enkelen van Julius Caesar of van Plato ! Dat je het niet graag toegeeft talisman, dat is jouw probleem ! Getuigt alleen maar van kwade wil om mensen te misleiden.
In de 4 Evangeliën wordt geen gewag gemaakt van de destructie van de tempel die plaatsgreep in 70 n. Chr. Met dat in aanmerking genomen zijn deze geschreven vóór de vernietiging van Jerusalem door de Romeinen. Logisch denken zit er precies bij jou niet in hé talisman ! De apostelen geven zoveel andere details weer in hun evangeliën dat ze zulks belangrijk gebeuren niet zouden 'vergeten' hebben :idea:

janx

30 okt 2014, 12:29

Als ik het allemaal zo op een afstand aanschouw dan gaat men aan de kern van , zoals ik het zie, van 'alles' voorbij. Er wordt strijd geleverd om het gelijk te halen wat ooit een keer is opgetekend, vertaald en/of aangevuld.
De kernvraag die daaraan te grondslag ligt is mijn inziens of er een god bestaat en waaruit kunnen we dat dan lezen.
Ook kun je je afvragen wat zou de reden kunnen zijn dat er geen absolute antwoord te vinden is die elke twijfel weg neemt en waaraan men gebonden is. Ik bedoel hiermee ; - er is geen god of, - er is een god.
Mijn denken daarover is indien die waarheid , welke het ook is, als een onomstotelijk bewijs aanwezig zou zijn voor de gehele mensheid men geen individuele vrijheid meer heeft om tot een eigen ontwikkeling te kunnen komen.
En zoals ik zelf denkt te kunnen aanvoelen is dat laatste van cruciaal belang voor het leven wat de mens is.
Dus als de ene mens denkt, er is niets, dus leef ik zoals ik wil en denkt te kunnen doen, niets verkeert mee omdat het zijn/haar momentele ontwikkeling is . De ander die meent te moeten leven volgens inzichten vanuit oude overlevering en zich daar aan te moeten houden is evenzeer bezig met haar/zijn ontwikkeling.
In dat opzicht is geen verschil maar een gemeenschappelijke overeenkomst tussen die twee uitersten, ontstaan door het leven wat je bent en hoe je het doet.
En tevens zijn er mensen die alleen maar bezig zijn om te overleven en zich nergens om bekommeren dan enkel dat.
Al die verschillen in gevoel, denken en doen maakt dat men in aanraking komt met ander denkende wat op zich weer voeding geeft voor je zelf, of je er nu mee eens bent of niet, je hebt iets moeten overwegen of afwijzen en daardoor je gevoel en/of denken hebt moeten activeren. Wat altijd een winst is voor je zelf, het leven wat je bent. Dit los van het vele fysiek geweld en narigheid die daardoor kan en zal ontstaan en heeft plaatsgevonden. En dit laatste is ook zeer duidelijk te lezen in al die oude geschriften. En mij kan het niet meer interesseren wat men vroeger allemaal heeft uitgespookt omdat ik in het nu leef en het daarmee moet doen en kan gebruiken om mijn leven en gevoel te ontwikkelen wat naar mijn inzicht niet doelloos kan zijn. Maar ja, zoals ik schreef, geeft ook dit weer voeding tot ....., voor de anders denkende.
Allemaal levenswerkingen zijn het… ja toch? :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman

30 okt 2014, 12:45

bluevelvet schreef:Buiten de zeldzaamheid van de oudste gevonden manuscripten zijn er in totaal +/- 25.000 manuscripten van het N.T. Dat is niet niks bij vergelijking van de enkelen van Julius Caesar of van Plato ! Dat je het niet graag toegeeft talisman, dat is jouw probleem ! Getuigt alleen maar van kwade wil om mensen te misleiden.
NOGMAALS : Over welke 25.000 manuscripten heb je het ??????????
In de 4 Evangeliën wordt geen gewag gemaakt van de destructie van de tempel die plaatsgreep in 70 n. Chr. Met dat in aanmerking genomen zijn deze geschreven vóór de vernietiging van Jerusalem door de Romeinen. Logisch denken zit er precies bij jou niet in hé talisman !
Er is wel degelijk sprake van de vernietiging van de tempel ( zie Marcus ). Hij vernoemd hier het scheuren van het voorhangsel. Nu verwacht ik van jou niet dat je zo intelligent bent hieruit iets van te begrijpen. Dat is voor meer gevorderden. Marcus vernoemd dit om reden dat in 71 n.C. dit voorhangsel is meegedragen ( ongeschonden dan wel ) in de triomftocht door Rome met de inhoud van de tempel ( door Titus ). Marcus, een gehelleniseerde jood, geeft hierbij aan dat JHWH de tempel verlaten heeft en de kant gekozen heeft van de Romeinen. Wat moeilijk voor jou om dit te vatten veronderstel ik. Maar zoals ik je gebruik als ' sprechhund ' hoeft dit niet.
De apostelen geven zoveel andere details weer in hun evangeliën dat ze zulks belangrijk gebeuren niet zouden 'vergeten' hebben :idea:
Tja, het probleem is dat het N.T. niet geschreven is door de apostelen. :lol:
Wat een kalf !