Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

Minoucheke

05 dec 2014, 14:19

cappa schreef:En werd de mens niet beschreven als gemaakt naar het beeld en gelijkenis van die god?
Goed opgemerkt.
Daarmee verwijs je eigenlijk naar de Klassieke levenskunst: Mens, ken u Zelve!
Ik zou voorzichtig stellen dat de vraag 'de schepper god, wie is hij eigenlijk? idealiter daarmee hoort gepaard te gaan.
Iedereen vraagt zich op enig moment (min of meer) in zijn leven af: Wie ben ik? Ben ik het lichaam? Ben ik de geest? Wat gebeurt er met me als ik sterf? Wat is de aard van de wereld die we zien? Hoe begon deze wereld? En zal er een einde aan komen? Bestaat er een Schepper? En een Opperste Heer? Zijn er meerdere goden? Wat is onze relatie met anderen, met de wereld en met God of de goden? Wat is het doel van het leven?

De vraag naar het zelf is verbonden met het begrippenpaar Zijn - Worden. Vanaf de Oudheid verwonderen filosofen zich over begrippen als „identiteit‟ en „zelf‟: hoe kan iets wat continu verandert toch een onveranderlijke kern hebben?
“Wie bent u, wie kan ik zeggen die mij heeft gestuurd?” vroeg Mozes toen hij geroepen werd door de God van zijn voorouders om zijn volk uit Egypte te bevrijden. Het antwoord was (vrij vertaald) “Ik ben, die ik ben” (JHWH) en dat werd direct de heilige naam van Adonaj voor het jodendom. Mozes vroeg niet verder. Wij zouden misschien vragen: “Wie ben je dan?”

- De meeste mensen op onze aarde aanbidden een welbepaald 'Godsbeeld'. Door het feit dat de mens niet in zichzelf geloofde heeft hij zijn macht en kracht in godsbeelden buiten zichzelf geprojecteerd. Aan de hand van het godsbeeld dat we zien, kunnen we afleiden wàt deze mens of dit volk hoog in het vaandel houdt. De mens creëerde eigenlijk zijn goden naar zijn allerdiepste verlangens ( of naar zijn allerdiepste vrees ) : zo heeft de mens die liefde hoogacht en deze liefde ook 'verwacht' van andere... een god gecreëerd die liefde voorstelt. Zo heeft de mens die stoerheid en kracht, strijdlust en dapperheid bewondert een god in beeld hiervan gecreëerd ; hij verwacht ook steeds krachtmetingen en voelt zich maar goed in strijd.

Zo leeft in de mens die een god creëert die men moet vereren, loven en prijzen, het verlangen dat ook hij zou worden erkend en vereerd door anderen, net zoals hij zijn god benadert... maar in feite heeft hij nood aan zelf-erkening. Zo heeft de mens een onsterfelijke god gecreëerd omdat hijzelf eigenlijk wel onsterfelijk wil zijn.

Zovele volkeren er zijn, zovele goden bestaan er Daarom...
Als we de term 'god' gebruiken, om uit de wereldwijde spraakverwarring te komen, dan formuleren we dit best als 'LEVEN' of 'Levengevende Bron'..waaruit alles is ontsproten. Maar we hoeven niets of niemand 'boven' ons te plaatsen,of buiten ons te projecteren, want dan zet de mens zich vast in onmacht, en Leven stelt geen onmacht voor, dit is juist wat de Levensbron het allerminste bedoelt!

Reini

05 dec 2014, 15:18

Mooie tekst Minouche, vanuit de samenvatting van een boek van Leonardo, door Christiane Beerlandt.

Minoucheke

05 dec 2014, 15:27

Reini schreef:Mooie tekst Minouche, vanuit de samenvatting van een boek van Leonardo, door Christiane Beerlandt.
goed gevonden! :lol:
Achter gegoogled of heb je de 'dikke van Beerlandt' toevallig in huis?
Ik vermeld de naam Beerlandt nooit omdat de Westerse mens volgens mij een 'bewustzijnsvernauwing' ondergaan heeft. Een link leggen naar een madame die dan op niet wetenschappelijk bewezen manier informatie doorkrijgt en doorgeeft is dan zoeken naar discussie tussen gelovers en niet gelovers omtrend putten uit een 'bron' waarvan het bestaan niet bewezen is en daar ben ik niet op uit en doe ik niet aan mee. Vandaar het weglaten van mijn bron.

cappa

05 dec 2014, 15:36

Minoucheke schreef:
cappa schreef:En werd de mens niet beschreven als gemaakt naar het beeld en gelijkenis van die god?
Goed opgemerkt.
Daarmee verwijs je eigenlijk naar de Klassieke levenskunst: Mens, ken u Zelve!
Neen. Naar de discussie of die god een natuurkracht is, een man of vrouw, of een man zonder piemel. :lol: :lol:
Jawatte

Silver Wolf

05 dec 2014, 17:07

Enkele vraagjes....

1) - zijn wij (mensen) dan gekloond?

2 )- leidt dat niet tot inteelt?

3) - zou het dan heiligschennis zijn, wanneer een mens naar de plastische chirurg stapt om die gelijkenis wat laten bij te werken, zodat de afbeelding (bewerkt met Photoshop) wat beter overeenstemt met de realiteit!?

4) - sleept die "god" die ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen dan ook zo'n vracht aan bacteriën mee?
Of had hij geen andere thuis voor al die nevenverschijnselen, die de mens bevolken.

5) - zijn de primaten (apen) dan schepsels met fabricagefouten?

6) - enne...nu ZWARTE PIET bij de Noorderburen ter discussie staat.... Hoe zit dat met die rassen en verschil in uiterlijke kenmerken zoals o.a. huidskleur, ogen e.a....?
Zijn allen die geen bleekscheten zijn, op een blauwe maandag van de band gerold?

sw

Silver Wolf

05 dec 2014, 17:30

Een GOD (eender welke) lijkt me eerder een passe-partout, dan een schepper.
Hoewel die "god" als figuur al heel wat onrust heeft geschapen, via hen die zich handig van dat bijgeloof bedienen.
De leurders van dit oeroude fabeltje, gebruiken het handig om de eigen kassa te spijzen en invloed plus macht te verwerven.
Als voorbeeld ...zie naar die bejaarde in een wit laken gekleed, die Vaticaanstad regeert en de egards waarmee die links en rechts wordt ontvangen.
En over die zot van I.S. wil ik het hier niet eens hebben.
Maar wie graag lijvige geschiedenisboeken leest, weet maar al te best, hoeveel werelddelen inclusief volkeren met harde hand werden onderworpen aan dat zogenaamde unieke en zaligmakende "geloof".
Vraag u maar eens af waarom in Zuidelijk Amerika, Portugees en Spaans de voertaal is geworden....!?

Die hele godsdienst is en blijft een smet op de mensheid, want in bloed en tranen geschreven. De gruwelijke feiten (folteringen en moorden) die er werden begaan in de naam van die HEER en/of SCHEPPER zijn zonder weerga. En te walgelijk om hier te beschrijven.

Dat steeds dezelfde verziekte geesten er toch telkens opnieuw een topic over openen, bewijst alleen dat Jo Van Deurzen en nu ook onze Maggie D. B. nog veel werk hebben, om die gestoorde mensen een onderdak met verzorging aan te beiden.

sw

socrates

05 dec 2014, 17:54

Als je er over nadenkt, is god eigenlijk niets anders dan de verpersoonlijking van MACHT. Menselijk gedrag is het gevolg van behoeften. Die behoeften (Voeding, seks, sociale contacten, aanzien, zelftontplooiing...) zijn de eigenlijke motoren van elk menselijk handelen. Eigen aan de meeste primaire behoeften is dat ze, mits eraan wordt tegemoet gekomen, niet langer enig handelen veroorzaken. Wie pas zijn buikje heeft gevuld wordt niet meer tot actie genoopt door honger. Men is op zeker moment verzadigd. Anders is dat bij macht, de behoefte daaraan raakt nooit bevredigd, wie macht heeft, formele of informele, wil er steeds meer. Hogere behoeften zoals macht, kennen geen verzadigingspunt. Hij of zij die hongert naar macht kan dus best een beroep doen op een bovenmenselijke macht, die van een godheid. Machtwellustelingen stellen dan dat god de bron is van hun macht en goddelijke macht is per definitie onbeperkt. Vandaar dat koningen indertijd tot hun hoge functie werden gezalfd door bisschoppen. Via deze goddelijke antennes op aarde ontvingen zij hun onbetwistbare en onfeilbare macht. Wie durft nu nog beweren dat god geen nuttige uitvinding was ?
Laatst gewijzigd door socrates op 05 dec 2014, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

fonzarelli

05 dec 2014, 18:01

6) - enne...nu ZWARTE PIET bij de Noorderburen ter discussie staat.... Hoe zit dat met die rassen en verschil in uiterlijke kenmerken zoals o.a. huidskleur, ogen e.a....?
Zijn allen die geen bleekscheten zijn, op een blauwe maandag van de band gerold?

sw

Oorspronkelijk waren alle mensen zwart, maar dan geraakte de verf op, daarom zijn er ook "witte", die staan eigenlijk nog in de grondverf....

AV,
Fonzarelli :lol: :lol: :lol:
Fazal

05 dec 2014, 19:09

Er is maar één alternatief!
Voortaan zal Sinterklaas zwart zijn, met een witte Piet!
En gezien men die toch niet ziet, zullen er ook geen gekleurde Pieten meer zijn! :wink:
Voortaan doet Sinterklaas zijn werk alleen! Er zit niets anders meer op!
En trouwens, personeel kost geld! Véél geld!
Besparingen dus! Ook voor Sinterklaas! :D

janx

05 dec 2014, 23:41

Wie durft nu nog beweren dat god geen nuttige uitvinding was ?
ik.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman

06 dec 2014, 03:50

Fazal schreef:Er is maar één alternatief!
Voortaan zal Sinterklaas zwart zijn, met een witte Piet!
En gezien men die toch niet ziet, zullen er ook geen gekleurde Pieten meer zijn! :wink:
Voortaan doet Sinterklaas zijn werk alleen! Er zit niets anders meer op!
En wat denk je van hulp-Sinterklazen ? Zwarte Piet heeft die toch ook ?
Zo zou je buiten de originele blanke Sinterklaas ook een hulp-Klaas per huidskleur kunnen hebben. Zelfs een hulp-moslim-Klaas voor de vele kindjes uit Noord Afrika die de Sint nu al bezoeken.

Reini

06 dec 2014, 10:14

Zelfs een hulp-moslim-Klaas voor de vele kindjes uit Noord Afrika die de Sint nu al bezoeken.

Talisman, zoveel snoepjes heeft de Sint niet meer in deze barre tijden. :wink:

Wij kregen vroeger een goed gevuld zakje snoep mee naar huis, als de Sint in de snoepwinkel van het dorp arriveerde.
Nu komt hij in een winkelcentrum een gemeente verder ... en daar krijgen ze welgeteld één karamel in de handjes gestopt.
Daar zijn dan zo'n 50 winkels gevestigd die toch een duit in dat zakje zouden kunnen steken.
De crisis vertaalt zich hier ook weer in de cadeautjes die worden gegeven...
Is wel off topic, maar het is vandaag het feest van de goede Sint.
Fazal

06 dec 2014, 16:20

Talisman schreef:En wat denk je van hulp-Sinterklazen ? Zwarte Piet heeft die toch ook ?
Zo zou je buiten de originele blanke Sinterklaas ook een hulp-Klaas per huidskleur kunnen hebben. Zelfs een hulp-moslim-Klaas voor de vele kindjes uit Noord Afrika die de Sint nu al bezoeken.
Ik schreef het al, personeel tegenwoordig (al dan niet gekleurd), kost geld, véél geld! Tenzij we het eens aan bvb een Pool, een Roemeen, of aan een Roma zouden vragen. Maar die zouden dan in de zakken zitten foefelen. En dat is dan ook weer niet alles. :roll: :wink:

maior domus

07 dec 2014, 03:50

Fazal schreef:
Ik schreef het al, personeel tegenwoordig (al dan niet gekleurd), kost geld, véél geld! Tenzij we het eens aan bvb een Pool, een Roemeen, of aan een Roma zouden vragen. Maar die zouden dan in de zakken zitten foefelen. En dat is dan ook weer niet alles. :roll: :wink:
Een zigeuner als Sint, dat zou wat zijn.
Die heeft vast ook een grote juten zak mee.
Vol inbrekersgerief en gestolen waar.
:(
Ondank is 's werelds loon
Gast

07 dec 2014, 13:26

Een zigeuner steelt een kip of een konijn, pikt de was van de draad maar gaat nooit op pad met inbrekersgerief.

Zie maar maior domus dat je in een volgend leven niet terug komt als zigeuner, zou kunnen hé!