Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Hoezo op de man spelen? Jij doet niet anders. Ga door Mozes en wees een Bar Abba's .talisman schreef:Wilsophie schreef:De overeenkomst lijkt me voldoende t.a.v. het sprookjesboek van jou.
Jij gelooft blijkbaar nog in sprookjes. Houen zo!Zelfs dát weet je niet. En dan kom je hier wat gillen.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Dat de heer Talisman zich amuseert met in raadsels te spreken, is een spelletje waar hij duidelijk plezier aan beleeft.Wilsophie schreef:Verder vind ik het wat zwakke argumenten om de inspiratie van boeken of het Boek der boeken te ondermijnen. En of je dat ziet of niet ziet, zegt iets van de lezer, lijkt mij.
Wat het "Boek der boeken" betreft: het zal er maar van afhangen waar je wieg toevallig stond.
Voor een islamiet is de Koran het "boek der boeken". Voor een hindoe misschien de Veda's of de Oepanishaden. Voor de Sikhs de "Goeroe Granth Sahib", enz. enz.
Het punt is: is er psychologische veiligheid te vinden in een "heilig boek"?
Persoonlijk denk ik van niet!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik op de man spelen ? Waar heb ik bij jou op de man gespeeld ?Wilsophie schreef:Hoezo op de man spelen? Jij doet niet anders. Ga door Mozes en wees een Bar Abba's .talisman schreef:Wilsophie schreef:De overeenkomst lijkt me voldoende t.a.v. het sprookjesboek van jou.
Jij gelooft blijkbaar nog in sprookjes. Houen zo!Zelfs dát weet je niet. En dan kom je hier wat gillen.
Maar nu heb ik van jou nog steeds geen antwoord op de vraag wat Mozes en Barabbas gemeen hebben. Als je iets van de Bijbel af weet, moet je daar toch op kunnen antwoorden.
-
Zeker als die fundi's in het verweer gaan. Blijkt al snel dat ze er totaal niks van begrepen hebben, maar komen iemand met gedegen wetenschappelijke kennis wel de les spellen op een toon om ze een schop onder de kont te geven.Vesselin schreef: Dat de heer Talisman zich amuseert met in raadsels te spreken, is een spelletje waar hij duidelijk plezier aan beleeft.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
NIETS staat een THEOLOOG of een CREATIONIST in de weg om ook een degelijke WETENSCHAPPER te zijn.talisman schreef: Theologen en creationisten zijn geen wetenschappers en hebben hierin geen zeggenschap. Kom maar eens met uw lijstje.
Hoe zo : "Kom maar eens af met uw lijstje" ....
In mijn posting van 08 februari - 20.02, geef ik je de link naar een lijst van wetenschappers die in de schepping en zondvloed geloven ! Over het hoofd gezien ? waarschijnlijk omdat je maar half leest of misschien wel omdat je het vrijwillig negeert ! Even nogmaals attent erop maken, kwestie dat je er geen DERDE keer gaat om vragen.
KLIKJE
Je mag ook jouw naam er aan toevoegen alleen als je een PhD of M.D. bezit
-
Ja hoor. Hun eigen bekrompenheid en gebrek aan opleiding. Meestal hebben ze een dringende behoefde aan psychische begeleiding. Droevige jeugd, dominante moeder en zomeer.bluevelvet schreef: NIETS staat een THEOLOOG of een CREATIONIST in de weg om ook een degelijke WETENSCHAPPER te zijn.
-
.... iemand met gedegen wetenschappelijke kennis......talisman schreef:Zeker als die fundi's in het verweer gaan. Blijkt al snel dat ze er totaal niks van begrepen hebben, maar komen iemand met gedegen wetenschappelijke kennis wel de les spellen op een toon om ze een schop onder de kont te geven.Vesselin schreef: Dat de heer Talisman zich amuseert met in raadsels te spreken, is een spelletje waar hij duidelijk plezier aan beleeft.
Is dat zo
-
Och, gebrek aan opleiding ? Die mensen hebben een véééééél hogere graad dan jij ! Nog maar eens op de man spelen, ocharme toch, .... enne, ben je nu ook al psychiater ? GEEN andere argumenten talisman ?talisman schreef:Ja hoor. Hun eigen bekrompenheid en gebrek aan opleiding. Meestal hebben ze een dringende behoefde aan psychische begeleiding. Droevige jeugd, dominante moeder en zomeer.bluevelvet schreef: NIETS staat een THEOLOOG of een CREATIONIST in de weg om ook een degelijke WETENSCHAPPER te zijn.
Het is triest gesteld met jou z'n, zééééééééééééééééééééér triest !
Ik vraag mij af of ik mijn tijd niet zit te verliezen om je nog van antwoorden te voorzien.
-
Waar moei je je nu weer mee? Had ik het tegen jou ?bluevelvet schreef:.... iemand met gedegen wetenschappelijke kennis......talisman schreef:Zeker als die fundi's in het verweer gaan. Blijkt al snel dat ze er totaal niks van begrepen hebben, maar komen iemand met gedegen wetenschappelijke kennis wel de les spellen op een toon om ze een schop onder de kont te geven.Vesselin schreef: Dat de heer Talisman zich amuseert met in raadsels te spreken, is een spelletje waar hij duidelijk plezier aan beleeft.![]()
![]()
Is dat zoDan verwacht ik in de eerste plaats een ander taalgebruik en herkenning dat anderen het soms beter weten dan jij
-
Ja, zeker als historicus, bioloog of archeoloog. Smurfologen weten alles over smurfen, maar niks over Star Trek. Snappy ?bluevelvet schreef:Och, gebrek aan opleiding ?talisman schreef:Ja hoor. Hun eigen bekrompenheid en gebrek aan opleiding. Meestal hebben ze een dringende behoefde aan psychische begeleiding. Droevige jeugd, dominante moeder en zomeer.bluevelvet schreef: NIETS staat een THEOLOOG of een CREATIONIST in de weg om ook een degelijke WETENSCHAPPER te zijn.
En als je voor schut staat, ga je weer zoals gewoonlijk op de man spelen. Typisch voor fundi's en creationisten. En ben je nu ook al helderziende ?Die mensen hebben een véééééél hogere graad dan jij !
O, voel je je aangesproken ? Ik had het trouwens niet tegen jou hoor.Nog maar eens op de man spelen, ocharme toch, .... enne, ben je nu ook al psychiater ?
GEEN andere argumenten talisman ?
O ja ? Vertel. Stort je hart nog eens uit. JG's hebben niet altijd gemakkelijk. Vooral die zere tenen...Het is triest gesteld met jou z'n, zééééééééééééééééééééér triest !
Ik vraag mij af of ik mijn tijd niet zit te verliezen om je nog van antwoorden te voorzien.
Bij mijn weten had ik je tussenkomst écht niet gevraagd hoor.
-
Ramses I of II hebben daar totaal niks mee te maken.Wilsophie schreef:De bron van Ramses is dat sprookjesboek natuurlijk.
Zowel Mozes als Barabbas zijn geen eigennamen.
Mozes wil zeggen: ' kind van ' ( zoals Thoetmozes, Amose enz.)
Bar-abbas wil zeggen: ' van vader ' ( abbas is het Aramees/Hebreeuws voor vader )
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Mozes naam is niet volledig overgeleverd zoals ra-mses= zoon van god ( Ra) en Tutmoses = zoon van Tut, zal Mozes zoon van...hebben geheten.
De naam van die god heeft men later weggelaten.
De afleiding in Ex. 2 vers 10 van een woord met de betekenis van "trekken" brengt ( ons) tot ( uit het water ) getrokken, geheel i.o.m zijn verhaal.
De tijd waarin hij leeft is niet duidelijk te dateren. Misschien 1250 voor Christus.
Bar-Abbas betekent gewoon zoon van die ( bekende) vader.Een aanvoerder van een groep vrijheidsstrijders door de romeinse overheid "rovers" genoemd.
De afleiding in Ex. 2 vers 10 van een woord met de betekenis van "trekken" brengt ( ons) tot ( uit het water ) getrokken, geheel i.o.m zijn verhaal.
De tijd waarin hij leeft is niet duidelijk te dateren. Misschien 1250 voor Christus.
Bar-Abbas betekent gewoon zoon van die ( bekende) vader.Een aanvoerder van een groep vrijheidsstrijders door de romeinse overheid "rovers" genoemd.
-
OK, dan zijn we al zover dat Mozes een farao was. En dan nog eentje die het monotheîsme geïntroduceerd heeft. Dus al niet Tutmoses noch Ramses. Enig idee ?Wilsophie schreef:Mozes naam is niet volledig overgeleverd zoals ra-mses= zoon van god ( Ra) en Tutmoses = zoon van Tut, zal Mozes zoon van...hebben geheten.
Dat is dus al niet juist.De afleiding in Ex. 2 vers 10 van een woord met de betekenis van "trekken" brengt ( ons) tot ( uit het water ) getrokken, geheel i.o.m zijn verhaal.
En gezien hij geen persoon was, maar een samenvoeging van verschillende opmerkelijke gebeurtenissen staat ' Mozes ' voor de periode van de 18e dynastie, te beginnen bij Ahmose ( 1570-1550 v.C.) en te eindigen bij Horemheb ( 1348-1335 v.C.) Hieronder vallen zowel de vlucht door de Schelfzee als het verblijf ' in de woestijn ), als de dwangarbeid bij de heropbouw van de stad Avaris. Van Israëlieten of joden was er toen nog geen sprake. Dit betrof hier Hyksos-krijgsgevangenen. ( Dit is hier allemaal uitgesmeerd aan bod geweest voor jouw tijd ).
' Zoon van de Vader ' is een religieuze verwijzing wat je regelmatig in de Bijbel kan lezen. Pilatus oordeelde dus niet over de religieuze beschuldigingen, maar wél de politieke zijde van Jezus, de joodse messias, aanvoerder van de Zeloten ( vrijheidsstrijders/ijveraars ).Bar-Abbas betekent gewoon zoon van die ( bekende) vader.Een aanvoerder van een groep vrijheidsstrijders door de romeinse overheid "rovers" genoemd.
Wordt het nu al wat duidelijker?